Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

II. 1.2. Особистість в «описовій психології» В. Дільтея й Е. Шпрангера




На противагу «безособистісній психологи», що роз­вивалась у рамках гештальтпсихології, асоціативної психо­логи, біхевіоризму, на початку XX ст. виникла так звана «описова психологія», її засновником став В. Дільтей (1833—1911), а яскравим продовжувачем — Е. Шпрангер < 1882—1963).

В. Дільтей вважав, що психіку людини не можна вивчати експериментальними методами, а можна лише розуміти. Зав­дання психології і полягає у розкритті смислового, душев-


ного життя особистості, ціннісних орієнтацій людини. ЗІад-но з Е. Шпрангером, психологія, що «розуміє», мас базу­ватися на таких основних поняттях: 1) психічне розвива­ється з психічного; 2) психічне зводиться до інтуїтивного розуміння «модулів дійсності життя» — при цьому йдеться не про співпереживання, а саме про розуміння; 3) не варто шукати якихось об'єктивних причин розвитку людської особистості, потрібно лише співвіднести структуру окремої особистості з духовними цінностями суспільства.

Головне в особистості, за Е. Шпрангером, — це цінт нісна орієнтація, яка є включенням суб'єкта у пізнання. Ціннісна орієнтація є духовне начало, що визначає світо­бачення і є похідною частиною загального людського духу. Тому краще говорити не про «описову», а про «духовну» психологію. Е. Шпрангер виділив шість типів пізнання свь ту, шість «форм життя» і відповідних їм типів людини.

1. Теоретична людина — це така людина, яка тягнеться
до пізнання закономірностей світу, відносин між людьми.
Це є для неї провідним. Для теоретичної людини, незалеж­
но від того, хто вона за фахом — науковець, ремісник або
лікар, — головна ціннісна орієнтація — це осмислення в
теоретичному плані того, що відбувається навкруги. Життя
для теоретичної людини представлене у вигляді «віяла проб­
лем».

2. Економічна людина звичайно шукає користь у пізнанні
Для такого типу людини цінність пізнання пов'язана з тим,
що приносить користь їй самій, сім'ї, колективу* людству.
Мислення такої людини має прагматичну спрямованість на
створення чогось корисного на основі природничонаукових
знань і техніки.

3. Естетична людина сприймає довкілля як щось гармо­
нійне або дисгармонійне, намагається пізнати світ через
естетичні враження у вигляді форми, кольору, ритму. Має
потяг до самовираження в естетичній формі. І йдеться не
лише про професійних художників, скульпторів, компози­
торів, а й про звичайних людей.

4. Соціальна людина — це та, яка прагне знайти себе в
іншій людині, жити заради інших. Вона тягнеться до все­
осяжної любові, любові до людства. В цій любові розчиня­
ються межі індивідуальності. «Я» особистості, що любить,
відрізняється від «Я» егоїстичної людини. Це «Над-Я», що
знаходить себе в служінні іншим.

5. Політична людина тягнеться не до суто адміністра­
тивної влади, а до такої влади, що відповідає вищим ду-


ховним вимогам, базується на істинних духовних цінностях і на цій основі детермінує мотиви та дії інших людей.

6. Релігійна людина — це тип людини, ціннісна орієн­тація якої полягає у пошуку смислу життя, начала всіх начал життя, вищої духовної сили — Божества. Релігійна людина може й не належати до жодної з церков, не виконувати обрядів. Головне для неї — саме пошук вищого смислу, вищої правди, першопричини буття.

У своїй класифікації Е. ІПпрангер показав, що люди відрізняються одне від одного не лише темпераментом, конс­титуцією, поведінкою, а передусім цінностями своєї духов­ної орієнтації. Це утворює духовну індивідуальність осо­бистості, її духовну сутність.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 788; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.