КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Школа діалогу культур» В. Біблера
Авторами філософсько-педагогічної концепції шкільної освіти і технології «Школа діалогу культур» є сучасні російські філософ Володимир Біблер, психолог Ірина Берлянд і педагог Сергій Курганов. У ній синтезовано ідеї російського теоретика мистецтва Михайла Бахтіна (1895—1975) про культуру як діалог, психолога-гумані-ста Лева Виготського (1896—1934) про «внутрішню мову» та положення «філософської логіки культури» В. Біблера. Перший експеримент щодо її впровадження було розпочато в Харкові в 1988 р. Освіта в «Школі діалогу культур» орієнтована не просто на людину знаючу, освічену, а на людину культури: на особливий спосіб розуміння, художнього сприйняття, моральної свідомості, яка відповідає запитам прийдешнього століття. Загальні засади технології В. Біблера В основі культури як феномену людського буття закладена цілеспрямованість діяльності, здатність до перебудови, свобода людини стосовно діяльності. У таких гранях культури, як мистецтво, філософія, теорія, мораль, людина є авторам і реципієнтом творів, а її вчинки — виявлення самореалізації певної культури. Культура — це форма спілкування цивілізацій. Діалог у концепції В. Біблера є способом існування культури, сучасного знання, змісту навчання, а не тільки його методів. Діалог — це відкриття парадоксів. Він передбачає різні думки, різні логіки, які не зводяться до спільної позиції, а мають право на існування самостійно, хоча і роблять своєрідні відкриття в процесі навчальної діяльності. «Школа діалогу культур» розглядає процес становлення особистості як діалог різних історичних епох, вільне спілкування вихованців і педагогів, молодших і старших товаришів, у процесі якого співрозмовники діляться своїми міркуваннями про світ і своє місце в ньому. Мети цей діалог може досягти за умови, коли зіткнення різних поглядів, суперечки і єдність думок, оцінок постійно спираються на внутрішній діалог особистості. Ці два види діалогу є джерелом творчого саморозвитку людини. Освіта має стати діалогічною не лише за методами, а й за змістом, щоб забезпечити переорієнтацію суспільних цінностей від «людини освіченої» до «людини культури». За твердженням В. Біблера, діалог є не тільки евристичним прийомом засвоєння монологічного за своїм змістом знання, а й визначенням його суті і смислу, діалогом культур, які спілкуються між собою навколо основних проблем буття та «точок подиву» людського розуму. Крім того, це постійне спілкування у свідомості учня голосів поета (художника) і теоретика. Такий діалог — підґрунтя розвитку творчого мислення, зокрема й у науковій сфері. Він постає як форма організації навчання і принцип організування змісту науки. Концепція «Школи діалогу культур» передбачає також особливу психологічну теорію, предметом якої є не функції та реакції дитини, властиві її віку, і не способи інтеріоризації (перетворення на сутність внутрішнього порядку) зовнішньої стосовно неї культури, а створена дитиною особистісна культура. В. Біблер та його колеги розуміли вік як особливу культуру, що не зникає на наступному віковому етапі, а подібно до історичних культур, зберігається назавжди і вступає у свідомості людини в спілкування з іншими віковими культурами. Особистісна культура формується одночасно з культурою виучуваного предмета, культурою іншої людини, культурою тексту. Визначальна характеристика «Школи діалогу культур» — використання новітніх психологічних досліджень, які доводять, що мислення сучасної дитини гетерогенне і є складною взаємодією різнорідних логічних культур. Із перших днів розвитку мислення і мовлення дитини досвід дорослих передається їй у формі реалістичного, природничо-наукового мислення та образного естетично-міфологічного споглядання. Концепція В. Біблера по-своєму трактує поняття «гуманітаризація». Мораль, мистецтво, теорія (наука) утворюють єдність у цілісності культури, і неможливо зрозуміти античну культуру без трагедій, піфагорійської математики, так і культуру Нового часу — без науки, європейського роману. Точні науки (фізику, математику та ін.) в сучасній школі не слід «скорочувати в обсязі» і переносити на другий план. Вона має стати значущою гранню культури. «Велич логарифмів» відкривається по-новому, коли зрозуміти гуманітарний зміст математики. За переконанням В. Біблера, педагогіка має спиратись на розвинуту логіку діалогу. За цією теорією, сформувати поняття можливо, лише включаючись у незавершений діалог із літературою, історією, культурою і за умови особистої відповідальної творчості кожного учня й учителя. Новітні технології — це засіб для досягнення такої атмосфери у класі, котра найкраще сприяє співробітництву, порозумінню та доброзичливості, дає змогу справді реалізовувати особистісно зорієнтоване навчання.
Принципи та особливості технології «Школа діалогу культур» Технологія В. Біблера спрямована на досягнення такої атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співпраці, порозумінню й доброзичливості, дає змогу реалізовувати особистісно зорієнтоване навчання Порівняно з традиційною освітою «Школа діалогу культур» спирається на інші педагогічні принципи. Вони зводяться до таких положень: 1.Проектування на весь процес навчання особливостей сучасного мислення — мислення «людини культури». Слід звертати мислення учня до власних початків, створювати потребу переформулювання особистих початкових понять; вимагати від старшокласника не однозначного вибору, а постійного духовного єднання, бажання й формування здатності дивуватись. 2. Побудова педагогічної діяльності на основі діалогу головних сфер навчального процесу: мовної стихії та форм організації рідної мови і національної та європейської культури. Учень має розвинути в собі мовну інтуїцію, чутливість, основані на глибинній розмаїтості сучасної мовної культури. Навчання будується на основі внутрішнього діалогу, пов'язаного колом головних «точок здивування» — похідних загадок всесвіту та мислення. 3. Відповідність послідовності класів послідовності сучасного освоєння та осмислення основних історичних культур, що змінювали одна одну в європейській історії: античної, середньовічної, культури Нового часу, сучасної культури. 4. Організування навчання в кожному навчальному циклі на основі внутрішнього діалогу, властивого конкретній культурі, і на цьому ґрунті систематичного діалогу, спілкування між різними класами, учнями різного віку, різними культурами, діалогу навколо головних «точок подиву» —вихідних загадок буття і мислення. 5. Організування навчання не за підручником, а на основі текстів конкретної культури, яка відмовляється від засвоєння готових істин, людини вільної та здатної до самовизначення, людини, яку цікавить діалог з унікальними культурними співрозмовниками. Результат роботи учня, його спілкування з учителем та школярами різного віку реалізується в кожному навчальному циклі (в кожній культурі) й у формі авторських текстів-творів, побудованих за творчими законами виучуваної культури. 6. Створення педагогом особливих для кожного класу програм, що передбачають наскрізні проблеми, навколо яких розгортається весь навчальний процес у школі. Урок за технологією В. Біблера ґрунтується на діалозі педагога і дитини, у якому вона реалізує свою неповторну і відповідальну культурну позицію, а не лише засвоює пропоновані їй знання. Це особлива форма навчання, яка не зводиться ні до проблемного, ні до інших видів навчання (наприклад, традиційного, суть якого полягає в «сходженні» від абстрактного до конкретного). За змістом і формою взаємозв'язку з культурою спілкування уроки-діалоги бувають найрізноманітнішими. Роль педагога не передбачає передавання незалежного від нього та учнів знання та «вирівнювання» дітей. Вихованці «Школи діалогу культур» користуються не підручниками, а антологіями знакових текстів конкретної культури, створюючи авторські тексти-твори в контексті діалогу з цією культурою і міжкультурного діалогу. У початкових класах предметом навчання є не окремі цілісні культури, а навчальний діалог, під час якого звичну навчальну дію (розбір слова на фонеми, додавання і віднімання тощо) піддають сумніву: «За допомогою яких органів утворюється звук?», «На що в природі схожий за звучанням звук?», «Що є спільного у додавання і віднімання?», «Чи завжди додавання — це більше?». Такі запитання співзвучні проблемам сучасних наук. Педагог має на меті не привести всіх учнів до спільного правильного погляду, єдиної позиції, а уважно вислухати їх, допомогти в складному процесі «зародження думки в слові». У висловлюваннях, запитаннях, образах, які конструюють школярі, «виринають» уявлення про слово, число, предмет природи, звук, характерні для античності, середньовіччя, Нового часу, сучасності. Специфіка різних форм розуміння світу полягає в тому, що вони не нав'язані ззовні, а виявляються в мовленні і мисленні самої дитини. Особливістю діалогічного викладання в середніх і старших класах є необхідність побудови образів, оволодіння технологією «вживання» в матеріал. Якщо на уроках природознавства (в молодших класах) індивідуальні образи і гіпотези учнів утілюються в словах або схемах, то на уроці історії старші школярі використовують специфічні театральні засоби: жести, міміку тощо. Урок-діалог нагадує своєрідну гру в історію, а його поетика стає поетикою навчального театру. Діалоги молодших школярів схожі на сократівські, а уроки-діалоги для підлітків за своєю формою подібні до діалогів епохи Відродження, у яких думка втілена почергово в протилежних образах, тобто спілкування мислителів є «грою в культуру, грою-культурою». Педагогічний процес у «Школі діалогу культур» пронизує гуманізація знань. У гуманітарному вимірі фігурують усі елементи єдиної культури: математика, література, фізика, форми виробничої діяльності як грані цілісного спілкування. Перші — другі класи в «Школі діалогу культур» є підготовчими. На цьому етапі завдання полягає не так у тому, щоб навчити, як у тому, щоб здивувати, не дати відповіді, а допомогти сформулювати запитання, зав'язати «вузлики розуміння», які згодом стануть основними предметами Діалогів, освоєння, розвитку. Серед орієнтовних «точок подиву» і розуміння — загадки слова, числа, предмета природи, моменту історії, Я-свідомості. Особливе значення мають загадки Я-свідомості, розгадуючи які учень формується, зміцнюється і стає дивним для себе. Ефективність подальшого навчання залежить від того, чи буде маленька людина дивною для себе, чи здивує себе природою, словом, числом, а головне — своїм образом як особистості, яка навчається (навчає себе). У таких вузликах вихідного подиву виявляються «теми», які згодом увійдуть до різних навчальних предметів та наук, і культурні (античні, середньовічні, новочасні) способи розуміння числа, слова, що стануть предметом діалогу в наступних класах. У процесі навчання формується культура сумніву (вільний діалог) у взаємозв'язку з культурою спілкування (діалогом за правилами). На цьому етапі орієнтовними щодо змісту навчання є фундаментальні поняття людського буття, вивчення жанрових форм, класичні предметні задачі, міжпредметні та міжкультурні завдання, класичні тексти, розвиток особистісних якостей дитини, формування вмінь і навичок спілкування тощо. Надалі відбувається послідовне засвоєння основних історичних культур. Навчання в третіх-четвертих класах зосереджене на вивченні античної культури і спирається на розвиток вихідних понять, сформованих у перших двох класах. Як моменти цілісної античної культури учні засвоюють античну механіку, математику, трагедію, філософію, ремесло та фізичну культуру. Вивчення передбачає врахування внутрішньої двоїстості, внутрішній діалог з єгипетсько-вавилонською культурою, діалог міфологічного та логічного розуміння. Водночас античність сприймається в діалозі з різними формами мислення — середньовічною і новочасною. Таке сприйняття постає під час різновікового діалогу за участю учнів різних класів. її розгляд відбувається в актуальному для культури XXI ст. контексті, що сприяє розкриттю нових смислів, суголосних проблемам сучасності. Ознайомлення з культурою середньовіччя відбувається в п'ятих-шостих класах. Ідея культури реалізується в навчанні через поетику середньовічних творів, а не освоєння християнського релігійного світогляду. Математику, релігію, мистецтво, працю учні осмислюють як реалії єдиного цілого — середньовічної культури, найважливішим осередком якої є храм. Учитель особливу увагу звертає на розвиток мовленнєвої, словесної культури. Культуру Нового часу (XVII—XIX ст.) діти вивчають у сьомих-восьмих класах. Основу навчання становлять викладені в підручниках класичні шкільні курси, співвіднесені з основними авторськими текстами першоджерел тієї епохи, що є передумовою ще одного діалогу, адекватного мисленню Нового часу, — між виникненням ідей і їх коментарем (словом підручника). Дискусії, що розгорталися в тогочасній математиці, фізиці, біології, по-своєму відображались у морально-етичних колізіях мистецтва (у трагедії Фауста; у драматичному «бути чи не бути» Гамлета; живописі, архітектурі, музиці), а також в ідейних класових зіткненнях. Освоєння культури Нового часу відбувається в наскрізному діалозі з античною і середньовічною культурами. Особлива роль належить при цьому спадщині Відродження, яка є найхарактернішою для Нового часу формою діалогу. Енциклопедичність, багатопредметність культури Нового часу забезпечують сприйняття цілісної структури знання і водночас дають змогу варіювати форми навчання, налагодивши діалог між класами «гуманітаріїв», «математиків», «природознавців». На цьому етапі навчання переважає рефлексія і міжкультурний діалог із сучасністю, який розгортається через зіткнення різних поглядів, способів мислення, світоглядів. У дев'ятих-десятих класах учні вивчають культуру сучасності та об'єднують (як моменти сучасного мислення) знання і вміння, «загадки» і «відгадки», напрацьовані в попередніх навчальних циклах. Школярі задумуються над такими глобальними проблемами, як особистість і суспільство, культура і цивілізація, екологічна безпека та ін. Прилучення їх до інформатики, інформаційних технологій, пізнання особливостей постіндустріальної економіки, автоматизованого виробництва завершує розпочату в попередніх класах роботу. Одинадцятикласники «Школи діалогу культур» організовують діалоги (вільні та за правилами) між класами, широко використовуючи самонавчання, вільну діяльність, гру, стилізацію, імпровізацію, тренінги тощо. Це нагадує своєрідну школу — педучилище, що готує майбутніх учителів. Результатом освітньої діяльності в «Школі діалогу культур» стає базова культура особистості, основними в якій є не предмети і знання, а цінності та норми, способи мислення і творчість. У діалозі з учителем, однокласниками кожний утверджує свій неповторний погляд на світ, власну позицію, формує своє Я шляхом засвоєння сучасної культури як відродження попередніх культур. Технологія В. Біблера на основі діалогічної навчальної взаємодії та змісту навчальної програми сприяє цілісному розумінню поступу культур різних народів, цивілізацій, дає змогу учневі усвідомлювати важливість кожної особистості у долі людства, значущості суспільних змін. «Школа діалогу культур» успішно працює в експериментальних школах Харкова та інших міст.
Дата добавления: 2014-11-29; Просмотров: 9652; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |