КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Із акта комісії про спадок гетьмана
ІЗ УКАЗУ ПЕТРА І ПРО ВСТАНОВЛЕННЯ ЦЕНЗУРИ НАД ПАВЛО АЛЕПСЬКИЙ[§] ПРО ОСВІТУ В УКРАЇНІ У XVII ст. ДЖЕРЕЛА Починаючи з цього міста (Рашкова) і по всій землі руських, тобто козаків, ми помітили прекрасну рису, що дуже здивувала нас: усі вони, крім небагатьох, навіть більшість їхніх жінок і дочок, уміють читати і знають порядок церковних служб і церковні співи; крім того, священники навчають сиріт і не лишають їх неуками блукати по вулицях <..> Всякий базар[**] і містечко в землі козаків має багато жителів, особливо маленьких дітей. Кожне місто має, може, до 40, 50 і більше тисяч душ; але дітей більше, ніж трави, і всі вміють читати, навіть сироти. Вдів і сиріт у цій країні сила; силовики їхні були вбиті в безнастанних війнах. Але в них є хороший звичай: вони одружують своїх дітей молодими, і тому вони численніші за зорі небесні і за пісок морський. Історія української культури. Збірник матеріалів і документів. За ред.С.М.Клапчука, В.Ф.Остафійчука. – К., 2000. – С.135-136.
НАРОДНА ПІСНЯ ПРО БОГДАНА ХМЕЛЬНИЦЬКОГО ТА ПРО БИТВУ ПІД ЖОВТИМИ ВОДАМИ (середина XVII ст.) Чи не той то хміль, що коло тичин в’ється? Ой, той то Хмельницький, що з ляхами б’ється. Чи не той то хміль, що по пиві грає? Ой, той то Хмельницький, що ляхів рубає. Чи не той то хміль, що у пиві кисне? Ой, той то Хмельницький, що ляшеньків тисне. Гей, поїхав Хмельницький к Золотому Броду, – Гей, не один лях лежить головою в воду. «Не пий, Хмельницький, дуже Золотої Води, – Іде ляхів сорок тисяч хорошої вроди». «А я ляхів не боюся і гадки не маю – За собою великую потугу я знаю, Іще й орду татарськую за собою веду, – А все тото, вражі ляхи, на вашу біду». Ой, втікали вражі ляхи – погубили шуби Гей, не один лях лежить, вищеривши зуби! Становили собі ляхи дубовії хати, – Ой, прийдеться вже ляшенькам в Польщу утікати. Утікали вражі ляхи, де якії повки[††] Їли ляхів собаки і сірії вовки. <..> Українські народні думи та пісні. – 1955. – С.92-93. ДРУКОВАНИМИ ЦЕРКОВНИМИ КНИГАМИ В УКРАЇНІ (1720 р.) <..> А и оные церковные старые книги, для совершенного согласия с великороссийскими, с такими же церковними книгами сравнивать прежде печати, с теми великороссийскими печатьми, дабы никакой розни й особого наречия в нем не было. А других никаких книг, ни прежних, ни нових изданий, не обьявляя об оных в духовной коллегии, й не взяв от оной позволения, в тех монастырях не печатать, дабы не могло в таких книгах никакой в церкви восточной противности й с великороссийской печатью несогласия произойти. Україна: Наука і культура. Вип. 26-27. – К., 1993. – С. 95. ІВАНА МАЗЕПИ (1709 р.) Не доказуємо чогось протилежного й не перечимо, що ясновельможний гетьман мав доходи тільки для своєї особи, але знаємо також добре, що він розкинув і видав їх щедрою рукою у побожному намірі на будову багатьох церков і монастирів, на милостині, на позолочення бані Печерської церкви й на відбудову її монастиря св. Сави в Палестині. Промовчуємо багато побожних і милостинних учинків згаданого гетьмана, не можемо того одного поминути мовчанкою, що він саме перед теперішнім повстанням – уже другий рік минає – вислав до Гробу Спасителя на гору Синай, на св. гору Афон і до інших св. місць Палестини тридцять тисяч дукатів. Після того Войнаровський предложив виказ грошей, що були в Будинцях, який не зберігся, старшина ось такий виказ особистих видатків Мазепи, що зберігся в її пам’яті від дванадцятьох років: позолочення бані Печерської [Лаври Успенської великої церкви] 20 500 дукатів; мур довкола Печерського монастиря і церков тощо, мільон; великий дзвін і дзвіниця до Печерського монастиря 73 000 золотих; великий срібний свічник для Печерської Лаври Успенської великої церкви 2 000 імперіалів; золота чаша і така ж оправа євангелія для неї 2 400 дукатів; золота митра для неї 3000 дукатів, поминувши прикраси й пожертви для неї; позолочення бані митрополичого Софійського собору в Києві 5 000 дукатів, золота чаша для нього 500 дукатів, віднова його 50 000 золотих; церква Київської [Могилянської] колегії з гімназіями й ін. більше ніж 200 000 золотих; соборна церква св. Миколи Київського з монастирем тощо більше ніж 100 000 золотих; віднова [соборної] церкви монастиря св. Кирила за Києвом більше ніж 10 000 золотих; вівтар у Межигірському монастирі 10 000 золотих; фундація новозбудованого єпископського [Вознесенського] собору в Переяславі з монастирем тощо більш ніж 300 000 золотих; церква в Глухові [мурований Успенський собор Глухівського монастиря] 20 000 золотих; рефектар (трапезна) Густинського монастиря 10 000 золотих; рефектар [Лубенського] Мгарського монастиря понад 8 000 золотих; церква св. Трійці в Батурині понад 20 000 золотих; незакінчена церква св. Миколи в Батурині 4 000 золотих; монастирська [Покровська] церква в Дігтярах – 15 000 золотих; монастирі Бахмацький, Каменський [Успенський], Люецький [Антоніїв], Думницький [Різдва Богородиці] з церквами тощо невідомо скільки; віднова [Борисоглібського] катедрального монастиря в Чернігові 10 000 золотих; докінчення будови [монастирської соборної] церкви св. Трійці там само 10 000 золотих; Макошинський монастир із церквою св. Миколи понад 20 000 золотих; на віднову монастиря св. Сави дав у Батурині архіманритові, пізнішому патріархові, 50 000 золотих, а на докінчення будови цього ж монастиря й до інших місць Палестин вислав тому ж патріархові 30 000 дукатів; чаша з чистого золота, лампа та срібний вівтар для Божого гробу 20 000 золотих; срібна рака з п’ятьма срібними свічниками на мощі св. Варвари 4 000 імперіалів; вівтар для церкви у Вільні 10 000 золотих; підмога православію на руки луцького єпископа Жабокрицького 3 000 золотих; Євангелія варабській мові на руки александрійського патріарха 3 000 золотих. Дерев’яні церкви: чернігівська св. Івана Євангеліста з вівтарем тощо понад 5 000 золотих; дві батуринські, Воскресенська й Покрови Богородиці з приналежностями понад 15 000 золотих; в селі Прачі понад 15 000 золотих; св. Івана Хрестителя в Рильську 2 000 золотих. Не могла старшина підрахувати щедрих пожертв Мазепи на милостині монастирям, церквам, митрополитам, архієпископам, єпископам, архімандритам і іншим духовним із Греції, Палестини, Молдавії, Волощини, Сербії, Болгарії, Польщі й Литви, в Україні чужинцям, духовній старшині, різним церквам, українським монастирям, ченцям, студентам і бранцям, але знала, що за 23 роки свого гетьманства давав Мазепа щороку 1 000 золотих на київських бурсаків і 500 золотих Густинському монастиреві. За душу покійної гетьманової роздав монастирям і церквам руками канцеляриста Войцеховича 20 000 золотих, за визволення кн. Четвертинького 3 000 золотих, на запис Печерському монастиреві 180 000 імперіалів. Пам’ятки України. – 1991. – №6. – С.20-21. Г.С. СКОВОРОДА. DE LIBERTATE [‡‡] Что то за волность? Добро в ней каное? Ины говорять, будто золотое. Ах, не златое, если сравнить злато, Против волности ещё оно благо. О, когда б же мнђ в дурнђ не пошитись, Дабы волности не могл как лишитись. Будь славен вовђк, о муже избранне, Волносты отче, герою Богдане! Історія української культури. Збірник матеріалів і документів. За ред.С.М.Клапчука, В.Ф.Остафійчука. – К., 2000. – С.153. Питання для самоконтролю: 1. Дайте характеристику Запорізькій Січі як соціокультурному феномену. Чому Січ вважається символ в українському культурному просторі? 2. Яка роль Івана Мазепи на розвиток української барокової культури? 3. В яких умовах відбувається формування моделі української культури раннього Нового часу? 4. Поясніть яким чином Визвольна війна стала детермінантою у формуванні нових культурних вартостей? 5. У чому полягають світоглядно-естетичні особливості українського бароко? 6. Коли відбулося перетворення «культури в Україні» на «українську культуру».
Дата добавления: 2014-12-16; Просмотров: 437; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |