КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Механістичний матеріалізм 17 – 18 ст
Матеріалістичний монізм: погляди Демокрита. Матеріалістичний монізм (наприклад, монізм Демокрита) зводив свідомість до матерії, представляючи ментальні процеси як тілесні реакції. Прикладом, відчуття світла вважали простою реакцією сітківки ока та зорового нерва на промені світла. За допомогою кількісних варіацій атомів Д намагався пояснити якісну різноманітність світу. Для пояснення руху він поряд з неподільними атомами вводив пустоту. Постулюючи атоми і пустоту,Д розв’язав практично всі логічні суперечності щодо структури сущого, які поставила натурфілософія. Він переконував, що на основі атомів і пустоти можна поєднати буття і небуття. Атоми – буття, їх відсутність(пустота) – небуття. Атоми - дискретність, пустота - безперервна. На цій підставі знімалися проблеми зникнення речей(атоми, з яких вони складаються, роз’єднуються), збереження субстанції в усіх перетвореннях(атоми вічні). Зникнення і виникнення речей – це роз’єднання і поєднання невидимих атомів. Якщо взяти до уваги, що Д запропонував ідею жорсткої причинності(ніщо не відбувається без причини), то його вчення було найбільш завершеною теоретичною моделлю сущого, яку запропонувала грецька натурфілософія. В теорії пізнання Демокрит розрізняє чуттєве та розумове знання. Чуттєвий досвід нам дає "темне", неповне знання і лише мислення здатне дати точне і повне знання про навколишній світ. Переконаність у тому, що людські відчуття не спроможні дати істинні знання, знайшла своє відображення в історичному переказі про самоосліплення філософа. Згідно з цим переказом Демокрит в кінці життя осліпив себе, щоб уникнути полону від чуттєвого /споглядального/ досвіду. За Демокритом усе живе відрізняється від неживого і ця різниця полягає в наявності душі, яка утворюється із специфічних атомів, подібних вогню. Людина відрізняється від тварини особливим розташуванням атомі душі. Душу Демокрит вважав смертною, коли людина вмирає, атоми душі полишають її і розсіюються у просторі. Боги, за Демокритом, - це особливі з'єднання вогненних атомів, вони нелегко руйнуються, але все ж невічні. Вони здатні позитивно або негативно впливати на людину, подаючи людині ті чи інші знаки. Найкращою формою держави Демокрит вважав демократичний поліс. Основною умовою збереження демократії вважав наявність у громадян таких моральних якостей, які утворюються вихованням та освітою. "
Рух — спосіб існування матерії, її невід’ємна властивість. Р. "як внутрішньо властивий матерії атрибут, обіймає собою всі зміни й процеси, що відбуваються у всесвіті, починаючи від простого переміщення і кінчаючи мисленням". Рух без матерії не існує, як і матерія без руху. В цьому полягає абсолютний характер руху. Спокій, рівновага, рівнодія — відносні. " Рух є сутністю простору і масу як форм існування матерії. В історії філософії перші здогади про універсальність P., стихійно-матеріалістичні та наївно-діалектичні за характером, були висловлені стародавніми мислителями Дао Цзи, Фалесом, Гераклітом, Демокритом, Епіку-ром та ін. Філософи-матеріалісти 17—18 ст. розглядали рух, як спосіб існування матерії. Проте обмеженість соціальної практики, природничо-наукових знань того часу, перенесення механістичних уявлень про рух з природознавства у філософію зумовили механістичний характер матеріалізму 18 ст., зведення ним усіх форм руху матерії до механічної. Діалектичне вчення про рух як саморух і самозміну розробив Г.В.Ф. Гегель, проте його діалектика була ідеалістичною, перекручувала сутність процесів дійсності. Тільки марксистсько-ленінська філософія, спираючись на досягнення природничих наук, на суспільно-істор. практику, розкрила справжню природу руху, створила діалектико-матеріалістичне вчення про руху, вільне від механістичної обмеженості та ідеалістичних перекручень. Абсолютна природа руху реалізується в окремих якісно специфічних формах руху. Основними формами руху матерії є: механічна, фізична, хімічна, біологічна та суспільна, пізнання якісної своєрідності прояву яких конкретизується в ході диференціації та інтеграції наук, поглиблення осягнення рівнів організації матерії. Всі форми рухомої матерії є взаємопов'язаними, вони взаємодіють, взаємоперетворюються. Кожна з них має свої специфічні особливості і через свою якісну своєрідність не може бути зведена до суми простіших рухів або до якоїсь"універсальної форми". Розрізнення форм руху матерії служить об'єктивною основою класифікації наук, які вивчають специфічні закономірності певної форми руху.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 2880; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |