Напрям, спеціальність,
освітньо-кваліфікаційний рівень
Характеристика навчальної
дисципліни
Кількість кредитів ECTS:2,5
Загальна кількість годин: 90
Галузь знань:
0203 Гуманітарні науки
Напрям підготовки:
6.020303 Філологія. Українська мова і література
Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр
Тип: обов’язкова
Рік підготовки: 1-й
Семестр: 1
Лекції: 6+6
Практичні заняття: 6
Самостійна робота: 72
Вид контролю: залік
№ п/п
Тематика і зміст практичних занять
К-ть
год.
Література
МОДУЛЬ 1. АНТИЧНІСТЬ
Практичне заняття №1
Розвиток римської літератури періоду імперії. Творчість Вергілія –
творця славетної «Енеїди».
1.Особливості розвитку римського суспільства і культури періоду становлення імперії.
2.3бірник Вергілія «Буколіки», його зв'язок із творами Феокріта.
3.Поема Вергілія «Георгіки» і творчість Гесіода.
4.Поема «Енеїда» – літературно-героїчний епос: ідейно-політична основа поеми, ідея Риму – володаря світу; Еней – ідеал римської доблесті.
5.Орієнтація на Гомера в поетиці «Енеїди».
6.Своєрідність твору Вергілія порівняно з поемами Гомера.
7.Гомер, Вергілій і Україна.
Завдання
1. Дібрати цитати для характеристики образів Енея, Дідони, Ніза, Евріала.
Основна
1. История всемирной литературы. – Т. 1. – М, 1983.
2. Кочур Г. Літературна доля Вергілія // Всесвіт. – 1992. – № 12. – С. 161-168.
3. Ошеров С. А. История, судьба и человек в «Энеиде» Вергилия // Античность и современность. – М., 1972.
4. Содомора А. Вергілій – співець сопілки, плуга і меча // Содомора А. Жива античність. – К., 1983.
5. Шервинский С. Вергилий и его произведения // Вергилий «Буколики», «Георгики», «Энеида». – М., 1971. – С. 5-25.
ПідручникиДодаткова
1.Гальчук О. В. «Мужик із Мантуї...»: Матеріали для вивчення творчості Вергілія. 9 клас// Заруб. літер. в навч. закладах. – 1996. – № 8. – С. 13-19.
2.Ганич Н. І. Гомер. «Іліада», «Одіссея», Вергілій. «Енеїда»: Матеріали до варіативного вивчення // Всесв. літер. в серед. навч. закладах України. – 2000. – №6. – С. 16-23.
3.Градовський А. В. «Безсмертна лише чистота серця...»: «Енеїда» Вергілія і однойменна поема І. П. Котляревського. 9 кл. // Заруб. літер. в навч. закладах. – 1997. – №8. – С. 21-27.
4.Еліот Т. С. Вергілій і християнський світ / Пер. з англ. Г. Гамалія // Всесвіт. – 1992.–№3–4. –С. 139-143.
5.Зелинский Ф. Ф. Гомер – Вергилий – Данте // Зелинский Ф. Ф. Возрожденцы: Науч.-попул. статьи. – СПб, 1999. – С. 64-87.
5.Маркевич Т. В. Твори Вергілія і Котляревського серед духовних надбань людства: Два коментованих уроки (бесіда, рольова гра, тематична шахова комбінація тощо) за творчістю Вергілія // Всесв. літер. в серед. навч. закладах України. – 2000. – № 6. – С. 37-42.
6.Остерман Л. Вергилий // Остерман Л. Римская история в лицах. – М., 1997. – С.413-423.
7.Писаренко Ю. М. Творче наслідування поем Гомера в «Енеїді» Вергілія: Урок компаративного аналізу за участю літературно-дослідних груп // Всесв. літер. в серед. навч. закладах України. – 2000. – № 6. – С. 26-28, 37.
8.Тарасова Н. І. Вергілій – найвидатніший давньоримський поет. «Буколіки» // Заруб. літер. в навч. закладах. – 2000. – № 8. – С. 41-44.
9.Тарасова Н.І. Котляревський і Вергілій // Рідний край.– 1999.–№1. – С. 83-85.
10.Тарасова Н. І. Творчість Вергілія у світовому контексті // Заруб. літер. в навч. закладах. – 2002. – № 8. – С. 34-36.
МОДУЛЬ 2. СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
Практичне заняття №2
Данте – останній поет Середньовіччя і перший поет Нового часу
1.Італія на межі ХІІІ - ХV ст.
2.Новаторські тенденції "Нового життя" Данте.
3. "Божественна комедія" Данте - філософсько-художній синтез середньовічної культури і пролог до літератури Нового часу. 3.1. Історія написання комедії, її зв'язок з літературою видінь та алегоричною поезією середніх віків.
3.2. Композиційні особливості та назва твору.
3.3. Релігійно-філософські погляди творця комедії; реалістичні елементи в творіі.
4.Данте й Україна.
5.Вивчення творчості в школі.
Завдання
1.Скласти розгорнутий план до 4 пункту плану.
Вількос Г.С. Що значить бути людиною. Урок за поемою Данте «Божественна комедія» // Всесв. літер. та культура в навч. закладах України. – 2007. - №4. – С. 41-51.
Голенищев -Кутузов И.Н. Биография Данте. – М., 1967.
Голенищев -Кутузов И.Н. Творчество Данте и мировая культура. – М., 1971.
Гузь О. У пошуках «правоти путі». Сенс подорожі героя поеми Данте Аліг’єрі “Божественна комедія» до потойбічного світу. 9 клас // Заруб. літер.: Додаток до газ «Шкільний світ». – 2007. - №45. – С. 3-12.
Доброхотов А.Д. Данте Алигьери. – М., 1990.
Лазарев В.Н. Происхождение итальянского Возрождения. – М., 1956-1959. – Т. 1, 2.
Модестов І.О. Данте Аліг'єрі. – К., 1965.
Новикова М. Українська "Божественна комедія" // Заруб. літер. – 1997. – №39. – С. 2.
Петрова Д. Поезія, мистецтво, час: Ілюстрування "Божественної комедії " Данте художниками XX століття // Всесвіт. – №9. – С. 126-131.
Петрова О. Данте Аліг’єрі у XX столітті // Сучасність. – 2006. - №11-12. – С. 84-129.
Сутуева Т.О. Данте Алигьери (1265-1321) // Сутуева Т.О. Очерки литературы итальянского Возрождения. – М., 1964. – С. 23-79.
Франко I. Данте Аліг'єрі (життя поета і вибір із його поезії). – К., 1965.
Угрин О. П. Графічні схеми як засіб пізнання Дантової моделі Всесвіту: Урок - екскурсія за "Божественною комедіею" Данте // Всесвіт. літер. в серед. навч. закладах України. – 1997. – №9. – С. 28-33.
Хлодовский Р.И. Данте и Вергилий: Литература раннего итальянского Возрождения и традиции античной классики // Античное наследие в культуре Возрождения. – М., 1984. – С. 154-159.
Ніколенко О.М., Марченко Н.Г. Провісник Відродження: Данте. "Божественна комедія". 8 клас // Заруб. літер. в навч. закладах. – 1999. – №2. – С. 16-23.
Ніколенко О. Вивчення поеми Данте Аліг'єрі "Божественна комедія" в 9 класі: Система уроків // Всесвіт. літер. в навч. закладах України. – 2001. – №6. – С. 12-25.
Переклади " Божественної комедії" українською мовою // Заруб. літер. – 1999. – №10. – С.8.
Українські поети про Данте // Всесвіт. літер. та культ. в навч. Закладах України. – 2001. – №6. – С. 26-27.
Жданова Р. Українська дантеана: бібліографія // Слово і час. – 2002. – №12. – С. 86-90.
ПІДРУЧНИКИ
МОДУЛЬ 3. ВІДРОДЖЕННЯ
Практичне заняття №3
Шекспір – геніальний англійський поет і драматург доби відродження.
1. Сонет як жанр літератури. Ознаки та особливості англійського сонету. Цикл сонетів Шекспіра.
2. Заглиблення в людську психологію, поетизація людини та краси її почуттів, оспівування кохання і дружби в сонетах Шекспіра.
2. Особливості історичних хронік Шекспіра (трагедійний „Річард III”, пройнятий духом комедії "Генріх IV”).
3. „Гамлет":
3.1.Джерело сюжету.
3.2. Жанрово-композиційні особливості твору.
3.3. Проблематика і система образів трагедії: Образ Гамлета, Озрика, Лаерта, Офеліі тощо.
4."Отелло" Шекспіра - трагедія „обманутої довіри”:
4.1.Історія сюжету, проблематика твору.
4.2. Система образів трагедії.
5. Шекспір і Україна.
Завдання
1. Написати міні-твір на тему «Чи принесло Дездемоні щастя кохання до Отелло?»
Аникст А. А. Шекспир. Ремесло драматурга. – М., – 1974.
Аникст А. А. Трагедия Шекспира "Гамлет". – М., 1986.
Ануфрієва Н. Сонети Вільяма Шекспіра у перекладах Івана Франка // Мандрівець. – 2007. - №4. – С. 11-12. – С. 42-47.
Аникст А.А. Театр епохи Шекспіра. – М., 1965.
Барг М.А. Шекспир и история. – М., 1976.
Гилилов В.И. Шекспиром был не лорд Хандсон// Литер. газета. – 1996. – 20 марта (№12). – С.7.
Дзера О. Біблійні мотиви „Гамлета” в українських перекладах // Дзвін. – 2004. – №4. – С.149-153.
Жила В. Генріх IV в українському перекладі // Українська шекспіріана на Заході. – Едмонт (Канада), 1987. – С.20-30.
Жукова А.Г. Вагання і рішучість принца Датського: Вивчення трагедії Шекспіра "Гамлет" із використанням опорних сигнальних схем (ОСС). 9 клас // Заруб. літер. в навч. закладах. – 1996. – № 8. – С. 19-28.
Заяць С. „Шекспірівське питання”: Система уроків // Заруб. літер.: Додаток до газ. „Шкільний світ”. – 2006. – №6. – С.3-11.
Затонський Д.В. Безсмертна загадка Шекспіра // Вітчизна. – 1988. – № 6.
Кадоб'янська М. Драматичні твори Шекспіра // Заруб. літер. – 2001. – №9/березень. – С. 12-16.
Комарова В. П. Личность и государство в исторических драмах Шекспира. – Л., 1977.
Козинцев Г. Наш современник Шекспир. – М., 1966.
Кокарева В. В. «Миллион терзаний» Чацкого и Гамлета // Русск. словесн. в школах Украины. – 2006. – №3. – С.28-32.
Кузнєцова О. В. Шекспір у кіномистецтві, музиці, образотворчому мистецтві // Заруб. літер.—2004. – №41. – С.10-11.
Ленська СВ. В.Шекспір "Гамлет": Матеріали до варіативного вивчення. Образ Гамлета у світовій літературі: Підсумковий урок-дослідження за методикою особистісно-орієнтованого навчання // Всесв. літер. в серед. навч. закладах України. – 2000. – № 10. – С.33-35.
Маранцман В.Г. Родство гениев (Сравнительный анализ творчества Шекспира ("Тимон Афинский") и Пушкина ("Скупой рыцарь") // Відродження. – 1993. – № 1 – С.54-58.
Морозов Ю. Г. Личностный смысл действительности и художественно семантический анализ литературного произведения (на примере "Гамлета" У.Шекспира, "І Архімед. і Галілей..." Т.Шевченко, "Шинели" П.Гоголя) // Відродження. – 1993. – № 3-4.
Наливайко Д. Шекспір – українською // Літературна панорама. 1987. – К.,1988. Вип.2. – С.187-191.
Нікольнікова О.Є. Аналіз літературного твору має бути цілісним: З практики аналізу сонетів і трагедії В.Шекспіра за модульно-розвивальною методикою // Всесв. літер. в навч. закладах України. – 2006. – №10. – С.53-55.
Одарченко П. Леся Українка і У.Шекспір // Відродження. – 1996. – № 2.
Пинский Л. Е. Шекспир. Основные начала драматургии. – М., 1971.
Самарин Р. М. Реализм Шекспира. – М., 1964.
Свербілова Т. Дещо з життя принців. Гамлет та Фортінбрас // Заруб. літер. -1998. - № 24. - С.2.
Тархов Т. Меж двух времен. Хроники Уильяма Шекспіра // Наука и жизнь. – 2006. – №2.—С.114-119.
Урнов М.В., Урнов Д.М. Шекспир. Движение во времени. – М., 1968.
Урнов М.В., Урнов Д.М. Шекспир. Его герой, его время. – М., 1964.
Холлидей Ф.Е. Шекспир и его время. – М., 1986.
Шаповалова М.С. Шекспір в українській літературі. – Львів, 1976.
Шведов Ю. Исторические хроники Шекспира. – М., 1964.
Шведов Ю. Эволюция шекспировской трагедии. – М., 1975.
Хто є справжнім автором шекспірівських шедеврів? // Всесвітня література. – 1996. – №5.
ПІДРУЧНИКИ
Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет
studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав!Последнее добавление