КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Травня (23 травня) — Святителя Симона, єпископа Володимирського і Суздальського, у Києві, у Ближніх печерах
10 травня (23 травня) Святителя Симона, єпископа Володимирського і Суздальського, у Києві, у Ближніх печерах У III ст. до Різдва Христового жив і здійснював своє першосвященницьке служіння Симон, син іудейського первосвященика Онії. За його благочестя сучасники прозвали Симона праведним. Скориставшись мирним часом, Симон поновив Єрусалимські укріплення, прикрасив храм і захистив його високими стінами. Та головне, що своїми благочестивими подвигами він на високий рівень підняв релігійно-моральний стан життя свого народу. Ісус, син Сирахів в Книзі Премудрості в Старому Завіті ці події описує так: Те ж саме маємо сказати і про преподобного отця нашого Симона, єпископа Володимирського і Суздальського. Воістину, всі якості, що належали Симону старозавітному, доброму пастирю і хранителю Закону іудейського, можуть бути повністю зараховані й до преподобного Симона, першого архіпастиря Володимирської землі. Один з трьох авторів Києво-Печерського Патерика, але другий після блаженного Нестора-літописця, він також зводив Дім Божий і укріпляв Церкву прикладом життя свого та своїми життєписами перших святих землі Української. Це таких, як святитель Симон, Господь обіцяв пророку Єремії: «І дам вам пастирів за серцем Моїм, які будуть пасти вас зі знанням і розсудливістю» (Єр. 3, 15). Рік народження блаженного Симона невідомий — мабуть, це була друга половина XII ст. Прийшовши ще в молоді роки до Києво-Печерського монастиря, він зробив свої перші кроки до чернечого подвигу. У цій святій обителі Симон з великим старанням став вивчати житія своїх попередників, які вже стали святими угодниками Божими. Він і сам почав загорятися любов’ю до подвигів цих святих та у всьому став їх наслідувати. Вивчаючи справи й подвиги засновників святої Пе-черської обителі преподобних Антонія і Феодосія, він ретельно поповнював свій власний досвід, який пізніше так слушно знадобиться йому в далеких північних землях. А поки що, перебуваючи на горах Києво-Печерських у святому монастирі, так схожому на саме небо, блаженний Симон і сам сподоблявся зорі вранішній, постійно знаходячись у великому смиренні та молитві. Він старанно служив Матері Божій і досить швидко став відомим і в сусідніх землях, і навіть у віддалених. Отож, як пише професор Дмитро Абрамович у вступі до «Києво-Печерського Патерика» (1931) — мабуть, уже в 1197 році блаженний Симон прибув до Володимира-на-Клязьмі. Надійде час татаро-монгольської навали, і це місто стане тимчасовою столицею Руської держави. Спочатку постриженець Києво-Печерського монастиря Симон стає ігуменом Володимирського монастиря Різдва Пресвятої Богородиці. За іншими джерелами — це призначення відбулося 1206 року. Володимирським князівством на той час управляв великий князь Володимирський Юрій-Георгій Всеволодович. Бажаючи мати свого єпископа, незалежного від архіпастиря Ростова Великого, він заснував окрему єпархію, назвавши її Суздальською, Володимирською, Юр“ївською і Тарусською. На новостворену єпархію було призначено в 1215 році єпископа Симона, до якого князь ставився з великою повагою. Та це був час неспокійний на теренах північно-східних земель. Ними управляли сини померлого в 1212 році великого князя Всеволода Юрійовича, в історії названого Великим Гніздом. Міжкнязівський розбрат серед його нащадків привів до кровопролитної Аипецької битви в 1216 році. Єпископ Симон у цій боротьбі стояв на стороні спадкоємного (за заповітом батька, а не за старшинством) князя Володимирського Юрія-Георгія. А князь, зазнавши поразки, змушений був податися аж на Волгу, до городця Радилова. З ним у добровільне заслання вирушив також і владика Симон. Проте через рік настало князівське примирення, і єпископ разом з князівською родиною приїжджає в Суздаль, який у церковному відношенні був підпорядкований Володимирській єпархії. А ще через рік помер князь Костянтин, брат Юрія-Георгія, і володимирський великокняжий стол повернувся істинному володарю. Владика Симон знову на чолі Володимирської кафедри і енергійно займається будівничого діяльністю. У 1219 році він перебудовує головний храм у Володимирському Різдво-Богородчному монастирі. Протягом 1222-1225 років у Суздалі споруджує новий собор Різдва Пресвятої Богородиці. Великий князь Юрій-Георгій Всеволодович настільки любив єпископа Симона, що готовий був відкрити для його друга-ченця Києво-Печерського монастиря Полікарпа єпископську кафедру в Суздалі. Князь добре знав, що владика Симон сумував за Святою обителлю Києво-Печерською, за рідною українською землею. Він знав, що владика веде листування з ченцем Києво-Печерським Полікарпом, своїм духовним сином, який мріє про єпископську хіротонію. Але і святитель добре знав духовний стан Полікарпа, його амбітність і честолюбство, тому й відмовив князя від його намірів. А самому Полікарпові написав глибоко повчальне послання, в якому виклав істинні настанови щодо лікування його душевних недуг. Згадуючи про бажання духовного сина стати єпископом, духовний отець відповідає йому чітко: «…послухай, що Павло говорить Тимофієві і розміркуєш, чи зробив ти щось з того, що належить робити єпископові. Якби ж ти був достойним такого сану, то не відпустив би я тебе від себе, а власноруч поставив би тебе своїм сопрестольником у обидвох єпархіях — у Володимирській і Суздальській, як бажав того князь Юрій-Георгій. Та я йому це заборонив, бо ж бачив твою малодушність. І якщо ти мене не послухаєшся, себто забажаєш влади і прибереш єпископство чи ігуменство, то буде тобі прокляття, а не благословення». Думається, що така відповідь духовному синові повинна бути абсолютно зрозумілою і однозначною. Щодо настанов тим, хто хоче стати єпископом, то їх можна прочитати в «Першому посланні до Тимофія святого апостола Павла (І Тим. 3, 1-7)». Про себе єпископ Симон Полікарпові говорить так: «Я з радістю облишив би свою єпархію та й служив би ігуменові в тому святому Печерському монастирі. І кажу про це, брате, не для того, щоб себе звеличити, але щоб тобі про це звістити… По правді кажу тобі: всю оту славу і честь враз мав би я за болото, аби мені лишень кілком стирчати за ворітьми, бути лише сміттям, що ним помітають в Печерському монастирі, і люди його топчуть, або ж одним з отих убогих перед ворітьми чесної тієї Лаври та й стати жебраком — і це було б для мене кращим, ніж ся минуща честь. Один день в оселі Божої Матері вартіс-ніший тисячі літ. І волів би я більше перебувати в ній, аніж жити мені в домівках грішників. По правді говорю тобі, брате Полікарпе, чи ж чув ти про чудеса дивовижніші, ніж ті, що відбувалися в тому святому монастирі Печерському?» Цей твір ввійшов до Києво-Печерського Патерика під назвою «Послання смиренного єпископа Володимирського й Суздальського Симона до Полікарпа, ченця Печерського». Оскільки святитель Симон, ще перебуваючи в Києво-Печерському монастирі, ревно цікавився життям печерських чорноризців, то вже тоді він вирішив складати письмові описи їхнього подвижництва. Ці описи були додані до послання Полікарпу і також ввійшли до складу Патерика. Симон сам був свідком чудес, що сталися в житії преподобних Печерських — Арефи затворника та Тита пресвітера і власноручно записав їх. Як джерело інформації про житія преподобних Євстратія посника та Никона багатотерпеливого найвірогідніше для Симона служила авторська редакція «Повісті минулих літ» преподобного Нестора-літописця. Житія преподобних Онисифора пресвітера, Кукші священномученика, Пимена постника, Афанасія затворника, Миколи Святоші та Еразма він записав з усних переказів, які існували на той час у монастирі. Крім того в Києво-Печерському Патерику є «Сказання про святу чудотворну Церкву Печерську, як була вона створена, прикрашена та освячена», також написане блаженним Симоном, єпископом Володимирським і Суздальським. Можна не сумніватися, що це далеко не всі печерські перекази, якими володів блаженний Симон, але, вірогідно, вони загинули під час сплюндрування татарами міста Володимира в 1237 році. Енциклопедія Українознавства подає відомості ще про один твір святителя Симона — повчальний лист до княжни Верхуслави. Достатньо уваги релігійній творчості єпископа Симона приділив Михайло Грушевський у своїй багатотомній «Історії української літератури» (К. 1993). Земне життя святителя Симона скінчилося 22 травня 1226 року, про це свідчить напис на домовині, і похований він був у Володимирському Свято-Успенському соборі. Перед блаженною кончиною єпископ прийняв схиму, пробувши на архіпастирському престолі 12 років. Існувала думка, що мощі святителя за його заповітом були перенесені в Києво-Печерський монастир у Ближні Антонієві печери. Але є й інша думка, що в Києві спочивають мощі Симона іншого, що був єпископом Суздальським у першій половині XII ст. Пам’ять святителя Симона святкується також 28 вересня (11 жовтня) та в другу неділю Великого посту.
Дата добавления: 2015-06-30; Просмотров: 269; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |