Назва, дата та місце виникнення
| Головні представники
| Основні характеристики
|
Абстрактний експресіонізм
Кінець 40 -50 років.
США
| Горкі, де Кунінг, Мазервелл, Тобі, Поллок
| Художники створювали широкополотні, драматичні абстрактні картини Існує два основних види: "живопис дії" та "живопис кольорового поля", який використовував широкі простори кольору і більше покладався на кольорові асоціації. Цей рух значною мірою зобов'язаний своїм походженням Нью - Йорку, що витіснив після Другої світової війни Париж як центр мистецтв
|
Бархауз
1919 -1933
Німечинна, спочатку Веймар, пізніше Дессау, потім Берлин
| Бреєр, Файнінгер, Гроніус, Кандинський, Мохолі -Нагі, Ван дер Рое, Шлеммер
| Впливова німецька школа мистецтв, яку закрили нацистами. Кожний студент вивчав мистецтво, архітектуру та дизайн з основною метою створення кращого життєвого навколишнього простору для всіх. Ці принципи дизайну були засновані на захопленні геометрією та машиною.
|
Концептуальне мистецтво
Кінець 60 -х та 70 -х років. Головним чином США, Велика Британія, Італія
| Арнахт, Берджин, Крейг - Мартин, Диббетс, Хааке, Келлі, Косут, Лонг, Мазоні, Маклін, Вайнер
| Художники-концептуалісти надавали особого значення ідеям, що вирізняють твори мистецтва як протест проти комерціалізації світу мистецтва. Вони часто використовували фотографії, текст і т.ін. як документ про події, а також для вираження ідей.
|
Конструктивізм
1917 - початок 20 - х років. Росія
| Екстер, Лисицький, Попова, Родченко, Степанова, Татлін
| Напрям геометрично абстрактного мистецтва. Спочатку художники були під впливом супрематизму, але після революції 1917 р. вони намагались дати свій внесок у створення нового суспільства за допомогою застосування геометричних принципів в усіх сферах життя (архітектура, меблі, одежа тощо).
|
Кубізм
1907 - початок 20 - х років. Париж
| Брак, Делоне, Гріс, Лоренс, Леже, Ліпшиц, Пікассо
| Стиль, створений Пікассо і Браком, привернув увагу суперечностями, що включають зображення трьохмірного сюжету на двохмірній площині. Аналітичний кубізм (1907 -1912) розчленив реальні предмети на складові частини. Синтетичний кубізм (1912 -1914) побудував впізнані образи із абстрактних частин, використовуючи готові матеріали, зокрема газети.
|
Дадаїзм
1914 -1920.
Всюди. Але перш за все: Цюріх, Берлин, Кельн, Ганновер, Париж, Барселона та Ньо-Йорк
| Арп, Дюшан, Ернст, Пікабіа
| Рух неповажного, нестриманого протистану західного суспільства, що розв'язав Першу світову війну. Члени цього руху розглядали мистецтво як декадентське та мистецтво середнього класу. Вони влаштовували акції (зараз це називається хеппенінг) з метою шокувати суспільство та створювали роботи з нетрадиційних матеріалів.
|
Експресіонізм
1905 - початок 20 - х років. Німеччина та Австрія
| Хекель, Явленські, Кандинський, Кіршнер, Кольвіц, Марк, Мейднер, Нольде, Шиле, Шмідт - Ротлуф
| Головною метою художників був вираз глибокої реальності шляхом сильних мазків, викривлення чи перебільшення форми і кольору. Існували дві основні групи - "Міст" та "Синій вершник". Найбільшим впливом володіли Ван Гог та Мунк. Термін "експресіонізм" також використовувався для французького фовізму та для характеристики значної частини сучасного мистецтва.
|
Фовізм
1905 -1910
Франція
| Дерен, Ван Донген, Дюфі, Матіс, Фламінк
| Група молодих художників, що зібралися навколо Матіса, чия творчість видрізнялась яскравим кольором та сильними мазками. Коли у 1905 р. вони виставили свої роботи на осінньому салоні в Парижі, їх назвали "fauves" (дикі) і їх творчість викликала гострі дискусії. Як і роботи німецьких експресіоністів, їх твори намагаються виражати радість.
|
Футурізм
1909 - 1914.
Північна Італія
| Балла, Боччоні, Карра, Северіні
| Цей рух був заснований поетом Марінетті. Його члени відкидали минуле й натомність прославляли динамізм століття машин та міського життя. Вони публікували агресивні маніфести і, подібно до художників-дадаїстів, влаштовували "хеппенінги"
з метою шокувати оточуючих. Їх творчість спочатку складалася під впливом пуантилізму, потім кубізму, але на відміну від останнього, подавала великого значення суті руху.
|
Кінетичне мистецтво
60 -ті роки. Міжнародне
| Бері, Калдер, Лійн, Тінгелі
| Рухливі скульптори часто використовують сучасні технології (наприклад, електрику). Цим вони відрізняються від он - арту, який тільки відтворює видимість руху. Такі ж художники, як Моголі - Нагі, експериментували з цією ідеєю на початку 20 - х років. Як широко ріноповсюджена тенденція цей рух виник після 60 - х років.
|
Ландшафтне мистецтво
1960 -80 ті роки. Головним чином США та Велика Британія
| Крісто, Фултон, Голсуорсі, Лонг, Оппенгейм, Смитсон
| Мистецтво як результат прогулянок художника на лоні природи (зазвичай у віддаленні краї). Від таких мандрівок залишається фіксація у вигляді фотографій. Іноді в поєднанні з картами, текстами тощо. Нещодавно декілька художників ландшафтного мистецтва виставили за стінами галерейного простору скульптури, створені з натуральних фаунд -обжектс.
|
Імпресіонізм
1874 -1886
Франція
| Касса, Дега, Моне, Морісо, Пісарро, Ренуар
| Це перший основний рух авангарду. Назву було винайдено ворожою критикою, спрямованою проти картини Моне "Вираження: "Схід сонця". Мета імпресіоністів полягала в тому, щоб впіймати момент засобами технічної мальовки, яскравого кольору і все це здійснити на відкритому повітрі (на пленері) з невеликою мальовкою в студії.
|
Мінімалізм
Кінець 60 -70 років. Головним чином США
| Андре, Жюдд, Морріс
| Інтелектуальний жанр мистецтва складається з використання дуже малих форм, таких, що глядачеві необхідно напружитись, щоб роздивитися їх. Твори, як правило, суворо геометричні і включають повторення однакових предметів. Одним із засновників цього напряму був К.Малевич.
|
Неоекспресіонізм.
Кінець 70 - 80 років. Міжнародне (особливо Німеччина та Італія)
| Базеліц, Чіа, Куччі, Кіфер, Пєнк, Шнабель
| Широко розповсюджений і сильно розрекламований жанр 80 - х років. Складається враження, що твори цього напряму спираються на експресіонізм початку XX століття.
|
Оn -арт
Кінець 50 -х і 60 - ті р. Міжнародне.
| Алберс, Анушкевич, Райлі, Сото, Вазарелі.
| Скорочена назва оптичного мистецтва. Має відношення до геометричного абстрактного мистецтва, яке маніпулює візуальною реакцією глядача і творить ілюзію руху. Для досягнення ефекту художники використовують теорію психології сприйняття.
|
Орфізм
1912 -1913
Франція
| Делоне, Делоне -Терк, Купка
| Яскравий і майже абстрактний вид кубізму. Може розглядатись як одна з ранніх спроб абстрактного мистецтва.
|
Перфоманс (включаючи хеппенінг)
З 1960 р. до теперішнього часу.
Міжнародне
| Арнатт, Бріслі, Маклін, Ніч
| Це мистецтво має відношення до театральної вистави, але, як правило, без драматургічного задуму та сюжету. Часто використовується з політичною метою. Існує у вигляді фотографій.
|
Пуантилізм
Середина 80 -90 р. XIX ст. Головним чином Франція
| Кросс, Сера, Синьяк
| Техніка дрібних крапок. Чітких штрихів, кладених фарбами основних кольорів на поверхню полотна, спираючись на наукові теорії
(такі, як певне поєднання додаткових кольорів: червоний - зелений, помаранчевий - блакитний, жовтий - фіолетовий). Знайдена Сера, який використовував термін "дивізіонізм".
|
Поп -арт
Кінець 50 -х і 60 -х р. Головним чином США та Велика Британія
| Блейк, Гамільтон, Ліхтенштейн, Ольденбург, Розенквіст, Уохолл
| Відкрите уславлення західного споживання після аскетизму воєнних років. Творчість художників викликає у пам'яті крихкий кольоровий світ реклами, коміксів та популярних розваг.
|
Постімпресіонізм
80 -90 р. XIX ст. Головним чином Франція
| Сезан, Гоген, Сера, Ван Гог
| Загальний термін, що охоплює вид мистецтва, яке одночасно приймає і відкидає деякі принципи імпресіонізму. Сезан та Сера намагалися відновити почуття порядку, Гоген хотів відобразити світ уяви та духовності, Ван Гог - прості емоції.
|
Соціалістичний реалізм
30 -50 ті роки XX ст.
СРСР та інші країни соціалістичного блоку
| Бродський, Дейнека, Моор
| Художники використовували реалістичний, але часто і мелодраматичний стиль, зображуючи ідеалізоване бачення радянського суспільства та його лідерів. Рух почав витісняти ідеали конструктивізму на початку 20 - років і перетворився в жорстку доктрину на початку 30 - х років.
|