Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Християнський світогляд 3 страница




Християнство — культура книжна, це релігія Писання з властивим їй пошануванням Слова. Дослідники довели, що в межах києво-руської культури склався притаманний українській духовній традиції тип мислення, не схильний до абстрактного філософського теоретизування. В західноєвропейській культурі переважно реалізується "платонівсько-арістотелівська" лінія філософії, яка, згідно з канонами наукового мислення, прагне до істини, незалежної від людини і людства. Натомість у нашій культурі переважає "александрійсько-біблійна" лінія філософії. Вона орієнтована не стільки на здобуття безсторонньої істини, скільки правди, що "будується як драма людського життя". Недостатній розвиток абстрактно-спекулятивного, замкненого на собі філософського умогляду — типова риса української ментальності. Через це в історії української культури логіко-технічна філософська освіченість, вишуканий "гносео-логізм", категоріальна системотворчість не пускають глибокого коріння. Тут виробляється своєрідний тип філософствування, що вирізняється не об'єктом (ним завжди є всезагальне), а суб'єктом пізнання. У цьому сенсі "любомудр"-філософ виступає цілісним суб'єктом пізнання, котрий мислить себе як факт всередині буття. Він не обмежується осмисленням всезагального як об'єктивно-безособової дійсності, а переживає його як власну долю, приходить до філософських висновків через пошук особистого сенсу життя. Саме тому в українській культурі витворюється філософія, в якій домінує тенденція екзистенціально-антропологічної редукції філософського знання. Від давнини ця філософія розвивалась навколо обговорення проблем людини та людської історії. Співвідношення "істинного слова" і "доброго діла" вирішується на користь пріоритетного значення добрих справ, завдяки яким людині надається можливість наблизитися до Бога. Етика життя мудрого, а отже, світ Софії, самоосмислюєть-ся як осягнення вищого, "але не заради знання істини самої по собі, а в ім'я битійного входження у світ значущих подій, вищих життєвих цінностей" (Горський, 1996, с 30-31).

Давньоруські мислителі звертали увагу на проблему пізнання. Так, Климент Смолятич (?-після 1164), з праць якого до нас дійшло лише "Послання пресвітеру Фомі" (у списках XV-XVI ст.), був добре обізнаний з античністю і візантійським ораторським мистецтвом. Він розглянув два способи пізнання трансцендентного. "Благодатний" спосіб притаманний святим і апостолам, оскільки Христос їм безпосередньо відкрив таємниці небесного царства. "Приточний" спосіб пізнання властивий усім смертним, це спосіб "розумного" тлумачення "знамень" і "чудотворень".

Особливо цінний здобуток давньоруських мислителів — аналіз функції розуму в пізнанні, актуалізація інтелектуальної діяльності. Про це йдеться у "Слові про Закон і Благодать" (митрополит Іларіон), "Посланні" Володимирові Мономаху (митрополит Ни-кифор), працях Климента Смолятича, "Молінні Данила Заточника" (Кирило Туровський) та ін.

У християнстві містичне зіткнення з Богом і з ближнім здійснюється за посередництва серця. Цей особливий інтимний зв'язок називається християнською любов'ю. Функцію розуму врівноважує, точніше, облагороджує серце. Воно об'єднує розум, почуття, волю людини. Отже, серце і є тим органом, який залучає людину до Божої істини. Проблему серця — органа віри, — Іларіон розглянув у "Слові про Закон і Благодать". Він глибоко розмірковував над питанням, як "серце розкрилося" князю Володимирові. Коли "каган наш Володимир... у дні свої жив і землю свою пас правдою, мужністю і розмислом, навідав його Всевишній, глянуло на нього всемилостиве око благого Бога, і возсіяв розум у серці його... зажадав він серцем, загорівся духом, щоб і собі стати християнином і землю свою до християнства навернути". Наголос на осягненні божественного, віруванні "всім серцем і душею" простежується у "Повчанні" Володимира Мономаха, інших пам'ятках давньоруської літератури. Звертаючись до дітей, а через них — і до широкого загалу, Володимир Мономах наголошував: "страх майте божий у серці своїм і милостиню чиніть щедру, бо се єсть початок всякому добру" (Володимир Мономах, 1989).

Для давньоруської філософської думки характерні різні підходи до осмислення сутності людини, сенсу її буття. Відбуваються значні зрушення в самосвідомості людини. Відтак вона — не лише частинка природного космосу, а й усвідомлює себе над природним космосом, оскільки він створений Богом задля людини. З погляду такого антропоцентризму, людина — центральна ланка між Богом і Світом (який і створив Бог).

Сутність людини розглянуто через співвідношення у ній душі й тіла. В Ізборнику 1076 p., "Шестидневі" Йоана Екзарха Болгарського й інших творах християнські ідеї подають переважно богословсько-філософські тексти, що поширювалися на Русі у перекладах на староболгарський лад. Так, термін "тіло" використано у протиставленні не "душі", а "духу"; термін "плоть" розглянуто в опозиції "душі". Плоть і душа є такими, що "комплектують" тіло, а дух автономний щодо тіла. Тіло — це плоть, з'єднана з душею. Душа — частина тіла, яка за допомогою плоті втілюється в тілі. Протилежною стосовно душі є не тіло, а плоть. Отже, всі людські вади пов'язані не з тілом, а з плоттю. Плоть зіпсована гріхопадінням, тому зло — у плоті, а не в тілесному як такому.

Причина зла виявляється не в матерії, такою причиною вважається воля. Отже, мета християнського спасіння полягає не в звільненні душі від плоті, а передусім у звільненні плоті від гріховності, очищенні плоті через її "одушевления" (Горський, 1996, с 37).

Увагу давньоруських мислителів привертала проблема поєднання двох начал, притаманних людині: індивідуально-особистісного і колективного, "соборного".

Стосовно Бога людина мислилась як індивід, який особисто відповідає за все вчинене впродовж земного життя. Проте цей принцип персоналізму суперечить принципу ієрархізму та корпоративності, що суттєво позначалися на осмисленні місця і призначення людини у суспільному житті. В свою чергу, принцип


Українське мистецтво - КРВАВИЧ (частина друга):




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 433; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.013 сек.