Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Ситуаційний і рефлексія індетермінізм




Іноді стверджують, що детерміністські пояснення неможливі, оскільки в соціальну дію входять ситуаційні тлумачення, суб'єктивність, рефлексивність і раптова поява нового. Це стара лінія критики, висхідна щонайменше до дильтеевскому розрізнення між Geisteswissenschaften і Naturwissenschaften*, а кінець кінцем - до бунту німецьких ідеалістів проти Освіти. Останніми роками така критика стала дуже помітною, так що кінець XX ст. можна охарактеризувати як час пожвавлення неоидеализма.

* * Науками про дух [і] науками про природе.- Прим. перев.

 

Потрібно визнати, що суб'єктивістські і інтерпретативні шко-лы думки в нинішній соціології внесли позитивний вклад в со-циологическое знання. У методологічному плані ці підходи сприяли мікродослідженням в природних ситуаціях, уживається в процеси, почуття і думки реальних людей, образую-щих суспільство. До таких досліджень, зокрема, відносяться включене спостереження, що практикується символічними интеракционистами, а також спроба І. Гофмана "картографувати" приро-ду повсякденного життя. Без подібних досліджень нам залишилося б вивчати засадничі реальності предмета соціології лише побічно, в межах дієвості її методу. За останні декілька десятиліть в мікродослідженнях з'явилися інші нов-шества, починаючи з експериментів першопроходців этнометодоло-гов і до, ймовірно, найбільш "емпіричного" аналізу, коли-небудь здійсненого в соціальних науках, використовуючого аудио- і ви-деозаписи природних взаємодій як основу для разработ-ки формальних моделей при аналізі розмов ["conversational analysis"].

Велика частина такої роботи тридцять років тому відповідно до канонів була б виключена. Почуття відчуженості від социо-логического "істеблішменту", яке випробовують багато социо-логи-интерпретативисты, - це, без сумніву, данина воспоминани-ям тих, хто жив у той час. Хула на "позитивізм" частково є вираження протесту інтелектуальної меншості проти сво-их тих, що давнішніх пригноблюють після придбання ним нарешті деякій респектабельності.

Проте не потрібно припускати, що всякий зв'язок між субъек-тивно-интерпретативной і науковою соціологією нині розірваний і що мікродослідження інтерпретативними методами має бути визнане чимось на зразок "відособленого, але рівноправного" анклава. Навпаки, досягнення мікросоціологів-інтерпретаторів повинні розширювати наші уявлення про прийнятні методи в соціологічній науці. Ясно, що науковий метод в нашій області не може виключити вивчення суб'єктивного. Соціологічну науку не можна заснувати на чистому біхевіоризмі (хоча ми не долж-ны доходити і до протилежної крайності, ігноруючи важ-ность поведінку, включаючи і несвідому поведінку). Науку не обов'язково будувати з "кількісних даних" у вузькому сенсі. Науку робить наукою здатність пояснювати, за яких умов модель одного виду придатніша, ніж інша, з якої б обла-сти вони не були узяті.

Соціологічну науку не можна також ототожнювати з жест-кой операционализацией усіх її понять. На відомих рівнях включення неоперациональных понять законне не лише для пояснюючих теорій. Навіть абсолютно "позитивістська" модель вимушена зберігати поняття загальної орієнтації, в полі значи-мости яких знаходяться конкретні гіпотези і операционализи-рованные змінні. Ми завжди потребуємо моделі устрою світу, в умоглядній картині фундаментальних процесів і сущ-ностей, а також їх взаємозв'язків [65; 76]. Конкретні гіпотези мають сенс, тільки коли вони засновані на базових представле-ниях про світ, з яким ми маємо справу. Вужчий, традицион-ный позитивізм, вимагаючи тотальною операционализации усіх поня-тий, просто приймає без доказів неусвідомлену концепцію світу, в рамки якої і поміщає свої явно виражені гіпотези.

Дослідники цього типу легко можуть замкнутися у рамках здорового глузду або ідеології, а зосередженість на дослідницькій техніці не дозволить їм помітити цю обмеженість. Социологи-интерпретативисты надають нам послугу, акцентуючи цю тему, так що ми вимушені в явній формі осмислювати приховані базові моделі і тим самим вводити їх в теорію.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 322; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.