Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Формування некласичної філософії. Шопенгауер, Кьєркегор, Ніцше




Філософія кінця XIX - початку XX ст. в основному відійшла від принципів класичної філософії, яка була значним кроком у становленні теоретичної думки порівняно з усім попереднім філософським розвитком.

Вчення Шопенгауера — об'єктивний ідеалізм у поєднанні з ідеалізмом суб'єктивним. Специфічною особливістю його вчення є волюнтаризм. Шопенгауер услід за Кантом розрізняє «річ в собі» та «явища». «Річ в собі», на його думку, піддається пізнанню, це не що інше, як «воля». «Воля» становить абсолютний початок будь-якого буття, вона породжує явища або уявлення.

Вчення про свободу і необхідність. Як річ в собі, воля завжди абсолютно вільна. Вся сукупність явищ природи навпаки, підкоряється закону достатньої причини і існує, тобто є необхідною. Людина теж явище, тому її дії в емпіричному світі необхідні. Це означає, що всі акти волі визначаються мотивами, незалежними від суб'єкта. Характер кожної людини фатально реагує на всі мотиви та спонукання, виключаючи будь-які довільні дії. Людина — раб свого характеру.

Песимізм Шопенгауера. Людське життя неодмінно протікає між бажанням і задоволенням. Бажання за своєю природою — страждання, задоволення страждання швидко переповнює людину, ціль видається примарною, володіння нею втрачає привабливість. Як тільки потреба задоволена, в життя приходять перенасичення і нудьга, які залишають відбиток відчаю навіть на забезпечених і щасливих. Те, що називають щастям, завжди негативна характеристика і зводиться лише до позбавлення страждання. Але далі або нове страждання, або нудьга. Страждання притаманне життю, і від випадку залежить усунення не страждання, а лише його конкретної форми.

За Шопенгауера, суть особи становить незалежна від розуму воля – сліпе хотіння, котра є проявом космічної світової волі, основою та змістом усього сущого(волюнтаризм).

Він намагався довести, що всі людські біди мають космічний характер, і тому ніякі сусп.-політ. перетворення нічого не змінять.

 

Серен Кьеркегор (1813 - 1855) - данський філософ - ідеаліст і письменник. Вів замкнуте життя самотнього мислителя, наповнене інтенсивною літературною роботою. Багато своїх праць ("Чи - або", 1843; "Страх і трепет" 1843; "Філософські крихітки" 1844, та ін.) Кьеркегор публікував під різними псевдонімами, викладаючи свої ідеї від імені вигаданих персонажів і нерідко вдягаючись їх в художню форму (напр., "Щоденник спокусника").

Філософські переконання Кьеркегора склалися під впливом німецького. Прагнучи визначити початкові поняття своєї філософської побудови - "свобода", "особа", "вибір", "рішення" - безвідносно до їх реального громадського змісту, Кьеркегор піддав їх граничній містифікації. Так, свободу він розглядає тільки в етичному аспекті - як свободу визначення позиції по відношенню до дійсності, як свободу рішення дилеми "або-або", як свободу "вибору". Цьому акту вибору, узятому в абсолютній відособленості від змісту, Кьеркегор надає метафізичне значення: в хвилину цього - "істинного" - вибору ".душу залишається наодинці сама з собою, усамітнюється від всього світу і споглядає в отверзтых небесах саме Вічну силу". Врешті-решт особа знаходить себе в бозі -в спогляданні "Вічної Сили", і абсолютність індивідуальної свободи втрачається у Кьеркегора в абсолютності бога.

Кьеркегор наполягав на радикальному парадоксализме і алогічності релігійного переживання, висміюючи спроби раціоналізації віри в гегелівській філософії або в практиці ліберального протестантського богослов'я. Він виступив із спробою протиставити гегелівською - об'єктивній і "кількісній" діалектиці - суб'єктивну і "якісну" діалектику.

Якісна - суб'єктивна ("екзистенціальна" від латів. exsistentia - існування) діалектика, виявляється у Кьеркегора засобом зберегти відношення особи до бога. На шляху до бога людина, згідно Кьеркегору, проходить три якісно різні стадії пізнання свого існування - естетична (людина живе переживаннями хвилини), етична (людина живе турботою про майбутнє) і релігійна (відчуттям вічності). Індивід, що естетично живе, по Кьеркегору, досягає емоційної насолоди відмовою від отримання "істини" свого існування; ця відмова неминуче спричиняє за собою незадоволення і "відчай", проте це ще не істинний відчай. Останнє настає на етичній стадії і приводить людину до усвідомлення релігійного значення своєї особи; іншого шляху до бога, по Кьеркегору, немає.

Кьеркегора відносять до попередників екзистенціалізму - філософії існування, основною темою якої є людське існування, доля особи, віра і невіра, отримання сенсу життя. За життя Кьеркегора його філософія залишалася відомою лише вузьким кругам його шанувальників в Данії, в 20-м же столітті Кьеркегор стає одним з найбільш впливових філософів, що вплинув на різні філософські напрями (напр., філософію життя, філософську антропологія).

 

Філософскі погляди Ф. Ніцше. Ідея «надлюдини». Відношення до моралі та релігії.

Основна життя, за концепцією Ніцше, - це воля. Життя є проявом волі, але не абстрактної світової волі, як у Шопенгауера, а конкретної, визначеної волі – волі до влади..Людське щастя Ніцше вбачає в почутті зростаючої сили, влади, вмінні переборювати всі перешкоди.Вчення Ніцше про надлюдину грунтується на таких положеннях: 1) цінність життя є єдиною безумовною цінністю і збігається вона з рівнем “волі до влади”;2) існує природна нерівність людей (“аристократичні” та “сіра маса”) 3) сильна людина, природжений аристократ, є абсолютно вільним і не зв’язує себе ніякими морально-правовими нормами (Мораль та християнство – мораль рабов)
Ніцше назвав себе філософом неприємних істин (осн. твір - “Так говорив Заратустра”).

Ф. Ні́цше, (1844 - 1900). Він був агресивним критиком традиційної моралі, утилітаризму, тодішньої філософії, матеріалізму, німецького ідеалізму, німецького романтизму та сучасності того часу в цілому.

Ніцше утверджувався, як філософ під впливом Шопенгауера. Ввібравши основні ідеї останнього, він їх збагатив власним розумінням природи і світу, додав до них здорову долю волюнтаризму.

Його критика людини і суспільства була нещадна. Глибоко вплинула на Фрідріха Ніцше музика Ріхарда Вагнера. Філософ був просто зачарований нею і, відповідно, самим Вагнером. Проте це не заважає йому згодом написати книгу „Несвоєчасні міркування”, де він піддає його критиці.

Ніцше вибудовував свою власну концепцію світосприйняття, яку за ступенем розвитку поділяють на три періоди.

1)1872 – 1876. Написано перші роботи: «Походження трагедії з духу музики» (1872); «Філософія в трагічну епоху Греції» (1873); «Про істину й неправду в позаморальному розумінні» (1873); «Наука й мудрість у боротьбі» (1875); «Несвоєчасні міркування» (1873-1876).

Уже в цей період Ніцше охоплюють душевні страждання, що знайшли відображення в його творчості. Усвідомлення трагічності буття змушує людину піднестися над нею: «Людина повинна знайти в собі щось таке, щоб не боятися цього світу». Ніцше був переконаний, що в цьому світі не можна знайти справжній прихисток від страждань, заподіяних зовнішнім світом сприйнять, тому він прагнув піднестися вгору. У певному розумінні він перетворився на фанатика віри.

Предметом його поклоніння в перший період було мистецтво. Він порівнює два начала: • діонісійське – життєве, буйне, трагічне; • аполлонівське – споглядальне, однобічно інтелектуальне. Філософ усвідомлює рівновагу двох начал: буйного й спокійного. Уже тут містяться зачатки вчення про «буття» як стихійне зіткнення, розвинутого пізніше у вченні про прагнення до сили, яке властиве всьому живому, що прагне до свого самоствердження.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-04-24; Просмотров: 2643; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.007 сек.