КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Ю.Крижановський, Польща
Бароко завершило справу, не доведену Відродженням до кінця, воно гуманізувало культуру всієї Європи і всупереч перешкодам, які породжувалися політичним і релігійним антагонізмом, витворило спільну інтелектуальну й художню культуру, значення якої належним чином починає розуміти й оцінювати тільки наука наших днів. Оцінка творчості Вишенського неоднозначна в нашій історико-філософській літературі. Одні дослідники зображають його мислителем демократичного напряму, виразником і захисником трудящих, селянсько-плебейських мас. Інші – заперечують демократизм Вишенського, звинувачують його в байдужості до свого народу, конформізмі, критиці представників третього стану як носіїв нової ідеології. І справді, І.Вишенський як неординарний мислитель іноді доходив до краю в оцінці тих чи інших подій, хоча в цілому був послідовний в однозначності боротьби з католицизмом та уніатством, боротьби проти соціального і національного гноблення українського народу. Д.Чижевський П.Попов У Вишенського боролося два світогляди – аскета і громадянина, церковника і демократа. І.Франко І.Франко Треба було надзвичайних обставин, щоб чоловікові невисокого роду було можливо пізнати тодішнє життя у всій різнорідності його явищ та потім вирватися з нього і станути на такім високім становищі, з якого видно було ясно значення тих явищ, не зовсім ясне навіть для людей високопоставлених на драбині тодішньої суспільності. Треба було йому основно зректися того світу з усіма його привабами та спокусами, з усею його моральною байдужістю або й гнилизною, щоб викресати зі своєї душі такий могутній огонь, який горить у писаних словах Вишенського і не перестає й досі промовляти до нашого серця. Літературна форма посланія, або листа поетичного, релігійного, наукового чи політичного – появляється у всесвітній літературі, звичайно, в хвилях духовного перелому, незвичайного оживлення, загострення противенств… Його (Івана Вишенського. — І.С.) утопічна програма показує перш за все ту безпристрасність, з якою людина доби бароко, зокрема письменник цього часу, підходить до вирішення сучасних проблем. М.Русин
Тема 10: Українське літературне Бароко
План: 1. Бароко як літературний напрям, художній стиль і культурна епоха: a) історичні умови виникнення; b) світоглядні засади; c) стильові особливості: контрастність, метафоризм, емблематичність, орієнтація на читача і глядача. 2. Особливості українського Бароко: a) синтез Бароко і Ренесансу; b) стильові різновиди («високе», «середнє», «низове»). 3. Античність у літературі Бароко. 4. Нова жанрова система української барокової літератури. 5. Історія дослідження літератури Бароко в Україні.
Література: 1. Андрієнко Л., Мідюк І. Естетична сутність і цінність літератури українського Бароко // Дивослово. — 1997. — №2. — С.40-41. 2. Білий А. Своєрідність українського бароко. Література // Педаг. вісник. — 2001. — №1-2. — С.27-33. 3. Геник-Березовська З. До питання про українське літературне бароко // Геник-Березовська З. Грані культур. Бароко, романтизм, модернізм. – К., 2000. — С.20-27. 4. Геник-Березовська З. Українське літературне бароко в межах своєї епохи і стилю // Там само. — С.28-36. 5. Голубченко П. Москва і Україна в ХVІІ-ХVІІІ ст. // Хроніка, 2000. – № 37/38. – С.169-180. 6. Грачотті С. Спадок Ренесансу в українському бароко // Українське бароко: Матеріали І конгресу Міжнародної асоціації україністів. – К., 1993. – С.3-11. 7. Гуцуляк І. Ретроспекція і сучасний стан вивчення українського бароко. — Чернівці, 2006. 8. Іваньо І. Про українське літературне бароко // Українське літературне бароко… – К., 1987. – С.5-18. 9. Ісаєвич Я. Українське суспільство доби бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.49-81. 10. Ісіченко Ігор, архієпископ. Церковне життя України доби бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. —К., 2004. — С.83-175. 11. Кашуба М. Філософське підґрунтя українського бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.175-215. 12. Корпанюк М. До проблеми започаткування дослідження стилю бароко в українському літературознавстві // Українське бароко... – С.121-125. 13. Кримський С. Менталітет українського бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.21-47. 14. Макаров А. Світло українського бароко. – К., 1994. 15. Михед П. Українське літературне бароко та російська література ХVІІ-ХІХ ст. // Українське бароко: В 2-х т. — Т.ІІ. — К., 2004. — С.123-157. 16. Наливайко Д. Вступ. Українське бароко: типологія і специфіка // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.7-19. 17. Наливайко Д. Становлення нової жанрової системи в українській літературі доби бароко // Українське бароко... – С.12-21. 18. Наливайко Д. Українське літературне бароко в європейському контексті // Українське літературне бароко... – С.45-75. 19. Наливайко Д. Феномен українського бароко в європейському контексті // Слово і час. – 2002. — №2. – С.30-38. 20. Ніколенко О. Бароко, класицизм, просвітництво. Література ХVІІ-ХVІІІ ст. — Х., 2008. — С.7-23. 21. Пехник Г. Українське низове бароко. – Львів, 2001. 22. Радишевський Р. Роль польського посередництва у формуванні української барокової літератури // Українське бароко: В 2-х т. — Т.ІІ. — К., 2004. — С.7-19. 23. Скуратівський В. Феномен українського бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.ІІ. — К., 2004. — С.371-411. 24. Українське барокко та європейський контекст: Архітектура, образотворче мистецтво, театр і музика. — К., 1991. 25. Ушкалов Л. Есеї про українське бароко. — К., 2006. 26. Ушкалов Л. Світ українського бароко. – Харків, 1994. 27. Чижевський Д. До проблем бароко // Чижевський Д. Філософські твори: У 4-х т. — Т.2. — К., 2005. — С.67-77. 28. Чижевський Д. Історія... – С.239-246. 29. Чижевський Д. Поза межами краси (До естетики барокової літератури) // Чижевський Д. Філософські твори: У 4-х т. — Т.2. — К., 2005. — С.78-96. 30. Чижевський Д. ХVІІ століття в духовній історії України // Там само. — С.113-125. 31. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. ІІ: Розвинене бароко. Пізнє бароко.– К., 2005. – С.38-46, 348-370, 393-406. 32. Шевчук М. Кілька зауважень до проблеми так званого "низового" бароко // Українське бароко... – С.1З6-143.
Поміркуйте над висловлюваннями:
Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 415; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |