№ п/п
| Тема
| Теоретичні відомості
| Матеріал для сприймання
| Матеріал для виконання
|
1.
| Джерела музичного мистецтва
| Композитор, виконавець, слухач – співтворці музики. Пісня, танець, марш – джерела музичного мистецтва (первинні музичні прояви людини в побуті, праці, обрядовості).
| Д.Кабалевський. «Три кити»
| “Пісня про школу»
Сл. В. Вікторова,
муз. Д.Кабалевського
|
2.
| Пісня – душа музики
| Пісня - найважливіший тип музики. Зміст пісень.
| Я.Степовий. “Колискова
| “Пісня про школу»
Сл. В. Вікторова,
муз. Д.Кабалевського
|
3.
| Пісня
| Життєві обставини звучання пісні. Різновиди пісень
| Л.Бетховен. “Бабак»
| “Школяр»
Сл. Б. Лепкого,
муз. Ф. Колесси
|
4.
| Танець на танцювальному майданчику
| Життєві обставини звучання танців. Різновиди танців.
| С.Рахманінов. “Італійська полька»
П.Чайковський. Вальс із балету “Спляча красуня»
| “Школяр»
Сл. Б. Лепкого,
муз. Ф. Колесси
“Ой заграйте, дударики»
Сл. Б. Лепкого,
муз. А.Філіпенка
|
5.
| Незвичайний танець
| Танцювальна музика в творчості сучасних композиторів. Різноманітність танцювальних образів.
| Д.Шостакович. «Вальс-жарт»
Д.Кабалевський. “Танець молодого бегемота»
| “Ой заграйте, дударики»
Сл. Б. Лепкого,
муз. А.Філіпенка
|
6.
| Марш
| Життєві обставини звучання маршів. Різновиди маршів
| Д.Кабалевський. “Три варіанти маршу»
Є.Адамцевич. “Запорізький марш»
| “Гей, військо йде»
Сл. І. Франка,
муз. В. Верховинця
|
7.
| Марш
| Настрої, характери, виражальні засоби маршів
| П.Чайковський. “Марш дерев‘яних солдатиків»
М.Блантер. “Футбольний марш»
| “Гей, військо йде»
Сл. І. Франка,
муз. В. Верховинця
“Веселий музикант»
Сл. Т.Волгіної,
муз. А.Філіпенка
|
8.
| Пісня, танець, марш зустрічаються разом
| Настрої і характери в основних типах музики. Поєднання елементів різних типів музики в одному творі.
| Українські народні пісні в обробці Я.Степового “Дощик», “Лугом іду», “Гей, не дивуйте»
| “Веселий музикант»
Сл. Т.Волгіної,
муз. А.Філіпенка
|
9.
| Музику народило життя
| Зв’язок музики з життям: музику народило життя. Все, що є в житті, музика намагається зобразити, виразити.
| Є.Адамцевич. “Запорозький марш»
| “Любіть Україну”
Сл. В. Сосюри,
муз. М. Ведмедері
|
10.
| Настрої, почуття, думки в музиці
| Виражальні можливості музики: настрій людини.
| Л.Бетховен. “Весела. Сумна»
| “Любіть Україну”
Сл. В. Сосюри,
муз. М. Ведмедері
|
11.
| Музика малює портрет
| Зображальні можливості музики: характер, рухи, дії людини
| Д.Кабалевський. “Три подружки»
| Українська народна пісня „Дударик”
|
12.
| Звірі в музиці
| Зображення музикою природи: тварини
| М. Сільванський. “Пташка і кицька»
| Українська народна пісня “Господарство” в обр. Я.Степового
|
13.
| Музичний пейзаж
| Зображення музикою природи: музичні пейзажі
| Е.Гріг. “Ранок» із сюїти “Пер Гюнт»
| Українська народна пісня “Господарство” в обр. Я.Степового
|
14.
| Музика передає рух
| Музика передає, зображає рух.
| М.Глінка. “Попутна пісня»
| Щедрівка “Ой сивая та і зозуленька»
|
15.
| Святкова музика
| Музика - прикраса життя, особливо в свято. Музика новорічних свят
| Українські нар. пісні в обр. М. Леонтовича “Ой сивая та і зозуленька», “Щедрик»
| Щедрівка “Ой сивая та і зозуленька»
|
16.
| Музика виражає та зображує (підсумковий урок)
| Музика виражає настрої, почуття, характер людини. Вона зображає різноманітні рухи людини, певні життєві подій, картини природи тощо
| Гра «Відгадай героя»
| Гра «Правильно-неправильно»
|
17.
| Подорожі з піснею, танцем, маршем
| Виражальні засоби та інтонаційні особливості пісні, танцю і маршу. Три основні музичні жанри – пісня, танець, марш – як основа різноманіття жанрів музичного мистецтва.
| Колядка “Ой коляда-колядниця»
Щедрівка “Ой там за горою»
| Хор “Семеро козенят» з опери “Вовк і семеро козенят»
Муз. М.Коваля
|
18.
| Подорож із піснею
| Пісня як основа знайомства з оперою. Поняття про оперу
| М.Коваль. Сцена з другої дії опери “Вовк і семеро козенят»
| Хор “Семеро козенят» з опери “Вовк і семеро козенят»
Муз. М.Коваля
|
19.
| Подорож із піснею
| Пісня як основа знайомства з оперою, концертом. Поняття про концерт.
| Українська народна пісня “Ой лопнув обруч»
І.Беркович. Концерт для фортепіано з оркестром №2. Частина ІІІ. Фінал
| Тема Всезнайки, Туптунки, Бодайки з опери “Вовк і семеро козенят»
Муз. М.Коваля
|
20.
| Подорож із танцем
| Танець як основа знайомства з балетом. Поняття про балет.
| П.Чайковський “Танець маленьких лебедів» (фортепіанна п‘єса)
П.Чайковський. “Танець маленьких лебедів» з балету “Лебедине озеро»
| “Зима і весна»
Українська народна пісня в обр. Я.Степового
|
21.
| Подорож із танцем
| Танець як основа знайомства з симфонією. Поняття про симфонію.
| Український народний танець Козачок.
Невідомий автор першої половини ХІХ ст. Симфонія соль мінор. ІV частина. Козачок
| “Зима і весна»
Українська народна пісня в обр. Я.Степового
|
22.
| Подорож з маршем
| Марш як основа знайомства з оперою. Маршовість як характерна ознака хоробрих образів опери
| М.Лисенко. Хор «Ходім, братці, воювати» з опери “Коза-дереза»
| Пісня Кози з опери «Коза-дереза»
Сл. народні,
муз. М. Лисенка
|
23.
| Подорож з маршем
| Марш як основа знайомства з оперою. Маршовість як характерна ознака героїчних образів опери
| Ж.Бізе. Марш Тореадора з опери «Кармен»
| Пісня Лисички з опери «Коза-дереза»
Муз. М. Лисенка
|
24.
| Музичні країни – Опера, Балет
| Входження до “музичних країн» – Опери, Балету завдяки пісні, танцю і маршу
| С.Прокоф‘єв. Вальс із балету “Попелюшка»
| Українська народна пісня «Гарний танець гопачок»
|
25.
| Музичні країни – Симфонія, Концерт
| Входження до “музичних країн» – Симфонії, Концерту завдяки пісні, танцю і маршу
| Українська веснянка “Вийди, вийди, Іванку».
П.Чайковський. Концерт для фортепіано з оркестром №1 (фінал)
| Українська народна пісня «Гарний танець гопачок»
|
26.
| Подорожі музичними країнами (урок-узагальнення)
| Пісня, танець, марш – основа різноманіття жанрів музичного мистецтва, найвагоміші серед яких - опера, балет, симфонія, інструментальний концерт
| Музична вікторина
| Виконання вивчених пісень
|
27.
| Мова музики
| Своєрідність і неповторність музичного твору залежить від музичної мови, якою розмовляв з нами композитор. Ми розмовляємо словами, реченнями – музика фразами, мелодіями.
| Л.Бетховен. «Бабак»
| Українська народна пісня “Як діждемо літа» в обр. М.Дремлюги
|
28.
| Елементи музичної мови –мелодія, лад (мажор, мінор)
| Основний елемент музичної мови – мелодія. Мелодія і супровід. Лад (мажор, мінор).
| Л.Бетховен. «Весела. Сумна»
| Українська народна пісня “Як діждемо літа» в обр. М. Дремлюги.
|
29.
| Елементи музичної мови – лад, ритм, метр
| Визначення метру, ритму, ладу в музиці
| П.Чайковський. Балет “Спляча красуня». “Кіт у чоботях і Біла кицька»
| Веснянка “Розлилися води»
|
30.
| Елементи музичної мови – динаміка, регістр, штрихи
| Визначення динаміка, регістр, штрихи в музиці.
| Д.Кабалевський. “Зайчик дражнить ведмедика» або «Три подруги»
| Веснянка “Розлилися води»
|
31.
| Елементи музичної мови – лад (мажор, мінор), динаміка, темп
| Розкриття образу завдяки елементам музичної мови: лад, динаміку, темп...
| Р.Шуман. «Перша втрата»
| “Свято перемоги»
Сл. М. Танича,
муз. Г. Скоропуда
|
32.
| Елементи музичної мови –тембр
| Визначення тембру в музиці. Розпізнавання тембрів голосів та музичних інструментів. Музична казка.
| С.Прокоф‘єв. Симфонічна казка “Петрик і Вовк». Теми Петрик, Пташки, Качки
| “Чабанець”
Сл. С. Жупанина,
муз. А. Кос-Анатольського
|
33.
| Елементи музичної мови – тембр
| Визначення тембру в музиці. Розпізнавання тембрів голосів та музичних інструментів.
| С.Прокоф‘єв. Симфонічна казка “Петрик і Вовк». Теми Кицьки, Дідуся, Вовка, Мисливців
| “Чабанець”
Сл. С. Жупанина,
муз. А. Кос-Анатольського
|
34.
| Казка, яку розповіла музика
| Симфонічна казка розповідає музичною мовою: ми впізнаємо героїв за мелодіями, тембрами, динамікою, темпом, ладом...
| С.Прокоф‘єв. Симфонічна казка “Петрик і Вовк»
Ігри: «Відгадай музичний інструмент», «Відгадай героя симфонічної казки»
| Підготовка до уроку-концерту
|
35.
| Зміст і мова музики (урок концерт)
| Зв’язки між життєвим змістом музики і його втіленням засобами музичної виразності.
|
| Виконання вивчених пісень
|