КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Протосоціологічний період
Основні етапи і тенденції розвитку соціологічної думки
План: 1) Протосоціологічний період; 2) Класичний період у розвитку світової соціології; 3) Соціологічна думка та соціологія в України; 4) Основні школи та напрямки сучасної західної соціології.
Охоплює проміжок часу від античної доби до початку XIX ст. Джерела історії соціологічних знань сягають сивої давнини, коли з'являються перші уявлення про світ і людину в ньому, суспільство, виникають ідеї і формуються теорії про суспільне життя, соціальні процеси, розвиток людської культури. З розвитком суспільства, еволюцією процесів самопізнання та осмислення людиною соціальних явищ і процесів зростає потреба у соціологічних знаннях. Поступово, збагачуючись історичним досвідом, стають складнішими і досконалішими погляди вчених, так само як ускладнюється і вдосконалюється сам процес пізнання та його об'єкт. У межах протосоціологічного періоду виділяють кілька етапів формування поглядів на суспільство, закони його розвитку: античний, середньовічний, епох Відродження і Просвітництва. Важливими є передісторія емпіричної соціології, особливості розвитку державознавства та політичної арифметики. Одним з найвідоміших античних суспільствознавців є Платон, справжнє ім'я — Арістокл (427— 347 до н. є.), соціальну філософію якого можна вважати як реформістською, так і утопічною. Роздумуючи над тим, якою має бути ідеальна держава, стверджував, що більшість людей завдяки лише власним зусиллям не можуть наблизитися до досконалості, що спричиняє необхідність у державі й законах. Ідеальна держава, на думку Платона, створюється не в інтересах індивіда або окремого прошарку, а заради цілого, тобто самої держави, поза якою індивід існувати не може. Основне зло сучасного йому суспільства Платон бачив у людському егоїзмі, закоріненому в комерціалізації людських відносин. Людина для держави, а не держава для людини — кредо його політичної філософії. Найповніше ці питання він обґрунтовує в діалогах «Політика», «Держава», «Закони». Використовуючи принцип соціального зооморфізму, Платон стверджує, що «людина — соціальна тварина», акцентує увагу на обох частинах висловлювання. Платон досліджує типологію особистості: тимократичну, олігархічну, демократичну та тиранічну. Ідеальним типом вважає аристократичний тип особистості, а решта можуть діалектично переходити один водний. Поняття «суспільство» ототожнюється спочатку у Платона з поняттям держави, потім суспільство, на його думку, розпадається, зовнішнім проявом чого є поляризація справедливості й несправедливості. Держава Платона — це ідеократія. Виховання і просвіта займають важливе місце у системі соціальних поглядів Платона, проте розглядає він їх з позицій кожної верстви окремо. Задля соціальної справедливості Платон пропонував скасувати сім'ю як соціальний інститут і підпорядковував сімейні стосунки людей державі. Він вважав, що індивідуального щастя його держава не передбачає — члени ідеальної держави щасливі гуртом. Утопія Платона має амбівалентний (подвійний) характер: його ідеальна держава, незважаючи на похибки, заперечує існуючі рабовласницькі держави, а також несправедливість у цілому. Обидві тенденції були достатньо прогресивними і для того часу, і для науки в цілому. Наукові погляди Платона, здобувши послідовників і супротивників, сприяли новим науковим пошукам. Значний внесок у розвиток соціологічної думки, вчення про державу і суспільство вніс інший відомий давньогрецький філософ, учень Платона, Арістотель (384—322 до н. є.). Він започаткував логіку, психологію, політику, інші галузі знання, залишивши спадщину вчення про суспільство, державу і владу. Його основними творами у протосоціологічному контексті можна вважати «Політику», «Етику», «Риторику».
За Арістотелем, першим елементом будь-якої історичної одиниці є родова община. Держава є об'єднанням родових громад. Інший основний елемент будь-якої історичної держави — рабство. Жодна держава, за Арістотелем, немислима без панів і рабів. Як і Платон, вважає, що людина за природою — істота державна. Поза державою залишаються або нерозвинуті морально істоти, або надлюдина. Держава — це сформована певна сукупність громадян. Громадянин — той, хто може брати участь у законодавчій і судовій владі держави. Арістотелівська ідеальна держава відображає насамперед давньогрецький ідеал помірності й гармонії, тобто найоптимальнішу комбінацію елементів суспільно-політичних форм і «людського матеріалу». Платон твердив, що сила — на боці тиранії, отже, необхідно знайти (виховати) такого тирана, який, погоджуючись узяти на себе місію освіченого монарха, царя-філософа, філософа-законодавця, здійснив би ідеал платонівської держави. Керівник держави повинен маніпулювати суспільною свідомістю за допомогою софістики, демагогії, політичного акторства. Сенс життя людини — досягнення вищого блага діяльністю, творчою, продуктивною працею, яка робить людину красивою. Одним з перших спробував кристалізувати ідеї буржуазії італійський політичний діяч, історик Нікколо Макіавеллі (1469—1527). Найвідомішим з його творів є «Государ». Природа людини однакова в усіх державах і в усіх народів: інтерес є універсальним чинником людських дій, з яких складаються їх відносини, установи, історія. Отже, щоб управляти людьми, треба знати причини їх вчинків, їх прагнення та інтереси. Н. Макіавеллі відтворює античні ідеї про виникнення держави та кругообіг форм правління. Перевагу віддає, як і Арістотель, змішаній формі державного укладу (з монархії, аристократії та демократії). Обов'язки держави — захищати майнові й особисті права громадян, виражати інтереси громадянського суспільства. Хоча правлять за допомогою страху і насильства, та щоб не збуджувати ненависть, держава не повинна порушувати майнових та особистих прав громадян. Найгірший гніт, що накладається державою: її прагнення знесилити і підірвати будь-яку діяльність суспільства задля свого піднесення. Вже у цих міркуваннях простежується розмежування суспільства і держави, цивільної і політичної сфер. Особливо яскраво воно виявилося у висловлюваннях про співвідношення політики і моральності. Відповідно до концепції Макіавеллі політична діяльність і політична влада в особі держави — синоніми аморальності. Заслугою Макіавеллі є подолання теологічних ідей і дослідження держави як суспільного явища. Він розробив чотири принципи, які мали неабиякий вплив на розвиток теорії сучасного соціального менеджменту. Стверджував, що правитель, який бажає досягти успіху, повинен звіряти свої дії з законами необхідності (долі), а також зі способами поведінки підлеглих. У книзі «Про громадянина», де вперше систематизовано витрактувано походження і сутність держави, Т. Гоббс (1588-1679) пише: «Правий не Арістотель, а Макіавеллі, який проголосив у своїй «Державі», що людина не є за природою здатною до громадського життя». Помилкове положення про те, що людина є суспільна тварина, породжене, на думку Гоббса, поверховим розглядом людської природи. Коли громадянське суспільство вже встановлено, коли держава давно існує, може здаватися, що людина не спроможна жити поза суспільством, що нею керує природжена схильність до громадського життя. Насправді до виникнення держави люди перебували у стані загальної війни, постійного суперництва, жорстокої конкуренції. Цей стан війни всіх проти всіх Гоббс назвав природним станом людського роду. Він є таким, тому що відповідає егоїстичній природі людини, її тваринній суті. Але люди володіють не тільки «тваринними пристрастями». їм властиві відчуття, що схиляють до миру: страх смерті, почуття самозбереження. Та найголовніше, що в людей є «природний розум», який велить вступити в договір один з одним для забезпечення власної безпеки. Гарантією такої безпеки може бути тільки загальна влада, що об'єднує безліч людей, володіє реальною силою щодо захисту їх від зовнішніх ворогів і несправедливостей, скоєних один одному. Тобто, щоб люди жили в мирі, займалися мирною працею, необхідна абсолютна влада держави: «того великого Левіафана... якому ми... зобов'язані своїм миром і своїм захистом...» Держава є єдиною особою, наділеною владою шляхом взаємного договору між собою великої кількості людей з метою використання всіх їх сил і засобів для їх миру і загального захисту.
Ø Політика як соціальне явище та методи її дослідження. Ø Основні напрями розвитку соціології економіки. Ø Сутність освіти як соціального інституту. Ø Освіта як інститут соціалізації та самореалізації людини. Ø Релігія як соціальне явище: структура, функції, класифікація. Ø Соціологія управління: предмет, об'єкт, сутність та зміст основних категорій. Ø Соціологія культури (предмет, основні проблеми, методи, категорії). Ø Становлення соціологічної науки в Росії XIX ст.. Ø Поняття, структура і основні типи соціальної дії. Ø Статистичні та демографічні дослідження XVII- XIX ст.: їх значення для розвитку соціології. Ø Психологічний напрямок у соціології XIX ст. (психологія народів, психологія натовпу, концепція наслідування, інтеракціонізм та інстинктивізм). Соціологічна концепція Е. Дюркгейма. Ø Якість соціологічної інформації: поняття та засоби досягнення. Ø Проблема «розуміння» у соціологічній концепції М.Вебера. Ø Надійність соціологічної інформації: поняття та показники. Ø Соціологічна система О.Конта. Ø Теорії соціального конфлікту(Р.Дарендорф, Л.Козер та інші). Ø Марксистська теорія суспільства. Ø Теорія соціальних систем Т.Парсонса. Ø Метод контент - аналізу текстів. Ø Генетична соціологія М. Грушевського. Ø І.Франко про предмет соціології та соціальні проблеми суспільства. Ø Метод спостереження в соціології. Ø Соціальна нерівність та соціальні конфлікти як предмет соціологічного пізнання. Ø Чиказька школа соціології (дослідницька проблематика та значення для сучасної соціології). Ø Метод інтерв'ю в соціологічних дослідженнях. Ø Теорія структурації Е.Гідденса. Ø Функціоналізм в теорії соціальної структури Р.Мертона. Ø Порівняльний аналіз методів опитування. Ø Поштові та пресові опитування в емпіричній соціології. Ø Вивчення соціальної структури у вітчизняній соціології. Ø Соціальні потреби, Інтереси та ідеали як спонукальні мотиви соціальної дії. Ø Емпіричні соціальні дослідження XIX - поч.ХХ ст..
Ø Соціологія в системі суспільних наук. Ø Предметна сфера соціологічної науки. Ø Система соціологічного знання: сутність структурних елементів та їх взаємозв'язок. Ø Спеціальні та галузеві соціологічні теорії в структурі соціологічного знання. Ø 3агальна характеристика методів збирання соціологічної інформації. Ø Теоретична та емпірична інтерпретація понять у соціології. Ø Проблема вимірювання в соціологічних дослідженнях. Ø Розвиток соціології в Україні. Ø Сутність і зміст, класифікація соціологічних законів. Ø Поняття, специфіка, типологія і зміст соціологічних категорій. Ø Людина як жива біопсихосоціальна багаторівнева система. Ø Структура особистості. Ø Основні соціологічні теорії поведінки людини. Ø Соціальні регулятори поведінки людини. Ø Само менеджмент людини своєю життєдіяльністю. Ø Сучасні теорії соціалізації людини. Ø Сутність та етапи процесу соціалізації, Ø Адаптивно - розвиваючий механізм соціалізації людини. Ø Характеристика суспільства як системи. Ø Сутність структури соціальної системи. Ø Зміст основних елементів суспільної системи. Ø Основні форми, види і рівні, елементи культури. Ø Цінності і норми як елементи культури. Ø Місце і роль культури в суспільному житті. Ø Класифікація, структура і закономірності перебігу соціальних конфліктів. Ø Форми і способи вирішення соціальних конфліктів. Ø Поняття ї структура соціальних організацій. Ø Основні типи, функції та структурні елементи соціального інституту. Ø Поняття соціального розвитку. Співучасть держави у соціальному розвитку. Ø Глобалізація: наслідки для людини і суспільства. Ø Стан і тенденції розвитку сучасної сім'ї в Україні. Ø Соціологія політики як галузева соціологічна теорія: її об'єкт, предмет, структура та функції. Ø Основні проблеми досліджень сучасної соціології політики.
Ефективною формою держави Гоббс вважав абсолютну монархію, але й не відкидав прогресивні форми правління, зокрема у сфері приватноправових відносин; допускав можливість широкої правової ініціативи, систему прав та свобод. Т. Гоббс розумів свободу як право робити все, що не заборонено законом, а закон може дати лише правильний напрям діям людей. Договірна теорія виникнення і сутності держави, розвинута Гоббсом, виключала принцип народного суверенітету, що проголошував народ джерелом і остаточним власником влади.
Дата добавления: 2013-12-13; Просмотров: 5136; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |