Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Український фольклор І половини ХІХ ст




В Україні продовжувала розвиватися усна народна творчість. Народ створював пісні, казки, прислів’я, спрямовані проти кріпосницької неволі, оспівував борців проти поміщицького гніту Лук’яна Кобилицю, Устима Кармалюка. В одній з пісень розповідається про тяжку щоденну панщину:

Отамани з батогами,

З нагаєм гуменний

На роботу цілий тиждень

Гонять, мов скажені.

 

 

Селяни створювали пісні про народну помсту ненависним панам. Так, в одній з пісень розповідалося про те, як селяни с. Дорогинців Ніжинського повіту Чернігівської губернії за жорстоку експлуатацію і звіряче знущання над ними вбили поміщика Селивановича.

 

Ой косили косарики

 

Та й радили раду,

Та й убили Саливона

За усю громаду.

В народі продовжували жити думи і пісні, створені в минулі століття. Кобзарі і лірники несли їх в маси народу, передавали слова і мелодії з уст в уста. Широко відомими в народі були видатні кобзарі Андрій Шут, Іван Крюковський, Федір Грищенко-Холодний і особливо Остап Вересай.

Остап Микитович Вересай (1803-1890) походив з родини кріпаків. На четвертому році життя осліп. П’ятнадцятирічним юнаком пішов у науку до кобзарів і, маючи добрий голос і слух, блискуче опанував кобзарське мистецтво. В репертуарі Вересая було багато історичних пісень і дум: «Як три брати з Азова втікали», «Невольницька», «Дума про бурю на Чорному морі» та ін. Улюбленою піснею Остапа Микитовича була сатирична пісня «Про правду і кривду», за виконання якої кобзаря не раз заарештовували.

Саме фольклор був чистим, невичерпним джерелом самобутньої, повнокровної національної культури. Тому чимало шанувальників народних традицій на початку ХІХ ст. ходило по селах, розшукувало, збирало й потім друкувало перлини народної мудрості.

Так, у 1819 р. після величезної пошукової роботи великий гуманіст, фольклорист Микола Андрійович Цертелєв (Церетелі), грузин за походженням, надрукував першу збірку українських історичних дум «Досвід збирання старовинних малоросійських пісень».




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-16; Просмотров: 1601; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.