КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Предмет філософії права. Філософсько-правова рефлексія
Філософії права, її історичний розвиток Частина перша Зміст і призначення розділ 1 Предмет і завдання філософії права Філософське осмислення права — завдання особливої наукової і навчальної дисципліни — філософії права, що має свій власний предмет дослідження і категоріальний апарат. Філософія права — це давня наука, яка має багату історію: вона вже була представлена у творах Платона й Арістотеля, досягла особливого розвитку в Західній Європі в XVII—XVIII ст. і продовжує функціонувати в системі гуманітарного знання сучасності. В Україні сьогодні, після відомої втрати за радянських часів традицій філософсько-правових досліджень, спостерігається значне підвищення інтересу до філософії права як з боку філософів, так і з боку юристів. Можна говорити навіть про певний філософсько-правовий "бум"1. Однак підходи різних дослідників до розуміння предмета і методу філософії права, специфіки філософсько-правової рефлексії, місця філософії права в системі наук, до визначення її основних питань і функцій тощо далеко не одноманітні. Метою цього розділу і є пошук відповідей на ці проблемні питання. Див. список рекомендованої літератури. - О - Дискусія про предмет філософії права. Почнемо з запитання: що є філософія права і що вона вивчає? Необхідно зазначити, що в історії філософсько-правової думки існували різні підходи до визначення філософії права та її предмета. Так, наприклад, Г. Гегель вважав її філософською наукою про право, що має своїм предметом ідею права1. Російський філософ С. Франк розумів філософію права як вчення про суспільний ідеал. "Філософія права, — писав він, — по основному традиційно типовому її змісту є пізнання суспільного ідеалу, з'ясування того, яким має бути благий, розумний, справедливий, "нормальний" лад суспільства"2. У сучасній філософії права її предмет також визначається по-різному. Від найширших визначень, як, наприклад, у відомого російського філософа права В. Нерсесян-ца: "Філософія права займається дослідженням змісту права, його сутності і поняття, його основ і місця у світі, його цінності і значення, його ролі в житті людини, суспільства і держави, у долях народів і людства"3 до найвуж-чих, як, зокрема, в одного з провідних італійських філософів права Н. Боббіо, який вважає, що єдиною проблемою філософії права, яка, власне, і становить її предмет, є справедливість4. Таке різноманіття підходів до предмета філософії права цілком закономірно, адже його визначення припускає виявлення ставлення дослідника як до філософії, так і до права. Можна припустити, що підходів до предмета філософії права стільки, скільки існує філософських систем, а виявлення предмета філософії права неможливо без чіткого визначення позиції дослідника до самого феномена права, тобто того, що, власне, і має бути досліджено. Гегель. Философия права. — М., 1990. — С. 59. Франк С. Л. Духовные основы общества. — М., 1990. — С. 21. Нерсесянц В. С. Философия права: Учебник для вузов — М., 1998. — С. 7. Див.: Джентиле Ф. О роли философии права в изучении юриспруденции в Италии // Государство и право. — 1995. — № 1. — С. 135. -6- Для вирішення цієї проблеми доцільно скористатися міркуваннями югославського теоретика права Р. Лукича. "Саме поняття "філософія права", — зазначає він, — легко визначити, виходячи з уже відомого поняття філософії, філософія права є спеціальною філософією — такою, предметом якої є не загальний (увесь) світ у цілому, не все суще як таке, а лише одна його частина — право. Однак, оскільки вона є філософія, хоч і спеціальна, їй належні усі риси філософії взагалі чи загальної філософії відповідно. Це означає, що її предмет аналогічний предметові філософії"1. Отже, якщо загальна філософія є вченням про граничні підстави людського буття, то, відповідно, філософія права може бути визначена як вчення про граничні підстави права як одного із способів людського буття. Використовуючи підхід І. Канта, який вважав, що предмет загальної філософії як науки можна визначити шляхом відповіді на питання: 1) що я можу знати? 2) що я повинен робити? 3) на що я можу сподіватися? 4) що таке людина?2, предмет філософії права за аналогією можна визначити за допомогою постановки таких питань: 1) що я можу знати про право? 2) що я повинен робити відповідно до вимог права і чому? 3) на що я можу сподіватися у разі додержання чи порушення цих вимог? У свою чергу всі вони можуть бути зведені до одного узагальнюючого питання: що таке правова людина чи що являє собою право як спосіб людського буття? Відповіді на поставлені питання і дадуть змогу з'ясувати природу такого феномена, як право, і предмет філософської дисципліни, яка його досліджує. Обгрунтування необхідності філософії права. Хоч філософсько-правові дослідження мають давню і багату історію, а філософія права має незаперечні заслуги в розвитку юриспруденції, необхідність її існування як самостійної сфери теоретичного знання не для всіх дослідників є очевидним фактом. Трапляються різні спроби заперечити філософський підхід до права. Як правило, вони обґрунтовуються або неможливістю застосування даного 1 Лукич Р. Методология права. — М., 1981. — С. 69. 2 Кант И. Трактаты и письма - М., 1980. - С. 331-332. -7- підходу до розв'язання питань практичної юриспруденції, або його безмежністю, а звідси неможливістю реалізації в повному обсязі. Така позиція, що грунтується на вузькопрофесійній "юридизації" феномена права і яка штучно ізолює його від метафізичних наук (тобто наук про дух), характерна, насамперед, для юридичної догматики, представленої нині різними варіаціями юридичного позитивізму і легізму (від лат. lex — закон). "Щоб пізнати основний вищий зміст права, — наводить приклад такого підходу французький філософ права Ф. Батіффоль, — необхідно встановити: чому існують різні суспільства; але як відповісти, не знаючи точно, що являє собою людина, до чого вона прагне, куди йде і повинна йти? Зрештою, нам варто було б знати про Всесвіт у цілому, щоб дати належну відповідь на подібні проблеми; але вона неможлива для нас. Тому краще обмежитися вивченням позитивного права"1. Існує кілька обгрунтувань необхідності існування філософії права, серед яких ми розглянемо лише два: історичне й актуальне. Історичне обгрунтування необхідності існування філософії права здійснюється на тому неспростовному факті, що ці проблеми завжди хвилювали людство протягом всього його існування. "Безцільно порушувати питання про законність такого роду досліджень, — справедливо зазначав С. Франк, — воно виправдано вже історично як природне задоволення нашого невикорінного постійного запиту людського духу. Запиту, що виражається в постійній духовній заклопотаності людей про те, що є справжня правда, яка повинна бути в їхньому громадському житті"2. У свою чергу актуальне обгрунтування філософії права базується на виявленні такого аспекту, такої сторони права, пізнання якої можливо тільки за допомогою філософського підходу. Який же аспект права, його сутнісна особливість з необхідністю припускає філософсько-правовий підхід? Очевидно, це обумовлено езотеричною (тобто схованою, таємницею) сутністю самого феномена права. Право, Див.: Буржуазные теории права: Реф. сб. — М., 1982. — Вып. 2. — С. 20. т\ Франк С. Л. Духовные основы общества. — С.21. безсумнівно, є одним з найбільш важкодоступних об'єктів пізнання і не прагне відкривати досліднику свої таємниці. Безумовний прогрес юриспруденції останніми десятиліттями в усьому світі, десятки написаних монографій і захищених дисертацій із проблем права, підвищення престижності юридичної освіти і правової культури населення в цілому — все це не знижує актуальності поставленої проблеми. Навпаки, на місці розв'язаної дослідником правової проблеми виникають нові, а досягнута ним вершина у правовій науці відкриває нові, невідомі обрії у вигляді незліченних питань, проблем, загадок і таємниць. Для ілюстрації цього феномена можна скористатися створеним А. Шопенгауером образом наукового знання, яке розвивається, нескінченно збільшуючись у своїх розмірах: чим значніше його обсяг, тим більше на його поверхні точок дотику з непізнанним. Цьому образові відповідає пізнавальний парадокс: чим більше ми знаємо про право, тим більше таємниць і загадок виникає перед дослідником. Таким чином, сфера дослідження філософії права лежить на перетині цих таємниць, загадок, і її завдання полягає у їх розкритті. У чому коріняться джерела езотеричності права? Ця характерна риса права випливає з його безпосереднього зв'язку з буттям людини, її сутністю, діяльністю і несе в собі особливості будь-якого культурного феномена. Адже відомо, що людина — це найтаємничиший об'єкт, що збиває зі шляху дослідження (Тейяр де Шарден). Але цей таємничий об'єкт, за визначенням, може бути пізнаний тільки самою людиною і ніким іншим. Адже, як писав Ф. Достоєвський, "людина є таємниця, я займаюся цією таємницею, тому що хочу бути людиною". Подібно до того, як у людини ми розрізняємо фізичне тіло і душу (дух), так у всіх культурних (тобто людських) феноменах ми виявляємо предметну форму і духовно-ідеальну сутність. У праві ми також знаходимо предметну і духовну сторони, за якими історично закріпилися назви "позитивне право" і "природне право". Ці словосполучення можна вважати не зовсім вдалими, адже вони мають метафоричний характер, але склалися історично і закріпилися, до того ж вони відображають структуру даного явища. -9- Що ж розуміється у філософії права під позитивним і природним правом? Під позитивним правом мається на увазі чинна система правових норм, відносин і судових рішень, під природним правом, як правило, — ідеальні першооснови права. Поняття "природне право" виражає глибинну сутність права, а його "ідеальність" виявляється в тому, що воно, по-перше, існує у свідомості (правосвідомості) як його установка (хоч і виявляється у формах поведінки), а по-друге, є ідеалом, тобто очищеною від випадків формою належного у відносинах між людьми. Крім того, природне право визначає вихідні принципи, на основі яких приймаються (принаймні мають прийматися) чинні правові норми і відбувається їх оцінка. Така оцінка здійснюється на основі ієрархії цінностей, яку задає філософія, вирішуючи питання про ставлення людини до навколишнього світу, у тому числі й у ціннісному відношенні. Критична оцінка, в якій виявляється ставлення людини до правових норм, необхідна стосовно реального правопорядку, щоб людина не стала його заручником. Однак, критичне ставлення особистості до існуючого правопорядку не має нічого спільного зі зневажливим підходом до чинного законодавства, а тим більше до порушення існуючих законів. Звідси можна зробити висновок, що право як сфера людської діяльності тісно пов'язано з філософією. Такі фундаментальні проблеми права, як справедливість, свобода і рівність, провина і відповідальність та інші, є водночас найважливішими філософськими проблемами, а вирішення їх заглиблюється своїми коренями в розв'язання основних філософських питань про сутність людини і сенс її життя, в онтологічну структуру світу та способи його пізнання. Право, таким чином, за своїм духом "філософічне", воно виражає "філософію на практиці", що відповідно припускає і "філософію в теорії", роль якої і виконує філософія права. Значення філософії права в підготовці майбутніх юристів. Цілком очевидно, що вміння усвідомити високий гуманістичний зміст своєї діяльності, філософськи обгрунтувати свою теоретичну позицію і прийняти практичне рішення є ознакою високого професіоналізму і громадян- - 10- ської чесності юриста. Таке обгрунтування, особливо у сфері практичних рішень, не завжди усвідомлюється, однак воно значною мірою визначається домінуючими установками світогляду юристів, на формування якого покликана впливати філософія права. Спроби вирішувати фундаментальні теоретичні проблеми юриспруденції без філософського обгрунтування призводять, як правило, до релятивізму або догматизації. "Той, хто думає, що обійдеться без філософського обгрунтування функціонування правової системи, — пише французький філософ права Г. А. Шварц-Либерман фон Валендорф, — насправді несвідомо керується своєю "особистою", доморослою філософією, ризикуючи скінчити блуканнями в пітьмах правової дисгармонії"1. Таким чином, необхідність вивчення студентами юридичних вузів філософсько-правових знань визначається, насамперед, потребами їхньої майбутньої спеціальності. Вивчення філософії права значною мірою сприяє фунда-менталізації освіти майбутніх юристів, їхньому розвиткові як самостійно мислячих, політичне незаангажованих громадян. Можна приєднатися до позиції відомого британського філософа права Г. Харріса, який вважає, що філософія права "...не є частиною підготовки юриста як юриста, її існування, я думаю, пов'язано з більш важливою метою — підготовкою юриста як громадянина і громадянина як критика права"2. Ця позиція досить чітко пояснює те основне місце, що його посідає філософія права в системі юридичних та інших гуманітарних наук і навчальних дисциплін, об'єктами вивчення яких є право і держава, а також ту увагу, що приділяється в західних університетах викладанню цієї дисципліни вже протягом багатьох століть. Хоч філософія права не ставить за мету вирішувати конкретні проблеми правознавства, а лише допомагає дос-ліднику-юристу чіткіше усвідомити власну позицію, впорядкувати знання, по-новому подивитись на свій предмет у світлі більш широкого підходу, проте всі центральні, 1 Буржуазные теории права: Реф. сб. — Вып. 2. — С. 33—34. 2 Harris G. Legal Philosophies. - L: Butterworth, 1980. - P. 4. 11 - фундаментальні проблеми правознавства знаходять своє вирішення чи, принаймні, їх обгрунтування саме на філософському рівні. Саме у цьому полягає одна з "загадок" такого феномена, як право, і ця обставина визначає фундаментальну роль філософії права в системі правознавства як загальнометодологічної дисципліни. Що стосується побоювань з приводу відносної широти сфери філософського осмислення права, то їх можна зняти за допомогою чіткої фіксації інтересів філософії права, уточнення її предмета і методу, визначення її місця у системі філософських і юридичних наук. При цьому визначення предметної сфери і статусу філософії права мають здійснюватися за допомогою зіставлення її з теорією права, яка за сферою інтересів є найбільш близькою їй дисципліною. Сутність та особливості філософського підходу до права. Важливим питанням для з'ясування специфіки філософії права як особливої теоретичної дисципліни є з'ясування сутності та особливостей філософського підходу до права. Відомо, що будь-яка наука, визначаючи свій предмет дослідження, прагне зосередитися саме на цьому предметі. При цьому, як правило, залишається осторонь питання про місце предмета цієї науки в загальній картині світу і про його відношення до сутності людини. Відомо також, що у фундаменті будь-якої науки лежать деякі базові, аксіоматичні (тобто самоочевидні) положення, що не визначаються, а беруться як такі. Вихідним положенням класичної фізики, наприклад, є припущення про дію принципу причинності, економічної науки — припущення про те, що всі люди працюють відповідно до своїх потреб, овідси можна зробити висновок, що окремі науки принципово не можуть "заглянути" за свій "вихідний пункт", свої базові положення. У цьому обмеженість будь-якої окремої науки. Так, І. Ньютон називав гравітацію вищою "причиною", що дає можливість пояснювати природні явища, але щодо якої він не міг знайти причину її самої у рамках тієї механіки, що він створив. Що стосується філософії, то сфера її інтересів починається саме там, де закінчується сфера інтересів окремих наук. Філософія обґрунтовує базові положення окремих - 12- наук, підводячи їх під свої "граничні підстави", виявляючи їхній зміст. Наприклад, аксіомою, вихідним пунктом юриспруденції як окремої науки є припущення про те, що право є породженням волі суб'єкта державної влади, що детермінує у свою чергу виконання вимоги, що випливає з його норм права. Це положення виражає сутність позитивного права. Але осягти дійсний зміст правових явищ ми можемо, лише заглянувши за межі цієї аксіоми, тобто намагаючись відшукати підстави її самої. Тому і вважається, що предметом філософії права є не-юридичні (граничні) підстави права, що у трактуванні деяких авторів справедливо розкриваються як пізнавальні, ціннісні, соціальні й антропологічні підстави права. Теорія права являє собою, головним чином, вчення про чинне право. Саме у сфері теорії права відбувається розвиток "загальних правових понять", що виводяться з конкретного досвіду функціонування окремих галузей права. Понятійним арсеналом теорії права є такі поняття, як "закон", "правовідносини", "суб'єкт права", "правовий обов'язок", "суб'єктивне право", "зобов'язання", "відповідальність" та ін. Вони утворюють розгалужену конструкцію позитивного права, його "понятійний каркас". Завдяки їм відбувається "оформлення" і "впорядкування" нормативної системи і понятійного апарату правознавства в цілому. Хоч філософія права у своєму аналізі основ права може використовувати поняття позитивної науки про право, однак вона має і такі свої власні категорії, як "ідея", "зміст", "мета права", "справедливість", "воля", "рівність", "визнання", "автономія особистості", "права людини" та ін. Саме по собі позитивне право не є предметом філософії права. Позитивне право цікавить філософію права лише у співвідношенні з природним правом, з позиції якого оцінюється чинне право. У даному випадку природне право, оцінюючи позитивне право, відіграє роль як би "права в праві". Внаслідок такого співвідношення й оцінки, позитивне право виявляється легітимізованим (узаконеним) і водночас лімітованим (обмеженим) у своїх домаганнях. У цілому можна погодитися з ідеєю про те, що предмет філософії права співвідноситься з поняттям "природного права", а предмет теорії права — з поняттям "позитивного права", проте варто підкреслити умовність такого розме- - 13- жування. Точнішим буде твердження, що філософія права вивчає "світ права" ("правову реальність" як філософський аналог поняття "правова система", під якою розуміється вся сукупність правових феноменів: правових норм, інститутів, існуючих правовідносин, правових концепцій, явищ правового менталітету і т. д.) у його загальності і цілісності, його змістовну сторону. Філософське осмислення та наукове пізнання права: відмінність предмета і методу. Наступним важливим питанням для з'ясування специфіки філософії права як самостійної наукової дисципліни є виявлення відмінності між філософським осмисленням права та його науковим пізнанням. Розходження щодо методу між філософським осмисленням права та його науковим пізнанням лежить у сфері семантичної (тобто значеннєвої) і функціональної відмінності зрозуміти "пояснення" і "розуміння". Будь-яка окрема наука, у тому числі і юриспруденція, розглядає свій предмет як об'єкт, що знаходиться поза суб'єктом, що пізнає, і як такий, що перебуває у відносному протистоянні йому. Причому об'єкт, що пізнається, визнається у даному разі як факт, як те, що існує в реальності, філософія ж прагне до розуміння, осмислення належних цінностей і змістів, розкриває світ таким, яким він повинен бути. Цей світ утворених цінностей і змістів дає людині стимул для зміни буття, оскільки те, що повинно бути, сприймається ним як ідеальне стосовно того, що існує в реальності. Тому юриспруденція, вивчаючи закономірності функціонування чинного права, описує право — таким, яким воно є, а філософія права таким, яким воно повинно бути. На основі цієї ідеальної правової норми філософія права оцінює існуючу правову реальність. Важливо підкреслити, що філософія права не просто прагне пояснити правову реальність, яка протистоїть людині, а прагне зрозуміти цю реальність. З цього приводу відомий італійський філософ права Ф. Джентіле пише: "У юридичному досвіді співіснують — логічна форма, економічний інтерес і етичні ціннісні позиції; вони змішуються один з одним настільки, що неможливо не задатися питанням про взаємозв'язок між ними, тим, що є, і тим, що має - 14- бути. Звідси випливає, що лише справді філософське сприйняття життєвих відносин здатне привести до мети"1. Філософсько-правова рефлексія. Якщо сферу предмета філософії коротко можна визначити терміном "підстави", то сферу її методу — терміном "рефлексія" чи "критика". Рефлексія (від лат. reflexio — відображення) у сучасному гуманітарному знанні розуміється як аналіз власних думок і переживань; міркування, сповнене сумнівів і хитань. Окремі науки, у тому числі юриспруденція, за своїм методом догматичні, тобто не займаються критичною перевіркою своїх основ, філософія ж з своєю природою критична, вона постійно оцінює свої підстави. Така оцінка і являє собою філософську рефлексію. Як відзначав Дж. Коллінгвуд, філософська свідомість ніколи не думає просто про об'єкт, але, міркуючи про будь-який об'єкт, вона також висловлює свою власну думку про цей об'єкт. Тому філософію можна назвати думкою іншого порядку — думкою про думку2. Рефлексія є обов'язковим елементом філософсько-правового пізнання. Більше того, саме рефлексивний характер філософії права обумовлює те, що проблема її предмета виявляється одним з центральних питань цієї дисципліни. Рефлексія ж основ права і держави, на думку німецького філософа моралі та права О. Гьоффе, — це критичний аналіз "легітимації й обмеження політичного співтовариства"3. Іншою стороною рефлексії філософії права як критичного аналізу своїх основ є обговорення, дискурс. У того ж О. Гьоффе ми знаходимо вислів "філософський дискурс справедливості"4. Тому рефлексію і дискурс можна назвати найважливішими особливостями методу сучасної філософії і філософії права. Зроблений аналіз дає можливість визначити предмет і завдання філософії права. Філософія права — це філософське вчення про право, що відповідає на питання, які 1 См.: Джентиле Ф. О. О роли философии права в изучении юриспруденции в Италии // Государство и право. — 1995. — №1. — С. 133. Коллшгвуд Р.Дж. Идея истории: Автобиография. — М., 1980. — С. 5. 3 Хеффе О. Политика. Право. Справедливость. Основоположения критической теории права и государства. — М.: Гнозис, 1994. — С. 15. Там само. виникають у правовій сфері методом філософії, її предметом є, насамперед, виявлення змісту права, а також обгрунтування розуміння цього змісту. Це визначення не охоплює всього різноманіття проблем філософії права, але дає змогу зосередитися на її стрижневій ідеї, пов'язаній з уявленням про право як спосіб людського буття. Визначення предмета філософії права дозволяє перейти до з'ясування її місця серед інших наук, а також її основних питань і функцій.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 1073; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |