КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Образи уяви та процеси їх утворення
Процеси уяви, як і мислення, пам'яті, сприймання, мають аналітико-синтетичний характер. Основа її роботи полягає у перетворенні уявлень пам'яті, що забезпечує формування наперед заданої нової ситуації. У структурі уяви поєднуються постійні та змінні складові, що може відбуватися з різноманітних причин і набувати різноманітних форм: суб'єктивне, об'єктивно-наукове та інше об'єднання образів. Завершує роботу уяви комбінування, зведення в систему образів, побудова складної картини. На цьому діяльність творчої уяви не завершується, її образи втіляться в реальність, викристалізуються в зовнішніх образах (картина, музика, скульптура, роман тощо). Ці реальні продукти є результатом внутрішніх конструювальних процесів створення продукту. Синтез уявлень у процесах уяви здійснюється такими способами: 1) аглютинація (лат. agglutinatio- склеювання) - об'єднання у створюваному образі властивостей та елементів образів інших предметів (казкові образи русалки - напівжінки-напівриби; тролейбус - поєднання ознак трамвая та автомобіля тощо). Залежно від кількості та якості синтезованих елементів виникають образи різних ступеня складності й новизни. Внаслідок аглютинування об'єкт включають у нову ситуацію, що змінює його ознаки, «одухотворюють» неживе, живому приписують ознаки неживого; 2) гіперболізація (грец. hyperbole - перебільшення) - збільшення або зменшення в образі реального об'єкта або його частин. У фольклорі такими постають образи богатирів, дракона із сімома головами, багаторуких богинь в індійській міфології, Гулівера, ліліпутів. Нерідко її використовують у спілкуванні, довільно чи мимовільно спотворюючи форму та зміст подій; 3) загострення - уявне наголошення на властивостях реального об'єкта, унаслідок чого його образ набуває особливої виразності. Широко застосовують цей спосіб творення в літературній творчості, де одні характеристики персонажа витісняють інші і простежуються в усіх можливих ситуаціях. Так створюють шаржі й карикатури. Загострення не спотворює дійсності, а лише акцентує на її характерних особливостях; 4) аналогія (грец. analogia - відповідність, подібність) - побудова образу, подібного на реальний об'єкт, у якому проектується принципово нова модель явища чи факту. На цьому принципі ґрунтується біоніка - галузь біології та інженерії, в якій на основі певних якостей живих організмів створюють механізми (локатор - аналог органів орієнтації кажана). Аналогія має бути близькою, безпосередньою і віддаленою. Володіння нею - одна з найважливіших складових здатності до конструювання, інженерної справи та винахідництва; 5) схематизація (грец. shema - зовнішній вид, форма) - згладжування відмінностей між порівнюваними об'єктами. Завдяки їй вдається позбутися зайвих і другорядних деталей, що перешкоджають створенню нового образу. Відіграє суттєву роль у науковій творчості, сприяючи образному узагальненню елементів шуканого; 6) типізація (грец. typos - відбиток, форма, зразок) - уявне виокремлення суттєвого в однорідних явищах і втілення його в новому образі, який завдяки цьому поєднує ознаки різних об'єктів. Поширений такий прийом у різних видах творчості, вимагає тривалої творчої роботи; 7) наголошування (акцентування). Полягає в навмисному підсиленні певних ознак об'єкта, які стають домінувальними на тлі інших. Малюючи дружній шарж або карикатуру, художник відшукує в характері чи зовнішності людини неповторне, притаманне тільки їй, наголошуючи на цьому художніми засобами. Процес уяви містить і механізм оцінювання, що виконує протилежні функції; знецінювання способів побудови образів та отриманих результатів, а також переоцінювання їх. Знецінювання розширює поле пошуку, забезпечує формування нових образів на основі заперечення створеного раніше, переоцінюваннянаділяє нові варіанти винятковими властивостями. Обидві функції регулюють процес створення нового образу. Отже, створюючи майбутнє, уява виконує пізнавальну, інструментальну, регулятивну функції, забезпечує втілення образу в дійсність.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 436; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |