Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Теорія соціальних дій




Соціологія як загальна теорія культурних явищ

Прагнення стати наукою про культуру в цілому на противагу таким приватним наукам, як економіка, лінгвістика і теорія релігії, виразилося в ще одній соціологічній течії пізнішого походження. Це течія бере свій початок в школах Тарда і Дюркгейма, які, незважаючи на своє широко відоме протистояння, все ж мали багато спільного, і відтоді воно поширювалося дуже широко, іноді рухаючись в старому руслі, іноді даючи важливі нові варіації. Загальною теоретичною метою Тарда і Дюркгейма, їх послідовників і соратників стала побудова не загальної теорії суспільств (хоча концепція суспільства часто по-іншому. Але справа не в найменуванні. Суть в тому, що ці дослідження зачіпають деяку частину матеріалу, який старі соціологічні школи розглядали як власний; але це та частина, яка і для старих шкіл була об'єктом особливої уваги, і - що ще важливіше - цим матеріалом не займаються взагалі або займаються безрезультатно сталі спеціальні науки про культуру, за одним або двома виключеннями, на які ми вкажемо пізніше.

Вже були зроблені спроби експліцитний сформулювати імпліцитні стандарти відбору соціологічних даних виходячи з тих же посилок, з яких виходили і ми,: соціологія - це приватна наука про культуру з власним емпіричним полем. І якщо ми спробуємо поліпшити ці початкові посилки, давши наше власне визначення, то тільки тому, що більшість з них представляються все ще до деякої міри схильними до впливу старих соціологічних шкіл. Це особливо відноситься до концепції Зиммеля, згідно якої усі культурні явища мають соціальну "форму", хоча їх "зміст" є не соціальним, а релігійним, економічним, лингви-стическим. Ця концепція, хоча вона і мала великий вплив на сучасну німецьку методологію., помилкова. Очевидно, що немає простої "форми", що це завжди особливий клас эмпириче-ских даних, супроводжуючих різні культурні системи багато в чому так само, як теоретична рефлексія супроводжує багато з них у високорозвинених цивілізаціях, релігійних віруваннях і ритуалах на більше ранніх стадіях культури..

Порівнюючи специфічні дані, які вже фактично освоєні соціологією, - що привело до повного або часткового виключення інших приватних наук, - ми знаходимо, що вони легко розпадаються на чотири головні підрозділи.

Перше з цих підрозділів не лише виразно відокремлено від інших видів культурних даних - економічних, религи-озных, естетичних і так далі. Більше того, дослідження, що проводяться з ним, вже значною мірою були систематизирова-ны і складають окрему дисципліну. Ми маємо на увазі так звану "соціальну психологію".. Дані, що склали матеріал цієї науки, можуть бути коротко і умовно описані як дії, вироблювані над людиною як над об'єктом і покликані викликати певні реакції з його боку. Це соціальні дії, цілком відмінні від інших дій, вироблюваних не над людьми, а над матеріальними предметами, економічними цінностями, сакральними об'єктами і мистиче-скими силами, об'єктами естетичного сприйняття, лингвистиче-скими символами або науковими теоріями і покликані произве-сти не людські реакції, а технічні, економічні, релігійні, художні, літературні, наукові результа-ты.

Ця відмінність, зрозуміло, не запобігає частому использо-вания соціальних дій як просто допоміжної функції, наприклад, коли люди борються за економічні цілі або спонукають інших допомогти в технічній роботі. Так само часто буває і зворотний зв'язок, коли несоціальні дії є допоміжними по відношенню до соціальних; так, технічна продукція може служити цілям реваншистської війни; людина може копити багатство не за економічними мотивами, а заради визнання близьких, жінка - виходити на сцену не заради мистецтва, а заради слави.<..>

Але ми повинні сказати, що на додаток до згаданої тут під найменуванням "соціальна психологія" з'явилося несколь-ко інших дисциплін, емпіричний матеріал яких - не соціальні дії, а щось абсолютно інше. Так, вивчення поведінки натовпу, проведене у кінці минулого століття Зігелем, Ле Боном і іншими, породило ідею, що усі коллектив-ные дії, які б не були їх об'єкт і наміри, істотно відрізняються від індивідуальних дій; "социаль-ная психологія" як соціологія колективної або групової поведінки в цілому стала протилежній "індивідуальній психології" як психології індивідуальної поведінки в цілому.

Існує очевидний, хоча і не завжди чітко усвідомлюваний, фундаментальний конфлікт між цією і попередньою концепція-мі. Замість визначення дій з їх об'єктивного аспекту, їх об'єктів, результатів і методів, ця концепція визначає їх тільки по суб'єктивному джерелу - за природою агента. Без сумніву, велика частина дій, вироблюваних колективно, насправді відрізняється від більшої частини дій, производи-мых індивідуально, але не стільки із-за їх внутрішніх особенно-стей, скільки внаслідок того, що вони зазвичай супроводжуються соціальними діями, як це було визначено нами раніше. Коли деяке число індивідів публічно творять спільну молитву, лінчують злочинця або роблять на фабриці цвяхи, то усе це факти соціальної интеракции, що відбувається і між ними індивідуально, і між деякими з них - лідерами і їх опонентами - і основною масою.<..>

Замість того щоб огульно відносити ці колективні дії до даних згаданої науки, будь її назва "Соціальна психологія", "колективна психологія", "группо-вая психологія" або яке-небудь інше, і таким чином відносити їх до категорії, відмінної від найбільш схожих з ними индивидуаль-ных дій, набагато плодотворнее вивчити і колективних і таких, що індивідуальних моляться як ці теорії релігії, і колективне і індивідуальне виробництво цвяхів як Ці теорії техніки.<.>

Третя концепція соціальної психології, радикально отлича-ющаяся від двох обговорених, - це концепція Оллпорта, Крюгеpa, Реклеса і інших, на думку яких належне поле цієї науки є, взагалі кажучи, біопсихічний людський індивід в тій мірі, в якій він обумовлений впливом соціального середовища. Очевидно, проте, що вивчення людських індивідів - завдання, що дуже відрізняється від вивчення соціальних дій, як ми визначили вище.

Нарешті, є четверта концепція, поширювана Канто-ром,, який радить соціальній психології досліджувати індивідуальні реакції на усі види культурних стимулів як відмінні від реакцій на природні стимули, якими головним чином і займалася до теперішнього часу експериментальна психологія. Соціальна психологія в цьому сенсі стає натуралістичною теорією культурної поведінки, частиною загальної психологічної теорії поведінки людських індивідів як біопсихічних істот. Ця множинність придбаних терміном "соціальна психологія" значень виступає для соціолога аргументом на користь повної відмови від них. Замість цього слід говорити просто про "теорію соціальних дій" як галузь соціології. І хоча вона тільки нещодавно описана і систематизована, це стара галузь нашої науки і, дійсно, одна із старих частин людського знання. Навіть залишаючи без уваги численні узагальнення, рассы-панные всюди і в епосі, і в драматичній літературі усіх часів і народів, ми можемо простежити її начала від філософів і ессеїстів.. аж до примітивної рефлексії, що знаходиться в народних прислів'ях.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 336; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.