Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

О. Савчук




В.Яременко

Всі поети були частиною загальноєвропейської інтернаціональної ренесансної інтелігенції, що творила наднаціональний феномен – Республіку гуманістів.

О.Мишанич

В.Яременко

Епоха староукраїнської літератури постає сьогодні перед нами як складна система, кожна із підсистем якої творилася окремою мовою (латинською, польською, старослов’янською, книжною староукраїнською, народною чи іншими мовами), творилася в численних літературних центрах (Краків, Львів, Замостя, Люблін, Острог, а в ХVІІ ст. – Луцьк, Київ, Чернігів, Переяслав, Полтава, Харків та ін.), на широкому географічному просторі, письменниками різного соціального, класового середовища.

З. Хижняк

…зараховувати письменника цього періоду (ХV-ХVІІ ст. – І.С.) до тієї чи іншої літератури слід не за мовою, а за його діяльністю.

Новолатинська література є завжди до певної міри складовою національного письменства. Одночасно це література інтернаціональна, загальноєвропейська, бо латинь у добу Відродження була наднаціональною мовою. Тому дослідники новолатинської літератури все частіше намагаються трактувати її як цілісність, враховуючи при цьому певні регіональні особливості.

 

 

Тема 8: Полемічна література

кінця ХVІ – початку ХVІІ ст.

 

План:

1. Суспільно-політичні та культурні умови розвитку української літератури кін. ХVІ – поч. ХVІІІ cт.

2. Поняття про полемічну літературу.

3. Причини і час виникнення полемічної літератури, її головні риси. Творчість Бенедикта Гербеста («Доводи віри римської церкви» (1586)) та Петра Скарги («Про єдність Церкви Божої» (1577)).

4. Трактат Герасима Смотрицького (р. нар. невід. — 1594)) «Ключ царства небесного» (1587): релігійні і суспільно-політичні позиції автора.

5. Твір Христофора Філалета (р.р. нар. і см. невід.) "Апокрисис, або Відповідь на книжки про собор Берестейській, ім’ям людей старожитньої релігії грецької через Христофора Філалета щвидко дана" (1597): історичні факти у тлумаченні автора. Викриття письменником колонізаторської політики Ватикану.

6. Творча спадщина Іпатія Потія (1541 — 1613) як уніатського письменника-полеміста («Унія…» (1595), «Антиризис» (1599), «Оборона собору Флорентійського…» (1608)).

7. Анонімна «Пересторога» (1605-1606) як перша історіософська праця про боротьбу церков.

8. Мелетій Смотрицький (бл. 1572 (1575?) — 1633) «Тренос, або Плач Східної церкви» (1610). Образ Матері-Церкви, фольклорні та літературні традиції творення.

9. Захист національних свобод, ідеї патріотизму у творі Захарії Копистенського (бл. 1585 — 1627) «Палінодія, або Книга оборони кафолічної святої апостольської східної церкви, і святих патріархів, і про греків, і про руських християн»(1619-1622).

10. Полемічні твори Михайла Андрелли (1637 — 1710) («Логос» (1691-1692), «Оборона кожному віруючому чоловіку» (1699)).

11. Стильові особливості полемічної літератури кінця ХVІ – початку ХVІІ ст.

 

Тексти:

Ø Анонім. Пересторога // Українська література ХVІІ ст. – К., 1987. – С.26-66.

Ø Копистенський З. Палінодія // Слово многоцінне… — Кн.1. – С.637-644.

Ø Смотрицький Г. Ключ царства небесного // Там само. — С.339-358.

Ø Смотрицький М. Тренос // Там само. – С.545-553.

Ø Філалет Х. Апокрисис // Там само. – С.400-414.

 

Література:

1. Абрамович С. Мелетій Смотрицький та проблема філософської культури бароко // Українська література ХVІ-ХVІІІ ст. та інші слов’янські літератури. — К., 1984. — С.137-159.

2. Біднов В., Антонович Д. Українська церква // Українська культура: Лекції за ред. Д. Антоновича. – К., 1993. – С. 197-222.

3. Возняк М. Історія... – Кн. І. – С.286-387, 461-551.

4. Грицай М. Давня українська проза. – К., 1976. – С. 11-30, 64-84.

5. Грицай М. Українська література XVI – XVIIІ ст. і фольклор. — К., 1969. — С.9-31.

6. Грушевський М. Історія України. – К.-Львів, 1913. – С.215-238.

7. Грушевський М. Історія української літератури. – 1995. – Т.6. – С.68-92.

8. Дашкевич Я. Національна самосвідомість українців на зламі ХVІ–ХVІІ ст.: Підсумки, джерела, методи дослідження // Сучасність. – 1992. – № 3. – С.65-74.

9. Дзюба Е. Просвещение на Украине: Вторая половина ХVІ – первая половина ХVІІ в. – К., 1987.

10. Дорошенко Д. Нарис історії України. – К., 1992. – Т. 1. – С.162-197.

11. Драгоманов М. Борьба за духовную власть й свободу совести в ХVІ–ХVІІ ст. // Драгоманов М. Вибране. – К., 1991. – С.84-174.

12. Єфименко О. Історія України та її народу. – К., 1992. – С.75-92.

13. Єфремов С. Історія... – С.109-131, 137-140.

14. Жолтовський П. Художнє життя на Україні в ХVІ-ХVІІІ ст. – К., 1983.

15. Зілинський О. Духова генеза першого українського Відродження //Європейське Відродження... – С.293-294.

16. Ісаєвич Я. Братства та їх роль у розвитку української культури ХVІ–ХVІІІ ст. – К., 1966.

17. Ісаєвич Я. Першодрукар Іван Федоров і виникнення друкарства на Україні. – Львів, 1983.

18. Ісаєвич Я. Українське суспільство доби бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.49-81.

19. Ісіченко Ігор, архієпископ. Церковне життя України доби бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.83-175.

20. Ісіченко Ю. Українська барокова проза в пошуку літературної моделі початків східнослов’янської історії // Писемність Київської Русі і становлення української літератури: Зб. наук праць. – К., 1988. – С.184-205.

21. Кашуба М. Реформаційні ідеї в діяльності братств на Україні (ХVІ-ХVІІ ст.) // Секуляризація духовного життя на Україні в епоху гуманізму і реформації… — С.26-51.

22. Короткий В. Творческий путь М.Смотрицкого. – Минск, 1987.

23. Кралюк П. Мелетій Смотрицький і українське духовно-культурне відродження кінця ХVІ – початку ХVІІ ст.: Монографія. — Острог, 2007.

24. Крекотень В. Художність давньої української прози // Крекотень В. Вибрані праці. – К., 1999. – С.14-140.

25. Кралюк П. Духовні пошуки Мелетія Смотрицького. – К., 1997.

26. Маслов С. Культурно-національне відродження на Україні в кінці ХІV і першій половині ХVІІ ст. // Матеріали… - Т.1. – С.198-212.

27. Махновець Л. Сатира і гумор української прози ХVІ-ХVІІІ ст. — К., 1964. — С.39-58, 262-297, 304-309, 313-320, 357-376.

28. Микитась В. Іван Франко — дослідник полемічної літератури. — К., 1983.

29. Микитась В. Українська література ХІV–ХVІ ст. // Українська література ХІV–ХVІ ст… – К., 1983. – С.16-25.

30. Микитась В. Український письменник-полеміст Михайло Андрелла. – Ужгород, 1960.

31. Огієнко І. Історія українського друкарства. – К., 1994. — С.36-44, 48-51, 68-87, 105-163, 184-329, 334-361.

32. Огієнко І. Українська церква. – К., 1993. – С.113-160.

33. Острозькі просвітителі. — Острог, 2000.

34. Пам’ятки братських шкіл на Україні: Тексти і дослідження. – К., 1988.

35. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб, 1992.

36. Паславський І. Між Сходом і Заходом: греко-католицька церква як феномен української національної культури // Дзвін. — 1990. — №10. – С.100-107.

37. Плохий С. Папство и Украина: Политика римской курии на украинских землях в ХVІ-ХVІІ ст. — К., 1989.

38. Поплавська Н. Петро Скарга у міжконфесійному полемічному діалозі кінця ХVІ ст. // Антипролог: Зб. наук. праць. — К., 2007. — С.148-164.

39. Поплавська Н. Полемісти. Риторика. Переконування. — Тернопіль, 2007. — С.22-75, 115-159, 173-267.

40. Поплавська Н. Український полемічний памфлет кінця ХVІ – початку ХVІІ ст.: проблема жанрової моделі та функціонування // Літературознавство. — Кн. 1: Доповіді та повідомлення. — К., 2000. — С.63-68.

41. Потій Іпатій. Твори // Українські гуманісти епохи Відродження: Антологія: У 2-х ч. — Ч.2. — К., 1995. — С.101-171.

42. Пшеничний Є. Захарія Копистянський про запорізьких козаків // Верховина: Зб. наук. праць на пошану О.Мишанича. — Дрогобич, 2003. — С.293-297.

43. Савченко С. Давня Русь у полемічній літературі кінця ХVІ-ХVІІ ст. — Донецьк, 2007.

44. Ткачук Р. Джерела полемічної літератури кінця ХVІ – поч. ХVІІ ст. // Анти пролог… — С.183-199.

45. Усатенко Г. Полемістика кінця ХVІ – початку ХVІІІ ст. як підсумки минулого та предтеча майбутнього // Медієвістика... – Вип. 2. – Одеса, 2000. – С.52-60.

46. Ушкалов Л. Феномен української полемічної літератури // Слово і час. – 2000. – № 10. – С.16-21.

47. Франко І. Життя і літературна діяльність Іпатія Потія // Франко І. Зібрання творів... – Т.39. – С.508-533.

48. Франко І. Історія української літератури. – Ч.І // Там само. – Т.40. – С.116-135, 248-272.

49. Циганок О. З історії латинських літературних впливів в українському письменстві ХVІ-ХVІІІ в. – К., 1999. — С. 47-57.

50. Чижевський Д. Історія... – С.221-224.

51. Шевченко В. Православно-католицька полеміка та проблеми унійності в житті Руси-України доберестейського періоду: Монографія. – К., 2001.

52. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. І: Ренесанс. Раннє бароко. – К., 2004. – С.243-255, 294-298.

53. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. ІІ: Розвинене бароко. Пізнє бароко. – К., 2005. – С.22-38.

54. Яременко П. До питання про еволюцію світогляду Мелетія Смотрицького // Українська література ХVІ-ХVІІІ ст.… – С.96-116.

55. Яременко П. Мелетій Смотрицький: Життя і творчість. – К., 1986.

56. Яременко П. «Пересторога» – український антиуніатський памфлет початку ХVІІ ст. – К., 1963.

57. Яременко П. Український письменник-полеміст Христофор Філалет і його «Апокрисис». – Львів, 1964.

 

Поміркуйте над висловлюваннями:

Шістнадцяте століття – це велике духове потрясіння, яке було початком зовсім нової лінії культурного й політичного розвитку. Це переміна основ побуту, світогляду, суспільної організації, доконане від грунту й основно в обличчі великої небезпеки. В цій добі вперше замінено латентні відпори на активну ідеологічну зброю. В ній винесено вперше суцільні програми культурного розвитку. В ній культура одержала нові соціологічні центри й нові спрямування. В ній вперше народилася національна ідея (виділення наше. – І.С.). В ній початок всіх культурних форм 17-18 ст., джерело наших пізніших культурних експансій і політичних оформлень /…/ Врешті – в ній оформилася вперше на українському грунті людська особистість.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 469; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.