Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Надлюдина Ніцше




"Філософія життя" — це ірраціоналістичний напрямок, що сформувався в кінці XIX — початку XX ст. Він виник як реакція на кризу класичного західного раціоналізму. Найбільшого поширення філософія життя набула в першій чверті XX ст. У подальшому цей напрямок втрачає свою само­стійність і його принципи використовуються ек­зистенціалізмом, персоналізмом, феноменологією і, особливо, філософською антропологією. Представ­никами "філософії життя" є Фрідріх Ніцше (1844— 1900), Анрі Бергсон (1859—1941), Вільгельм Дільтей (1833—1911), Георг Зіммель (1858— 1918), Освальд Шпенглер (1880—1936) та ін.

"Філософія життя" розглядає все, що існує як форма прояву "життя". При цьому поняття "жит­тя" розглядається як первинна цілісна реальність, яка не тотожна ні духу, ні матерії і може бути осягнута лише інтуїтивно. Засновники "філософії життя" вважали, що основою життя і його проявом є воля.

НАДЛЮДИНА. Серед основних ідей ніцшеанця виділяється учення, яке Ніцше запозичував безпосередньо в Шопенгауера, - це вчення про волю як першооснову всього сущого.

Це учення - Волюнтаризм - вперше в Шопенгауера оформляється як самостійний напрям у філософії. Волюнтаристичні ідеї Шопенгауера з'явилися одним з джерел філософії Ніцше.

"Воля до влади" - це одне з основних понять ніцшеанця. "Воля до влади" виступає в Ніцше рушійним початком світу.

Космологічні принципи в Ніцше є тим фоном, на якому проголошуються соціально-політичні і етичні принципи, які, на думку автора, придбають більшу вагу, якщо з'являться як прояв уселенських, універсальних, космічних сил.

Навіть припущення про існування світу "самого по собі" в Ніцше є "метафізика". Термін "онтологія" по відношенню до ніцшеанця має бути узятий в лапки. Вся "онтологія" Ніцше - це по суті лише "аксесуари" його філософствування.

Теорія пізнання Ніцше направлена перш за все на створення сприятливого фону для проведення ним соціально-політичних і етичних принципів. По Ніцше, на цьому світі, де немає жодної постійності і стійкості "речей", само пізнання приречене залишатися лише засобом корисного для суб'єкта вироблення фікцій, які дозволяють йому вижити і здійснити свою "волю до влади". "Пізнання працює як знаряддя влади", - пише Ніцше.

Тематика людини як соціальної істоти в Ніцше розроблена куди детальніше, ніж його "натурфілософія". Проте тут поважно підкреслити, що етика Ніцше детермінована його соціально-політичними установками, які були реальною базою його картини світу.

Соціально-політичні ідеї складають ядро ніцшеанця. "Космологія" Ніцше, що є деяким комплексом "онтологічних", "гносеологічних" і "етичних" ідей (всі ці терміни доводиться брати в лапки через їх недостатню адекватність стосовно ніцшеанського філософствування) є кінець кінцем обґрунтування його соціально-політичних ідеалів.

Ми з'ясували, що найважливішим поняттям ніцшеанця є "воля до влади". Зупинимося детальніше на ідеях і концепціях Ніцше.

Ніцше рішуче засуджує мораль, що панувала в Європі, якщо, звичайно, намагатися перетворити її на універсальне, для всіх значима умова діяльності. Вона - "сума умов збереження бідних, напівдалих або повністю невдалих видів людини".

Ніцше пише: "Що справедливо для одного, зовсім не може бути справедливим і для іншого; вимога одноманітної моралі для всіх веде до шкоди для людей вищого порядку; існують градації між людьми і, отже, між видами моральності".

Це не заперечення моралі, а її релятивізація. Він пише: "Я оголосив війну недокрівному християнському ідеалу не в намірі його знищити. Продовження християнських ідеалів належить до найбільш бажаних речей серед тих, які є."

Як реакцію на християнську "мораль рабів" Ніцше проголошує нову "переоцінку цінностей", що відроджує "мораль панів" в найвідвертішій і жорстокішій формі.

Надлюдина, по Ніцше, є суб'єктом "нової моралі". Він пише: "Краса надлюдини з'явилася мені, як тінь. Про, брати мої! Що мені тепер боги!" Тут - відмова від християнства, пов'язана з тлумаченням його генезису як релігійній санкції "моралі рабів". На місце християнської релігії Ніцше ставить міф про надлюдину.

Ніцше виступає проти демократії, стверджуючи: "Так з неминучістю утворюється пісок людства: все дуже однакові, дуже маленькі, дуже круглі, дуже злагідні, дуже нудні". Демократія є для нього адекватною формою панування "низького" людського початку. Ніцше писав: ".створіть собі поняття народу: для цього вам досить ніколи не думати про благородний і високий".

Ніцше різко негативно відноситься до ідей соціалізму, стверджуючи, що соціалісти "прокладають посередній натурі вільну дорогу", пропонують "додумане до кінця тиранення нижчих і безглуздіших".

Якщо демократизацію Європи Ніцше вважав неминучою, то соціалізм, по Ніцше, саме більше, ".може плекати надію проіснувати лише короткий час украй терористичними засобами. Тому він нишком готується до панування жаху".

Ніцше вважав соціалізм за неможливе, тому що "власників завжди буде більш ніж достатньо, що перешкодить соціалізму прийняти характер чогось більшого, ніж напад хвороби: і ці власники як одна людина тримаються тієї віри, що "треба мати щось, аби бути чим-небудь", і це старий і найздоровіший зі всіх інстинктів. Мати і бажати мати більше, зростання, одним словом, - в цьому саме життя".

Ніцше був рафінованим інтелігентом-гуманітарієм, і в певному значенні має рацію неокантіанський історик філософії Віндельбанд, що угледів у філософії Ніцше протест проти пригноблення особи. Проте не можна закривати очі на те, що Ніцше не визнавав за кожною людиною права бути особою. Навпаки, величезна більшість людства для нього - стадо, в масах бачив він і головну загрозу для розвитку творчої особи. У багатьох відношеннях фашистським ідеологам, що використали філософію Ніцше в своїх цілях, зовсім і не потрібно було "перекручувати сенс" переконань Ніцше (хоча в наявності були і тенденційне редагування пізніх робіт Ніцше його сестрою, і практика вибіркового цитування його вигадувань).




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 1215; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.