КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Політична думка епохи Середньовіччя та епохи Відродження
Рим (Цицерон, Сенека). План Тема 2: Історія світової політичної думки. Питання для самоконтролю
1. Що входить в предмет політології? 2. Розкрийте поняття та методи політології. 3. Які функції виконує політологія? 4. Яке, на вашу думку, завдання політології? 5. З якого часу політологія викладається в Україні? 6. Коли виникла політологія як наука і політологія як навчальна дисципліна? 1. Політичні вчення стародавнього світу. 2. Політичні вчення Середньовіччя та епохи Відродження. 3. Політичні концепції Нового та Новітнього часу.
1. В історії розвитку політичної думки у стародавньому світі слід відзначити такі етапи: I етап (IX-V ст. до н.е.) – становлення старогрецької державності (Гомер, Геракліт, Піфагор). II етап (V ст. до н.е. – перша половина IV ст. до н.е.) – розквіт старогрецької філософської і політичної думки (Демокріт, Сократ, Платон, Аристотель). III етап (друга половина IV ст. – II ст. до н.е.) – занепад державності (Епікур, Стоіки). Сократ першим сформулював концепцію договірних відносин між державою та громадянами. Він прихильник законності. Можливість політичної свободи пов’язує із пануванням мудрих і справедливих законів. Його форми правління: царство – влада, яка ґрунтується на волі народу та засновується на державних законах; тиранія – влада, яка базується на сваволі правителя-тирана, а не на законах; аристократія – правління кращих громадян, які виконують закони; плутократія – влада, яка походить від багатства; демократія - влада, яка походить від волі усіх. Платон розробив перші моделі ідеальної держави, яка опирається на розділ праці (кожен член суспільства повинен займатися «своєю справою»). Розділ праці виконується у відповіді з моральними якостями громадян. Держава складається з правителів, воїнів, виробників. Правителі і воїни керують, не мають сімей, права на приватну власність. Дітей виховує держава, жінки мають рівні права з чоловіками. На думку Платона, справедливість – це коли у правителів переважає мудрість, у воїнів – мужність і сила, у виробників – поміркованість. Ідеальною формою держави він визначає аристократію. Платон увійшов в історію політичної думки творами «Держава», «Політика», «Закон». Аристотель (Твори - «Політика», «Афінська політика», «Риторика», «Етика»). З ім’ям Аристотеля пов’язано зародження політичної науки як окремої дисципліни. Він аналізує і вдосконалює поняття, якими повинна оперувати політична думка. Він стверджував, що держава – природне утворення. Людина, будучи «політичною істотою», несе в собі інстинктивний намір до «сумісного проживання»: розвиток суспільства йде від сім’ї до общини, а від неї - до держави. Держава існує, на його думку, заради «кращого життя» своїх громадян. В його вченнях, як у вченнях Платона, мають місце тоталітарні тенденції. Людина - частина держави, особисті інтереси підпорядковані суспільному благу. Форму державного устрою Аристотель пов’язує з її «принципами». Принципом аристократії служить доброчинність, олігархії – багатство, демократії - свобода. Держава виникла природним шляхом для задоволення життєвих потреб громадян. Мета держави – досягнення блага людей. Людина – «істота політична». Природа вселила в людину прагнення до державного об’єднання. Аристотель першим розділив владу на законодавчу, виконавчу та судову. Правильні форми держави – монархія, аристократія, політея; неправильні – тиранія, олігархія, демократія. Найкраща форма – політея (правління більшості в інтересах загального блага). Класи – хлібороби, ремісники, торговці, наймані робітники, військові, судді, посадові особи; найкориснішим класом вважав хліборобів. Аристотель розробив питання про громадянство. Громадянин той, «хто володів сукупністю громадянських прав, захищав поліс, брав участь в управлінні, суді». У цілому Аристотель пов’язував політику з моральністю (доброчесністю). Цицерон – відомий римський діяч, оратор, мислитель. Увійшов в історію політичної думки працями: «Про державу», «Про закон», «Про обов’язки». «Народ – це не будь-яке об’єднання людей зібраних разом якимось чином, а об’єднання людей, пов'язаних між собою згодою в питаннях права та спільністю інтересів». Головна причина походження держави – вроджена потреба людей жити разом та необхідність охорони власності. У залежності від кількості суб’єктів влади в державі, Цицерон ділив держави на монархії (царську владу), аристократію (владу оптиматів), демократію (народну владу), вказуючи, що у природі існує кругообіг цих форм. Ідеалом вважав змішану форму, яка мала б елементи трьох названих форм держави. Вона привела б до загальної рівності та міцності держави. Цицеронові належить першість у закладенні основ міжнародного права. Війна – вимушений акт, який припустимий тільки у випадку безуспішних мирних переговорів. Війни поділяє на справедливі та несправедливі. Сенека відстоював свободу всіх людей незалежно від їх місця у суспільстві. Відстоював людську гідність рабів, закликав до гуманного ставлення до них. Він був схильний до індивідуалістичної етики. морального самовдосконалення. Усю історію Древнього Риму прийнято поділяти на три етапи: - царський (754-510 рр. до н.е.); - республіканський (509-28 рр. до н.е.); - імператорський (27р. до н.е. – 476р. н.е.).
Епоха Середньовіччя припадає на V – XVI ст. ст. Три великі етапи включає у себе ця еволюція: 1. ранньофеодальний (кінець V - середина XI ст.ст.); 2. етап розвитку феодального ладу (середина XI – кінець XV ст.ст.); 3. етап пізнього Середньовіччя (кінець XV-початок XVII ст.ст.). Глибокий відбиток на розвиток політичної думки наклали християнство та римо – католицька церква. Аврелій Августин (354 – 430рр.) і Тома Аквінський (1226 – 1274рр.) – виступали за домінування церковної влади. Так, Аврелій Августин, поєднав свою концепцію «кращого життя» (щастя від Бога) з можливостями і здібностями людини, з реалістичним гуманізмом, тобто християнський фанатизм поєднується з реалізмом. У християнському політичному вченні держава розглядається як певна частина універсального порядку, творцем і правителем якого є Бог. Мета держави – збереження порядку і громадянського миру. У XIII ст. римо-католицька церква досягла своєї могутності і впливу. Тоді ж завершилось створення системи схоластики – релігійної філософії католицизму, спрямованої на виправдання постулатів віри раціональними, формально-логічними засобами. У створенні цієї філософії велика роль належить домініканському монаху, вченому-богослову Томі Аквінському (Аквінату) – 1225-1274рр. Він намагався пристосувати вчення Аристотеля для обґрунтування католицьких догматів. Його політичні погляди викладені у працях «Про панування владик» (1265-1266) і «Сума теології» (1266-1274). Наслідуючи Аристотеля Т.Аквінський вважав, що людина за своєю природою є політичною істотою. Поодинці люди не можуть задовольнити свої потреби, у них від природи закладене прагнення об’єднатися і жити в державі. З цієї природної причини й виникає держава як політична спільність людей. Мета державності – спільне благо. Необхідно дотримання всіма встановленого Богом обов’язку підкорятися правителям, які уособлюють собою державу. Питання походження, сутності і форми держави Тома Аквінський розглядає з позицій і в інтересах католицької церкви. Оскільки такий порядок заведений Богом, то влада має божественний характер. Форми державного правління, які розрізняє Тома Аквінський – монархія, аристократія, тиранія. Перевагу віддає монархії. Він розрізняв два різновиди монархії: абсолютну і політичну. Перевагу віддає політичній монархії, в якій влада правителів залежить від закону і не виходить за його межи. Римо-католицька церква високо оцінила вчення Томи Аквінського, яке має назву «томізм»(від лат. Thomas). Його проголосили Святим, і присвоїли титул «доктора ангельського». Розвиток торгівлі й ремесла в країнах Західної Європи сприяв у XII-XIV ст. ст. зростанню міст, формуванню прошарку торговців, ремеслеників, банкірів тощо, які прагнули до незалежності. Марсилій Падуанський - ректор Паризького Університету (1270-1342рр.) виражав інтереси бюргерства, яке підтримало королівську владу (праця «Захисник миру» (1324-1326рр.). Він рішуче виступав проти теократичних теорій, покладав на церкву відповідальність за всі біди та нещастя у світі. На його думку, церква повинна бути відділена від держави. М.Падуанський вважав, що держава виникла у процесі поступового ускладнення форм людського співжиття. Джерелом влади виступає народ (під народом він розумів військових, священиків, чиновників, торговців, землеробів, ремісників). Державна влада здійснюється за допомогою законів. Він одним із перших в історії політичної думки обґрунтував ідею розмежування законодавчої та виконавчої влади. Найкращою формою державного правління вважав виборчу монархію, в якій правитель обирається народом. Політичне вчення М.Падуанського відіграло значну роль у формуванні уявлень про демократичний політичний устрій суспільства.
Дата добавления: 2013-12-14; Просмотров: 608; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |