КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Визначте основні моделі єдності світу
Окресліть проблему субстанції в онтологічній думці. Необхідно, однак, чітко усвідомлювати, що поняття субстанції нерозривно пов'язане з поняттям матерії: це дві сторони однієї сутності. Субстанція - не щось третє, яка охоплює і дух і матерію, а та ж матерія, тільки розглянута поза її співвідношення з свідомістю, матерія, в якій свідомість вже твердо і беззастережно розглядається як її атрибут. Якщо розуміти субстанцію поза її сутнісного зв'язку з матерією, то неминуче її з'єднання зі сферою ідеального, і тоді вже матерія буде розглядатися як атрибут духу, а не навпаки, що і має місце у філософії об'єктивного ідеалізму. Найбільш детально дана проблематика була опрацьована в філософії діалектичного матеріалізму. Західним філософським школам, будь тофеноменологія, екзистенціалізм і навіть неопозитивізм, свідомо обмежив себе переважно методологічними питаннями, не вдалося домогтися такого результату в побудові філософії природи. Саме те саме історичне об'єднання матеріалізму і систематичного гегелівського ідеалізму дозволило дати найбільш адекватну філософію природи, успішно сполучається із сучасною наукой1. Несподівано для багатьох опонентів з'ясувалося, що виклики, які все жорсткіше кидає філософії - і в першу чергу онтології - сучасна наукова думка, може гідно прийняти саме ця філософська традиція. Вона заготавливала свої схеми і логічні ходи думки як би про запас, які сьогодні, наприклад, буквально змушена повторювати (часто відтворюючи елементарні помилки типу послідовного редукціонізму) сучасна англо-американська аналітична традиція. Однією з центральних проблем «філософії природи», і сьогодні аж ніяк не втратила своєї актуальності, виступає проблема єдності світу. Більш того, в світлі «гіпертрофованої плюралізація філософського дискурсу», властивої постмодерністським філософським ігрищам, вона більш ніж сучасна. У свідомості архаїчного людини панує принцип ототожнення всього з усім, перш за все повна тотожність природи і людини, що дозволяє зв'язати воєдино зовні далеко віддалені один від одного речі, явища і предмети, частини людського тіла і т.п. Для даної моделі характерне розуміння єдності просторово-часових відносин, які виступають в якості особливого упорядочивающего початку Космосу. Світ упорядковується просторово, через сакральні, вузлові точки простору (священні місця) і в часовому відношенні, шляхом виділення сакральних точок часу (священні дні і свята). Вузлові точки простору і часу (святі місця і святі дні) задають особливу причинний детермінацію всіх подій, знову ж таки пов'язуючи воєдино системи природних і, наприклад, етичних норм, виробляючи в кожній з них особливу космічну міру, якою має слідувати людина. У функціональній (або помологічної) моделі єдність світу пояснюється наявністю та функціонуванням єдиних законів, існуванням якоїсь універсальної зв'язку. Так, Піфагор визнавав божественні математичні закони гармонії, що забезпечують світовий порядок. Лейбніц, виходячи з ідеї єдиних божественних математичних законів, вважав, що можна їх звести в систему рівнянь і на основі цього пояснювати будь-які явища. Лаплас, виходячи з визнання універсальних законів, інтеграції знання, стверджував можливість абсолютного пізнання світу. Ця концепція отримала згодом назву «лапласовскій детермінізм». Інша модель єдності світу, що стає нині вельми популярною і отримує сильне наукове підтвердження, носить назву генетичної. Тут стверджується, що світ є цілісність, еволюціонує за єдиними законами на основі загального вихідного субстрату і в цілком певному єдиному напрямку. У якомусь сенсі тут відбувається діалектичне зняття й субстратної, і помологічної моделі єдності світу. Потужний імпульс цей підхід отримує з боку синергетики, що розкриває універсальні закономірності самоорганізації систем у Всесвіті. Ще більш серйозним підтвердженням цієї моделі є антропний космологічний принцип. І нарешті, крім перерахованих вище залишаються численні класичні Субстанціальні моделі єдності світу, про які неодноразово згадувалося вище. Враховуючи систематичний і шліфувалися протягом багатьох століть характер ключових ходів онтологічної думки, думається, ці моделі рано списувати з рахунків у зв'язку і з безсумнівним ренесансом інтересу до питань філософії природи, і з певною обмеженістю некласичних онтології, про що ми поміркуємо в наступному розділі.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 817; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |