КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Неоромантизм
Література СРСР. Росія: В. Аксьонов (повісті). Україна: О. Довженко “Зачарована Десна” (1957 р.); І. Багряний (емігрант) “Тигролови”, “Сад Гетсиманський”, “Людина біжить над проваллям”. Музика. Україна (СРСР): Г. Майборода опери, В. Губаренко, В. Корейко симфонії; В. Рождественський кантати. Кінематограф. Україна (СРСР). О. Довженко “Земля” (у 1958 р. на конкурсі у Брюсселі кінофільм занесено до почесного списку 12 найкращих фільмів світу всіх часів і народів). Ю. Іллєнко “Білий птах з чорною ознакою”; Л. Биков “У бій ідуть тільки “старі”, “Ати-бати йшли солдати”; І. Миколайчук “Вавилон ХХ”. Живопис. Україна (СРСР): Д.М. Шавикін “Вечір на Дніпрі” (1957 р.); О.О. Шовкуненко “Повінь. Конча-Заспа” (1954 р.); Т.Н. Яблонська “Весілля” (1963 р.); “Тиша” (1975 р.). ПОСТІМПРЕСІОНІЗМ Живопис. Україна (СРСР): М.П. Глущенко “Південне сонце” (1974 р.); С.Ф. Шишко “Голосіївська осінь” (1967 р.). ФОВІЗМ Живопис. Україна (СРСР): М.М. Романишин “Свято” (1969 р.); А.А. Коцка “На Гуцульщині” (1972 р.). КУБІЗМ Живопис. Україна (СРСР): В.М. Зарецький “Дівчата” (1962 р.). КОНСТРУКТИВІЗМ Архітектура. Україна (СРСР): В.С. Васильєв, Ю.А. Плаксієв Кіноконцертний зал “Україна”, Харків. ЕКСПРЕСІОНІЗМ Скульптура. Україна (СРСР): А. Рибачук, В. Мельниченко “Стіна пам’яті”. Частина споруди на Байковому цвинтарі в Києві, що була знищена за вказівкою ЦК КПУ. СЮРРЕАЛІЗМ Живопис. Україна (СРСР): С.В. Одайник “Звуки літньої ночі” (1980 р.); Є.Я. Гордієць “Рідні простори” (1982 р.). Особливості розвитку культури України в другій половині ХХ ст.
1. Використання методу соціалістичного реалізму до кінця 1980-х рр. 2. Співіснування ідеологічних і гуманістичних тенденцій у культурі України: відновлення та розвиток художніх напрямків, притаманних українській і світовій культурі початку ХХ ст., з часів політичної “відлиги”, українізації з другої половини 1950-х рр. 3. Відсутність в українському суспільстві НТР у середині ХХ ст. Перехідний стан від індустріального до інформаційного суспільства в Україні. 4. Відсутність кризи модернізму. 5. Піднесення національної культури в незалежній Україні (1990-ті рр.) на тлі виникнення культурного плюралізму, визнання різноманітності культур, єдності з природою, захисту довкілля; планетарне мислення за відсутності всіх ознак постмодернізму. 6. Формування нового типу світогляду, в якому головними стають людські цінності, свобода, демократія. Масова культура: поняття “маси”, витоки, мета, функції, риси. Глобалізація та проблеми національно-культурної ідентичності Масова культура (Masscult) – вид культурної продукції в сучасному індустріальному суспільстві, яка щоденно виробляється у великих обсягах, розрахована на масове споживання, задовольняє культурні потреби засобами масової інформації; культура для неосвічених. Д. Белл: “Маси є втілення стадності, уніфікованості, шаблону”. Masscult – з першої половини 1950-х рр. був занесений із США до європейських країн. Зб. Бжезінський: “ Рим дав світові право, Англія – парламентську демократію, Франція – культуру та республіканський націоналізм, а сучасні США дали НТП і масову культуру, пов’язану з високим рівнем споживання”. Витоки масової культури Мета масової культури ¨ Стимулювання споживчої свідомості у глядача, слухача, читача. ¨ Маніпулювання людською психікою, експлуатація емоцій та інстинктів підсвідомої сфери почуттів людини (самотності, провини, ворожості, страху, самозбереження). Риси масової культури ¨ Тиражованість. ¨ Відсутність грані між копією та оригіналом, нівелювання художньої цінності. Кіч, промислова імітація унікальних художніх виробів. ¨ Медіативність (“медіа” – засіб повідомлення). ЗМІ – основний засіб виробництва масової культури. ¨ Емоційність переважає над розумом, ситуативне знання – над логічним. Акцент на проявах тілесності, культуризму, сексуальності, насильства, формах психіки з відхиленням. ¨ Масова культура позбавлена національного забарвлення, вона інтернаціональна за характером.
Функції масової культури ¨ Розслаблює втомлений мозок, усуває всі проблеми вибору, хоча б тимчасово. ¨ Перетворює загальнозначущі цінності, маргінальні художні експерименти на частину масової “наївної” свідомості, сприяє її розвитку. ¨ Робить зворотний вплив на елітарну культуротворчість. ¨ Міфологізує людську свідомість, містифікує реальні процеси. ¨ Ілюзорно-компенсаторська: орієнтується не на реалістичні уявлення, а на штучно створені образи (іміджі) та стереотипи. ¨ Пропагандистська: пропагування панівного способу життя, що має за мету відволікання мас від соціальної активності, пристосування людей до умов, що існують, конформізм. ¨ Створення механізму маніпулювання потребами: людина-споживач. ¨ Інтеграція в повсякденне життя, прагнення “давати людям те, що вони хочуть”. Точний вибір адресата: вік, стать, соціальний статус, національність. ¨ Масова культура призводить до нівелювання станових, етнічних, релігійних культурних особливостей. Головні ознаки глобалізації: – динамічна лібералізація; – зростання й інтеграція світових фінансових і товарних ринків; – культурна експансія. КОНТРКУЛЬТУРА – форма духовного протесту молоді у 60 – 70-х рр. ХХ ст. проти ідеалів споживацького суспільства. Знаменувала собою відверту відмову від стандартів і стереотипів масової культури. Особливість контркультури – войовниче неприйняття загальновизнаних норм і цінностей. Прихильники контркультури протиставляють раціональним формам техногенного суспільства ті чи інші явища творчого процесу, відмовляються від регламентації взаємостосунків. КОНТРКУЛЬТУРА Хіпі Панки Бітники Моди Пост-панки Растамани ХІПІ – напрямок контркультури, представники якого на знак протесту проти масової культури пропагували вільне кохання (кожний може подарувати радість іншому), жили в комунах, зовнішній вигляд запозичили з різноманітних екзотичних джерел східних культур; проголошували мир і любов. Література. США: Р. Хайнлайн “Чужинець у чужій країні”. Музика. США: хард-рок (важкий рок)/ хеві-метал (важкий метал). Групи “Лед Зеппелін”, “Діп Пепл”, “Блек Сабат” 1970-х рр. ПАНКИ (нікчеми) – напрямок контркультури, представники якого на знак протесту проти масової культури висували гасла “ненависть і війна”. Музика: психоделічний рок. МОДИ – напрямок контркультури, представники якого на знак протесту проти масової культури ходили в бездоганно пошитих костюмах, білих сорочках із краватками. На зміну їм прийшли пост-панки. РАСТАМАНИ –напрямок контркультури, який пропагує насильство чорного гетто – “руд бойз” чи “рудіз” (“круті хлопці”); у центрі якого брутальний і впевнений у собі шибеник. Музика. Україна: група “ Танок на майдані Конго”( поєднання хіп-хопа, джазу, диско, року). БІТНИКИ – напрямок контркультури, що зародився в середині 1940-х рр. у США (Каліфорнія), а сформувався у 1960-х рр., представники якого поетизували чоловічий, мужній, бунтарський характер, розглядали себе як людей, якими знехтувало суспільство, які шукали нове світовідчуття. Література: США: Дж. Керуак “На дорозі”, У. Берроуз “Голий сніданок”, А. Гінзберг “Зойк”; Дж. Тайтелл “Голі ангели”; Г. Міллер. Україна: Ю. Андрухович “Перверзія”. Музика: психоделічний рок. Україна: М. Барбара, група “Мертвий півень”; В. Гойденко, група “Колезький асесор”. ПОП-АРТ –популярне, загальнодоступне мистецтво, що існувало в перехідний період між кризою модерну та виникненням постмодерну у 1960 – 1970-х рр. Ознаки: повернення предметності, реальності, фігуративности; іронічний синтез минулого і дійсного, високого і низького; кожний предмет – твір мистецтва у визначеному контексті, естетизація банальності. Література. США: Р. Ліхтенштейн, Р. Сміт.
Дата добавления: 2015-05-09; Просмотров: 607; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |