КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Сучасні соціологічні теорії
Но Ки сійського філософа, історика Бориса Миколайовича Чичеріна з'єдна сті переносить на світ природи (анімізм, антропоморфізм), а пізніше навпаки — природні властивості і закономірності основ природи редукує на себе і власний світ (людина—рослина, людина—машина). Виникають в соціології школи: органіки, соціальний дарвінізм, расово-антропологічна, географічна та ін. Рекомендації і пропозиції Огюста Конта, Герберта Спенсера розуміння соціології як «соціальної фізики», що орієнтується на методи біології, фізики тощо, виявились живучими. У XIX ст. більшість соціологічних шкіл намагались зрозуміти соціальне з допомогою біологічного або природного, атому одержали в історії соціології назву натуралістична соціологія. У кінці XIX — на початку XX ст. в західній соціології формується органістська школа, що розглядала суспільство як аналог природного організму, а соціальне життя пояснювала через безпосередню проекцію біологічних закономірностей. Органістська школа мала глибоке коріння в історії — порівняння суспільства з організмом використовувалось багатьма дослідниками — суспільствознавцями, філософами (Платон, Гоббс, Конт, Спенсер та ін.), на відміну від попередників прихильники органістської школи (Павло Лілієнфельд в Росії, Альберт Шеффле в Німеччині, Рене Вормс, Альфред Епінас у Франції та ін.) твердили, що суспільство і є організм, шукали дедалі більше нових аналогій між суспільством і організмом. На думку Павла Лілієнфельда, в суспільстві торгівля виконує ті ж функції, що й кровообіг в організмі, а функції уряду аналогічні функціям головного мозку. Альберт Шеффле аналізував економічне життя в суспільстві як пряму проекцію обміну речовин в організмі, використовуючи поняття соціальне тіло та ін. Суспільство досліджувалось не стільки в динаміці, скільки в статиці як система рівноваги. Відомий французький соціолог, філософ Рене Вормс у праці «Організм і сус- пільство» наводить численні аналогії між структурою і функціями людського суспільства і біологічними організмами, вважаючи, що суспільства — індивідуальні організми, як частки живої природи, підвладні законам розвитку, підкреслює надорганічну і надіндивіду-альну суть соціальної реальності. Тоді ж Рене Вормс слідом за Габ-ріелем Тардом надавав особливе значення психічним факторам суспільного розвитку, соціологію розглядав як синтез окремих соціальних наук. Органіцизм Павла Лілієнфельда, царського сановника, суттєво відрізнявся від спенсерівського тим, що принцип аналогії замінюється ототожненням соціального і біологічного організму. Відмінність соціального організму від біологічного полягає лише в значному вдосконаленні і складності суспільства, живе і розвивається, як і всі організми природи. Павло Лілієнфельд доповнив органіцизм концепцією соціальних хвороб, якими називає будь-які відхилення або порушення в системі соціального організму. Функції лікаря в такому випадку беруть на себе уряд і держава, щоб забезпечити соціальне здоров'я суспільства. Французький біолог і соціолог Альфред Епінас вважав, що соціальна наука вивчає не стільки аналогію між «клітинами» біологічного і соціального організму, скільки об'єднання між істотами тваринного світу, які нагадують об'єднання людей в суспільстві. Якщо ж система поєднання клітин складає організм, то його можна розглядати як асоціацію, суспільство. Відомі представники органістської школи — німецький і австрійський економісти, соціологи, політичні діячі Альберт Ебер-хард, Фрідріх Шеффле в працях «Капіталізм і соціалізм», «Суть соціалізму» та інших розглядають суспільство як органічну цілісність, як соціальне тіло, подібне організму. Соціальне тіло, за Шеффле, утворює п'ять типів соціальної тканини: специфічні соціальні органи і засоби комунікації, житлове устаткування обладнання, що не має аналогів в біології організму; захисна тканина (одяг, покрівля, різні укриття); тканина, що складається з економічних, культурних, соціальних організацій; тканина, що утворює організації і установи, пов'язані з виконанням державних функцій, реалізацією влади і діяльністю адміністрації, і психологічна тканина, що лежить в основі установ, які займаються інтелектуальною сферою діяльності. Цілісність структури і функціонування соціального тіла — органічно єдиної системи забезпечується з допомогою трьох видів органів та інститутів: по-перше, органи зовнішнього життя (виробництво, транспорт, торгівля, охорона); по-друге, органи внутрішнього життя (спілкування, виховання, релігія, наука, література, мистецтво та ін.); по-третє, координаційно-регулюючі органи (держава і її установи), що забезпечують існування тажиттєді- яльність суспільства. Представник органістської школи французький філософ Альфред Фулльє намагається примирити різні точки зору через єдиний синтез. Філософські погляди Фулльє «спирались» на визнання оживлення матерії (гілозоїзм), яка нібито наділена «свідомою свободою», а «ідеї сили лежать в основі еволюції». Основні ідеї соціології Фулльє викладено в праці «Сучасна наука про суспільство». Тут суспільство розглядається як цілісний живий організм, що виникає в процесі еволюції «ідеї — сили». Отже, не тільки природні, а й соціальні фактори обумовлюють існування суспільства як єдиного організму в кінці XIX ст. В Україні, та й у Росії, представником вульгарного органіцизму виступав соціолог Олександр Іванович Стронін, син селянина. Закінчив історико-філософський факультет Київського університету. Учителював в Ніжині, Полтаві. У 60-х роках за зв'язок з народниками висланий до Сибіру. На засланні написав працю «Історія і метод», де розвиває механістичну теорію суспільства, використовуючи як метод соціологічного аналізу аналогію з машиною. Суспільство побудоване пірамідально, і основний його закон побудови — закон рівноваги. З Олександром Строніним полемізували Максим Кова-левський, Микола Михайловський, Лев Мечников, Михайло Туган-Барановський, Михайло Драгоманов та ін. Соціальний дарвінізм Соціальний дарвінізм, що виник тоді під впливом досягнень біології на відміну від органіцизму, що орієнтувався переважно на пошук зовнішніх аналогій між організмом і суспільством, прагнув використати закони біології. Ідеї процесу пристосування органічної еволюції, сформульовані Чарльзом Дарвіном, виникли під впливом асоціації, зовнішньої аналогії з боротьбою за існування Мальтуса і ідеєю про вільну конкуренцію між індивідами Адама Сміта. Тут науковий парадокс: біологічна теорія використовується для пояснення соціального, тоді як Чарльз Дарвін визнає, що в основу біологічної теорії покладено принцип соціальної боротьби між людьми за існування, взятий з концепції Мальтуса. Біологізаторська течія в науці в кінці XIX — на початку XX ст. намагалася звести закони розвитку суспільства до біологічних закономірностей природного відбору, виживання найбільш пристосованих до положень теорій інстинкту, спадковості та ін. Основна ідея соціального дарвінізму — спроби довести, що в основі соціальної структури лежать природні здібності людини. Будь-які соціологічні положення не мають суперечити природним науковим законам, що управляють людською природою. Та конкретні закони і їх розуміння не були незмінними в соціальному дарвінізмі і визначались не стільки розвитком біології як науки, скільки соціаль- но-політичними симпатіями і прагненнями представників соціального дарвінізму. Це породжувало суперечливу різноманітність його версій, що використовувались для підтримки широкого спектра політичних ідей — від войовничого консерватизму до анархізму і соціалізму. Ще до Дарвіна англійський економіст Томас Мальтус і ідеологи консерватизму використовували тезу про боротьбу за існування «для обґрунтування» принципів і пояснення механізму збереження соціальної ієрархії шляхом правильного розподілу в ній «найбільш пристосованих», тобто для захисту теорії суспільства, що базується на ідеї природної рівноваги. Серед прихильників соціального дарвінізму чимало представників лібералізму. Дарвінізм використовувався для захисту принципів індивідуалізму і конкуренції, від стихійності в суспільному розвитку та вільного від державного втручання в ринкову економіку (Герберт Спенсер, Уільям Самнер та ін.). Гер-берт Спенсер приписував економічній конкуренції ту роль, яку природний відбір відіграє в теорії Чарльза Дарвіна. Ідеї Дарвіна про зародки суспільних інстинктів у тварин, про еволюційну корисність моральної поведінки і альтруїстичних якостей як засобів підтримання соціальної солідарності (необхідність умов виживання роду) стали основою ліберальної течії в межах соціального дарвінізму — так званої «еволюційної етики» (в Англії Леррі Сте-фен, Ендрю Еванс, Уільям Кліффорд, Уолт Беджгот, Леонард Хоб-хаус та інші, в Росії подібні ідеї розвивав Петро Кропоткін). По суті, формувалася соціологія, що пояснювала походження принципів, навичок, звичок моральної поведінки соціальної суспільності їх корисністю для об'єднання і виживання. В основному ж розуміння інстинкту як відображення ірраціонального в колективній поведінці в дарвінізмі стало грунтом для міркувань про роль расових відмінностей, про ірраціональне в цивілізації і в соціальній еволюції, для критики демократії як найбільш сприятливого середовища виявлення інстинктів. Соціальна дарвіністська школа — явище багатопланове і різнорідне, не обмежується соціологією, а знаходить поширення в антропології, психології, мистецтві та ін. Теоретично комплекс ідей тяжів до спенсерівського ліберального варіанту органіцизму. Засобом виміру суспільної корисності моралі (загальнолюдський аспект) і моралі (груповий, корпоративний аспект) стали потреби соціального організму, а не утилітаристське обчислення своєкорисливих інтересів, що стикаються на вільному ринку. Це передбачало історичне і соціологічне дослідження ролі моралі, а також заперечення абсолютних кодексів моралі, що існували в кожному історичному суспільстві. Прогрес моралі став соціальним еквівалентом процесу природного відбору, який науково дово- ш дить, що мораль не тільки бажана, а й необхідна. Замість економічної «пристосованості» мірою еволюційної міцності стала моральна й інтелектуальна пристосованість. Серед захисників ліберальної демократії в соціальному дарвінізмі Уолт Беджгот особливо підкреслював культурний, а не індивідуальний відбір із соціальних варіантів, до яких відносили нові технології, відкриття, нові політичні інститути та ін. В суспільстві прагнення до панування є соціальний варіант дії законів природного світу, поширений на міжгрупову зовнішню боротьбу і силове суперництво індивідів в групі за панівне становище. Основна боротьба йде між групами і відображається в конфліктах, суперечках тощо, де перемагають згуртовані спільності. В суспільстві, підкреслював Уолт Беджгот, йде постійне змагання за існування, де перемагають згуртовані соціальні спільності, де норми і звичаї, що підтримуються традиціями, допомагають перемагати. Фізична боротьба за виживання розуміється як явище, характерне лише для примітивних суспільств, і витісняється на пізніших стадіях еволюції культурним змаганням, а право — це високе відображення морального інстинкту людства і тим самим є еволюційним розвитком. Один з основоположників соціальної психології і представник психологічного напрямку в соціології французький соціолог Габрі-ель Тард прагнув звільнити соціологію від біологізму і органіцизму, полемізував з Емілем Дюркгеймом і його школою з позицій номіналізму, тобто вважав, що джерелом та єдиним суб'єктом соціального є індивід і соціальні дії. На противагу Емілю Дюркгейму вважав суспільство продуктом взаємодії індивідуальних свідомостей через передачу людьми один одному і засвоєння ними вірувань, переконань, бажань, намірів тощо. Ставилась мета: створення науки — соціальної психології, що мала вивчати взаємодію індивідуальних свідомостей і тим самим виступати фундаментом соціології — науки про суспільство. Суспільні процеси пояснювались дією психологічного механізму наслідування, на якому будуються людські взаємовідносини. Заперечуючи біологічні аналогії, властиві органіцизму, в поясненні розвитку суспільства, польсько-австрійський соціолог Людвіг Гумплович пояснював соціальні явища з позицій натуралізму, розглядаючи історію людства як природний процес, а соціальні закони як просто різновидність законів природи. Звідси фаталізм і фетишизація історичної необхідності в концепціях Людвіга Гумпловича. Предмет соціології — дослідження соціальних спільностей і їх взаємовідносин, що відрізняє соціологію від філософії, історії. Концепцію розуміння суспільства Людвіг Гумплович називає моністичною, монізмом, розуміючи природність фактів людського існування. Його монізм, по суті, натуралізм, що грунтується на «природних процесах», де соціальне є лише різновидом законів природи. В основі соціології лежать закони біології. Та Людвіг Гумплович не переносить механічні закони природи на суспільство, а підкреслює, що кожний загальний закон трансформується і проявляється через суспільні явища. Пізнання специфічного прояву дій загальних законів через соціальні явища розглядає як соціальні закони. Людвіг Гумплович — прихильник концепції соціального реалізму, за якою суспільство розглядається як субстанціональне утворення, особлива система, що не зводиться до взаємодії індивідів. Суть концепції соціального реалізму полягає в тому, що людство не єдине за походженням і генетично різні соціальні спільності походять з різних джерел, що й обумовлює неоднорідність змагання, суперництво між соціальними спільностями є природне і вічне. Головна причина боротьби між соціальними спільностями, вказує соціолог Уїльям Самнер, є матеріальні потреби кожної з них, прагнення задовольнити потреби за рахунок багатства і засобів існування інших соціальних спільностей та ін. Заради задоволення матеріальних потреб воюють держави, заради задоволення матеріальних потреб точиться боротьба за владу в державі. Це вічний рушій історії людства. Бідність і багатство, конкуренція і свобода торгівлі — результати безперервної соціальної еволюції, що через боротьбу між людьми за існування з необхідністю породжує існуючі суспільні відносини, де перемагає сильний, який пристосовується та ін. Це необхідна умова існування і розвитку цивілізації, типова аргументація прихильника соціального дарвінізму. Уїльям Самнер доповнює теорію соціального дарвінізму законами природного відбору і боротьби за існування, підкреслюючи, по-перше, що природний відбір і боротьба за існування мають вирішальне і універсальне значення, що, по-друге, соціальна еволюція має автоматичний і неухильний характер. Ідея природного відбору в його інтерпретації виступила як ідея природності соціального відбору, тому соціальна нерівність розглядається як нормальне явище і необхідна умова в розвитку цивілізації. Думки про спільність соціальних законів і природних біологічних законів показують, що суспільству властиві такі процеси розмноження, самозбереження, боротьби за існування, які характерні для біологічного світу. Таку позицію підтримували німецький географ і етнограф Фрідріх Рамцель, австрійський соціолог Гус-тав Ратценхофер, американський соціолог Альбіон Смолл та ін. У сучасних умовах порівняно з рубежем XIX і XX ст. вплив ідей соціального дарвінізму істотно знизився. Тим часом, багато ідей со-
° "Соціологія" ціального дарвінізму (ідеї соціально-культурної адаптації, відбору та ін.) мали не тільки історичний інтерес, а проявлялися в функціоналізмі, соціобіології, порівняльній етології. Природно, різноманітні школи позитивізму в соціології початку XX ст. лише перші кроки на шляху формування соціології як самостійної науки. Соціологічні досягнення в постановці соціологічних проблем (соціальні конфлікти, етноцентризм та ін.) поступово вичерпали потенціал, тому що основні принципи не пов'язані з виявленням соціальних, економічних механізмів розвитку суспільства. Расово-антропологічна У РУСЛ1 натуралізму соціології XIX ст. вини- як прагнення осмислення проблеми людських рас, скільки як спроба використати науку для обгрунтування расизму. В расово-антропологічній школі виділяються два напрями: перший — пов'язаний зі спробами розкрити глобальні рушійні сили розвитку всесвітньої історії, другий — обмежується аналізом локальних процесів, в основному в центрі Європи і виходить з розуміння природного відбору і боротьби за виживання, що проповідувалося соціальним дарвінізмом. Представниками расово-антропологічної школи стали філософи, соціологи, що стояли на позиціях органі-цизму, соціального дарвінізму: Жозеф Х'юстон, Артюр де Гобіно, Отто Аммон, Жорж Ваше де Ляпуж, Стюарт Чемберлен та ін. Концепції расово-антропологічної школи однозначно рішуче засуджені і відкинуті наукою. їх вивчення має не наукове, а загальноосвітнє значення. Один з основоположників расово-антропологічної школи в соціології французький філософ, дипломат Жозеф Артюр де Гобіно (1816—1882) основні рушійні сили розвитку суспільства вбачав у расових особливостях народів, вважав, що соціальні інститути, культура випливають з расових, біологічних джерел. Чистота раси —джерело розвитку цивілізації. Чим раса чистіша біологічно, тим значніші її вроджені здібності і тим інтенсивніше раса розвивається історично. Змішування рас Жозеф Гобіно вважав суперечливим процесом: по-перше, виникнення цивілізації викликало змішування рас, а по-друге, змішування рас призводило до загибелі цивілізацій. Успішно розвиватися цивілізація могла лише тоді, коли її очолювала біла раса, і Гобіно розглядає білу расу «історичною», якій властиві вроджені монополії на розум, фізичну силу і красу. Високо розвинутий інтелект, енергійність, надзвичайно велика здатність внутрішньої і зовнішньої організації, почуття гумору, хоробрість, мужність, войовничість тощо — усе це і висуває білу расу на історичну роль в розвитку суспільства, цивілізації. Інші раси — нижчі раси. Концепція Жозефа де Гобіно зводилася, по-перше, до того, що соціальне життя і культура є результат дії расово-антропологічних факторів, по-друге, раси, тобто багато людей, об'єднані спільними спадковими фізико-антро-пологічними ознаками, є основними суб'єктами соціально-історичних процесів, що раси не рівні між собою інтелектуально, творчо та іншими здібностями; по-третє, расові змішування шкідливі з позицій соціального і культурного розвитку; соціальна поведінка людини повністю або переважно визначається біологічною спадковістю. Концепція взята на озброєння ідеологами «арійської раси». Дехто з представників расово-антропологічної школи (Жорж Ляпуж, Отто Аммон та ін.) для обгрунтування науковості своїх позицій в антропології з приводу вищої арійської раси виступали засновниками напрямку соціальної антропології. В їх працях знаходять спроби встановлення прямої залежності між класовою належністю і антропологічними індивідуальними якостями й ознаками особи (форма голови, волосся, зріст тощо). Соціолог Отто Аммон намагається навіть обгрунтувати закономірні зв'язки між обсягом основних фізіологічних показників і соціально-класовим становищем людини в суспільстві. Соціолог Стюарт Чемберлен вважав джерелами європейської цивілізації три культури: культуру греків, що дала європейцям філософію, мистецтво, поезію; від римлян — громадянство, право, ідею святості сім'ї і власності, а іудейська релігія євреїв народила християнство. Базуючись на стародавній культурі, жителі Північної Європи — тевтони — створили власну цивілізацію і культуру (тевтонська раса є прямою спадкоємицею арійської раси, її духу тощо). Расово-антропологічні напрямки в соціології виявились безрезультатними. Адже концепції расової антропології грунтувалися, по-перше, на положенні, що соціальне життя і культура є результати дії расово-антропологічних факторів; по-друге, основними суб'єктами соціально-історичних процесів є раси; інтелектуальні і творчі здібності різних рас не однакові; по-третє, для соціального і культурного розвитку расові відносини є шкідливими, соціальна поведінка людини обмежена біологічними нахилами та ін. Одним із різновидів расово-антропологічної школи стала антропосоціологія. Антропологія соціальна (етнологія) — галузь соціологи, об'єктами вивчення якої є кримінальні і традиційні суспільні системи. Один з основоположників сучасної соціальної антропології Франц Боас (1858-1942) американський етнограф, об'єднує форсування антропології соціальної як науки з елементами стародавніх мислителів-етнографів Геродота, Цезаря, Таціта, з узагальненням ідей Жан-Жака Руссо, Йогана Шіллера, з працями соціального історика Герберта Цайпа (XIX ст.). Становлення ан- тропології соціальної як особливої теорії із специфічним предметом і методологією пов'язують з еволюціонізмом, що на початку XX ст. розробляла історична школа Боаса. Концепція школи полягала в висуванні етнологічних досліджень культури, в переважанні індуктивних методів дослідження ідей унікальності культур і запереченні ідей прогресу. Соціальна антропологія вивчає соціальні структури і процеси стосовно до їх культурних умов та зв'язків і особливо традиції стосовно до «простих суспільств». Позитивність натуралізму в соціології полягає в прагненні виробити об'єктивну і цілісну систему знань, аналогічну теоріям розвинутого природознавства. Існувало дві основні форми натуралізму: соціал-біологізм і соціальний механіцизм. Расово-антропологічна школа розглядається здебільшого як раціоналізація расових і етнічних пересудів, як соціальні міфи, що негативно впливають на розвиток суспільства, гальмують соціальні процеси. Соціологія марксизму Створена Карлом Марксом і Фрідріхом Енгельсом у середині — у другій половині XIX ст. теорія соціального розвитку суспільства є соціологія марксизму. Критично сприймаючи зміст концепцій марксизму, багато сучасних соціологів Заходу не заперечують історичних заслуг Карла Маркса і Фрідріха Енгельса у формуванні і розвитку соціально-політичної думки. Імена Карла Маркса і Фрідріха Енгельса згадуються поруч з іменами Огюста Конта, Макса Вебера, Еміля Дюрк-гейма, Герберта Спенсера та ін. І хоча Маркс як соціолог прагнув тісніше зв'язати наукову діяльність з політичною в лавах соціалістичного робітничого руху, «все ж не приховував, що його праці з економії спрямовані проти панування буржуазії на захист інтересів трудових людей». Карл Маркс прагнув по-новому осмислити майже всі сучасні соціальні науки — економічні, історичні, правові, політичні, філософські та ін. Місце і роль соціології марксизму в історії соціологічної думки визначаються тим, що функціонування суспільства, свідомість і поведінка людей, які живуть у суспільстві, аналізуються з позицій матеріальних умов, їх життя, з позицій суперечності і конфліктів в реально існуючому способі виробництва. Існує багато тлумачень і визначень соціології марксизму. Марксизм розглядає ідеї в комплексі соціально-культурних цінностей суспільного розвитку, що існували тоді в реальному житті. Тому неправомірно ототожнювати ідеї і погляди Маркса, Енгельса з ленінізмом, сталінізмом, троцькізмом, маоїзмом тощо, де торжествував авторитет і окремо взяті ідеї марксизму як засоби зробити закономірними політичні явища, події в реальному житті. Зміна суспільних реалій впливала і на формування світогляду Карла Маркса і Фрідріха Енгельса. Безумовно, соціологія марксизму другої половини XIX ст. не зводиться до революційного пролетарського месіанства; реалії життя вносили певні уточнення, розширювали теорії, пов'язані з розвитком суспільства. Карл Маркс і Фрідріх Енгельс одними з перших стали використовувати емпіричні соціологічні дослідження. Питання про взаємодію матеріальних і духовних цінностей в суспільстві — принципове питання соціології. Карл Маркс висунув і обгрунтував ту незалежну змінну, що відіграє вирішальну роль — спосіб матеріального виробництва. Відстоював первинність буття перед суспільною свідомістю не в розумінні появи спочатку буття, а потім свідомості, а в визнанні вирішальної ролі буття в процесі взаємодії. Висновками аналізу всіх суспільств для Маркса стало з'ясування стану продуктивних сил, наукового і технічного знання, матеріальних відносин між людьми. Ідеї ж, суб'єктивні прагнення людей — відображення, насамперед, матеріальних відносин і тому не можуть виступати основним, вирішальним фактором суспільних змін. Спосіб виробництва матеріального життя обумовлює соціальний, політичний, духовний процес життя взагалі. Не свідомість людей визначає їх буття, а навпаки, їх суспільне буття визначає їх свідомість. Мабуть, жодне з положень не зазнавало інтенсивнішої критики, як положення, що буття визначає свідомість. Марксизм, мовляв, виходить з економічного визнання, тобто пояснює виникнення певних соціальних структур і відносин, політичних та культурних інститутів цілком з тенденцій економічного розвитку, хоча в реальному житті скрізь і всюди можна спостерігати зворотні зв'язки. Отож явища самі впливають на економіку, на характер реального виробництва. Різке акцентування на ролі способу виробництва, матеріального життя мимоволі применшує значущість культурних, духовних, релігійних цінностей у розвитку суспільства. І все ж багато послідовників марксизму абсолютизували думку Маркса, зовсім ігнорували важливу роль культурних цінностей. В таких умовах, природно, вчення не могло сприяти суспільному прогресу, не пішло на користь людям, навіть якщо і сталося зростання продуктивних сил. Заради об'єктивності у висловлюваннях самого Маркса відсутнє прагнення звести дії всіх факторів суспільного життя лише до економічного фактора, не заперечуючи їх взаємодії. Та й сам Маркс всіляко відхрещувався від економічного визначення, підкреслюючи, що не можна з'ясовувати економічну необхідність так, нібито лише вона є активним фактором, а всі інші — лише пасивні, вичайно, система об'єктивних соціальних, політичних і духовних Роцесів, що визначають становище індивідів, їх бачення світу, їх
інтереси, спричиняючи до тих чи інших дій, будується остаточно на основі економічної необхідності. В соціології Карл Маркс одним із перших визначає суспільство як об'єктивну реальність, що саморозвивається. Джерелом саморозвитку суспільства виступають суперечності і конфлікти насамперед у процесі матеріального життя. На певному ступені розвитку матеріальні продуктивні сили суспільства вступають в суперечності з існуючими виробничими відносинами або з відносинами власності, всередині яких вони досі розвивались. Із форм розвитку продуктивних сил виробничі відносини і відносини власності перетворюються в їх пута. Тоді і настає соціальна революція. Свідомість треба пояснювати з суперечностей матеріального життя, з існуючого контакту між суспільними продуктивними силами і виробничими відносинами. Тут маємо три принципові моменти: суперечності між продуктивними силами і виробничими відносинами є рушійною силою розвитку суспільства. Соціальна революція — суть не політична випадковість, а закономірний прояв історичної необхідності. Свідомість людей відображає реальні життєві суперечності. І незалежно від суб'єктивних бажань окремих людей, правлячих сил маси думають і діють залежно від характеру суперечностей насамперед матеріального життя. Змінюються суперечності і конфлікти — змінюються форми мислення людей, переоцінюються цінності. Якщо ж постійно не враховуються матеріальні інтереси мас, якщо суперечності наростають і поглиблюються, то виникає, формується революційна свідомість, що приводить маси в рух, і через соціальну революцію відбуваються радикальні зміни, якісне оновлення суспільних відносин. Такий погляд на суспільство і на розвиток увійшов в історію суспільної думки як діалектичний матеріалізм. Конкретно аналізуючи капіталізм, Карл Маркс і застосовує діалектичний матеріалізм. Це дає можливість сформулювати докази неминучого саморуйнування капіталістичних суспільних відносин, що історично сформувалися, і заміни їх такими відносинами, що розкривали б гуманістичну природу людей, відповідали їх суттєвим прагненням. Капіталістичні виробничі відносини, відзначав Карл Маркс, є останньою антагоністичною формою суспільного процесу виробництва, антагоністичною не в розумінні індивідуального антагонізму, а в розумінні антагонізму, що виростає з суспільних умов життя індивідів, але продуктивні сили, що розвиваються в надрах буржуазного суспільства, створюють разом з ним матеріальні умови для вирішення, подолання антагонізму. Тож капіталістичною суспільною системою завершується передісторія людського суспільства. Отже, на певному рівні розвитку продуктивних сил капіталістичні відноси- ни стають перешкодою на шляху прогресу, яка усувається соціальною революцією. Та в останні роки життя Маркс шукав і альтернативні варіанти, що прямо є соціологічним аналізом нових і явних реалій, які виникали у капіталістичному суспільстві. У другій половині XIX ст. Карл Маркс відзначає серйозні трансформації в самому способі виробництва, вказує на формування акціонерних товариств, що дає, по-перше, колосальне розширення масштабів виробництва і виникнення підприємств, що неможливі для окремого капіталіста; підприємства, які раніше належали уряду, стають суспільними. По-друге, капітал сам собою грунтується на суспільному способі виробництва та робочої сили, одержує тут безпосередню форму суспільного капіталу (капіталу безпосередньо асоційованих індивідів) на противагу приватному капіталу, а його підприємства виступають суспільними підприємствами на противагу приватним підприємствам. Це усунення капіталу як приватної власності в межах самого капіталістичного способу виробництва. По-третє, перетворення справді функціонуючого капіталіста в простого управлінця, який розпоряджається чужими капіталами. Але це лише намітки Маркса, та й вони свідчать про усвідомлення ним народження якісно нового суспільства, того, що не можна некритично сприймати характеристики традиційного капіталізму. І невипадково пізніше Фрідріх Енгельс підкреслює, що в соціології марксизму цінні не ті або інші окремо взяті положення, а діалектично-матеріалістичний підхід до аналізу суспільства. Соціологія марксизму охоплює системний аналіз суспільних відносин, класів та класової боротьби. Карл Маркс підкреслює, що належність людини до класу, її соціальні інтереси обумовлені насамперед економічними відносинами. В традиційних суспільствах характер соціальних відносин такий, що соціальне становище більшості індивідів досить суворо регламентувалось з моменту їх народження і до самої смерті. Таке становище речей принципово не виключало певної соціальної мобільності. Та вона обмежувалась лише окремими індивідами, що не мало суттєвого впливу на соціальне життя. Класовий поділ приводив до того, що одні соціальні спільності людей завдяки соціальному становищу мали матеріальні, політичні й інші привілеї, інші, навпаки, позбавлялись необхідного для існування і виживання. Система виробничих відносин становить першооснову, базу, де формуються всі інші відносини людей — правові, політичні, ідеологічні та ін. Економічна сфера набирає певну суть або незалежну змінну інших соціальних явищ та процесів. Історія, відмічав Карл Маркс, — це не що інше, як діяльність людини, яка Досягає своєї мети. Процеси соціальних змін відбуваються не самі по
собі, а лише внаслідок діяльності людини і шляхом її діяльності. Проте важливо постійно ураховувати, що соціальна діяльність розгортається в певних матеріальних умовах, обмежена певними інсти-туційними межами і залежить від рівня суспільної свідомості. Події 40-х років XIX ст. і пізніше у Франції, Англії, Німеччині та інших країнах Західної Європи оцінюються з позицій ідеології соціалістичного руху. На відміну від Сен-Сімона, Огюста Контата інших мислителів, які також звертались до питання про соціальні наслідки промислового перевороту в країнах Західної Європи і Америки, фундатори марксизму доводять, що суспільний лад, який формується на індустріальній економічній основі, є лад, далекий від ідеалів прогресу, нестабільний і внутрішньо суперечливий, що сучасне західне суспільство — це суспільство з високим рівнем розвитку продуктивних сил. Капітал, наймана робоча сила і земельна власність — основні елементи внутрішньої соціальної структури капіталістичного суспільства, яким відповідають три великі суспільні класи — буржуазія, робітничий клас і селянство. Сформульована Карлом Марксом концепція соціальної структури капіталістичного суспільства пов'язана з аналізом антагоністичних, непримиримих відносин між власниками підприємств і робітничим класом — головної рушійної сили. У капіталістичному суспільстві йде постійна асиміляція проміжних елементів соціальної структури (селянства, дрібної буржуазії, інтелігенції та ін.), триває процес поляризації, а тенденції конвергенції практично перекривають можливість формування середніх верств. У соціальній поляризації Карл Маркс бачив джерело антагонізму соціальних верств, глибинну причину класової боротьби. Отже, люди є продукт суспільства і об'єктивного становища в процесі виробництва, але, втягнуті в класову боротьбу, вони стають самі творцями суспільства. Такий загальний погляд на класи і класову боротьбу, але для Маркса це ніколи не було догмою, і суттєво цей погляд корегувався відповідно до змін соціальних реалій. І якщо в ранніх творах Маркса акцент робиться на жорсткій соціальній диференціації, що приводила до рельєфно вираженого поділу всіх людей на дві групи — гнобителів і гноблених, а класова боротьба пояснювалася не інакше як серцевина історичного процесу, то пізніше сучасне капіталістичне суспільство характеризується як антагоністичне суспільство — буржуазія і робітничий клас є основними силами, які вступають в непримириму боротьбу один з одним. Та в капіталістичному суспільстві, крім буржуазії та робітничого класу, існують і проміжні спільності — ремісники, торгівці, селяни та ін. Пізніше, у працях «Класова боротьба у Франції», «Вісімнадцяте брюмера Луї Бонапарта» Маркс детальніше аналізує соціальну структуру капіталістичного суспільства, виділяючи промислову, фінансову, торгову, дрібну буржуазію, селянство, пролетаріат і люмпен-пролетаріат, уточнюючи критерії класу, відзначаючи не лише ставлення до засобів виробництва, а й спільність діяльності, спосіб мислення та спосіб життя. Особливо важливо для вичленування класу, на думку Маркса, усвідомлення належності до соціальної єдності, відчуття відмінності інтересів від інтересів інших груп, наявність волі до спільних дій. Люди можуть не усвідомлювати своїх класових інтересів, керуватися ними у своїх діях. Карл Маркс допускав найрізноманітніші форми класової боротьби, не заперечував значущості мирних форм боротьби робітників за поліпшення добробуту і реалізацію природних прав людини в межах професійного руху, вважав, що реформи, хоча б у ранній період капіталізму, не вирішують проблеми непримиренності, не ведуть до подолання відчуження трудівників від засобів виробництва. Кардинально ж вирішити проблеми непримиримості інтересів, на думку Маркса, може тільки соціальна революція. Логіка революційного оновлення суспільства випливає з фундаментального уявлення про те, що оптимальною умовою його здійснення є рівновага і стабільність, тобто відсутність суперечностей і конфліктів. їх наявність у політичній і соціальній системах — це хвороба і недостатність суспільної системи. Революційні і консервативні установки передбачають встановлення ідеальної стабільності в суспільстві, по суті, шляхи виходу з кризової ситуації. Реалізація такої установки об'єктивно вимагає створення механізмів для підтримання однорідної або тотальної суспільної структури в соціальній і економічній сферах. Широко відомі слова Маркса: революції — локомотиви історії, та чомусь забувається або не помічається думка, що революційну боротьбу важко регулювати. її кінцеві результати часто виявляються мало схожими на декларовану мету. Адже Енгельс прямо підкреслював, що «в будь-якій революції неминуче допускається багато дурниць». Головне ж питання революції — питання влади. Питання влади не зводилось лише до ідеї диктатури пролетаріату. Елементи політичної діяльності соціологія марксизму відносить до влади. Аналіз же відносин між матеріальними, продуктивними силами і державними інститутами — політичними, соціальними, громадськими Установами дав можливість обґрунтувати ідею визначення економічного і політичного цілого — взаємозалежності громадянського суспільства і держави, підкреслюється, що громадянське суспільство — пе зміст, а держава — форма, держава, політичний лад є підлеглими, а громадянське суспільство, царство економічних відносин — вирі-
шальний елемент. Раніше ж вважалося, що держава є визначальним, а громадянське суспільство — визначуваним елементом. Власне, державна влада, її монополія ніколи не забезпечать свободу, навпаки, справжня свобода можлива лише там, де є емансиповане громадянське суспільство, здатне диктувати свою волю державі. Свобода полягає в тому, щоб перетворити державу з органу, що стоїть над суспільством, в орган, цілковито підкорений суспільству. Всі потреби громадянського суспільства незалежно від того, який клас панує, неминуче проходили через волю держави, щоб у формі законів одержати загальне значення. Державна воля взагалі визначається мінливими потребами громадянського суспільства. Дуже суперечливі й однобічні інтерпретації ідей Маркса про «злам» буржуазної держави в процесі революції. Ще на початку 50-х років XIX ст. Маркс безумовно відстоював ідею «зламу», зокрема підкреслюючи, що всі перевороти удосконалили машину держави, замість того, щоб її зламати. Та пізніше і Маркс, і Енгельс відмічали значний для характеристики влади «поворотний пункт», з якого виникає і розвивається тенденція відокремлення держави від економічно панівного класу: буржуазія втрачає здатність до винятково політичного панування. Буржуазія шукає собі союзників, з якими, зважаючи на обставини, або ділить своє панування, або уступає його цілком. Таку державу уже треба не «ламати», а «перетворювати». Та Маркс і Енгельс не абсолютизували революційну форму суспільного життя, не ігнорували інші його форми, а прагнули розкрити діалектику поступовості і стрибка в розвитку суспільства, звертаючи увагу на складний, неоднозначний і суперечливий характер взаємозв'язків між явищами. Гостра критика марксизмом сучасного йому соціального ладу як несправедливого, антигуманного сприяла реформуванню ранньокапіталистичної економічної системи і формуванню соціально орієнтованої державної політики. Зрозуміло, що вже в ранній період творчості і політичної діяльності питання влади та держави Карл Маркс, Фрідріх Енгельс розглядають крізь призму взаємодії політичної і соціальної революції, політичної і загальнолюдської емансипації, тобто визволення від залежності, пригноблення та ін. Отже, якщо розглядати соціологію класів та класової боротьби, соціологію революції й інші проблеми теорії розвитку суспільства та соціальних, політичних, економічних явищ у суспільстві, можна знайти і суперечності, і двозначності, і просто помилки. Частину з них, зважаючи на зміни життєвої практики, виправив сам Маркс, щось скоректував після його смерті Фрідріх Енгельс, переглянуто ним співвідношення революційних форм у суспільному процесі, введено поняття революції «зверху»: показ ви- хідної лінії революції доповнюється аналізом спадної лінії; висунута ідея про забігання революції вперед з негативними наслідками для суспільства; а щось просто не витримало випробування часом — абсолютизація соціально-класових антагонізмів, приниження ролі формального демократизму, тлумачення демократії як історично минущого явища та розвитку соціальних процессів. _. Зміни суспільних відносин, викликані роз- Соцюлопчна думка ' "... ґґ Росії в кінці XIX ст. витком капіталізму в Роси після реформ 60— 70-х років, породжували об'єктивну необхідність виникнення різноманітних соціологічних шкіл і напрямків. Основні з них: географічна школа (Лев Мечников, Сергій Соловйов, Василь Ключевський), органістська (Олександр Стронін, Петро Лі-лієнфельд); суб'єктивізм (Петро Лавров, Микола Михайловський); психологічна школа (Лев Петражицький, Микола Кареєв); багато-факторний напрям (Максим Ковалевський); діалектико-матеріалістичний (Георгій Плеханов, Володимир Ленін) та ін. У 60-х роках XIX ст. в соціально-політичній думці Росії виникає суб'єктивний напрям і існує на початку XX ст., зазнавши значної еволюції. Провідні теоретики суб'єктивізму Петро Лаврович Лавров та Микола Костянтинович Михайловський створили оригінальну соціологічну концепцію, надаючи значної уваги проблемам взаємодії соціального та історичного, предмета і методу соціології, теорії прогресу та ролі особи в історії. Прагнучи виявити відмінності між соціологією та історією, Петро Лавров вважав, що суспільство і його закони можуть пізнаватися тією мірою, в якій осмислена історія. Соціологічні явища, події тісно переплітаються з історичними. Пояснюється це тим, що соціологія і історія починають вивчати суспільство з вивчення людини як природного явища. Сам Петро Лавров визначав, що «соціологія є наука, яка досліджує форми прояву, посилення і послаблення солідарності між свідомими органічними особами. В суспільному розвитку відбувається посилення свідомості особи і солідарності в суспільстві. Ці два взаємопов'язані процеси і є об'єктивні ознаки «соціального прогресу». І Петро Лавров визначає «прогрес як сенс історії», вона здійснюється в зростанні та зміцненні солідарності настільки, наскільки вона «не заважає розвитку свідомих процесів і мотивів дії в особах». Особа з її критичною свідомістю виступає провідною силою соціального прогресу. Адже історичне життя людства саме й починається з формування критично мислячої особи. Петро Лавров розглядає особу як творця і носія морального ідеалу і як силу, здатну змінити суспільні форми. Тому й формула прогресу складається з двох частин. Єдино можливою метою прогресу є досягнен-
ня солідарності в усіх сферах суспільного життя. Та для встановлення міцної, стійкої, істинної солідарності поки ще не настали умови. Солідарність людей роз'їдає капіталістичний лад. І тільки, на думку Петра Лаврова, нове суспільство — соціалістичне, спроможне встановити істинну солідарність людей праці. Рішуче виступив проти органічного напряму в соціології філософ Микола Михайловський, який доводив повну безпідставність аналогій і паралелей між суспільством і організмом людини, підкреслюючи, що при такому методі виявляється лише зовнішня, випадкова схожість, а не глибинні причинні зв'язки. Історія управляється спільними, постійними законами, що формуються порядком і зміною фаз історичного руху. Та разом з тим розвиток цивілізації не є щось фатально приречене, не підлягає зміні тому, що історичний процес охоплює свідому діяльність людини. Необхідність і напрям розвитку визначають історичні закони, а індивідуальна діяльність — швидкість соціального прогресу. Ідеал визначає не тільки вибір історичного напрямку, характер діяльності людини, а й дає «реальний зміст» законам історії. Микола Михайловський відводив значне місце проблемі соціального прогресу, вказуючи, що прогрес є поступове наближення до цілісності суспільства, до можливо повного і всебічного поділу праці між його органами і можливо меншого поділу праці між людьми. Все, що веде до збільшення різнорідності — «неморальне, несправедливе, шкідливе», і, навпаки, все, що веде до однорідності — «моральне, справедливе і розумне». Тому Микола Михайловський палко ратував за сільську общину, що, на його думку, дає можливість для всебічного і гармонійного розвитку кожної особи, підкорює інтереси суспільства інтересам людини. Наприкінці XIX ст. в Росії склався і почав дедалі поширюватися марксистський напрям в соціології, видатними представниками якого є Георгій Валентинович Плеханов і Володимир Ілліч Ленін. Російський революціонер та мислитель, засновник соціал-демо-кратичного руху в Росії Георгій Валентинович Плеханов (1856—1918) піддав різкій критиці суб'єктивний підхід російських народників в оцінці суспільного розвитку пореформеної Росії, розвивав соціологічні ідеї марксизму в світлі матеріалістичного розуміння історії, розробив питання співвідносин ролі особи і народних мас в історії. На-родники-суб'єктивісти вважали, що Росія йде своїм самобутнім шляхом і тому капіталізм «штучно пересаджений» в Росію, капіталізм для самобутнього російського економічного ладу випадковий, є занепадом, регресом. Тому треба затримати, зупинити розвиток капіталізму і припинити злам капіталізмом вікових устоїв російського життя. Зіставляючи умови виникнення й історичної ро- лі капіталізму на Заході з умовами розвитку капіталізму в Росії, Георгій Плеханов з'ясував спільні передумови розвитку капіталізму в різних країнах і зробив висновок про помилковість протиставлення Росії Заходу, показав, що капіталістичні відносини пробивають дорогу в місті і в селі, ведуть до руйнування устоїв селянського світу — общини, громади. Послідовно відстоюючи марксистське визначення історичного процесу, Георгій Плеханов виступив проти волюнтаризму в історії, розглядав історію людського суспільства як необхідний закономірний процес і разом з тим як продукт діяльності людей, вважав, що існує тісний взаємозв'язок між об'єктивною і суб'єктивною сторонами суспільного життя. Критикуючи соціологічні теорії Петра Лаврова, Петра Ткачова, Миколи Михайловського та інших у питанні ролі особи і мас в історії, Георгій Плеханов відзначав, що не окремі особи, а народні маси відіграють вирішальну роль в історії, а видатні особи нерозривно пов'язані з народом, виражають його інтереси і прагнення. Аналогічні позиції займав Володимир Ілліч Ленін (1870—1924) — російський політичний діяч, публіцист. Екстерном закінчив юридичний факультет Петербургського університету. Був зарахований помічником присяжного повіреного Самарського окружного суду, однак його юридична діяльність обмежилася лише кількома процесами. Двічі захищав власні інтереси й обидва рази успішно. Брав участь в організації та діяльності «Союзу боротьби за визволення робітничого класу», відтак репресований царською владою. Висланий у Сибір (1897—1900). Один з організаторів Російської соціал-демократичної робітничої партії, з 1907 року до квітня 1917 року в еміграції, один із головних ідеологів Жовтневої революції в Росії 1917 року, голова Ради народних комісарів (1917—1922), один з організаторів III Комуністичного Інтернаціоналу. Спираючись на західноєвропейську соціалістичну думку та враховуючи специфіку Росії, Володимир Ілліч Ленін у загальних рисах сформулював марксистську політичну доктрину XX ст. Центральне місце в ній займає питання про класову боротьбу, що є «одним з найголовніших питань марксизму». Тісно поєднавши марксизм з ідеологією, Володимир Ленін ідеологізував саму доктрину, що стала політичною ідеологією комуністичної партії. Концепція мала ідею про можливість перемоги соціалістичної революції в одній, окремо взятій країні, положення про об'єктивні передумови революції та суб'єктивний фактор, вчення про авангардистський тип політичної партії, ідею революційної ситуації, поєднання соціальної боротьби 3 національно-визвольною та переростання буржуазно-демократичної революції в соціалістичну. Розроблено концепцію проле-
тарської демократії як явища перехідного типу, висунуто власну теорію соціально-класової структури суспільства і дано визначення поняттю клас. У полеміці з західною і народницькою соціологією Володимир Ленін розвиває марксистське положення про економічно-політичні системи, за якими суспільство — це живий організм в його функціонуванні й розвитку і перебуває на певному щаблі історичного розвитку. Слідом за Плехановим ганебність суб'єктивістської методології в оцінці ролі особи в історії показує і Ленін, і якщо Плеханов в полеміці з народниками здебільшого розробляє питання ролі особи в історії, то Ленін значну увагу приділяє ролі класів, народних мас, підкреслюючи, що недоліком попередніх соціологічних теорій є нерозуміння ролі народних мас в історії. Володимир Ленін вважав величезним завоюванням марксистської філософії матеріалістичне розуміння історії. В теорії історичного матеріалізму бачив науковий фундамент для розуміння закономірностей суспільного розвитку і революційної боротьби за соціалістичне перетворення суспільства. Творчо досліджуючи питання економічного, політичного і духовного розвитку суспільства в сучасну епоху, Володимир Ленін розвинув усі сторони марксистської соціології. Особливе значення мають дослідження з питань ролі особи і народних мас в історії, про державу і революцію та ін. Важливу концепцію психології людських мотивів детально обґрунтовує філософ, психолог Лев Іванович Петражицький, визначаючи роль і місце в обгрунтуванні психології людських мотивів соціології, підкреслює, що соціологія як наука покликана вивчати людську участь у процесах суспільного життя. На думку Льва Петра-жицького, усі основні соціологічні поняття — господарство, суспільство, держава, культура, цінність та багато інших утворень — далеко не наукові, метафоричні, багатозначні. Тому їх використання приводить соціологію до фальшивих узагальнень. Традиційна соціологія вважала основним науковим поняттям суспільство, потім висуває цінність, та ці поняття суспільства і цінності не з'ясовували мотивів впливу на поведінку індивіда. І Лев Петражицький висуває основним поняттям соціальну поведінку і її мотиви. Соціальне поняття мотив рівнозначне психологічному — емоції. Розглядаючи емоції як змістовний причинний компонент соціальної поведінки, Лев Петражицький проголошує предметом соціології розуміння соціальної дії. В історію соціологічної думки Росії Микола Кареєв увійшов як прихильник позитивізму. У своїх працях Микола Кареєв використовує суб'єктивний метод. Суспільство в соціології виступає в абстрак- ціях, поза його історичними, економічними та іншими особливостями. Суспільство — складна система психічних і практичних взаємодій істот, особистостей, поділяється на дві частини: культурні групи і соціальні організації. Культурні спільності — предмет індивідуальної психології, їх ознаками є не природні властивості, а ті звички, традиції, що виникають у результаті виховання. Соціальні ж організації — сукупність економічного, юридичного і політичного середовища, результат колективної психології — вивчаються соціологією, соціальною психологією. Наприкінці XIX ст. в російській соціології виявилася неспроможність географічного визначення, теологічного і психологічного редуктивізму. Стає очевидним, що при розв'язанні складних соціальних проблем не можна покладатись на якийсь один чинник, а треба враховувати всю сукупність і взаємодію соціальних явищ і елементів. Так в російській соціології виникає плюралістичний підхід у вивченні суспільства, виразником якого став відомий російський учений Максим Максимович Ковалевський. Як соціолога Максима Ковалевського цікавили проблеми: зв'язок соціології з історичними науками, порівняльно-історичний метод дослідження, соціальні закономірності і суспільний прогрес. Сприйнявши ідею Маркса про класову боротьбу як засіб розв'язання соціальних проблем, Максим Ковалевський детальніше розвиває ідею гармонії праці та капіталу і здібності держави вирішувати всі конфлікти мирно, тому й поняття соціального прогресу пов'язане у нього з розширенням солідарності. Мета соціології розкрити причину спокою і руху людського суспільства, стійкості та розвитку порядку в різні епохи в їх послідовності, причини їх зв'язку між собою. Одним із важливих методів соціології Максим Ковалевський вважав порівняльно-історичний метод, що визнає єдність і цілісність людського суспільства, історичних закономірностей та ін. Соціальний прогрес є для нього основним законом соціального життя. 3. Розвиток соціології в XX ст. Особливо популярною на початку XX ст. ста- психології натовпу ла концепція психологи натовпу. Творцем концепції масового суспільства «психологічного натовпу» виступає Гюстав Лебон — французький соціолог, антрополог, психолог. Слідом за Жозефом Гобіно, одним із пророків неминучої загибелі західної цивілізації, Гюстав Лебон відстоював концепцію расового визначення, підкреслював ієрархічний характер расового поділу й особливу значущість расової належності в роз-
витку цивілізації, вважав, що вирішальну роль у соціальних процесах відіграє не розум, а емоції. Звичайно ж, прогрес наукового знання XIX ст. охоплював усі існуючі галузі, а досягнення кожної з них впливало й на розвиток інших. Таке становище і в психології. Значні досягнення біологічної науки обумовили виділення психології в самостійну галузь знань, а впровадження в її методичні компоненти кількісних і експериментальних методів дослідження сприяли широкому використанню спостережень та ін. Психологія поступово переходить до дослідження індивіда, до вивчення механізмів міжіндивідуальної і групової діяльності та поведінки. Розвитку психології значно сприяла і соціологія, тому що багато психологічних проблем поставлено соціологами Шарлем Монтеск'є, Гербертом Спенсером, Людвігом Гумпловичем та ін. Психологічні напрями в соціології XIX ст. трохи плодотворніші науково, ніж ор-ганіцизм, соціальний дарвінізм або расово-антропологічна школа, що орієнтувалися на біологію, тоді як психологія, визначаючись із власним предметом, більше пов'язана з соціально-історичними даними, з аналізом людини і суспільства як елементів соціальної системи. Ідеї народного духу властиві творчості Герберта Спенсера та Георга Гегеля — представників німецького романтизму, але соціологи Лапаріус та Штейнталь розвинули ідеї в концепцію, все ж не давши однозначного розуміння суті духу народу. Свідомість народу є синтез індивідуальної свідомості. Тоді і виникає концепція психології натовпу. Один з основоположників концепції психології натовпу Гюстав Лебон розглядав цивілізацію як продукт інтелектуально творчої еліти. З позицій аристократизму Гюстав Лебон виступив проти всіх форм соціальної рівності та демократії, прагнучи довести, що всі досягнення цивілізації — результат діяльності еліти, яка в сучасних умовах поступово відтісняється від участі в історичному процесі тому, що розвиток промисловості, урбанізація, зростання ролі та впливу засобів масової інформації збільшують роль мас в історичному процесі. На зміну ері еліти приходить ера мас, ера сліпого і стихійного натовпу. Гюстав Лебон сформулював концепцію масового суспільства, ототожнюючи масу з натовпом, пророкував наступ ери мас і занепад цивілізації. У натовпі індивіди втрачають почуття відповідальності й потрапляють під владу ірраціональних почуттів, догматизму, нетерпимості, всемогутності тому, що ними управляє закон «духовної єдності натовпу». Сучасне життя дедалі більше визначається поведінкою натовпу, що становить завжди сліпу, руйнівну силу. Важливу роль у розвитку суспільства Гюстав Лебон приписує ідеям, нав'язаним масам багатьма лідерами. Революції — прояви масових істерій. Констатуючи різні за поведінкою і діяльністю окремі особи за звичайних умов та у спільноті людей, де під впливом натовпу людина здійснює такі дії і вчинки, які ніколи не зробив би індивід, Гюстав Лебон вводить класифікацію натовпу: різнорідні та однорідні народи. Різнорідний народ може бути анонімним натовпом і неанонімним (суд, парламент). Однорідний натовп народу може скластися з верств людей, які об'єднані певними колективними ознаками та інтересами (народ, натовп) та ін. Обмеженість поглядів Гюстава Лебона полягала втому, що він не враховував соціальної структури суспільства, пізнав лише — еліту і натовп. Обмеженість не дала можливості серйозно розробити проблему психології натовпу. Багато проблем, пов'язаних з аналізом психології натовпу, виявилися плідними і знайшли продовження в дослідженнях соціальних психологів та соціологів. Один із відомих засновників соціальної психології і представників психологічного напрямку в соціології французький соціолог Габ-ріель Тард далі розвиває концепцію масового суспільства. В основній праці «Закони наслідування» він досліджує індивіда і його роль у суспільстві, вказує, що суспільство є продукт взаємодії індивідів. Прагнучи вивільнити соціологію від біологізму й органіцизму, Габ-ріель Тард полемізує з Емілем Дюркгеймом і його школою з позицій номіналізму (номіналізм — напрям в середньовічній філософії, який вважав загальні поняття лише поодинокими предметами); твердив, що коли суспільство — мозок, то свідомість окремої людини є його клітиною, на противагу Емілю Дюркгейму вважав суспільство продуктом взаємодії індивідуальної свідомості, воно розвивається через перевагу однієї людини над іншою і через засвоєння ними віри, переконань, бажань, намірів тощо. Ставив і мету: створити науку — соціальну колективну психологію, що мала вивчати взаємодію свідомості окремих індивідів і тим самим виступати в ролі фундаменту соціології — науки про суспільство. Кожна людина — невід'ємна єдність і першооснова всього, а суспільство існує завдяки індивідам. Суперечності між неповторністю індивіда і реальністю соціального буття Габріель Тард намагається подолати з допомогою створеної теорії наслідування. Наслідування — це процес повторення різних форм буття. Фізика розглядає періодичні рухи, хвилі, гравітацію, біологія — займається фізико-хімічним відтворенням шляхів появи нових поколінь. Соціологія має досліджувати психологічні відтворення ре-"ультатів наслідування, що мають повторюваність, число й виміри. Рушійною силою суспільства виступає психічне прагнення людей до наслідування. Саме тому явища суспільного життя часто подібні між собою, тому що вони — результат наслідування в найрізноманітні- 9 "Соціологія" *^" ших формах: звичаях, моді, симпатіях, навчанні, вихованні та ін. Головним об'єктом наслідування в суспільстві виступають винаходи та відкриття окремих індивідів — їх творчих особливостей. З них, завдяки наслідуванню, виникають нові відкриття, нові удосконалення елементів матеріальної та духовної культури. Наділена творчою уявою обдарована особа — єдине джерело всілякого оновлення. Становлення і розвиток суспільства безпосередньо поєднані з відкриттями тому, що обумовлюють три основні процеси в суспільстві: повторення відкриттів (завдяки наслідуванню), протиставлення ним (опозиція) та пристосування (адаптація). Суспільство завжди має великі можливості у виборі винаходів. Коли ж відкриття збігаються між собою, починається зіткнення винаходів, їх єдиноборство, тому що члени суспільства поставлені перед вибором, чому наслідувати. Такий стан у суспільстві Габріель Тард називає опозицією, наслідком якої стає змагання наслідування. Йде боротьба між індивідами, які обрали різні об'єкти наслідування: боротьба за право власного вибору народжує конфлікти, дискусії або співробітництво, тобто може закінчитися по-різному — від взаємопогодженості позицій до військового конфлікту. Та які б не були відносини на етапі опозиції, рано або ж пізно конфлікт приведе до відновлення соціальної рівноваги і настане процес адаптації. Отже, є два типи наслідування: звичаї та мода. У традиційному суспільстві панує звичай, а в сучасному — переважає мода. Відкриття завжди сприймається менш хворобливо, якщо воно відповідає існуючим звичаям, традиціям. На зміну одній новизні приходять інші, знову настає наслідування, опозиція і адаптація, і, звичайно ж, відповідно розвивається суспільство. Суспільство має завжди величезні можливості у виборі винаходів. Якщо ж відкриття збігаються, то перед членами суспільства виникає проблема вибору: що наслідувати, починається зіткнення відкриттів. Точиться боротьба між різними індивідами, які обрали різні відкриття для наслідування. Становлять інтерес і дослідження Габріелем Тардом громадської думки. У праці «Думка і натовпи» стверджується, що не стихія дикої маси — натовпу, а публіка виходить на арену історії XX ст. Преса, телефон, телеграф та інші масові комунікації розширюють можливості спілкування людей, сприяють зростанню духовного потенціалу особи і її самореалізації, що перетворює публіку в духовну спільність із широким вибором середовища спілкування і його форм. У розвиток соціальної психології значний вклад вніс американський соціолог, психолог Чарльз Хортен Кулі. Освіту здобув у Мічі-ганському університеті, де читав курс філософії та психології. Загальнотеоретичними джерелами соціологічних концепцій Чарльза Кулі стала філософія Гетте, Емерсона, функціональна психологія уільямаДжемса, соціологія Огюста Конта, Герберта Спенсера, Кар-ла Маркса, Людвіга Гумпловича, Габріеля Тардата ін. Його науковий інтерес: соціально-психологічні механізми, що формуються в результаті взаємодії між індивідами, особою і суспільством; суспільство як психологічний організм, що існує як цілісність завдяки тісній взаємодії між індивідами, соціальними спільнотами, верствами і суспільством, де соціальне та індивідуальне єдині, як частки людського життя. У дослідженнях проблем соціальної психології доводиться, що основа взаємодії обумовлюється психічною природою людини, тому що суспільство не може існувати без психічних реакцій, почуттів, взаємних оцінок людини людиною. Взаємовідносини між індивідами є причиною формування певних асоціацій людей, які Чарльз Кулі називає первинними групами. Такі групи відрізняються тісними внутрішніми взаємозв'язками своїх членів через особистісні відносини. Первинні групи становлять основу суспільства завдяки тому, що індивіди пізнають соціальну дійсність, ідеали, цінності, набираються досвіду, здобувають соціальні знання. Природно, відбувається соціалізація індивіда і формування його власного світосприйняття та менталітету (тобто способу мислення, душевного складу). Такими первинними спільнотами є сім'я, дитячі ігрові колективи, сусіди, спілкування всередині яких дозволяє усвідомити кожному індивіду власне Я. Поведінка і діяльність індивіда через усвідомлення Я\ зіставлення його з Ми або Вони створюються свідомо, і, звичайно ж, стають соціальними. Свідома діяльність завжди є соціальною. Людина стає людиною завдяки її взаємодії з іншими людьми. Процеси спілкування та інші форми стосунків людини з людиною стають об'єктами соціологічного аналізу. Чарльз Кулі першим вводить У науковий обіг поняття комунікація, що визначає як механізм існування та розвитку людських відносин. Звичайно ж, у соціології Чарльза Кулі поєднуються індивід, соціальна спільність, верства, група і суспільство в єдину цілісну систему — психологічний організм. У методології соціального дослідження Чарльз Кулі віддає перевагу інтроспективним методам, визначаючи за точними, метричними процедурами лише допоміжну роль. Соціологія Чарльза Кулі вплинула на розвиток інтеракційних концепцій, на розширення соціально-психологічних досліджень і теорій, а також на теорії, що поєднують елементи органіцизму та інтеракціонізму (чиказька школа соціальної екології). Ідеї про уявлення сприяли формуванню американським соціологом Уільямом Томасом поняття визначення ситуації. Уявлення Чарльза Кулі про
з* роль свідомості в суспільному житті часто використовувались американським філософом Джорджем Міддом. Проте загальносоціоло-гічні висновки Чарльза Кулі не можна назвати безперечними, тому що ним визнавались економіка, політика, ідеологія відносин між класами вторинними елемен
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 512; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |