Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Цінності в праві і право як цінність




Правотворчість і реалізація права (правозастосування, виконання, використання і дотримання права) є областями людської діяльності яскраво вираженого оцінного характеру. Через це філософія прававключає в свій предмет вивчення і дослідження правових цінностей, оцінки у сфері права і так далі У філософії права це теоретичний напрям називається правовою аксіологією.

Право в своєму аксіологічному вимірі виступає як строго певна форма правових цінностей, як специфічна форма правової належності, відмінна від всіх інших (моральних, релігійних і так далі) форм повинності та ціннісних форм Нерсесянц В.С. Философия права. М., 2005. С. 54.

Багато соціальних цінностей набувають характеру і правових цінностей. Як високі ідеали вони пронизують суспільну правосвідомість і стають основними принципами права. Такі свобода, рівність, справедливість, порядок, безпека. Права людини також набувають статусу важливих цінностей.

Кожне з них виражає певну сторону, прояв, образ існування людини як природної і соціальної істоти. У своїй сукупності вони характеризують людину як вищу цінність, як осереддя всіх цінностей.

Право є духовною цінністю. Воно задовольняє потреби соціальних груп суспільства в регулюванні соціальних відносин і вчинків людей. Його основною і специфічною функцією є регулятивна функція.

Самі правові цінності складають елемент системи соціально-політичного управління суспільством. Правові цінності володіють чітко вираженим приписуючим характером. Вони формально закріплені і охороняються державою і його органами.

Аксіологія права виділяє три основні форми буття цінностей:

1) суспільні цінності і ідеали;

2) наочно-втілені цінності;

3) особові цінності.

· Суспільні цінності і ідеали. Ці цінності виробляються суспільним, а також правовою свідомістю. Вони присутні в правовій свідомості у вигляді узагальнених уявлень про справедливість, свободу, рівність в різних сферах суспільства. Правові ідеали лежать в основі правових обов'язків. Людина орієнтується на зразки належного, на цінності, які існують в суспільстві. Вони наповнюють людське життя вищим сенсом і виступають в індивідуальній і правовій свідомості найважливішими ціннісно-смисловими орієнтирами.

· Наочно-втілені цінності. Правові ідеали закріплюються в нормативних актах, конституціях і законах. Вони реалізуються в системі правових відносин як відносини рівних, вільних і незалежних один від одного суб'єктів права. Із зміною суспільних і правових відносин відбувається і переоцінка цінностей: багато що з того, що вважалося абсолютним і непорушним, знецінюється, і навпаки, нові паростки суспільного буття породжують нові ціннісні ідеали. Відповідно до ціннісних ідеалів, що змінилися, переоцінюються і наочно-втілені цінності.

· Особові цінності це ідеальне уявлення про блага, права, прагнення індивіда, які він прагне реалізувати в своєму житті.

Але те, що людина вибирає собі як цінність свого життя, в чому він бачить сенс свого існування, не виявляється обов'язково чимось високим, благородним: воно може бути направлене і проти інших людей. Те, що вибирають люди, що роблять для себе сенсом, завдяки чому відчувають себе людьми залежить від духовного рівня людини, від того, яким він є. Отже, правові цінності похідні від поняття особи. Правові цінності служать для створення, відтворення і зміцнення соціального порядку і дисципліни в цілях гармонізації інтересів різних соціальних груп людей. Право в життєдіяльності суспільства і людини виступає як гарантія свободи і огорожі від свавілля і несправедливості.

Питання для самоконтролю:

1. Назвіть сутнісні характеристики загального блага.

2. Назвіть правові характеристики загального блага.

3. Що означає термін «цінність»?

4. Яка природа цінностей в праві?

5. Яке місце займають цінності в структурі людської діяльності?

6. Які цінності є правовими, і чому?

7. Назвіть вищі цінності людини і дайте їх коротку характеристику.

8. Як співвідносяться поняття загальне благо, цінності і право?

Література

1. Алексеев С.С. Философия права. — М., 2000. — С. 77—99.

2. Анисимов С.Ф. Духовные ценности: производство и потребление. — М., 1988.

3. Боэций. «Утешение философией» и другие трактаты. — М., 1990.

4. Здравомыслов А.Г. Потребности, интересы, ценности. — М., 1986.

5. Кузнецов А.С. Человек: потребности и ценности. — Свердловск. 1992.

6. Франк В. Человек в поисках смысла. — М., 1990.

7. Максимов С. И. Правовая реальность: опыт фило­софского осмысления. — Харьков: Право, 2002.

8. Хеффе О. Политика, право, справедливость. Осно­воположения критической философии права и государ­ства. — М.: Гнозис, 1994.

9. Кістяківський Б.О. Вибране. – К., 1996.

10.Франк С. А. Духовные основы общества. М.: Рес­публика, 1992.

11.Г.Радбрух. Философия права. М.: “Международные отношения”, 2004.

12.Ермоленко А.Н. Этика ответственности и социальное бытие человека. – К.: Наукова думка. 1994.

13.Бергман П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. — М., 1995.

14.Мальцев Г.В. Права личности: юридическая норма и социальная действительность. — М., 2000.

15.Франк С.Л. Реальность и Человек. — М., 2002.

16.Хабермас Ю. Демократия. Разум. Нравственность. — М., 1995.

17.Хеффе О. Политика, право, справедливость. — М., 1994.

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-10; Просмотров: 420; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.007 сек.