Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Функціональний аналіз як ідеологія. Консервативність функціонального аналізу




Багато критиків із зростаючою різкістю звинувачували функцио-нальный аналіз в тому, що яка б не була його интеллектуаль-ная цінність, він неминуче пов'язаний з "консервативною" (навіть "реакційною") орієнтацією. Для деяких критиків функцио-нальный аналіз є не більше ніж сучасною версією доктрини XVIII століття про принципову і незмінну тотожність громадських і особистих інтересів. Він рассмат-ривается як секуляризована версія доктрини, висуненої Адамом Смитом, який у своїй "Теорії морального почуття", наприклад, писав про "гармонійний порядок природи, направляе-мом божественною силою, який забезпечує добробут людини, приводячи в дію його індивідуальні схильності".

Звідси, говорять ці критики, функціональна теорія є просто орієнтація консервативного соціолога, який захищає суще-ствующий порядок речей і виступає навіть проти помірних змін. З цієї точки зору, функціональний аналіз систематично ігнорує застереження А. Токвиля про те, щоб не плутати знайоме, звичне з необхідним: "..те, що ми називаємо необхідними інститутами, частенько виявляється не більше ніж інститутами, до яких ми звикли.". Ще слід довести, що функціональний аналіз неминуче стано-вится жертвою цієї милої помилки, проте, розглядаючи постулат необхідності, ми можемо бачити, що цей постулат, якщо його прийняти, легко дає основу для такого идеологическо-го звинувачення. Мюрдаль є одним з самих недавніх і дуже типових критиків, що звинувачують функціональний аналіз в консервативних схильностях,: "..якщо деяка річ має "функцію", то ця річ хороша або принаймні має значення. Термін "функція" має сенс тільки у тому випадку, якщо ми визначатимемо його через деяку передбачувану мету; якщо ця мета залишиться невизначеною або ж просто береться за "інтерес суспільства", зміст якого не уточнюється, то хоча можливість індивідуальних розбіжностей в практичних виводах з цієї доктрини і буде значитель-ной, все ж її основний напрям виявиться цілком опреде-ленным: опис соціальних інститутів за допомогою їх функцій повинен вести до консервативної телеології" 27.

Зауваження Мюрдаля повчальні не стільки із-за їх виводів, скільки із-за їх передумов, бо, як ми вже відмітили, він грунтується на двох постулатах з тих, які так часто приймаються функціоналістами для того, щоб обгрунтувати своє звинувачення усього функціонального аналізу в тому, що при характеристиці інститутів за допомогою функцій ми неминуче впадаємо в "консервативну телеологію". Але ніде Мюрдаль не ставить під сумнів необхідність самих постулатів. Було б цікаво поставити питання, наскільки неминучою виявиться консервативна тенденція функціонального аналізу, якщо ми избегнем передумов Мюрдаля.

Фактично ж, якби функціональний аналіз в соціології дійсно був пов'язаний з телеологією, не кажучи вже про консер-вативной телеологію, то він негайно піддався б, і піддався з повною підставою, ще різкішим звинуваченням, ніж ці, як часто вже відбувалося з телеологією в історії людської думки. Функціональний аналіз піддався б reductio ad absurdum. Тоді функціональному аналізу була б уготована доля Сократа (хоча і з інших причин), який утверж-дал, що Бог помістив наш рот якраз під носом для того, щоб ми могли насолоджуватися запахом їжі 28.

27 Myrdal G. An American Dilemma. V. II. N. Y., 1944. P. 1056.

28 Farrington. Science in Antiquity. London. 1936.

 

Або ж, як це було з християнськими теологами, що будували свої аргументи на основі постулату призначення, функціональний аналіз міг би бути містифікуємо яким-небудь Бенджамином Франкліном, який доводив, що Бог з усією певністю виразив "побажання, щоб ми випивали, оскільки саме Він розташував ліктьовий суглоб таким чином, що ми можемо піднести склянку до самого рота і не схибити. Та будемо тому із склянкою в руці благословляти божественну премудрість, благословляти і пити"! Або ж він міг виявитися жертвою серйозніших зауважень, типу зауважень Мишле, який писав: "Як мудро усе влаштовано природою. Як тільки дитя з'являється у світ, воно знаходить матір, готову піклуватися про нього". Подібно до всякої іншої системи думки, що граничить з телеологією, функціональний аналіз в соціології, хоча він і прагне не вступати на цю важку і безплідну територію, постійно виявляється перед небезпекою зведення до абсурду, якщо він приймає постулат, згідно з яким усі існуючі соціальні структури є необхідними для виконання певних функціональних потреб.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 300; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.