Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Мистецтво: сутність, функції, специфіка




3. Основні положення педагогіки мистецтва

Питання для обговорення і дискусії:

1. Визначте місце і роль мистецької педагогіки в системі загальної педагогіки.

2. Назвіть і охарактеризуйте предмет мистецької педагогіки.

3. Що є головною метою мистецької педагогіки?

4. Дайте роз'яснення завдань педагогіки мистецтва

5. Розкрийте сутність і функції мистецтва.

6. Специфіка мистецтва.

7. Особливості виховного впливу мистецтва на особистість.

Рекомендована література:

Основна:

1. Раппопорт С X. Искусство и личность //Искусство и школа: Кн. Для учителя /Сост. А.К.Василевский. - М.: Просвещение, 1981. - С. 215 - 229.

2. Концепція виховання дітей та молоді в національній системі освіти // Освіта. – К.,1996. – 7 серпня

3. Матонис В.П. Музыкально-эстетическое воспитание личности. - М.: Музыка, 1988.-88 с.

4. Медушевский В.В. Музыка в семье искусств //Музыка в школе. -1984.-№1.-С. 31 -35.

Додаткова:

5. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. – К.:Либідь,1997. – 376 с.

6. Медушевский В.В. О закономерностях и средствах художественного воздействия музыки. - М.: Музыка, 1976. - 254 с.

7. Панкевич Г.И. Искусство музыки. - М.: Знание, 1987. -112 с.

8. Cохор А.Н. Музыка как вид искусства // Вопросы социологии и эстетики музыки: В 3 т. – Л.: Сов. композитор,1981. – Т.2. – 293с.

9. Тельчарова Р.А. Музыка и культура (личностный подход). - М.: Знание, 1986.-64 с.

10. Фіцула М.М. Педагогіка вищої школи: Навч. посібник. – К.: “Академвидав”, 2006. – 353с.

 

Тема: Принципи мистецької освіти.

Мета: сприяти засвоєнню студентами теоретико-методологічних підходів до ефективного забезпечення професійної мистецької діяльності; ознайомлення з основним тенденціями щодо визначення провідних положень мистецької педагогіки; сприяти розвитку аналітичного, творчого музично-педагогічного мислення.

Ключові поняття: принцип, особистість, музична діяльність, музична свідомість. виховна дія, навчальна дія.

План:

1. Педагогічний принцип – категорія, термін чи поняття?

2. Принципи, запропоновані О.Рудницькою, Б.Неменським у контексті їх націленості на реалізацію завдань мистецької педагогіки.

Питання для обговорення і дискусії:

1. Розкрийте сутність дії педагогічних принципів у художньо-виховному процесі.

2. Доведіть дієвість принципів, запропонованих О.Рудницькою.

3. Дайте змістовний аналіз принципів, запропонованих Б.Неменським.

4. У чому проявляється універсальність загально педагогічних принципів?

5. Проаналізуйте представлені принципи в аспекті подібності та відмінності.

Практичні завдання:

· обґрунтуйте доцільність використання принципів педагогіки мистецтва у змісті конкретного уроку (за власним вибором)

Рекомендована література:

1. Рудницька О.П. Педагогіка: Загальна і мистецька: Навчаьний посібник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. 2005. – С. 91-101.

2. Б.Неменский Принципы программы непрерывного художественного образования // Искусство в школе – 2006. - №3. – С. 3-8.

Додаткова

1. Раппопорт С X. Искусство и личность //Искусство и школа: Кн. Для учителя /Сост. А.К.Василевский. - М.: Просвещение, 1981. - С. 215 - 229.

2. Тельчарова Р.А. Музыка и культура (личностный подход). - М.: Знание, 1986.-64 с.

 

Тема: Взаємодія мистецтв: сутність, форми, проблеми

Питання для самостійного вивчення:

1. Розкрийте методи формування в учнів уявлень про красу навколишнього світу (розмаїття звуків, кольорів, ліній, рухів, жестів).

2. Дайте роз’яснення основних елементів художньо-образної мови музики, образотворчого та синтетичних мистецтв (театр, кіно).

3. Поясність засоби створення художніх образів у процесі практичної діяльності.

4. Розкрийте сутність взаємодії видів мистецтва.

5. Висвітліть звۥязки мистецтва з життям у системі «людина – мистецтво - світ».

Завдання для самостійної роботи:

1. Розробити конспект уроку за темою «Краса навколо тебе»

2. Доберіть методи формування основних елементів художньо-образної мови музики, образотворчого та синтетичних мистецтв (театр, кіно).

Література

1. Програма інтегрованого курсу «Мистецтво» для початкової школи // Мистецтво та освіта. – 2007. - №1. – С.17-19.

2. Верб МЛ. Педагогические основьі формирования зстети-ческой культури старших школьников. — Л., 1981.

3. Зязюн І А., Сємашко О.М. Національна державна комплекс­на програма естетичного виховання // Рідна школа. — 1995. — № 12.

4. Кабалевский Д.Б. Воспитание ума и сердца. — М.: Про-свещенис, 1981.

5. Неменский Б.М. Мудрость красоти. — М.: Просвещение, 1981.

6. Сухомлипський В.О. Народження громадянина // Вибрані твори: В 5 т. — Т. 3. — К.: Рад. шк., 1977.

7. Сухомлипський В.О. Павлиська середня школа // Вибрані твори: В 5 т. — Т. 4. — К.: Рад. шк., 1976.

8. Сухомлипський В.О. Серце віддаю дітям // Вибрані тво­ри: В 5 т. — Т. 3. — К.: Рад. шк., 1976.

9. Фіцула М.М. Педагогіка. — К.: Академія, 2000.

10. Эстетическая культура и эстетическое воспитание.—М.:Просвещение,1983.

 

Тема: Інтеграція як провідний принцип педагогіки мистецтва

План:

1. В чому полягає сутність категорії «інтеграція».

2. Специфіка і параметри інтеграції

3. Розкрийте сутність та зміст мети вивчення мистецтва у початковій школі

Питання для самостійного вивчення:

· Розкрийте методичні підходи до організації цілісного навчально-виховного процесу з предмета, запропоновані російськими та українськими педагогами-методистами

Література для самостійного опрацювання:

1. Искусство в школе – 2007-2009 роки

2. Мистецтво та освіта – 2006-2009 роки

Практичні завдання:

· запропонуйте приклади розробок конспектів уроків згідно тематики програми (за власним вибором).

Література: П рограма інтегрованого курсу «Мистецтво» для початкової школи // Мистецтво та освіта. – 2007. - №1. – С.17-19.

 

ТЕМАТИКА ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ

Тема 1: Інсценізація пісні (рольова гра).

Мета: розкрити особливості впровадження інтерактивного методу, проаналізувати варіанти рольових ігор згідно з різними формами та видами пісень, сформувати уміння використовувати технологію, ознайомити з прикладами вчителів-практиків.

Обладнання: аксесуари чи елементарні декорацій, які необхідні до конкретних пісень

Ключові поняття: гра, рольова гра, інсценування, драматизація

План заняття

І.Перевірка рівнів засвоєння студентами теоретичних положень і теми заняття

Складіть словник основних понять, що розкривають зміст теми.

ІІ. Практична частина

1. Розподіліть ролі, обговоріть, як їх виконувати, запропонуйте створення необхідних аксесуарів чи елементарних декорацій, які необхідні.

Оберіть «режисера», який спрямовує дії по роботі над інсценізацією пісні.

2. Студент-режисер об'єднує у групи одногрупників і пропонує пісню для інсценізації; пропонує свій алгоритм роботи для виконання завдання.

Рекомендована література

1. Горюнова Л. Певческое музицирование как творческая деятельность на уроке музыки // Муз. восп в шк. – М.: Музыка,1972. – Вып.8. – С.49

2. Куприянова Л.Л. Формирование исполнительско-творческой деятельности детей, осваивающих песенный фольклор // Музыкальное воспитание в школе: Сб. ст. / Сост. О.А.Апраксина.- М.: Музыка, 1978.- Вып. 17.- С.25-30.

3. Лазаревська О.М., Науменко С.І. Творчість дитини і музичне виховання // Початкова школа. - 1994. - №11. - С. 14-18.

4. Ростовський О.Я. Методика викладання музики у початкових класах: Навч.- метод. посібник для студентів музично-педагогічних факультетів і вчителів музики шкіл різного типу. - К.: ІЗМН, 1997. - 204 с.

Тема 2: Визначення художніх асоціацій

Мета: розкрити особливостей впровадження інтерактивного методу «робота в малих групах», проаналізувати індивідуальні художні асоціації від творів, сформувати уміння використовувати технології, ознайомити з різними підходами й точками зору щодо застосування наявного матеріалу на уроці.

Обладнання: картки з емоційними визначеннями різних мистецьких явищ, підсумкова таблиця

Ключові поняття: технологія, художня асоціація, музика, живопис, література

План заняття

ІІ. Практична частина

1. Складіть словник основних понять, що розкривають зміст теми.

2. Прослухайте музичний твір (А. Вівальді «Пори роки»).

3. Які асоціації виникають з творами живопису та літератури? Поміркуйте. Запишіть свої асоціації в форму для звітності.

4. Обговоріть в групі асоціації, що виникли.

5. Який вид інтегратора був використаний для виконання даного завдання?

Форма звітності для виконання завдання

Назва твору Асоціації з живописом (вказати твори) Літературні асоціації (вказати твори)
А. Вівальді «Пори року»:    
Зима    
Весна    
Літо    
Осінь    

Рекомендована література:

1. Асафьев Б.В. Принцип контраста в музыке и его роль в постановке занятий по слушанию музыки. // Музыка в школе.- 1984.-№ 3.-С.18.

2. Выготский Л.С.Воображение и творчество в детском возрасте: Психологический очерк: Кн. для учителя.- 3-е изд.- М.: Просвещение,1991.- 93 с.

3. Каган М.С. Роль и взаимодействие искусств в педагогическом процессе // Музыка в школе. - 1987. - №4. - С.28-32.

4. Кудина Г.Н., Мелик - Пашаев А.А., Новлянская З.Н. Как развивать художественное восприятие у школьников.-М.:Знание,1988.-80с.

5. Митник О. Розвиток творчого мислення школярів – складова життєвого успіху //Початкова школа. – 2000. - №3. – С.1-4.

6. Эстетическое воспитание в школе: Вопросы системного подхода / Под ред. Б.Т.Лихачева. - М.: Педагогика, 1980. - 136 с.

7. Эстетическое воспитание школьников: Вопросы теории и методики: Педагогическая наука - реформе школы / Под ред. М.Д.Таборидзе. - М.: Педагогика, 1986.- 103 с.

8. Коробкина М. О некоторых прийомах педагогической технологии в системе комплексного воспитания музыкальных способностей детей в общеобразовательной школе // Искусство в шк. – 2000. - №1. – С.71-72.

Тема 3: «Визначення слухо-візуальних відповідностей»

Мета: розкрити спільне та відмінне у слухо-візуальних асоціаціях різних людей, проаналізувати особливості встановлення кольорово-тональних відповідностей, сформувати уміння використовувати технології: інтерактивні, інтегративні, ознайомити зі специфікою роботи в малих групах в межах конкретного мистецького матеріалу.

Обладнання: таблиця кольорово-тональних асоціацій різних композиторів,

Ключові поняття: асоціація, тональність, колір

План заняття

І.Перевірка рівнів засвоєння студентами теоретичних положень і теми заняття

Складіть словник основних понять, що розкривають зміст теми.

ІІ. Практична частина

1. Знайдіть слуховізуальні відповідності у творах М. Римського - Корсакова та картинах І. Айвазовського.

2. Порівняйте кольорово-тональні асоціації М. Римського-Корсакова з вашими відчуттями. Знайдіть спільне і відмінне.

3. При вивчені яких творів доцільно пропонувати учням встановлювати кольорово-тональні відповідності? Запропонуйте перелік. Обґрунтуйте свій вибір.

4. Які форми роботи можна запропонувати для встановлення, асоціацій між звуком та кольором?

Рекомендована література

1. Выготский Л.С.Воображение и творчество в детском возрасте: Психологический очерк: Кн. для учителя.- 3-е изд.- М.: Просвещение,1991.- 93 с.

2. Стеценко О. Образи природи в музиці композиторів різних країн // Мистецтво та освіта. - № 4. – С.28

3. Максимова Н., Порох Л. Розвиток творчої особистості школяра як психолого-педагогічна проблема сучасності // Рідна школа. – 2002. -№11.

4. Мартинюк Л. Становлення творчої особистості молодшого школяра //Початкова школа. – 2002. - №10

5. Коробкина М. О некоторых прийомах педагогической технологии в системе комплексного воспитания музыкальных способностей детей в общеобразовательной школе // Искусство в шк. – 2000. - №1. – С.71-72.

6. Клименко В.В. Розвиток почуттів // Рідна школа. – 1994. - №1-2. – С.29-35.

 

Тема 4.: Засвоєння особливостей впровадження інтерактивного методу «Мікрофон»

Мета: розкрити особливості впровадження інтерактивного методу «Мікрофон», проаналізувати варіанти реалізації на конкретному матеріалі, сформувати уміння використовувати технологію, лаконічно довести свою думку, ознайомити з можливістю поєднання «Мікрофону» з методом «Незакінчені речення».

Обладнання: уявний мікрофон (ручку, олівець, тощо),

Ключові поняття: технологія, інтеграція, метод.

План заняття

ІІ. Практична частина

1. Складіть словник основних понять, що розкривають зміст теми.

2. Оберіть конкретний урок з курсу «Мистецтво» для початкової школи

3. Визначте матеріал для роботи. Визначте список конкретних творів для роботи

4. Сформулюйте відкриті речення до цього матеріалу так, щоб створити атмосферу для можливості вільно висловитися кожному

5. Підготуйте картку для роботи на уроці (перелік можливих запитань, завдань).

 

 

Клас Семестр
Тема
Твір
Запитання (завдання)

Рекомендована література:

1. Коробкина М. О некоторых прийомах педагогической технологии в системе комплексного воспитания музыкальных способностей детей в общеобразовательной школе // Искусство в шк. – 2000. - №1. – С.71-72.

2. Клименко В.В. Розвиток почуттів // Рідна школа. – 1994. - №1-2. – С.29-35.

3. Бриж Н. Розвиток творчих можливостей школярів//Поч. шк.-2000.-№5.-С.57-58

4. Ростовський О.Я. Методика викладання музики у початкових класах: Навч.- метод. посібник для студентів музично-педагогічних факультетів і вчителів музики шкіл різного типу. - К.: ІЗМН, 1997. - 204 с.

 

Можна поєднати метод. Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад: «На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям було..»,«Слухаючи музичний твір, я уявив...»,«Мені подобається ця картина тому, що...».

Як організувати роботу? Запропонувати класу уявний мікрофон (ручку, олівець тощо), й питання і запропонувати відповідати лише тому, у кого мікрофон. Наголосити на тому, що відповідь повинна бути стислою.

Що дає дана гра? Вміння лаконічно, висловитись кожному з присутніх. Тим самим, забезпечити невимушену атмосферу, коли учні ю висловлюють свої думки.

Як обумовити ефективність використання гри «Мікрофон»? Вчитель не повинен критично оцінювати відповідь учнів.

 

ФРАГМЕНТ ГОТУЄ КОЖЕН СТУДЕНТ ІНДИВІДУАЛЬНО

Тема 5: Моделювання уроку

Мета: розкрити сутність підготовки до уроку, проаналізувати змістовне наповнення конкретного уроку та особливості його планування, сформувати здатність визначати види інтеграторів на основі змісту уроку, ознайомити з варіантами складання схеми-моделі уроку

Обладнання: схеми-моделі уроків

Ключові поняття: загальна та конкретна мета, завдання уроку, інтегратор

План заняття:

ІІ. Практична частина: Метод навчання: Робота в парах.

1. Оберіть тему уроку з програм інтегрованих курсів «Мистецтво»

2. Визначте мету, завдання уроку (спільну та окрему для музичного і образотворчого мистецтва).

3. Визначте вид інтегратора, який буде використовуватися на уроці.

4. Складіть схему-модель уроку.

Рекомендована література

1. Програма інтегрованого курсу «Мистецтво» для початкової школи // Мистецтво та освіта. – 2007. - №1. – С.17-19.

2. Виховання естетичної культури школярів: Навч. посібник / І.А.Зязюн, Н.Є.Миропольська,Л.О.Хлебнікова та ін.-К.:ІЗМН,1998.-156 с.

3. Витковская Н.С., Щербо А.Б., Джола Д.Н. Формирование эстетической культуры младших школьников / Из опыта работы., Изд.2-е доп.,К.: Радянська школа, 1985. -134 с.

4. Галузинський В.М., Євтух М.Б. Педагогіка: Теорія та історія: Навч. посібник.- К.: Вища школа, 1995. - 237 с.

5. Гембицкая Е. Проблема взаимосвязанного воздействия видов искусства на учнащихся //Муз. восп. в шк. – М.:Музыка,1972. – Вып.8. – С.14

6. Горобець Н. Формування естетичних почуттів у молодших школярів засобами мистецтва //Рідна школа. – 1999. - №11

7. Горюнова Л., Школяр Л. Развитие художественно - образного мышления детей на уроках музыки//Музыка в школе.-1991.- N 1.- С.30-33.

8. Джола Д.М., Щербо А.Б. Теорія і методика естетичного виховання школярів: Навчально-методичний посібник. - К.: ІЗМН, 1998. - 392 с.

9. Шевченко Г.П. Эстетическое воспитание в школе: учеб метод пособие. – К.: Рад шк., 1985. – 144с.

 

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН КУРСУ

Змістовий модуль І. Педагогіка мистецтва як складова педагогічної науки

 

Тема 1.1 Теоретичні засади педагогіки мистецтва Мистецтво: сутність, специфіка. Функції мистецтва. Аналіз стану музичної освіти школярів в історії педагогіки. Специфіка освітньо-виховного статусу мистецьких дисциплін. Національна основа художнього виховання. Особливості реформування початкової школи в аспекті естетичного виховання. Спрямованість освітньої галузі “Мистецтво” на інтеграцію художніх дисциплін. Місце предмета “Мистецтво ” в типових перехідних навчальних планах початкової школи. Предмет, мета, завдання інтегрованого курсу. Міжгалузеві зв’язки інтегрованого курсу.

Тема 1.2 Принципи педагогіки мистецтва Сутність категорії «принцип», особливості змістовних перетворень згідно змін сучасного художньо-освітнього процесу. Порівняльна характеристика принципів музичного виховання, художнього виховання та сучасних принципів педагогіки мистецтва. Ознайомлення з поглядами сучасних педагогів, методистів, науковців щодо формулювання принципів мистецької освіти.

Тема 1.3. Художньо-естетичне виховання як складова теорії виховання через мистецтво Прекрасне, красиве, потворне, комічне, трагічне - основні естетичні цінності. Естетичне сприймання. Естетичний смак і оцінювання. Естетичні почуття і судження. Естетична перетворююча діяльність.

Тема 1.4. Інтеграція як провідний принцип педагогіки мистецтва Інтеграція як процес і результат становлення цілісності. Гуманістичне звучання мети загальної початкової мистецької освіти. Мета вивчення мистецтва у початковій школі. Мета і завдання інтегрованого курсу «Мистецтво». Специфіка і параметри інтеграції. Варіативність як важлива ознака викладання курсу

 

Змістовий модуль ІІ. Урок мистецтва як форма реалізації художньо-естетичного виховання

 

Тема 2.1. Інноваційні технології художньо-естетичного виховання

Педагогічні технології необхідних для інтегрованого викладання мистецьких дисциплін. Використання технологій: інтерактивних, інтегративних, комп'ютерних під час впровадження інтегрованих мистецьких курсів. Методика складання схеми-модєлі інтегрованих уроків з курсу «Мистецтво».

Тема 2.2. Художньо-творча діяльність молодших школярів

Сутність художньо-творчої діяльності. Організація діяльності учнів зі сприймання та інтерпретації мистецтва. Навчальна діяльність — підґрунтя естетико-виховної системи школи. Завданнями організації худож­ньо-практичної діяльності Прийоми урізноманітнення діяльності на уроці

Тема 2.3. Методика проведення інтегрованих уроків в початковій школі

Проблеми у впровадженні інтерактивної технології на мистецьких дисциплінах. Особливості проведення інтегрованих уроків. Методи проведення уроків. Перевірка рівнів засвоєння студентами теоретичних положень і теми заняття




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 2616; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.007 сек.