Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

У той самий день житіє преподобного отця нашого Василія Нового, яке написав Григорій, учень його 3 страница




Пішли вище, натрапили на митарство "лихви", де випробовують тих, що дають срібло своє в лихву і нечисті прибутки роблять, користолюбці ж і присвоювачі чужого. Там випробовувачі, ретельно обшукавши все щодо мене і нічого не знайшовши, скреготали на мене зубами своїми. Ми ж вище пішли, дякуючи Богові.

І досягли митарства неправди, на ньому ж випробовують усіх суддів несправедливих, які за гроші судять й оправдовують винних, невинних же засуджують. Там же випробовують затримання грошей найму і мірки неправдиві тих, що продають, і все, що несправедливо чиниться, там випробовують. Але ми, благодаттю Христовою, пройшли те безболісно, мало що давши. Також і те, що було після нього — митарство "заздрости" минули, нічого не давши: ніколи-бо нікому не позаздрила. Хоч і випробовували там же нелюбов, братоненависть, недружелюбність, ненависть, проте, Христовим милосердям, у всіх тих питаннях невинною я виявилася, лише лють скрегочучих на мене бісів бачила — не злякалася їх, пішла вище, радіючи. Подібним чином пройшли й погорди митарство, де гордісно зарозумілі духи допитують щодо марнославства, самовпевнености, зневажливости, величання. Там шукають ретельно те, якщо хтось не віддавав належної шани батькам — батькові і матері. Також і старійшинам, яких Бог на владу поставив, якщо не слухав їх, і скільки разів, і в яких ділах, й инші діла погорди і слова марнославні. Те митарство проходячи, дуже мало супроти поклали і стали вільними. Тоді досягнули иншого митарства — "гніву і злости". Але й там, хоч дикі були повітряні допитувачі, проте небагато від нас отримали, і пішли ми далі, радіючи в Господі, який покривав грішну мою душу молитвами отця мого преподобного Василія святого. Після цього митарство злопам'ятства стало перед нами, на ньому ж немилостиві випробування для тих, що в серцях своїх зло на ближнього тримають і віддають злом за зло, і звідти, з великою люттю, низводять їх злісні духи в тартар. Милосердя ж Господнє і там мене покрило: не тримала-бо я зла ні на кого ж ані не була злопам'ятна через сподіяні мені пакості, але більше ж і до ворожих мені не мала зла і любов до них проявляла, добром зло перемагаючи. І ні через що не могла на митарстві тому опинитися, і ридали тому біси, бо вільна відходила з лютих рук їхніх. Ми ж далі йшли, веселячись у Господі. Спитала ж ангелів, які вели мене, кажучи: "Прошу вас, пани мої, скажіть мені, звідки ці страшні повітряні власті знають всі погані діла всіх людей, що в цілому світі живуть, як же й мої, не лише відкрито зроблені, але навіть і потай, і відкрито те викривають". І відповіли мені святі ангели, кажучи: "Кожен християнин від святого хрещення приймає Богом даного собі ангела-охоронця, який невидимо береже людину, наставляє її вдень і вночі на всіляке добре діло у всі дні життя але до смертної години. І записує всі ті добрі діла, які в житті цьому творяться, — за них же людина отримує від Господа милість і вічну в Небесному Царстві винагороду. Також і князь пітьми, бажаючи весь рід людський до своєї притягнути погибелі, одного з лукавих духів приставляє, який услід людині ходить, назирає все, що вона з юности робить погане, заохочує її підступами своїми і збирає все недобре, що людина чинить. Відходячи до митарств, відносить туди гріхи людські, кожен гріх у відповідне митарство вписує, і через те відомими є князям повітряним усі гріхи всіх людей у цілому світі. Коли ж душа розлучається з тілом і до Творця свого в Небесне зійти намагається, тоді лукаві ті не дають їй, показуючи записані гріхи. І якщо має душа більше добрих діл, ніж гріхів, не можуть стримати її. Якщо ж гріхів більше у ній знайдуть, затримують її на якийсь час і замикають у в'язниці невидіння Бога, і мучать, скільки сила Божа мучити їм попустить, допоки та душа церковними молитвами і ближніх своїх милостинями викуп не прийме. Якщо ж якась душа виявиться настільки грішною і мерзотною Богові, що не буде їй надії на спасення, але вічна погибель чекає на неї, — ту зразу кидають у безодню, де й собі мають до вічних мук приготоване місце, і там тримають її до другого пришестя Господнього, після чого з тілом має разом з ними в геєні вогненній мучитися вічно. Ще ж і те знай, що цим шляхом сходять і випробування витримують лише ті, які вірою і святим хрещенням просвітлені. Невірні ж елліни, ідолослужителі, і сарацини, і всі чужі Богові сюди не приходять, ще-бо живі є тілом, поховані в пеклі душами своїми, і коли умирають, зразу, без усілякого випробування, душі їхні беруть біси як свою частку власну і кидають у геєнське провалля". Коли це святі ангели до мене говорили, увійшли ми в митарство убивства, у ньому ж не лише розбійництво випробовують, а й кожну рану, всілякий удар чим-небудь і де-небудь: по плечах, чи по голові, чи по лиці ляпас, чи по шиї, чи штовхани з гнівом — усе те ретельно допитують і на мірило кладуть. Але ми й там, мало що поклавши, пройшли добре. І минули митарство чарів, зваби, отруєння, нашіптування і прикликання бісів. Були ж духи ті подібні на чотириногих гадів і скорпіонів, змій же, єхидн і жаб. Страшний і мерзенний був їхній вигляд, але там нічого на мене не знайшлося, благодаттю Господа мого, і пройшли ми, нічого не давши. Викрикали ж на мене, лютуючи, ті духи і говорили: "Прийдеш на блудні місця, побачимо, чи їх уникнеш". Коли ми сходили нагору, спитала я ангелів святих, що вели мене: "Пани мої, чи всі християнські люди митарства ці проходять? І чи не є можливим людині якійсь пройти тут без випробування і страху, який на митарствах буває?" Відповідали мені святі ангели: "Нема иншого шляху душам вірних, які на небо сходять, усі йдуть сюди, але не всіх так випробовують, як же тебе, лише подібних до тебе грішників, які неповне гріхів своїх визнання здійснили, соромилися і таїли перед отцем духовним встидні свої діла. Якщо-бо хтось справді всі свої погані діла визнає, і пожаліє, і покається у вчиненому злому, — ті гріхи невидимо загладжуються Божим милосердям. І коли душа така сюди іде, повітряні випробувачі, розгорнувши свої книги, нічого не знаходять написаного на неї і не можуть їй ніякої пакости зробити ані настрашити її. І сходить душа, радіючи, до престолу благодаті. І ти, якщо б досконалу всіх гріхів своїх по правді зробила сповідь і після розрішення відбула покуту, не зазнала б таких грізних випробувань і страхів на митарствах. Однак поможе тобі те, що давно вже перестала грішити смертно і добродійно инших досить років життя свого провела. А найбільше помогли тобі молитви преподобного отця Василія, йому ж багато послужила сердечно". Так розмовляючи, дійшли до митарства блудного, на якому ж випробовують усілякі любодіяння і гріха блудного в помислі уявляння, думки ж на ньому затримування, погодження, насолода, нечисті ж відчуття і пристрасні доторкання. Князь же митарства того сидів на престолі своєму, одягнений в одяг поганий і смердючий, піною кривавою скроплений, нею ж він, наче царською багряницею, прикрашався. І бісів багато стояло перед ним. Вони, бачивши мене, що туди дійшла, дуже дивувалися, що досягла їх. І винесли записані блудні мої діла, викривали мене, показуючи осіб, з ними ж грішила в юності своїй, і час, коли грішила, чи вдень, чи вночі, і місце, на якому гріх з кимось сподіяла. І не мала я що відповісти, лише тремтіла зі страху. І сповнилася сорому. Говорили за мене святі ангели до бісів: "Але покинула вона діла блудні багато років тому і далі в чистоті і повстримності жила постницьки". Відповідали біси: "І ми знаємо, що давно відійшла від гріха, але не по правді сповідалася перед отцем духовним ані не прийняла від нього належних настанов до покути гріхів. Через те наша. Тому або, залишивши її, ідіть, або викуповуйте її добрими ділами. І поклали ангели святі багато з діл моїх, більше ж дарів Василія преподобного, і заледве спекалася біди лютої, і пішли ми. Тоді досягли митарства перелюбодійного, де ж випробовують гріхи тих, що в подружжі живуть — віри ж подружньої одне одному не бережуть ані не пильнують ложа свого неоскверненим, також і зваблення на блуд і насилля блудне. Тут же і осіб, Богові посвячених, які чистоту свою Христові обіцяли, але не вбереглися від падіння блудного грізно випробовують. На тому митарстві і я виявилася вельми винною, і викрита була як перелюбодійниця, і вже хотіли мене нечисті духи й немилостиві випробувачі вихопити з рук ангельських і скинути на дно пекла, але святі ангели, багато з ними сперечаючись і всі мої труди і подвиги, які після того були, на середину приносячи, заледве викупили мене — не так моїми добрими ділами, які всі там до останнього поклали, як же, з дару отця мого Василія дуже багато взявши, на мірило поклали супроти моїх беззаконь. І, взявши мене, далі пішли. І от наблизилися до митарства содомського, на якому випробовують гріхи неприродні чоловічі та жіночі, і єднання з бісами, і з безсловесними тваринами, і кровозмішання, й инші найнечистіші, що потай бувають, речі, їх же й сором згадувати. Князь того митарства найскареднішим виглядав понад усіх скаредних і мерзотних бісів, весь гноєм смердючим обмащений, і слуги його такі ж. Сморід їхній нестерпний, гидотність вигляду невимовна і несказанні гнів і лють. Вони поспіхом проти нас вийшли, обступили нас, але, милістю Господньою, нічого такого в мені не знайшовши, втекли зі встидом — ми ж, радіючи, пройшли. І сказали до мене святі ангели: "Бачила, Теодоро, страшні скаредні митарства блудні, знай-бо, що мало яка душа минає їх без напасти, бо весь світ у злі спокус і нечистот лежить, і всі люди насолодолюбні і блудолюбні. І схильні помисли людини до злого з юности її, і ледве хто пильнує себе від нечистот блудних, мало тих, що умертвлюють свої плотські похоті, мало-бо тих, що митарства ці вільно проходять, але більшість тих, що сюди дійшли, зразу гинуть. Люті-бо блудних діл випробувачі вихоплюють блудні душі і скидають до пекла, гірко мучачи. І хваляться блудних митарств князі, кажучи: "Ми єдині, більше від усіх з нашого митарства виконуємо вогненну спорідненість до пекла". Ти ж, Теодоро, дякуй Богові, бо ось вже минула ті блудні випробування, молитвами отця свого преподобного Василія, і вже більше не побачиш зла чи страху.

Після цього прийшли ми до митарства єресей, де випробовують неправдиві про віру мудрування, відступництво від православного ісповідання віри, недовірство, сумніви у вірі, образи святині й инше, тому подібне. Те митарство без випробувань ми пройшли і вже недалеко від воріт небесних були, але ще перестріли нас злісні духи останнього митарства, що є "немилосердя і жорстокосердя". Жорстокі ж були випробувачі ті, і князь їхній лютий. Виглядав же сухим і понурим з лютости, дихав вогнем немилосердя, там без милости випробовують душі немилосердних. І якщо знайшовся б такий, що багато здійснив подвигів, постів і молитов, якщо й чистоту беріг неоскверненою і виснажив повстримністю своє тіло, але немилосердний був і немилостивий, замикав своє серце перед ближнім, — його з того митарства стягують додолу і в безодні пекла замикають, не отримує милости навіки. Але ми, благодаттю Христовою, і те митарство пройшли щасливо, помагали мені всюди молитви преподобного Василія, який дарував зі своїх добрих діл багато для мого викуплення. Тоді до самих воріт небесних з радістю зближалися, гірких митарств уникнувши. Були ж ворота небесні як кришталь пресвітлий і сяйво невимовне, і юнаки в них стояли сонцеподібні, які, бачивши мене, руками ангельськими ведену, веселости сповнилися, радіючи за мене, бо, Божим милосердям покрита, уникнула митарств повітряних. Люб'язно нас зустрівши, ввели всередину. Що ж я там бачила і чула, о дитино Григорію (говорить преподобна Теодора), неможливо переповісти, бачила-бо, що око людське не бачить, і чула ж, що вухо людське ніколи не чує, ані на серце нікому з тих, що на землі живуть, не приходить те благе. Привели ж мене перед престол Божий неприступної слави, який обступили херувими, серафими і багато воїнів небесних, які невимовними піснями завжди прославляють Бога. І, впавши, поклонилася невидимому й недовідомому Божеству. І заспівали небесні сили пісню пресолодку, прославляючи Боже милосердя, гріхами людськими неподоланне. І прийшов голос із найпрекраснішої слави, який велів тим же, що вели мене, святим ангелам, щоб провадили мене подивитися на всі обителі святих, також і всі муки грішних, і після того щоб упокоїли мене в обителі блаженного Василія. Водили мене всюди, і бачила я прекрасні поселення і обителей багато, які для тих, що Бога люблять, приготовані, переповнені слави і благодаті. Показували мені ті, що водили мене, осібно обителі апостольські, осібно пророчі, осібно мученицькі, осібно святительські і кожного чину святих осібні обителі. Колена ж обитель краси була невимовної, у ширину і довжину, сказала б, на Царгород подібна, але незрівнянно гарніша, багато пресвітлих палат нерукотворних мала. Всюди ж в обителях чути голос радости і веселости духовної, і видно було лиця святкуючих. Усі ж, що бачили мене, раділи через моє спасення, зустрічали ж і цілували, хвалячи Господа, який визволив мене із сітей ворожих. Після обходу цих обителей низвели мене в преісподне землі, і бачила я страшні, нестерпні, люті муки в пеклі, для грішників приготовані, які показували мені ангели святі, говорячи: "Бачиш, о Теодоро, від яких тебе мук визволив Господь молитвами угодника свого Василія". Чула ж там крик, плач і гірке ридання тих, що були в муках: одні "Горе!" кричать, инші "Біда!" і "Лихо!" викрикають, инші день народження свого проіслинають, але ніхто не змилосердиться над ними. Тоді, вивівши мене звідти, привели в цю, яку бачиш, преподобного отця нашого Василія обитель й упокоїли мене тут. Сказали мені: "Нині преподобний Василій поминання тобі робить". І розуміла я, що на сороковий день після мого розлучення з тілом прийшла я на це місце спокійно". Преподобна Теодора те все Григорію у сонному видінні розповіла і показала йому всю красу тої обителі і багатства духовні, багатотрудними потами отця блаженного зібрані, насолоду ж, і славу, і різні сади золотолисті і багатоплідні, і всю веселість духовну. Коли ж закінчилося видіння, збудився зі сну Григорій й отямився, дивувався і чудувався тому, що бачив і чув від блаженної Теодори. І, вставши зранку, пішов до преподобного Василія по благословення, за звичаєм. Той же спитав його, кажучи: "Дитино Григорію, де ти був цілу ніч?" Він же, наче нічого не відаючи, мовив: "Спочивав, отче, на одрі своєму". Старець же сказав: "Знаю, що тілом на одрі спочивав, духом же деінде був. Хіба забув те, скільки відкрив тобі Бог цієї ночі в сонному видінні? Ось отримав ти бажане: Теодору бачив і про неї від неї самої ж чув, і в моїй обителі був, і те, що благодаттю Христовою приготоване для мене за малий мій труд, — усе оглядав". Григорій же, те від преподобного чуючи, пізнав, що сон його не є примарою, але Божим откровенням, молитвами преподобного виклопотаним, і дякував Богові, і поклонився отцеві своєму блаженному, і достатньо від нього отримав поучення.

Той же Григорій в инший час, допустом Божим, впав у деякі сумніви у вірі: читаючи-бо старанно книги Старого Завіту, думав у помислах своїх, що добре юдеї вірять. І перебував у тих думках довго. Зрозумів же те духом ясновидець-старець, викрив його і після багатьох переконувань знову випросив йому від Бога одкровення. І знову Григорій уві сні бачив дивне видіння про Страшний Суд Божий, про збирання на суд усього роду людського. Бачив суддю, який на престолі сидів, і всіх праведників праворуч, грішників же ліворуч, які стояли і суди приймали за ділами своїми. Бачив же і всіх юдеїв, які не вірили в Христа, що з иншими народами засуджені і послані в геєну вогненну. І як же осудження грішників, так і прославу святих бачив, про що сам Григорій вельми розлого написав, що можна знайти у великій Мінеї-Четьї. Тут скорочену розповідь час закінчити. По достатніх-бо життя свого літах, після трудів і подвигів суворого життя, після багатьох сподіяних чудес, провіщень і дарованих хворим зцілень преподобний отець наш Василій, знемагаючи старістю, до блаженної кончини своєї наблизився. Приведений був із пустелі до Царгороду в середніх своїх літах, у Царгороді прожив літ десь п'ятдесят і, близько ста літ від народження свого провівши, на безкінечне життя, де ж літа його не змаліють, перейшов. Передбачив же кончину свою і передвозвістив те учневі своєму любому Григорію.

Мав же Григорій звичай на цілу святу Велику Чотиридесятницю замикатися в домі своєму в ложниці своїй і не виходив аж до святої Пасхи, у пості і молитвах перебував, багато кладучи поклонів і всі ночі без сну проводячи. Одного-бо разу, коли свята Чотиридесятниця зблизилася, прийшов Григорій до преподобного прийняти, за звичаєм, благословення на близький свій постний у затворі подвиг. Преподобний же багато до нього про користь для душі говорив і, благословення подавши, на кінець сказав: "Іди, дитино, з миром, у дім свій, мене ж тілесними своїми очима не маєш більше побачити в житті цьому". Те мовивши, просльозився і, обнявши Григорія, з любов'ю поцілував. Той же, впавши в ноги його чесні і змочивши їх сльозами, плакав і ридав через розлуку з ним. І, досить поплакавши, пішов і замкнувся на піст, як же був йому звичай, а преподобний Василій у середній тиждень Великого посту, 25 березня, на празник Благовіщення Пресвятої Богородиці святу свою душу передав у руки Господа свого. Чесне ж його тіло поховане було в монастирі святих мучеників Флора і Лавра. І було видіння одному шанованому в Царгороді мужеві. Дім великий і дивний бачив і ворота, золотом і камінням дорогоцінним прикрашені. Над воротами ж було написано золотими словами так: "Обитель і покій вічний блаженного Василія Нового". Те прочитав муж той і дивувався красі дому того. І ось юнак один прекрасний вийшов і сказав йому: "Чому дивуєшся, чоловіче? Хочеш побачити дивовижніше?" І відчинив ті ворота, і видно було всередині палати превисокі і пречудові, їх же краса будь-який розум людський перевищує, і преподобний Василій на царському престолі у великій сидів славі, оточений багатьма предивними й пресвітлими мужами та юнаками. Видно там було і сади прекрасні, і все бачене радости і веселости було переповнене. Почувся ж голос, який зсередини говорив: "Таку винагороду після переставлення приймають усі, хто полюбив Бога і Йому ревно послужив". Те видіння муж той багатьом оповідав, і всі, що чули, прославляли Бога, і шанували пам'ять угодника Божого преподобного Василія. Хай і ми сподобимося частки тих, хто любить Бога, молитвами його святими, благодаттю ж Господа нашого Ісуса Христа, Йому ж з Отцем і Святим Духом честь і слава навіки. Амінь.

У той-таки день пам'ять двадцяти шести святих мучеників у Готському краю, які від Унгериха, царя готського, за Христа постраждали за царювання Валента і Ґраціяна. Із них же двоє були пресвітерами — Ватисій і Верк, з двома синами і доньками, і Арпила Монах. Миряни ж: Авип, Агн, Реас і Татракс, Іской, Сила, Сегниц, Сонрил, Суїмва, Терм, Філгій. І з жінок: Анна, Алла, Ларис, Моїко, Мамика, Вірко і Анімаїда, їх же мощі одна вдова, готська цариця, яка була християнкою, на ім'я Тлада, з донькою своєю Дуклідою, зібравши, перенесла у Кизик, град грецький. І саму її, коли пізніше повернулася на батьківщину свою, невірні камінням побили. А донька її в Кизику з миром померла.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-06-04; Просмотров: 278; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.014 сек.