Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Характеристика принципів виховання

ЛЕКЦІЯ

 

 

Тема: Поняття про принципи виховання

 

  Викладач: Тимошкова А.С.    

 

 

Розглянуто на засіданні

предметної (циклової) комісії викладачів психолого-педагогічних дисциплін, трудового навчання та образотворчого мистецтва з методиками.

Протокол № __________ від _____________

 

Голова предметної (циклової) комісії

________________________________

 

м. Берислав,

2010 р.

Тема лекції: Поняття про принципи виховання

Знати: основні принципи виховання, умови їх ефективності та класифікацію

Вміти: визначати кожен принцип відповідно до класифікації та доцільно використовувати у виховній роботі

 

Тип лекції: тематична

 

Ключові поняття: принцип, виховання, принцип виховання

 

 

План

1. Визначення принципу виховання

2. Класифікація принципів виховання

3. характеристика принципів виховання

 

 

Основна література

 

1. Галузинський. М., Євтух М. Б. Педагогіка: теорія та історія. К.. 1995. С. 86—87.

2. Подласый И. П. Педагогика. С. 41.

3. Концепція виховання дітей та молоді у національній системі освіти // Інформаційний збірник Міністерства освіти України. 1996. № 13. С. 5—6.

4. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: У 5 т. К.. 1976. Т. І. с.3, с. 37- 38,с.184

5. Сухомлинський Я. О. Вибрані твори. Т. 2. С. 591.

6. Сухомлинський В.О.Засоби виховного вплину на учня: Засідання психологічної комісії. Арк. 4.

7. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. Т. 2. с. 626.

8. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. Т. 3. с. 7.

9. Ушинський К. Л. Людина як предмет виховання // Вибр. пед. твори: У 2 т. К., 1983. Т. 2. С. 207.

 

 

Закони та закономірності виховання діють не безпосередньо, їхня сутність та основні вимоги відбиваються у принципах виховання, які визначають напрям, стратегію і зміст практичних дій вихователів вихованців.

Принципи виховання — важливий розділ теорії вихо­вання. Це знання про сутність, зміст, структуру виховання, його закони, закономірності, що проявляються як норми виховної діяльності у різних освітньо-виховних системах, оптимальні науково обгрунтовані регулятори виховної практики. Теоретично — це її кінцевий результат, тому принципи є орієнтиром для практики виховання. Вони ма­ють об'єктивний характер за змістом, але суб'єктивні за формою, бо виявляються в діяльності конкретних посадо­вих осіб. «Принципи виховання — вихідні положення, що випливають із закономірностей виховання й визначають за­гальне спрямування виховного процесу, основні вимоги до його змісту, методики та організації». Вони стосуються:

— регулювання різноманітних змістових взаємин учас­ників виховного процесу, тому що мають суб'єктивний ха­рактер;

— з'ясування провідних тенденцій виховання в українському суспільстві;

— розв’язання суперечностей процесу виховання та умов досягнення успіхів у навчально-виховному процесі;

— визначення змісту, методів і форм виховної діяль­ності тощо.

Отже, принципи виховання — це загальні провідні положен­ня, які визначають мету, ідеали, зміст, методику та ор­ганізацію процесу виховання.

Принципи виховання не є порадою, рекомендацією. Вони вимагають обов'язкового і повного втілення у практику. Гру­бе порушення принципів не просто знижує ефективність ви­ховного процесу, а підриває його основи. Наприклад, вихо­ватель, який грубо і навмисне порушує принцип гуманізму, повагу до особистості, може навіть притягатися до судової відповідальності.

Принципи застосовуються не ізольовано, не почергово, а одночасно, комплексно. Серед принципів немає головних і другорядних, вони всі рівнозначні. Однакова увага до всіх принципів попереджає можливі порушення протікання вихо­вного процесу.

Водночас принципи не є готовими рецептами, керуючись якими вихователь може досягти високих результатів. Успіх практичної реалізації принципів залежить від спеціальних знань, досвіду, майстерності, особистості педагога.

Принципи виховання спираються на виховний процес. Ос­кільки виховний процес є системою, то і принципи, які відоб­ражають його загальні закономірності, теж є системою. Існу­вало п існує багато систем виховання. Тому характер, деякі вимоги принципів, а іноді іі самі принципи змінюються.

І. П. Підласий до принципів виховання висуває такі вимоги: обов'язковість; комплексність; рівнозначність. Очевидно, до цих вимог треба обов'язково додати сис­темність, гуманність та особистісну спрямованість.

Незнання принципів не відміняє їхнього існування і дієвості, а робить процес виховання ненауковим, супереч­ливим, непослідовним, несистемним, отже, малоефектив­ним. Принципи виховання становлять струнку систему, їх ефективність проявляється тільки в комплексному та послідовному використанні. Вони тісно взаємопов'язані, їхні вимоги дуже часто випливають одна з одної. Тому во­ни не застосовуються ізольовано.

Дотримання психолого-педагогічних вимог одного з принципів виховання передбачає необхідність безумовного виконання вимог інших принципів, бо серед них немає го­ловних і другорядних, вони всі рівнозначні та обов'язкові. Отже, не можна в одному випадку дотримуватися таких правил, а в іншому — інших. Це знижує ефективність ви­ховної роботи, зводить нанівець зусилля багатьох вихова­телів.

Обов'язкового умовою ефективності принципів вихован­ня є творче їх застосування з урахуванням педагогічної май­стерності вихователя, індивідуально-психічних особливостей вихованця і конкретної виховної ситуації.

В сучасній педагогіці існує декілька класифікацій прин­ципів виховання. Наприклад В. М. Галузинський М. Б. Євтух визначають такі «принципи сучасного виховання»:

1) гуманістичний характер змісту і методів виховання, який означає пріоритетність особистості дитини над загаль­ним процесом масового (фронтального) колективного вихо­вання;

2) поєднання виховання і навчання в єдиний навчаль­но-виховний процес, у якому провідну роль відіграє вихо­вання на уроках, у ході засвоєння не тільки знань, умінь і навичок, а й найкращих моральних рис людини;

3) урахування вікових та індивідуальних особливостей кожного учня у процесі виховання;

4) створення морально-психологічного клімату в колек­тиві, за яким би відчувався стиль педагогічної людяності і доброзичливості;

5) поступове перетворення учня з об'єкта пасивного сприймання на суб'єкта активного самовиховання;

6) плюралізм у діяльності громадських юнацьких і дитя­чих організацій, відмова від масового, огульного залучення до них.

І. П. Підласий виокремлює такі принципи виховання:

— суспільна спрямованість виховання;

— зв'язок виховання з життям, працею;

— опора на позитивне у вихованні;

— гуманізація виховання;

— особистісний підхід;

— єдність виховних впливів.

У Концепції виховання дітей та молоді у національній си­стемі освіти визначені такі принципи виховання:

— єдність національного і загальнолюдського;

— природовідповідність виховання;

— культуровідповідність виховання;

— активність, самодіяльність, творча ініціатива вихо­ванців;

— демократизація виховання;

— гуманізація виховання;

— безперервність і наступність виховання;

— єдність навчання і виховання;

— диференціація та індивідуалізація виховного процесу;

— гармонізація родинного і суспільного виховання.

Досвід навчально-виховної діяльності свідчить про те, що перелік основних принципів виховання має залишатися відкритим. Ті зміни, які відбуваються в нашому суспільстві, в різних галузях соціально-гуманітарних наук сприяють по­дальшому розвиткові виховного процесу та його вдоскона­ленню.

Основними характеристиками системи принципів вихо­вання, виходячи із сучасних педагогічних концепцій, мають бути:

по-перше, націленість на виховне і розвиваюче навчан­ня, формування всебічно гармонійно розвиненої особис­тості вихованця — гідного громадянина української держа­ви з активною життєвою позицією та творчою настановою;

по-друге, національна спрямованість, гармонійність, комплексність, конкретність та послідовність виховних впливів;

по-третє, спрямованість на забезпечення ефективності навчально-виховного процесу в різних освітньо-виховних системах.

Узагальнюючи сучасні методологічні та теоретичні під­ходи до обгрунтування системи принципів виховання, які існують на сьогоднішній день у педагогіці, можна вивести таку систему принципів виховання:

— цілеспрямованість;

— суспільна спрямованість, зв'язок із життям;

— виховання в праці;

— виховання в колективі та через колектив;

— суб'єкт-суб'єктний характер виховних взаємин;

— гуманізм і демократизм у поєднанні з високою вимог­ливістю та пошаною до особистості вихованця;

— опора на позитивні якості в колективі та особистості вихованця;

— актуальність, активність, системність і кон­кретність виховних заходів;

— свідомість, самодіяльність та активність вихованців;

— поєднання комплексного, диференційованого та індивідуального підході у виховній діяльності;

— єдність, погодженість і спадковість виховних впливів, зусиль і дій школи, сім'ї та громадськості;

— оптимізація виховного процесу.

Принципи виховання можна класифікувати так:

■ Принципи виховання, що стосуються всіх компонентів виховного процесу: цілеспрямованість;суспільна спрямованість, зв'язок із життям; виховання в праці; вихо­вання в колективі та через колектив; суб'єкт-суб'єктний ха­рактер виховних взаємин; наступальність, активність, сис­темність і конкретність виховних заходів; оптимізація ви­ховного процесу.

■ Принципи, що стосуються суб'єктів виховання та ме­тодики їхньої діяльності: гуманізм і демократизм у поєднанні з високою вимогливістю й пошаною до особис­тості вихованця; опора на позитивні якості в колективі та особистості вихованця; поєднання комплексного, дифе­ренційованого та індивідуального підходів у виховній діяль­ності; єдність, погодженість і спадковість виховних впливів, зусиль і дій школи, сім'ї та громадськості.

■ Принцип, що стосується навчально-пізнавальної діяль­ності вихованців: свідомість, самодіяльність та активність вихованців.

 

Принципи виховання, що стосуються всіх компонентів виховного процесу

Принцип цілеспрямованості. Його сутність полягає у підпорядкованості всієї виховної роботи загальній меті та ідеалам виховання в українському суспільстві, їх усвідо­мленні і сприйнятті вихователями та вихованцями, нетер­пимості до стихійності у вихованні, забезпечення конкрет­ності та перспективності у виховній роботі.

К. Д. Ушинський підкреслював: «погодьтесь, якщо ми хо­чемо досягти якоїсь мети вихованням, то повинні перш за все усвідомити цю мету».

С. Френе істинну мету виховання вбачав у максимально­му розвиткові особистості в розумно організованому су­спільстві, яке слугуватиме їй і якому вона сама слугуватиме.

Метою виховання у нашому суспільстві є формування гармонійно розвиненої і суспільно активної особистості з науковим світоглядом, з високим моральним потенціалом, яка бажає і вміє працювати, духовно багатої й фізично дос­коналої.

Виходячи з мети виховання можна визначити основні цілі виховання в українському суспільстві, виокремивши серед них дві групи.

Перша — формування комплексу провідних якостей особистості вихованця, необхідних для самоусвідомлення, самореалізації, самоствердження і самоактуалізації.

Друга — формування сукупності соціально-психо­логічних і професійних якостей особистості вихованця, не­обхідних йому для професійної діяльності.

Знання мети виховання має надзвичайно важливе зна­чення, бо вона є стрижневою в педагогічній науці, вихідним пунктом теорії та практики виховання. Мета виховання без­посередньо стосується всіх компонентів виховного процесу, визначає зміст усіх його складових.

Основні вимоги принципу цілеспрямованості:

— виховання на державно-патріотичних ідеях, форму­вання справжніх патріотів України;

— чітке усвідомлення вихователями цілей і завдань ви­ховання, національно-державної спрямованості всіх вихов­них заходів і впливів;

— виховання на кращих традиціях та ідеалах українського народу;

— надання всьому виховному процесові наукового ха­рактеру, наступальності, конкретності, оперативності, гу­манності та змістовності;

— спрямованість виховної роботи на якісне вирішення завдань, які стоять перед українським суспільством;

— підпорядкування всієї виховної роботи гармонійному формуванню і всебічному розвитку особистості вихованця, допомога в її самоактуалізації та самореалізації;

— виховання на загальнолюдських, національних і про­фесійних цінностях тощо.

Вимоги цього принципу знаходять своє відбиття в інших принципах виховання, планах виховних заходів.

 

Принцип суспільної спрямованості, зв'язку із життям. Сутність цього принципу — використання у виховній роботі кращих традицій виховання українського народу, система­тичне ознайомлення вихованців із суспільно-політичними подіями у країні та світі, залучення їх до активної участі в суспільному житті освітню-виховної системи та держави. Слід пам'ятати про те, що будь-яке виховання завжди суспільно детерміноване.

К. Д. Ушинський так визначав необхідність суспільної спрямованості виховання: чим повніше й розумніше школа буде організовувати і здійснювати свою роботу на основах народності, тим ближчою стане вона до життя свого народу і буде краще виконувати своє завдання — виховувати патріотів. Виховання повинно мати суспільний характер і відповідати узагальненому взірцю суспільного ідеалу.

Цілі, завдання, зміст і характер виховання визначаються державою. Наприклад, таким документом щодо організації та проведення виховної роботи в освітніх закладах є Кон­цепція безперервного національного виховання.

Основні вимоги принципу суспільної спрямованості, зв'язку із життям:

— широке ознайомлення вихованців з повсякденним життям і діяльністю українського народу та народів світу;

— чітка орієнтованість всієї виховної роботи на ре­алізацію вимог щодо розбудови незалежної України та всебічний і гармонійний розвиток особистості українського громадянина;

— впровадження у виховний процес кращих традицій, ідеалів і звичаїв виховання українського народу;

— неухильне проведення державної політики в усіх ви­ховних заходах, їх тісний зв'язок з життям держави та суспільства, конкретних закладів;

— формування у вихованців інтересу до подій у державі та широке залучення до участі в суспільному житті;

— спрямованість виховання на подолання апатії, інерт­ності та соціальної відчуженості молоді від тих процесів, які відбуваються у трудових, навчальних та інших колективах;

— провідною ідеєю цього принципу має бути прищеп­лення вихованцям почуття громадянства Української дер­жави.

 

Принцип виховання в праці. «Не для школи — для жит­тя» — таке гасло існувало у давньоримських школах. Ан­тичні педагоги усвідомлювали необхідність виховання молоді в безпосередній практичній діяльності. На думку В. О. Сухомлинського, кожний учень уже в дитинстві, а особ­ливо в отроцтві і юності, повинен мати свою улюблену навчальну дисципліну, улюблену працю, виявляти індивіду­альні нахили, здібності, постійно розвивати їх. Із гу­маністичних переконань він стверджував, що «виховання виходить з такого дуже важливого принципу людяності: не­має людини, в якій не було б закладено задатків і можливо­стей для того, щоб вона проявила себе в житті, насамперед у творчій праці, неповторно, самобутньою красою, талан­том».

Формування, розвиток, вдосконалення й само-актуалізація особистості відбуваються в суспільно корисній змістовній діяльності. Тому характер і особливості навчаль­но-пізнавальної та конкретної професійної діяльності ма­ють значні виховні аспекти, створюють надзвичайно спри­ятливі умови для здійснення виховних заходів, більшість з яких позитивно впливає на загартування та розвиток емоційно-вольової, пізнавальної та мотиваційної сфери особистості вихованця.

Основні вимоги цього принципу:

— формування у вихованців шанобливого ставлення до будь-якої суспільно корисної діяльності: «Далеко не кожен станс ученим, письменником, артистом, далеко не кожному призначено відкрити порох, але майстром у своїй праці по­винен стати кожний — це дуже важлива умова всебічного розвитку особистості»7;

— поєднання практичної діяльності вихованців з вихов­ними впливами на них;

— досягнення свідомого ставлення вихованців до опа­нування свого фаху й виконання конкретного виробничого завдання;

— широке застосування на заняттях та інших виховних заходах місцевого краєзнавчого матеріалу;

— формування у вихованців почуття відповідальності за наслідки власної діяльності, ціанування результатів праці інших;

— заохочення дитячої активності в різних видах діяль­ності в школі і дома (активність — не природна форма роз­витку дитини);

— оптимальна та якісна організація життєдіяльності ко­лективу, його широке залучення до розв'язання внутрішніх господарчих проблем тощо.

 

Принцип виховання в колективі та через колектив. Ко­лектив — могутній важіль виховання, провідні риси особи­стості формуються тільки в колективі у процесі спілкуван­ня й активної спільної діяльності. Про вплив соціального оточення на особистість говорить народна мудрість: «З ким поведешся, від того і наберешся», «Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти». Виховна сила колективу полягає у тому, що, будучи об'єктом виховних впливів суб'єктів вихо­вання, він водночас виконує функції суб'єкта виховання щодо своїх членів.

Будь-який колектив — це місце для самовираження і са­моутвердження особистості. Основними характеристиками колективу, який ефективно здійснює виховні функції, є здоровий морально-психологічний клімат, згуртованість, творча активність, постійна спрямованість на успіх, висока вимогливість, творча співпраця, потенційна ефективність діяльності тощо.

Виховна сила колективу полягає, першою чергою, в то­му, що він об'єднує всіх своїх членів спільною діяльністю, формує у них найкращі риси характеру, необхідні для ціле­спрямованої та ефективної спільної діяльності, розкриває суспільну значущість і необхідність цієї діяльності.

Значний виховний вплив на членів колективу мають такі його соціально-психологічні прояви, як колективний настрій, громадська думка та колективні традиції.

Досвід вдалого залучення колективу до виховання своїх членів представлений А. С. Макаренком, який обгрунтував методику виховання у колективі та через колектив. Він сформулював закон життя колективу: рух — форма життя колективу, зупинка ~ форма його смерті; визначив прин­ципи розвитку колективу: гласності, відповідальної залеж­ності, перспективних ліній, паралельних дій; обгрунтував динаміку розвитку колективу.

На думку В. О. Сухомлинського, колектив — це «складна духовна спільність людей, що стоять на різних ступенях інтелектуального, ідейного, морального, громадського, тру­дового, естетичного розвитку»8.

Особливу увагу педагог звертав на гуманізм взаємин лю­дини і колективу. На його погляд, — не діалектична єдність двох взаємопов'язаних і взаємозумовлених сторін, єдність, що постійно розвивається і вдосконалюється. З одного бо­ку, піклування й відповідальність людини за людину і за ко­лектив: «Відповідальність людини за людину для життя ко­лективу — це те ж саме, що цементний розчин для будівництва будинку з цегли: немає розчину — не будується будинок, немає відповідальності людини за людину — не­має і колективу». З іншого боку — відповідальність і піклу­вання всього колективу «...про ровесника, про молодшого товариша, про старого і немічного, про людину, яка потре­бує повсякденної допомоги»10.

Отже, колектив як різновид малої соціальної групи, що­до своїх членів виконує певні функції, у тому числі й ви­ховні. Основні виховні функції колективу — світоглядна, адаптаційна, перевиховна, суспільно-господарча, культурна.

 

Основні вимоги цього принципу:

— висування перед колективом чітких перспектив, по­становка конкретних змістовних завдань і залучення всіх його членів до їх якісного виконання: перед кожним колек­тивом повинна бути поставлена загальна колективна ціль, підкреслював А. С. Макаренко, не перед окремим класом, а обов'язково перед цілою школою;

— вміле керування розвитком колективу, своєчасне розв'язання проблем, які можуть виникати у процесі його розвитку: «Виховувати колектив, створювати його внутрі­шні інтелектуальні, моральні, емоційні сили —- гармонійну єдність виховних впливів на особистість — це означає пере­дусім виховувати розум, моральні почуття, естетичні погля­ди і уподобання кожної особистості — кожної людини»";

— забезпечення гармонії взаємин між особистістю і ко­лективом: «Колектив як виховна сила є тоді, коли є гар­монія духовного життя особистості. Це надзвичайно тонка і багатогранна річ — гармонія особистості... Відточування, шліфування граней кожної особистості — це перша й найголовніша турбота про гармонію духовного життя ко­лективу»12;

— створення активу серед вихованців;

— всіляка підтримка і заохочення, з одного боку, розум­ної ініціативи колективу та її закріплення як традиції, з іншого — «не слід робити колектив знаряддям дисциплінар­ного впливу на його членів. Чим менше колектив зай­мається розглядом багатьох конфліктів, тим більшою силою він володіє»13;

— тісний зв'язок життя колективу з життям школи та держави;

— вміння обережно зачіпати і водночас не втручатися в крихку й тендітну сферу стосунків між вихованцями у ко­лективі14 тощо.

Отже, колектив був, є і буде важливим інструментом ре­алізації виховних завдань у суспільстві, бо життя кожного проходить у соціальному середовищі, тобто в колективі. Соціальне оточення мало, має і буде мати вирішальний вплив на процес соціалізації особистості вихованця та на її самоактуалізацію.

 

Принцип суб'єкт-суб'єктного характеру виховних взаємин. Перетворення вихованців в активних і зацікавле­них суб'єктів власного самовдосконалення, стимулювання внутрішньої активності вихованців у формуванні та постійному самовихованні особистості має стати наріжним каменем виховання. А. М. Бойко ці взаємини вважає осно­вою гуманістичної парадигми виховання в національній си­стемі виховання.

На думку В. О. Сухомлинського, природа міжособистісних стосунків досить складна, тому одним із головнихзавдань навчально-виховного процесу є наповнення цих взаємин реальним змістом, метою і спільною діяльністю. Вихователів і вихованців повинна об'єднувати «духовна єдність». Для цього особа вихователя має приваблювати, за­хоплювати, одухотворяти вихованців цілісністю, красою ідейно-життєвих поглядів, морально-етичних засад. «Якщо ви хочете бути могутньою силою, що впливає на колектив, будьте для своїх вихованців, за висловом Тараса Шевченка, апостолом правди і науки, совістю народу».

Вихователь покликаний творчо розвивати особистість вихованця, формувати яскраву індивідуальність. Визнання цього принципу означає наявність у процесі виховання рівноправної особистості вихованця — суб'єкта самовихо­вання, який має стати вихователем для себе. Таке вихован­ня грунтується на повазі до людської індивідуальності, на визнанні права людини бути такою, якого вона є, наданні їй можливості творчого самовдосконалення. Особливе значен­ня надається не тільки опануванню певною спеціальністю, а й вихованню на засадах професійних, національних і за­гальнолюдських цінностей і, відповідно, формуванню у ви­хованців високих моральних рис, які є основою життєвих орієнтирів і соціальної поведінки.

Основні вимоги цього принципу:

— визнання особистісного підходу у вихованні, що створює надзвичайно сприятливі умови для всебічного роз­витку особистості вихованця;

— визнання вихованця повноправним учасником ви­ховного процесу та його перетворення в активного учасни­ка самовиховання;

— цілеспрямоване формування мотивації самовдоско­налення;

— чітке визначення цілей, завдань, змісту, прийомів і способів самовиховання;

— прищеплення вихованцям навичок і вмінь самовихо­вання, ознайомлення їх з ефективними технологіями вдос­коналення позитивних якостей і нівелювання негативних;

— максимальне сприяння розвитку розумових, фізич­них і духовних якостей вихованців;

— орієнтація на позитивні якості вихованця, сприйнят­тя його таким, яким він є, пошана до його особистості тощо

 

Принцип наступальності, активності, системності та конкретності виховних заходів стосується як змістового, так і процесуального компонентів процесу виховання, тобто визначає спрямованість, тональність, зміст, логіку й послідовність виховного процесу б сучасних умовах. «Ми вбачаємо свою роль у розвитку учнів не тільки в тому, щоб допомогти їм набути певних знань, а й у тому, щоб вихова­ти в них бажання набувати знання протягом усього життя. І ми прагнемо сформувати в дітей переконання у тому, що знання, освіченість, інтелектуальна культура — це необхідна умова цікавого, повноцінного, духовно багатого життя, що без знань цікаве життя неможливе, бо неможлива творча праця»'6.

Власне кажучи, зміст виховання у планах виховної робо­ти піддається певній систематизації, виходячи зі специфіки освітньо-виховного закладу. Головне — щоб хід виховання забезпечував вихованцям опанування певного необхідного обсягу духовних знань, формування практичних навичок і вмінь вихованої поведінки. Отже, тут діє не тільки принцип системності, а й послідовності виховання. Порушення пра­вил системності та послідовності у вихованні спричиняє на­буття вихованцями уривчастих знань, недовершених нави­чок і вмінь гідної поведінки.

Таким чином, наступальність, активність, системність і послідовність у вихованні вимагають дотримання таких правил:

— вивчення та врахування інтересів і потреб вихо­ванців, їх об'єктивний аналіз і своєчасне задоволення;

— широке застосування логіки виховного процесу і структурування змісту виховання;

— цілеспрямоване планування виховних заходів з ураху­ванням актуальних потреб вихованців, змін у суспільно-політичному й економічному житті України та інших країн;

— максимальне врахування специфіки школи, виробни­цтва, оперативне реагування па нагальні потреби;

— чітке виокремлення головного, актуального у вихов­ному матеріалі, його систематизація, узагальнення й усвідо­млення вихованцями;

— вміле урахування особливостей майбутньої діяльності вихованців для їх самовдосконалення;

— широке впровадження у навчально-виховний процес сучасних технологій виховання;

— систематичне управління самовихованням вихо­ванців тощо.

 

Принцип оптимізації виховного процесу. Сутність оптимізації виховання полягає у продуманому виборі змісту, методів, форм і прийомів виховного впливу, які забезпечу­ють найкращий виховний аспект. Оптимізація передбачає підвищення ефективності виховного процесу не будь-якими засобами, формами та прийомами, а найбільш доцільними, найбільш відповідними конкретній ситуації. Вихователь, спираючись на власну обгрунтовану методику роботи, вит­рачає небагато часу на вирішення виховних завдань, втім одержує високий позитивний кінцевий результат, що про­тиставляється отриманню негативного або незначного ре­зультату.

Основними критеріями оптимальності процесу вихо­вання є:

— відповідність способів виховного виливу закономір­ностям процесу виховання;

— відповідність функціонування процесу виховання, його змісту, методів, форм і засобів педагогічного впливу цілям формування особистості громадянина.

Основні вимоги цього принципу:

— конкретизація цілей і завдань виховання з урахуван­ням ідеалів, традицій виховання, ціннісних орієнтацій ук­раїнського народу, індивідуально-психічних особливостей вихованців;

— комплексний підхід до визначення змісту виховання;

— чіткий вибір варіанту змісту виховання шляхом вио­кремлення загальнолюдських і національних цінностей;

— добір таких методів, засобів та організаційних форм, які дають змогу найбільш успішно вирішувані поставлені завдання за визначений час.

— диференційований та індивідуальний підхід до вихо­ванців;

— створення умов для ефективного вирішення постав­лених виховних та Інших завдань за визначений час;

— раціональне поєднання керування виховною діяль­ністю вихователів і самовдосконаленням вихованців, опера­тивне регулювання і коригування перебігу виховного про­цесу;

— аналіз отриманих результатів виховання і витрат часу за критеріями оптимальності (максимально можливі вданій ситуації результати й відповідність витраченого часу чинним нормам) тощо.

 

Принципи, що стосуються суб'єктів виховання та методики їхньої діяльності

Принцип гуманізму і демократизму в поєднанні з висо­кою вимогливістю й повагою до особистості вихованця грун­тується на взаєморозумінні й гуманності спільної діяльності вихователів і вихованців, на єдності їхніх інтересів і праг­нень. Метою такої взаємодії є їх плідний і творчий союз та всебічний і гармонійний розвиток особистості вихованця. Цей принцип передбачає гуманне ставлення до вихованців, повагу до їхньої думки.

В. О. Сухомлинський, усю багатогранну творчу спадщину якого пронизують ідеї справжнього гуманізму, звергав ува­гу на піклування людини про людину, відповідальність лю­дини за людину, відповідальність людини перед суспільством. На його думку, гуманізація зумовлена мо­ральними нормами та цінностями становлення людини в суспільстві — доброзичливим ставленням до людей, колек­тиву, живих істот, суспільства, взаємодопомогою, співучас­тю, співпрацею, гармонією колективного, культурою людських стосунків і культурою розуміння особою своєї ролі в цих стосунках. Гуманність, за ним, це справедливість, доброзичливість і чуйність, поєднання поваги й довіри до вихованця з розумною й тактовною вимогливістю. Гу­манність він убачав у піклуванні про духовне збагачення ви­хованця, в допомозі йому самореалізуватися у взаєминах із природою і навколишнім середовищем.

У статті «Людина — найвища цінність» він закликав пе­дагогів кожну грань їхньої педагогічної діяльності відкрива­ти «на тлі головного — поваги людської гідності, піднесен­ня Людини»1.

Він не тільки теоретично обгрунтував необхідність гу­манізації освіти і виховання, а і створював умови для вихо­ванців творити добро іншим людям. На думку В. О. Сухомлинського, найпрекраснішою і найщасливішою с та люди­на, яка присвятила своє життя піклуванню про щастя інших, яка дбає про інших без розрахунку на похвалу чи ви­нагороду, для якої творення добра стало звичкою, нормою поведінки. Про себе він говорив: «Що найголовнішого бу­ло у моєму житті? Без вагань відповідаю: «Любов до дітей».

Інші аспекти гуманізації навчання і виховання у спадщині В. О. Сухомлинського:

— гуманізм взаємин у колективі, між. вихователем і ви­хованцем, між старшими і дітьми, який тримається на їхній

духовній спільності;

— утвердження людини найвищою соціальною цін­ністю;

— прагнення задовольнити різноманітні погреби лю­дини;

— виховання у дітей моральної культури, загально­людських норм поведінки;

— уміння педагога цінувати дитячу довіру, оберігати беззахисність дитини, бути для неї прикладом добра й спра­ведливості;

— милосердя тощо.

Демократизм у вихованні визначається тими змінами, що відбуваються як у суспільному житті України, так і в пе­дагогічній науці.

Наша система виховання сформувалася під впливом за­гальної радянської школи, яка мала, в основному, автори­тарний характер. Тому у виховному процесі не був запічний особистісний компонент, а не і є основний симптом «бездітної» педагогіки.

 

Демократизація процесу виховання означає:

1) поворот до людини, тобто до вихованця як суб'єкта виховання і самовиховання;

2) подолання формалізму і бюрократизму у виховному процесі;

3) співробітництво вихователів і вихованців, де останні є повноправними його учасниками і творцями власного са­мовдосконалення;

4) колективний аналіз результатів самовиховання і добір найбільш оптимальних умов його вдосконалення.

Основні вимоги цього принципу:

— виховання людяності й доброти, формування гуманних норм і правил етикету;

— виховання свідомого ставлення до майбутньої діяль­ності та визначення власного життєвого шляху;

— виховання на кращих традиціях українського народу;

— дотримання правил загальнолюдського спілкування;

— формування бажання у вихованця бути вихованим: «Людина тільки тоді буде чутливою до добра, до доброго слова, коли в неї виховується прагнення бути хорошою»;

— ставлення до людського життя й особистої гідності вихованця як до найвищої цінності тощо.

 

• Принцип опори на позитивні якості в колективі та осо­бистості вихованця вимагає зосередження основної уваги вихователів на позитивних якостях вихованця, їх зміцненні й розвитку з метою творчого вдосконалення. Для цього у вихованців слід формувати віру у власні сили та здібності, розвивати активність, ініціативу і самостійність. Головними прийомами та способами тут є не примус і погрози, а пере­конання, приклад, які спираються на позитивну мотивацію професійної діяльності й досягнення успіхів у майбутньому. Так само треба працювати і з виробничим колективом, який, окрім самовдосконалення, має міцний виховний вплив на своїх членів.

 

Принцип поєднання комплексного, диференційованого та індивідуального підходів у виховній діяльності полягає у тому, що вихователь, ураховуючи індивідуально-психічні особливості вихованців, може і повинен застосовувати різно­манітні методи та форми виховних впливів як під час пла­нових виховних заходів, так і не планованих. «Вихователь повинен прагнути пізнати людину такою, — писав К. Д. Ушинський, — якою вона є насправді, з усіма її слабостями і в усій її величі, з усіма її буденними потребами і з усіма великими духовними вимогами... Тоді тільки буде він спроможний черпати в самій природі людини засоби виховного впливу, — а засоби ці величезні».

Дитина формує себе із середини, зазначав С. Френе, і цей процес суворо індивідуальний.

Основні положення цього принципу:

— організація колективної діяльності з урахуванням особливостей психології колективу і психіки особистості відповідно до вимог психологічної та педагогічної наук, інструкцій, особливостей і змісту конкретної діяльності;

— диференціація змістового компоненту виховного процесу з огляду як на колективні, так і на індивідуальні потреби вихованців;

— всебічне вивчення і знання індивідуально-психічних особливостей вихованців та їх урахування під час організації та проведення колективної та індивідуальної виховної роботи;

— оптимальне поєднання колективних та індивідуаль­них форм і методів виховної роботи у колективі;

— широке залучення вихованців до самовиховання;

— надання переваги таким методам виховання, які спи­раються на педагогіку співробітництва;

— знання різноманітних проявів соціально-психологіч­них явищ у колективі під час здійснення навчально-вихов­ного процесу й уміле керування ними у виховних цілях;

— педагогічний аналіз результатів виховання з наступ­ним коригуванням тощо.

 

Принцип єдності, погодженості та спадковості вихов­них впливів, зусиль і дій школи, сім "і та громадськості. Єд­ність виховної діяльності досягається загальним цілеспря­мованим підходом всіх категорій вихователів до вирішення виховних завдань. Здійснення виховного впливу завдяки єдиним підходам до цілей та завдань виховання, єдиним принципам і методам педагогічного впливу, єдиним вимо­гам і критеріям оцінки етапу справ у колективі — в цьому полягає суть єдності у вихованні. Все це. безумовно, не об­межує творчої ініціативи вихователів у виборі оптимальних прийомів і способів виховного впливу, їхньої неповторності й унікальності.

Як свідчить досвід, зусилля вихователів не будуть ефек­тивними, коли вони не скоординовані. Тому їх треба узго­дити як за змістом, так і за часом, місцем, методами та фор­мами виховних впливів з урахуванням індивідуально-психічних особливостей вихованців, їхнього попереднього життєвого досвіду, мотивації до професійної діяльності, специфіки діяльності конкретного колективу.

Кант говорив, що виховання: мистецтвом, яке по­винне вдосконалюватися протягом багатьох поколінь, і то­му кожне покоління, озброєне знаннями попереднього, мо­же більше й більше займатися вихованням, яке пропор­ційно й доцільно розвиває природні здібності людини і та­ким шляхом веде весь рід людський до його призначення.

 

Принципи, що стосуються навчально-пізнавальної діяльності вихованців

Принцип свідомості, самодіяльності та активності ви­хованців. С. Френе підкреслював, що в кожній дитині закла­дено більше істин, ніж у всіх педагогічних підручниках ра­зом узятих, а функція педагога полягає в тому, щоб допо­могти дитині виявити в собі та розвинути те, що їй ор­ганічно притаманне.

Однією з умов досягнення успіху у виховній діяльності є перетворення вихованця на активну постать. Активне життя дитячої думки ІЗ. О, Сухомлинський вважав найго­ловнішою передумовою свідомого ставлення до виховання, міцних, глибоких знань і делікатних інтелектуальних взаємовідносин у колективі. Бути суб'єктом виховання оз­начає перетворитись із пасивної особи в активну, тобто ста­ти архітектором власного творчого самовдосконалення. Найбільш повно технологію такої роботи розкриває осо­бистістю орієнтована педагогіка.

Ефективність у реалізації цього принципу можлива за додержання таких правил:

— формування широкого кругозору щодо різноманітних проблем життя народу України;

— створення у вихованців позитивного уявлення про майбутню професійну діяльність;

— вироблення мотивації навчально-пізнавальної та професійної діяльності;

— формування всебічного інтересу до конкретного фаху;

— зацікавлення вихованців у результатах своєї праці і показ цих результатів для досягнення успіху у власній про­фесійній діяльності та колективу;

— перетворення вихованців у зацікавлених та активно діючих осіб життєдіяльності колективу;

— визначення конкретних цілей і завдань виховного пронесу, кожного виховного заходу;

— надання особистісного смислу і конкретного змісту діяльності вихованців;

— спонукання вихованців до правильної самооцінки власних дій, вчинків, виховання у них звичок самоаналізу і самоконтролю та потреби самовдосконалення тощо.

Вихователеві необхідно орієнтуватися у своїй діяльності не на окремі принципи виховання, а па систему, яка забез­печує оптимізацію як процесуальної, так і змісто­вої сторін виховання.

Принцип безперервності і наступності виховання пере­дбачає досягнення цілісності і наступності у вихованні, пере­творення його у процес, що триває упродовж усього життя людини.

 

Принцип єдності навчання і виховання вимагає нероз­дільності навчання і виховання, побудови єдиного процесу, що забезпечує набуття знань, вироблення ставлень та ціннос­тей, досвіду поведінки і діяльності, що в кінцевому підсумку обумовлює світогляд та ідеали людини.

 

Принцип гармонізації родинного і суспільного вихован­ня вимагає, щоб школа стала організуючим виховним цент­ром мікрорайону (мікросередовища) і сім'ї: організовувала педагогічний всеобуч батьків, громадськості, об'єднувала! координувала виховні зусилля усіх суспільних інституцій.

 

• Принцип єдності національного і загальнолюдського.

Більшість виховних систем мають суспільну спрямованість, вони зорієнтовані на формування громадянських і соціаль­них якостей особистості, па підтримку і зміцнення державного устрою, його інститутів, органів влади на основі прийня­тих і діючих у державі конституції, законів. Вихователь є особою, яка перебуває на службі у держави, здійснюючи дер­жавне замовлення у сфері виховання. Тому педагог підпоря­дковує свою діяльність вирішенню завдань виховання підро­стаючого покоління відповідно до державної стратегії вихо­вання і спрямовує її на формування соціально-необхідного типу особистості. Якщо державні і суспільні інтереси при цьому збігаються, а також поєднуються з особистими інтере­сами громадян, то вимоїн принципу природно витісуються у структуру цілей і завдань виховання. При розбіжності цілей держави, суспільства їі особистості реалізація пришиту стає неможливою: у вихователя не вистачає конкретного фак­тичного матеріалу для повноцінного виховання. Школа є не державною установою, а суспільним інститутом, суспільно-державною системою. Вона покликана задовольняти освітні запити держави в такій мірі, як і суспільства, особистості. Порушення цієї взаємодії призводить до відчуженості школи від суспільства, процесів суспільного життя

Правильна організація принципу єдності національного і загальнолюдського вимагає від педагога уміння забезпечити: формування національної свідомості; виховання любові до рідної землі і свого народу; оволодіння українською мовою; прищеплення шанобливого ставлення до культури, спадщи­ни, традицій і звичаїв народів, що населяють Україну; оволо­діння надбаннями світової культури.

 

Принцип природо відповідності виховання. У його осно­ві лежить врахування багатогранної природи дитини: анатомо-фізіологічних, психологічних, вікових, генетичних, на­ціональних, регіональних та інших особливостей. Часткове врахування цих особливостей або нехтування ними призво­дить до загублених талантів, недорозвинених задатків і здіб­ностей, загальмованих психічних процесів. Реалізація прин­ципу вимагає врахування цілісної природи дитини. Принцип природовідповідності мас свій ієрархічний розвиток. Похід­ними від нього є принципи індивідуалізації виховного проце­су, особистішого підходу, єдності виховання і самовихован­ня.

 

Принцип культуровідповідносі виховання означає здійснення виховання в контексті культури, орієнтацію на її характер і цінності, заскок пня досягнень культури та їх від­творення, подальший розвиток. Принцип вимагає органічно­го зв'язку виховання з пріоритетними напрямками культури: демократичної, яка передбачає розуміння нових стосунків у системі «людина-суспільство-держава», правової, політич­ної, економічної, трудової, інтелектуальної, духовної, естети­чної, екологічної, фізичної, культури сімейних стосунків, життєвого самовизначення.

 

Принцип активності і самодіяльності виховання. При­нцип базується на тому, що ефективний розвиток і формува­ння особистості відбувається лише за умови прояву нею акти­вності п самодіяльності в організованій діяльності. Він вима­гає від вихователя створення умов для самореалізації і самоствердження школярів.

 

• Принцип демократизації виховання стверджує розвиток різноманітних форм співробітництва, партнерства, встанов­лення довір'я між вихователями і вихованцями, повагу до су­веренітету особистості дитини, розуміння іі урахування.

 

Сучасна вітчизняна система виховання керується принци­пами :

— єдності національного і загальнолюдського;

— при родовід повід мості виховання;

— культуровідповідності виховання;

— активності, самодіяльності, творчої ініціативи вихован­ців;

— демократизації виховання;

— гуманізації виховання;

— безперервності і наступності виховання;

— єдності навчання і виховання;

— диференціації та індивідуалізації виховного процесу; - гармонізації родинного та суспільного виховання.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Правила написання прізвищ і географічних назв | Островерха Н.О
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-09; Просмотров: 3205; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.276 сек.