КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Релігієзнавство як наука
Місце вивчення релігії в системі підготовки інтелігента - спеціаліста вищої кваліфікації Коли люди створювали писемність, то в своїх найперших і найдавніших піктографічних, клинописних, ієрогліфічних і буквених записах вони викладали перш за все зміст своїх релігійних вірувань. Перші прообрази шкіл були школи, в яких вивчали релігію. Згодом засновниками справжніх шкіл, університетів та академій були релігійні організації. Ці освітянські та наукові заклади поступово заповнювалися вивченням нерелігійних, світських /"мирських"/ предметів, але релігійні науки /богослов’я, теологія/ довгий час займали в них домінуюче і по кількості і по значенню місце. В них з богослов’я розпочиналася і богослов’ям завершувалася освіта. Так, в заснованій київським братством та митрополитом Петром Могилою в першій половині ХVII століття вищій школі протягом довгого часу не було завершального курсу з теології, а тому він не мав статусу повного вищого навчального закладу, статусу Академії, і називався лише Колегіумом /Києво-Могилянський Колегіум/. В царській Росії аж до 1917 року включно 80% загальноосвітніх шкіл – це були школи церковнопарафіяльні. Протягом трьох-чотирьох років навчання в них навчали дітей читати, писати і рахувати по правилам чотирьох дій арифметики, а вся решта навчального часу була присвячена вивченню слов’янської мови, молитов, богослужіння тощо. В решті шкіл обов’язково викладався Закон божий, а священик-законовчитель був наглядачем, своєрідним релігійним комісаром, в школі. В більшості сучасних країн, в тому числі і країн розвинених, місцеві загальноосвітні школі організовано за територіально-віросповідною ознакою, знаходяться на утриманні і під цілковитим контролем церковнопарафіяльних рад. У всіх цих школах, зрозуміло, викладається Закон божий, вся освіта носить віросповідний характер. Віросповідна ознака навіть в країнах Заходу має для громадянина більше значення, аніж будь-яка інша. При першому знайомстві з людиною її питають не про національність, не про професію, не про місце народження чи соціальне походження, а про її релігійність:"А якої ви релігії дотримуєтесь?". Обиватель там і думки не допускає, що хтось може не дотримуватись жодної релігії, бути невіруючою людиною... Безумовно, в таких умовах всі люди добре знають свою релігію та всі її складові. Після звершення Жовтневої революції 1917 року в освітніх закладах нашої країни перестали викладати Закон божий, перестали вивчати релігію. Новій владі хотілося, щоб таким чином люди скоріше забули релігію. Якщо ж десь за кошти держави і вивчалася релігія, то вона вивчалася лише з єдиною метою – для підвищення ефективності критики релігії, подолання "релігійних пережитків". 3 цією ж метою вже в 1964 році у всіх вузах Радянського Союзу було введено курс "Основи наукового атеїзму". Від студентів вимагалося не лише знати марксистський атеїзм, а й повністю поділяти його погляди. Тоді вважалося не припустимим, щоб студент міг знати основи наукового, марксистського, атеїзму і бути віруючою людиною; неможливим поставити позитивну оцінку за знання з марксистської філософії чи наукового атеїзму віруючому студенту. Віруючих намагалися не допустити у вуз, під різними приводами вигнати з вузу. Зараз всі випускники іноземних вищих навчальних закладів глибоко знають релігію. В більшості країн світу релігія вважається основою світоглядного, гуманітарного, культурологічного та патріотичного виховання. В розвинених країнах Заходу вона вивчається у коледжах, тобто у тих загальноосвітніх школах, які готують учнів до вступу у вищий навчальний заклад. Отже, такий студент приходить у вуз уже з наявними у нього знаннями того циклу наук, який у нас називається гуманітарним і суспільствознавчим: історії, мови, філософії, мистецтва тощо. У вузах же для них читаються курси з релігії факультативно – за вибором. В такому разі студент з ряду запропонованих йому курсів /з релігії, філософії, історії, мовознавства, літератури, мистецтвознавства тощо/ вибирає декілька, щоб набрати "бали", з них атестується у вузі. На факультетах гуманітарного чи суспільствознавчого циклу /філологічних, історичних, психологічних, педагогічних, культурологічних тощо/ читається обов’язковий курс загального релігієзнавства та ряд спецкурсів, як-от: Біблієзнавство, філософія, релігії, історія релігії, психологія релігії та подібні їм. В ряді вузів Заходу вивчається курс марксистського атеїзму, а в папській Григоріанській академії є навіть кафедра Наукового атеїзму. Знання про релігію виникли з виникненням самої релігії.Спочатку це були знання людиною своєї релігії, знання своєї власної віри в богів, чортів, духів, чудеса. Спочатку ці знання лише фіксувалися в свідомості особи та суспільства, потім об’єктивувалися у вигляді уречевлених чинників, таких як: обряди, культові споруди, традиції, символьні знаки. З винайденням писемності знання релігії фіксуються письмовим чином. Таким чином утворилися книжки, збірники, кодекси, Святе письмо. Ними зараз є в християнстві Біблія, в ісламі Коран, в буддизмі Трипітакі, в синтоїзмі Кодзики тощо. В них зафіксовані вірування тої чи іншої конкретної релігії. При вивченні і дослідженні вірувань даної релігії потрібно вивчити і дослідити і її Святе письмо. В процесі історичного розвитку релігії відбувається її трансформація і розшарування, сама релігія розпадається на віросповідання, розколи, школи, єресі і секти. Кожна з цих розгалужень сприймає Святе письмо своєї праматері релігії, але дає йому своє, нове тлумачення. В тлумаченнях криється специфіка даного віровчення у порівнянні не лише з іншими релігіями, а й з спорідненими в цій релігії віровченнями. Ці тлумачення викладаються в так званих Символах, Символічних книгах, Рішеннях соборів, Догматичних системах та інше. Для адекватного розуміння сутності того чи іншого віросповідання /церкви, розколу, секти, єресі/ потрібно знати не лише святе письмо даної релігії / наприклад, Біблії щодо християнства/, а й специфіку тлумачення Святого письма даним віросповіданням /наприклад, баптизмом, англіканством, єговізмом, мормонами/. Дослідження релігії за її, так би мовити, першоджерелами дає можливість глибоко і адекватно зрозуміти сутність світогляду даної релігії, віросповідання. А ще таке вивчення релігії, яке панувало в науці аж до середини XIX століття, має свої істотні недоліки. Воно давало знання лише того, як сама релігія усвідомлює себе, що вона каже і думає про саму себе. Це – по-перше. А по-друге, шляхом вивчення релігійних першоджерел наука може пізнавати одну релігію поряд з іншою, але не може визначити сутність релігії взагалі, або як мовиться – не може за деревами побачити лісу. Ще більше зашкоджує науковому пізнанню спроба вивчати всі інші релігії з точки зору віросповідання якоїсь одної релігії. А між іншим у всіх релігійно-навчальних та релігійно-дослідних центрах світу – тобто, в духовних семінаріях і академіях, в медресе і хедерах, недільних школах і богословських інститутах – апріорно приймається за істину своє віросповідання, а всі інші "хибні" релігії показуються через призму своєї "істинної" віри. Таке дослідження і вивчення не дає істинного наукового знання ні про інші релігії, ні про свою власну релігію. Правда, з давніх-давен робилися спроби вивчити і зрозуміти релігію в цілому, незалежно від її віросповідних форм. Так, ще древньогрецький філософ Платон /428-347 роки до нашої ери/, намагався вилущити з існуючої релігії її чисте зерно і їдко висміював "огрублену" релігію сучасних йому греків, називав її релігією темної юрби. Філософи Демокрит /460-370 роки до нашої ери/ та Лукрецій Кар /99-55 до н.е./ вважали релігію формою заблудження, заперечували існування богів та їх втручання в події світу. Грецький історик і філософ Євгемер /ІV ст. до н.е./ висунув теорію походження релігії /євгемерізм/, як обоження душ померлих батьків та царів. Про сутність релігії взагалі писали німецькі філософи Шлеєрмахер /"Релігія – це відчуття і смак до нескінченності; це відчуття залежності від вищої істоти"/, Кант /"Релігія – це освоєння ім’ям вищої істоти моральних законів і приписів/, Гегель /"Релігія – це вища форма самопізнання духу"/, Фейєрбах /"Релігія – це відчуження людського духу; це обоження людиною своїх інтелектуальних, емоційних та вольових поривань"/. Голландський філософ Бенедикт Спіноза зробив глибокий науковий аналіз Біблії; французький абат Жан Мел’є показав релігію, як один з засобів пограбування довірливих людей. Французькі матеріалісти ХVШ століття /Вольтер, Гольбах, Дідро та інші/ піддали нещадній критиці всі сторони релігії. Проте все це були лише фрагментарні дослідження релігії, пристрасні публікації про неї. Родоначальником релігієзнавства як окремої галузі наукових знань є англійський дослідник і еволюціоніст Едвард Тейлор /1832 – 1917/, який в своїй фундаментальній праці "Первісна культура" описав сутність релігії, її ядро та первісні форми, походження напрямок розвитку тощо. Не з усіма висновками Тейлора погоджуються сучасні дослідники релігії, але саме він заклав основи такої науки як релігієзнавство. Одночасно з Тейлором продовжували і поглиблювали наукові дослідження релігії Герберт Спенсер /1820 – 1903/, Джеймс Фрезер /1854 – 1941/, Джон Леббок /1834 – 1913/, 3ігмунд Фрейд /1856 – 1939/, Броніслав Малиновський /1884 – 1942/ та інші, про яких ми вестимемо мову у наступних зустрічах із вами. Значний вклад в розвиток релігієзнавства внесли марксистські дослідники. Про зміст цього вкладу ми вестимемо мову нижче. Зараз же слід сказати, що марксизм повною мірою використав емпіричні дослідження інших, так званих "буржуазних" релігієзнавців. Як правило, своїх польових досліджень релігії марксизм не проводив. При цьому марксизм створив своє, марксистське релігієзнавство. Особливість його полягає в тому, що він вивчення релігії зробив лише одним з розділів свого войовничого атеїзму; намагався поєднати вивчення релігії з проблемою її остаточного подолання; підходив до релігії з партійних, тобто упереджених позицій. Про наслідки такого дослідження ми скажемо нижче. В сучасних умовах Релігієзнавство розвинулось у фундаментальну галузь наукових знань, в якій сформувались внутрішні підрозділи і системи спеціальних наук. Найголовнішими і найактуальнішими галузями сучасного релігієзнавства є такі науки: Загальне релігієзнавство, Філософія релігії, Порівняльне релігієзнавство, Історія релігій, Психологія релігії, Феноменологія релігії, Географія релігій, Демографія релігії, Соціологія релігії, Біблієзнавство, Кумранознавство тощо.
Дата добавления: 2013-12-14; Просмотров: 261; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |