КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Український монархізм В.Липинського
Серед політичних партій, що діяли на західноукраїнських землях, особливе місце займало об'єднання консервативно-монархічного напрямку - Союз українських хліборобів-дер-жавників. Його організатором і керівником був видатний український громадсько-політичний діяч, головний ідеолог і лідер українського монархізму В.Липинський. Липинський В'ячеслав (1882-1931) - український історик, громадсько-політичний діяч, філософ і публіцист. Народився на Волині. Закінчив Київську гімназію. Навчався у Краківському та Женевському університетах. Липинський стверджував, що ідею створення незалежної Української держави може реалізувати тільки весь народ під проводом "хліборобської версти". Досягти консолідації українського народу і перетворити його на повноцінну державну націю можна лише шляхом розбудження і зміцнення почуття територіального патріотизму та солідарності між усіма громадянами України, незалежне від їх соціального статусу, віросподівання, етнічного походження і рівня національно-культурної свідомості. Забезпечити єдність українського монарха. Спадкова монархія, вважав Липинський, була б найкращою формою політичного устрою України. Хоча він був принциповим критиком демократії, його ідеологія спричинилася до утвердження ліберально-демократичних цінностей та подолання тоталітарних тенденцій в українській політичній думці XX ст. Свої погляди він найчіткіше виклав у своєму найвідомі-шому творі «Листах до братів-хліборобів», які дістали широкого розголосу не лише серед українців Західної України, а й емігрантів з Великої України, розкиданих по всьому світу. Центральне місце в ідеології В.Липинського займала критика слабких сторін українського руху, насамперед народницького світогляду лідерів Української центральної ради і Директорії УНР, що призвели до поразки Української держави у 1917-1920 pp., та пошуки шляхів виходу з націо- нально-політичної кризи. Він стверджував, що ідею створення незалежної Української держави може реалізувати тільки весь народ під проводом «хліборобської верстви» (заможного селянства й поміщиків). Досягти консолідації українського народу і перетворити його на повноцінну державну націю можна лише шляхом пробудження і зміцнення почуття територіального патріотизму та солідарності між усіма громадянами України незалежно від їх соціального статусу, віросповідання, етнічного походження і рівня національно-культурної свідомості. На думку В.Липинського, саме конституційна монархія має бути найкращою формою політичного устрою України, яка здатна забезпечити єдність українського руху. Виходячи з цього, він відкидав інтегральний націоналізм Д.Донцова, був послідовним противником ідеології і практики ОУН. Хоча В.Липинський виступав принциповим критиком і демократії, його ідеологія спричинила утвердження ліберально-демократичних тенденцій в українській політичній думці XX ст. Незважаючи на істотні відмінності в програмах та діяльності різних політичних сил Західної України, всі вони прагнули до збереження національної ідентичності, консолідації українців і врешті-решт побудови незалежної Української держави. Перевір себе Початковий рівень: 1. Хто ці історичні особи: Д.Донцов, В.Липинський? 2. Вкажіть дату створення ОУН: 1928 p.; 1929 p.; 1930 p. 3. Назвіть форми політичної боротьби в Західній Україні. Середній рівень: 4. Вкажіть українські політичні партії, що діяли на західноукраїн- ських землях, які знаходилися у складі Польщі. Розкажіть про одну з них. 5. Назвіть головні положення інтегрального націоналізму. 6. 1938 р. Роттердам. ОУН. Є.Коновалець. Про яку подію свідчить Достатній рівень: 7. Проаналізуйте діяльність ОУН у 30-ті pp.
8. Схарактеризуйте основні положення інтегрального націоналізму. 9. Поміркуйте, чому ідеї українського монархізму не стали популярними в 20-30-ті pp. XX ст. Високий рівень: 10. «Разом із прагненням монополізації всіх аспектів життя нації прийшла й нетерпимість. Переконані, що знають єдиний шлях досягнення національної незалежності, інтегральні націоналісти були готові воювати з кожним, хто стане їм на заваді», -зазначає історик О.Субтельний. Як ви вважаєте, чому саме інтегральний націоналізм стає панівною ідеологією українських націоналістів у 30-х pp. Відповідь обґрунтуйте. 11. Складіть тези повідомлення: «ОУН - створення, методи діяльності, визначні діячі». ■ - §28. Українські землі у складі Румунії «Держави, яким дісталися українські землі, не розуміючи глибинних реалій XX ст., не бажали рахуватися з національно визвольними вимогами. Найтяжчим становище українців під чужою владою було в Румунії...» (Історія України: нове бачення). О Чому становище українського населення було найтяжчим у Ру-• мунії? 1. Поглинання українських земель Румунією Після розпаду Російської та Австро-Угорської імперій значна частина українських земель була окупована Румунією. За румунською статистикою, 1920 р. в її межах проживали близько 790 тис. українців, які становили 4,7% населення (за оцінками окремих українських дослідників, чисельність українців була набагато вищою і сягала 1 млн. 300 тис. чол.). Українці в Румунській державі поділялися на три групи. Перша з них, яка налічувала 450 тис. чоловік, мешкала в Хотинському, Акерманському та Ізмаїльському повітах Бес-сарабії, що належала колись Росії й мала вихід до Чорного моря. У 1918 р. Румунія анексувала цю територію. Друга велика група українців (310 тис. чол.) населяла Північну Буковину і була найбільш активною на ниві національно-культурної діяльності. До 1919 р. Буковина входила до складу Австро-Угорщини на правах автономної провінції. Українці, які становили її найчисленнішу національну групу, мали досить сильне політичне представництво у віденському парламенті, широке місцеве самоврядування, розвинену систему україномовних шкіл. Після анексії Північної Буковини Румунією до 1927 р. всі здобутки колишньої автономності було знищено, а сам край розглядався як одна з румунських провінцій. Буковинські українці, котрі з усіх західних українців мали найбільші політичні права і культурно-освітні здобутки, тепер стали найбільш національно гнобленими і прийшли до глибокого політичного занепаду. Ще одна група українців проживала на колишній угорській території в повіті Марморопі і не виявляла політичної активності. Відразу після окупації цих територій Румунія почала вживати заходів, щоб якнайшвидше узаконити анексію міжнародними договорами. Країни Антанти, будучи зацікавлені, як і у випадку з Польщею, в сильній Румунії, що утворювали «санітарний кордон» між більшовицькою Росією і Західною Європою, всіляко сприяли цьому. 11 вересня 1919 р. представники великих країн підписали з Австрією Сен-Жер-менський договір, за яким Буковину було передано до складу Румунії. Наступного року у Парижі країни Антанти так званим Бессарабським протоколом визнали і затвердили окупацію Румунією Бессарабії.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 1067; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |