КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема. Філософія Стародавнього світу
План:
1.Для всієї давньої філософії характерним є те, що її становлення відбувалося в умовах дуже низького рівня виробництва, культури, знань, самосвідомості, вкрай різкого поділу на класи, касти, етнічні групи, політеїзму і міфологічної свідомості, що і позначилося на характері і змісті тодішнього філософствування. Філософія Стародавньої Індії. Зародки філософського мислення в Індії сягають 2500 — 2000 років до н.е.. Воно формувалося в умовах кастового поділу суспільства і консервативного соціального устрою. Тому в перших філософських вченнях переважала релігійно-моральна проблематика, а основним об'єктом був духовний світ людини. Природа розглядалася не як предмет вивчення і роздумів, а як об'єкт релігійно-моральних суджень. Філософія шукала в ній не причинно-наслідкове і закономірне, а моральний світ, порядок, карму, яка визначає життєвий шлях і долю людини. Загальною ж основою світу визнавався обезособлений світовий дух — брахман. Брахман творить світ із самого себе і тотожний з душею людини. Найвищий смисл людського життя в осягненні брахмана як перебуваючої в усьому сутності, в пізнанні своєї тотожності з брахманом, в злитті з ним. Інакше людина приречена на одвічний кругообіг емпіричного існування й постійного відродження у відповідності з характером і змістом діянь у попередніх народженнях. Життя людини – страждання. Припинення страждань, людина досягає в стані "нірвани" - відстороненності від світу, всього тілесного і матеріального. Формування специфіки філософської думки Стародавньої Індії відбувалося через протистояння ідеології брахманізму. Філософія розвивається у двох напрямках: ортодоксальному, що був орієнтований на авторитет та традиції ведичної літератури (йога, веданта, вайшешика, міманса, ньяя), та неортодоксальному, що заперечує їх (буддизм, джайнізм). Філософські ідеї йоги виходять із своєрідного тлумачення питання про сутність відношення душі й тіла, духовного й тілесного. Сутність цього вчення у безперервному самовдосконаленні душі й тіло шляхом самозаглиблення людини у свій внутрішній світ. Виняткове місце займає чарвака-локаята, яка не визнає авторитету Вед. Вона вбачає смисл людського існування в щасті. Щастя розуміється як насолода, що має добуватись через діяльність людини, людина сама створює своє щастя. Шлях позбавлення людини від страждань – у правильному способі життя. Буддизм виник в VI-V ст. до н.е. Філософський зміст буддизму включав вчення про природу та вчення про шляхи її пізнання. С точки зору буддизму, світ – це єдиний потік матеріальних і духовних елементів – “дхарм”, які перебувають у постійному русі. Ранній буддизм поділяв буття на виявлене – сансара і буття невиявлене – нірвану, стверджував єдність матеріально і психічного світів. Філософія Стародавнього Китаю. В Стародавнім Китаї виникнення і становлення філософії відбувалося в умовах, схожих з умовами в Індії, з урахуванням китайської ментальності, строгої субординації в службовій ієрархії і в сім'ї. Певної завершеності філософія в Стародавньому Китаї досягла в VI — V ст. до н.е., а її вершиною стало вчення Конфуція (Кун Фу цзи). Вчення Конфуція релігійно-ідеалістичне: існує небо і небесне веління як свідомо діюча вища сила, що визначає дії і вчинки людей, їх долю. Моральні норми також ідуть від неба. Віддаючи пріоритет аристократам, Конфуцій разом з тим утверджував загальнолюдські цінності, розробляв моральні норми, які охоплюють усі суспільні організації, сім'ю, державу тощо, закликав будувати відносини між людьми на взаємній повазі і любові. Велике значення Конфуцій надавав вихованню і освіті, зводячи їх до оволодіння і засвоєння етико-політичних норм і вимог. Високоморальними повинні бути і правителі, тільки тоді вони можуть користуватися довірою народу. Кожен повинен точно знати своє місце в суспільстві і діяти відповідно до свого суспільного становища. В даосизмі в исловлювалась думка, що всі зміни в природі і в житті людини підкорені не надприродним силам, а всезагальному закону "дао" - природному підґрунтю всього сущого. Отже, і людина, якщо вона хоче діяти розумно, повинна діяти у відповідності з цими природними законами. Ніхто і ніщо не повинне діяти всупереч законам "дао". У одних філософів (Лао-цзи, Сюнь-цзи, Ван чун) "дао" розглядається як природний шлях речей, закономірність матеріального світу, як першопричина всього сущого: "дао" існує об'єктивно, воно вічне і об'єктивне. В інших філософів (Ван Бі) "дао" є "ідеальний початок", який, на їхню думку, найкраще виражається поняттями "небуття". Ідея "дао" в такому випадку перетворюється в чисте логічне поняття єдиного, головного, загального, що в подальшому сприяло злиттю даосизму з буддизмом і конфуціанством. 2.Філософія стародавньої Греції та Риму. Цей історичний тип філософії проіснував с кінця VII ст. до н.е. до VI ст. н.е. Антична філософія виникла в специфічних соціально-економічних і культурно-історичних умовах. Тут, на відміну від стародавніх держав Сходу, натуральні, природньо-кровнородинні, патріархальні відносини були нехарактерними. На перше місце було поставлене багатство, а особисті заслуги, особистісні відносини. Грецьке суспільство було більш диференційоване і в цілому більш демократичне. А перші грецькі вчені стали і першими філософами в основному філософами - матеріалістами. Мілетська школа стала першим осередком грецької філософії, а її засновником став Фалес. Він першим намагався виявити єдине начало і основу всього існуючого в світі і прийшов до висновку, що така роль належить воді: вона начало і субстанція всього розмаїття предметів і явищ: "Все із води і перетворюється в воду". Тим самим було покладено початок матеріалістичній традиції у грецькій філософії. Послідовник і учень Фалеса Анаксімандр як загальний початок і субстанцію назвав гіпотетичне утворення — апейрон. Його учень Анаксімен таким єдиним початковим елементом вважав повітря: воно породжує і душу, яка завдяки таким властивостям здатна до творчості. Геракліт Ефеський намагався знайти першооснову світу та єдності всього існуючого і вважав, що нею є вогонь, він найбільш дієвий і мінлівий. Усе в світі тече, все змінюється: "Не можна увійти двічі в одну й ту саму річку". Все знаходиться в стані боротьби, у суперечностях, бо все має свою протилежність: тепле — холодне, сухе — вологе, чоловіче — жіноче тощо. Але це не приводить до хаосу, бо світом править логос — закон, який підтримує світовий порядок. Геракліта вважають засновником античної діалектики, яка отримала назву стихійної, оскільки була недостатньо науково обґрунтованою і не вийшла на рівень теорії. У цілому на початковому етапі античної філософії відчутно відбився вплив міфології, низький рівень наукових знань; вона носить космологічний і споглядальний характер, судження філософів багато в чому носять характер наївності і суперечливості, тому всередині цього матеріалістичного напрямку вже рано намітилися окремі погляди, які згодом привели до ідеалізму. Це, зокрема, виявилося в судженнях Фалеса і Анаксімен про душу як про щось особливе і відмінне від тіла. У перших античних ідеалістів вона вже безсмертна і постійно переселяється із одного тіла в інше, а тіло є для неї чимось випадковим. Наступним етапом у розвитку філософії були піфагорійці та елеати. Елеати — філософські школи, що виникли в містах Кротон і Елея на узбережжі Італії. Це космологічні школи, але представники цих шкіл зосередили свою увагу на непідвладний просторово-часовій стихії виникнення, становлення, існування. Елеати, особливо Парменід, висунули абстрактний символ єдиного, неподільного, вічного і нерухомого буття, незалежно від чуттєвого сприймання речей. Зенон., сформував свої положення про апорії — положення, за допомогою яких розкривається суперечність руху, а на цій основі доводив і суперечність мислення, що пізнає рух. Зенона за це називають винахідником діалектики. Засновник Піфагорійського союзу Піфагор, виходячи з повторювальності і регулярності явиш, дійшов висновку, що принципом, за яким створюється і упорядковується космос, є числа і числові відношення, і найвища мудрість проявляється в числах. Отже, числа є сутністю речей, сутність в загальному, в абстракції. Це положення врешті-решт вилилося в математичну міфологію, яка разом з теорією безсмертя і переселенням душ започаткувала античний ідеалізм. На піфагорійцях і елеатах фактично закінчується період космологізму в світорозумінні, трактування космосу як добре організованого середовища, що породжує людину і обумовлює її поведінку і долю. Все більше у сферу інтересів філософії потрапляє суспільне життя Матеріалістичну традицію у давньогрецькій філософії продовжили і розвинули як учення про атоми Левкіп і Демокріт. Обидва вважали, що в основі всього існуючого лежать атоми (буття), їм протистоїть пустота (небуття). Атом вічний, неподільний, незмінний, оточений пустотою і рухається в ній. Число атомів ї різноманітність їх форм безмежні. Різноманітні комбінації атомів складають різноманітність предметного світу. Душа людини також матеріальна й складається із найбільш досконалих атомів і знову розпадається на атоми після смерті людини. Отже, атомісти постали як дуалісти, в пізнанні визнавали і чуттєвий, і раціональний ступені. В соціальних питаннях Демокріт висловлював симпатії до демократичного ладу, відстоював право людини на щастя. Софісти сприяли розповсюдженню філософії, наблизили її до практики, повернули обличчям до людини. Вислів: "Людина - міра усіх речей" (Протагор) — висхідний принцип софістів. Сократ здійснив антропологічний поворот у філософії. Основним об'єктом інтересу філософії він назвав людину в її повсякденній поведінці, моралі, добра, зла, мужності, доброчинності тощо: "Пізнай самого себе", — завдання кожної людини. Платон першим створив цілісну і завершену систему об'єктивного ідеалізму. Він вважав, що сутністю і першопочатком матеріального світу, світу речей є ідеї, які знаходяться поза межами чуттєвого світу. Реальний чуттєвий світ — бліда копія світу ідей. Душа безсмертна, у різних людей має різні рівні, хоча і містить у собі ті самі начала: мудрість, справедливість тошо. До народження людини душа знаходиться за межами чуттєвого світу і спостерігає світ вічних "ідей", "видів", безтілесних сутностей, які вона пригадує в своєму земному житті, керуючись ним у своїй поведінці й діяльності: ідеї, види, образи передують існуванню матеріальних речей, які є їх недосконалими копіями. Пізнання також є оживленням у пам'яті побаченого на небі. Як породження світової душі, індивідуальна душа в підземному світі після відмови від тіла повинна бути підсудною. В християнстві це положення Платона про "єдине" — світову душу й долю індивідуальної душі трансформувалося в догмат про Бога і Божий суд після смерті людини. В творі "Держава" Платон розробив утопічний проект держави, що базується на рабській праці, з ієрархією класів: правителі, воїни, ремісники. Платон ідеалізує кастовий поділ суспільства і наполягає на його законності і одвічності, по суті утверджуючи диктатуру аристократів і військової верхівки. Аристотель - один із учнів Платона. Він багато в чому розійшовся зі своїм учителем, зокрема, критикував вчення Платона про ідеї і їх відділення від чуттєвих речей. Але Аристотель не став матеріалістом, а "ідеї" Платона у нього стають "формами речей" які надають аморфній, пасивній, невизначеній матерії визначеність і конкретність. Увінчує ієрархію форм Бог, який, за Аристотелем, є безтілесною "формою", що перебуває поза чуттєвим світом, є непорушним першодвигуном і мисленням, спрямованим на власну діяльність. Природа, за трактуванням Аристотеля, є єдиною градацією одиничних речей або субстанція, поза якою перебуває як її межа — Бог, а внизу — невизначена речовина, здатна сполучитися з будь-якою "формою". Аристотель визнає в конкретних речах їх внутрішню доцільність, що характеризує їх побудову і поведінку. Про людину він говорив як про суспільну тварину, наділену розумом і мовою, вона повинна виховуватись доброчесною і справедливою, що можливо тільки в державі, збудованій на належних засадах. Людина повинна бути поміркованою в своїх потребах і відповідати за свої вчинки. Від природи люди нерівні, а хто нездатний стати паном над собою, той раб за своєю природою і може здійснювати лише волю іншого. Рабство — цілком природне явище, доля неповноцінних людей. У вченні Аристотеля відмічають дуалізм і метафізичність, певну антидемократичну спрямованість його соціальних поглядів. В епоху еллінізму (IV ст. до н.е.) інтерес філософії зосереджується на окремій людині. Це проявилось і в гедонізмі кіренаїків, який протистояв аскетизму і космополітизму кініків — "собачій філософії", і в епікуризмі, що сенсом людського життя вважав щастя, яке можливе лише за відсутності страждань і душевних тривог, що забезпечується задоволенням бажань і насолодами; і в стоїцизмі, який утверджував ідею певної фатальної залежності людини від долі і найвищої мети, а умову щастя вбачав у житті в згоді з розумом і добродійністю, в смиренності і покорі, у пануванні над своїми пристрастями. Свобода, в розумінні стоїків, — надбання і привілеї еліти, обранців суспільства, а не мас. Добро і зло багато в чому залежить від нас самих, а добродійне і розумне життя підлягає божественному закону і досягається вправами. А це доступно тільки мудрецю, який вищий від особистого блага: для нього свобода і необхідність співпадають Філософія Стародавнього Риму формувалася в основному під безпосереднім впливом філософії Демокріта і Епікура, а також стоїцизму. Лукрецій Кар виклав своє вчення в поемі "Про природу речей", де він утверджує атомістичну концепцію Демокріта і Епікура; сенсуалізм у пізнанні; поступальність у суспільному розвитку, в основі якого лежить "нужда"; трактує релігію як продукт невігластва і забобонів, а богів як тих, хто існує десь у міжсвітовому просторі і до життя людей на землі ніякого відношення не має. Щастя людини — в поміркованому житті і душевному спокої. Стоїцизм в еллінізмі багато в чому переплівся з неоплатонізмом, одержав назву стоїчного платонізму. Відомим представником цього вчення став Сенека Для нього все тілесне, доля, воля божа, природа із своїми одвічними законами — все це одне й те саме. Людську мудрість Сенека трактував як звільнення від тіла. Людина постійно занурена у гріх та зло і має мало шансів вибратися з цього стану. Всі люди — члени єдиного світового цілого, діти єдиного Бога. Як аристократ, він хоч і не відкидав фізичну працю, але визнавав тільки вільну духовну творчість. Стоїком був і Марк Аврелій який розвинув вчення про розум, що стоїть поза душею і є розгалуженням універсального світового розуму. Після смерті розум розчиняється в загальному божественному розумі. В галузі моралі проповідував збереження внутрішнього спокою душі, фаталізм, примирення, песимізм і аскетизм. Отже, антична філософія за свою майже тисячолітню історію пройшла складний шлях від міфологізму до філософствування, від космізму до антропологізму, від узагальненого уявлення про людину до індивідуальності, від зовнішньо-тілесного до внутрішньо-духовного.
Дата добавления: 2017-01-13; Просмотров: 609; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |