КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Загальносистемне програмне забезпечення
Компоненти програмних систем Будь-яка програма в залежності від її складності й організаційної структури може бути віднесена до однієї з наступних груп програмних продуктів: - інтегрована програмна система (ІПС); - програмна система (ПС); - пакет програм (ПП); - комплекс програм (КП); - одиночна програма (ОП); - підпрограма (П/п). При організації складних програм компоненти нижчого рівня у вигляді модулів входять складовою частиною в компоненти вищого рівня. При цьому будь-яку складну структуру можна представити у вигляді ієрархічної сукупності модулів відповідних рівнів. На цій властивості базується, так названий, принцип модульності, що є основою структурного методу проектування і програмування ПЗ. Сучасні програмні системи включають десятки і сотні тисяч простих модулів. При об’єднанні останніх у систему потрібна чітка внутрішня організація для погодженої взаємодії модулів по управлінню і за даними. Наведене представлення програмних засобів у вигляді вкладених один в одного компонентів, засноване на застосуванні системотехнічної класифікації. Програми як складні системи, крім того, можна класифікувати і за іншими ознаками, зокрема: - етапами життєвого циклу (ПП етапів задуму – ТЗ – ЕП – ТП – РД – зняття з виробництва); - проблемною орієнтацією (методо-орієнтовані, проблемно-орієнтовані, об’єктно-орієнтовані); - цільовим призначенням (ПП оцінки ефективності ТХ–Р, ТН–Р, СУ–Р, ефективності використання видів ресурсів, ефективності окремих структурних складових і підприємства в цілому); - функціями пакету (ПП обліку, аналізу, планування, прогнозування, управління); - структурою пакету (ПП із простою структурою, зі складною структурою); - способами внутрішньої організації (ПП із бібліотечною організацією, організацією "чорна скринька", блоковою, мовною); - рівнями автоматизації, обчислювального процесу (ручний, автоматизований, автоматичний, діалоговий, експертний); - типами операційної системи (MS DOS, WINDOWS, UNIX тощо); - режимами функціонування (у реальному часі, у масштабному часі, з поділом часу, монопольний, змішаний); - способами спілкування користувача з ПП (автоматичний, автоматизований, діалоговий); - типізацією (типові, спеціалізовані) і ін. Загальносистемне програмне забезпечення є базовим стосовно будь-якої ІС. До складу ЗПЗ входять три групи програмних засобів: - операційні системи (ОС); - пакети, що розширюють можливості ОС по управлінню даними і знаннями (СУБД, СУБЗ); - транслятори. Операційна система являє собою складну програмну систему, що виконує функції управління: –ресурсами системи (часом і режимом роботи центрального процесора, об’ємом зайнятої оперативної або дискової пам’яті, кількістю і типом зовнішніх пристроїв і т.д.); - обчислювальним процесом додатків (ІПЗ + ППЗ); - взаємодією додатків з іншими програмами; - взаємозв’язками додатків із зовнішніми пристроями; - діалогом користувача з ІС. На кожний комп’ютер встановлюється ОС. Без неї не можуть працювати всі інші програми. Операційні системи орієнтовані на обслуговування програмно-інформаційного середовища додатків відповідних організаційних форм ІС. У зв’язку з цим розрізняють: - ОС локальних комп’ютерів (MS DOS, Windows 95,98,2000, і ін.); - ОС робочих станцій (MS DOS, Windows 98, Windows NT Workstation, Windows 2000 Professional і ін.); - ОС мережні, що управляють ресурсами мережі і забезпечують доступ до них користувачам робочих станцій; - ОС локальних обчислювальних мереж (Novel Netware, Windows NT, Windows 2000, Linux і ін.); - ОС регіональних обчислювальних мереж (Unix, Linux і ін.); - ОС глобальних обчислювальних мереж (Unix і ін.). Крім того, операційні системи додатково можна класифікувати за: - кількістю одночасно працюючих користувачів – однокористувальницькі (MS DOS) і багатокористувальницькі (Unix); - кількістю підтримуваних процесорів – однопроцесорні і багатопроцесорні; - числом процесів, що одночасно виконуються під керуванням системи – однозадачні і багатозадачні; - розрядністю – ОС 8,16, 32, 64,128–розрядні; - типом інтерфейсу – текстові (MS DOS) і графічні (Windows); - режимом обробки – режим реального часу, з пакетною обробкою, з поділом часу; - іншими ознаками. Найбільш розповсюдженими операційними системами сьогодення є: MS DOS, Windows, Linux і ін. До пакетів програм, що розширюють можливості ОС, відносяться системи управління базами даних і знань (СУБД і СУБЗ). СУБД являє собою пакет програм, що розширює можливості ОС по управлінню даними. У залежності від способу організації даних розрізняють СУБД: - ієрархічні (ІСУБД); - мережні (МСУБД); - реляційні (РСУБД); - об’єктно–орієнтовані (ООСУБД); - багатомірні (БСУБД). Як приклад можна привести такі СУБД, як: - Dbase, Sybase Clipper, Paradox, FoxPro і інші, які працюють під управлінням MS DOS (робоча станція) або Novel NetWare (мережа); - Visual FoxPro, Access, Oracle і багато інші, які працюють під управлінням Windows 95, 98, 2000; - Microsoft SQL сервер, Oracle, Informix і інші, які працюють під управлінням мережних ОС – Windows NT, Linux, Unix. До СУБЗ можна віднести сукупність програмних засобів управління фактами і правилами експертних систем, що використовують евристичні алгоритми рішення задач. Кожна з таких систем містить сукупність правил одержання нових знань по заданим фактам і є машиною логічного виводу. Правила описують співвідношення між фактами, що зберігаються в базі знань. Факти відображають кількісні і якісні показники явищ і процесів даної предметної області. Транслятори – група загальносистемних програмних засобів, основним призначенням яких є автоматизоване перетворення мов, тобто переклад програм з вихідної мови (високого або низького рівня) на цільову мову (низького (машинний код) або високого рівня). Автоматизоване перетворення виконують: - компілятори; - інтерпретатори; - конвертори; - емулятори. Компілятори використовуються для перекладу вихідної програми з мови високого рівня на машинну мову. При цьому одна вихідна конструкція заміняється декількома машинними (n=1, m=k). Наприклад, компілятор з мови Clipper, С, Pascal, Visual FoxPro і ін. Кінцевою метою компіляції є робоча програма багаторазового використання. Процес компіляції складається з трьох етапів: – трансляції (переклад текстового файлу вихідної програми на внутрішню мову з фіксацією об’єктних модулів); – компонування (редагування зв’язків) (установлення зв’язків між реченнями об’єктних модулів і фіксація робочої програми машинною мовою у вигляді завантажувальних модулів); – виконання робочої програми й одержання результату. Використання робочої програми для одержання рішення відбувається кожного разу під час запуску завантажувального модуля (в більшості, файлу з розширенням *.ехе). Особливу групу представляють асемблер-компілятори – транслятори з мов низького рівня (автокоду, мнемокоду). Асемблер-компілятор переводить одну конструкцію (речення) вихідної програми (n=1) в один об’єкт (команду, константу) завантажувального модуля (m=1), тобто трансляція звичайно виконується за схемою "один до одного". Інтерпретатори також як і компілятори працюють при переводі за схемою – одна конструкція мови високого рівня до багатьох машинних конструкцій (n=l, m=k). Інтерпретатор на кожному кроці виконує над об’єктом (конструкцією або сукупністю конструкцій) вихідної програми послідовно всі три фази перетворень – трансляцію, компонування і виконання. Результат поточного кроку запам’ятовується і стикується з результатами попередніх кроків. Потім виконується наступний крок і т.д. Таким чином, робоча програма в цілому не фіксується. Вона реалізується в динаміці по частинам. У режимі інтерпретації працюють транслятори з мов Basic, Paradox, FoxPro і ін. Конвертори перетворюють програму з однієї мови високого рівня в іншу мову високого рівня. Вони працюють за схемою відповідності об’єктів вихідної і цільової мов, тобто (n=kl, m=k2). Об’єктами вихідної мови є вбудовані (наявні) конструкції. їм ставляться у відповідність подібні ж вбудовані конструкції кінцевої мови. Крім того, у вихідній (цільовій) мові створюються (емулюються) такі конструкції цільової (вихідної) мови, яких немає у вихідній (цільовій). Найпростіший варіант конвертора – перетворення вбудованих конструкцій вихідної мови у вбудовані конструкції цільової мови. Наприклад, конвертор з мови Visual Basic на C++. Емулятори є різновидами конверторів. Вони перетворюють вбудовані або емульовані конструкції вихідної мови в емульовані, вбудовані або відсутні конструкції цільової мови. Наприклад, емулятор з мови Кобол на мову C++ з урахуванням об’єктної орієнтації і можливостей роботи в мережі. Розробка конверторів і емуляторів є досить складною проблемою. Просте, здавалося б, перетворення одного діалекту мови в іншій зустрічає великі труднощі навіть за умови, що ці діалекти розроблені тим самим виробником. Непростою виявилася і задача перетворення типів даних, оскільки, практично, кожна мова програмування має свій унікальний набір даних.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 623; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |