КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Про глобалізацію суспільних відносин і невтішну
статистику Траєкторія руху людини в сімейному життєвому просторі зумовлена системою різних соціальних чинників, значне місце серед яких належить суб'єктивному осмисленню життєвого шляху як системі складних уявлень про зміст детермінаційних відносин між минулими, нинішніми і майбутніми подіями власного життя. Людина повинна.мати перспективний життєвий плац особистісної і професійної самореалізації як важливий стимул самовдосконалення та впливу вже на власний життєвий сімейний простір (чоловік, дружина, діти), поле внутрішньої сімейної взаємодії та відносин із соціальним оточенням, яке становить певний інтерес для окремих членів сім'ї: соціально-економічний, політичний, етнографічний, мовленнєвий, культурний, науково-технічний, побутовий, що свідчить про обсяг і зміст життєвого простору, який є вихідною позицією для аналізу рейсу сімейного життя. Внутрішній сімейний життєвий простір завжди був відокремлений від світових макропроце-сів (формування певного ставлення людини до світу та до себе, усвідомлення безцінності та беззахисності світу, гуманізація суспільного процесу, підвищення відповідальності перед собою, нинішнім і прийдешнім поколінням тощо) і буде таким, оскільки відзначається консерватизмом як своєрідним захисним механізмом («фільтром») сім'ї, коли сприймаються потрібні або корисні ідеї та відкидаються, на думку її членів, шкідливі. Унаслідок цього будь-яка сім'я прагне не бути однотипною, бо спирається на власний досвід багатьох своїх поколінь, родинні зв'язки, своєрідно захищається від агресивних проявів навколишнього середовища. Однак глобалізація міждержавних стосунків обов'язково передбачає активне сприймання різних сімейних життєвих просторів, які, історично відрізняючись ментальними настроями і попередньо перебуваючи в ситуації протиборства, можуть у побуті збігатися. Наприклад, кожна сім'я незалежно від типу, тривалості існування прагне відпочити у святкові дні. Виявляється, тут також є свої проблеми. Якщо вірити Американській асоціації психологів, то у 2006р. 44% жінок і 31% чоловіків страждали через стреси, спричинені святами, які вимагають значних фінансових витрат, часу. Особливо складно жінкам, бо вони відповідальніше ставляться до такого важливого святкового атрибуту, як вибір подарунків. Отже,.навіть такі звичні буденні клопоти різних сімей у різних країнах спроможні потенційно інтернаціоналізувати психологію сім'ї.
т Аналогічну ситуацію можна спостерігати й при вирішенні інших, але більш складних питань. Несприятливі наслідки затяжних суспільних трансформаційних процесів упритул наблизили нас до виховних проблем, що вже давно є типовими для Західної Європи, наприклад, до необхідності системної корекційної роботи з дітьми «групи ризику», які потребують: 1) підтримки в навчанні; 2) переорієнтації з позитивної дисциплінарної практики; 3) спеціальної підтримки й корекції; 4) міжсекторального залучення з коригуючими планами; 5) інтенсивних скоординованих багатосистемних втручань й За даними педагогічної періодики, зокрема «Освіти України», «Освіти»,'актуальність цієї проблеми посилюється в Україні наявністю 220 тис. дітей, які перебувають на обліку через психічні відхилення в здоров'ї і поведінці (а скільки їх не обліковано?), що поставило державу за цим показником на друге місце в Європі. Зазначимо, що профілактика таких захворювань розпочинається зі здоров'я матері, тобто особливі увага й турбота мають стосуватися передусім фізичного і психічного розвитку дівчат. Відтепер під час реєстрації шлюбу майбутнє подружжя зобов'язане повідомити одне одного про стан власного здоров'я, що не є новим у Сімейному кодексі, оскільке таке положення вже існувало. Однак у. старій редакції підставою для визнання шлюбу недійсним могло бути приховування тяжкої хвороби, а також хвороб, небезпечних для іншого члена подружжя, їхніх нащадків. У новій редакції шлюб може бути визнаний недійсним у разі приховування відомостей про стан здоров'я одним із наречених,-на-/ слідком чого може стати (стало) порушення фізичного або психічного здоров'я іншого нареченого або їхніх дітей. Водночас медичне обстеження тих, хто бере шлюб, здійснюється за взаємною згодою, а його результати є таємницею і повідомляються лише нареченим. Старше покоління, як правило, схвально ставиться до таких новововведень, молодше, здебільшого, не схвалює. Проте для цих кроків є підстави: за даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, з 1980-х років у всіх високоорганізованих країнах світу разом з низькою народжуваністю збільшується кількість бездітних шлюбів (12-18%), причинами чого в 40-50% є патологія репродуктивної системи в одного з подружжя, ріділе (5-10%') в обох. Безплідність можуть викликати генітальні хвороби: гонорея, хламідіоз, уреаплазмоз, мікоплазмоз. У дітей притуплюються природні потреби в пізнанні, інтерес до чесної праці, прогресує світоглядна індиферентність, пасивність, втрата ідеалів, відчуженість, зниження інтересу до культури, спорту, та особливо літератури, яка є основним засобом духовного розвитку. Зростає кількість дітей, які вдома зазнають системного фізичного та морального насилля. У 2007 році доведено 453 випадки злісного невиконання обов'язків по догляду за дитиною. В унісон із живучою шкільною директивною педагогікою процвітає домашня школа примусу. Типовими соціальними явищами, якими в наш час нікого не здивуєш, стали безпритульність, дитяча проституція, злочинність. Майже 80% молоді схильна до тютюнопаління, 83% - до вживання алкоголю. 19-26% юнаків знайомляться з нікотином вії років, 13-18 % дівчат у 13-18 років. 11-річний вік - це, як правило, перший досвід вживання алкоголю (15% хлопців і 34% дівчат). Швидким темпами поширюється епідеміяШЛ-інфекції. Найбільш ураженою віковою категорією є молодь 15-29 років, яка складає половину всіх інфікованих (найвищі показники в Одеській, Дніпропетровській, Донецькій, Миколаївській областях, Автономній Республіці Крим, мм. Києві і Севастополі. Навчально-виховна ситуація із сімейним вихованням є настільки складною, що в Україні розроблена Концепція Державної програми реформування системи закладів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування. Поширеними явищами в сім'ях стали жорстокість, насильство, про що свідчить наказ Мі-ністерртва освіти і науки України № 844 від 25.12.2006 р. «Про вжиття додаткових заходів щодо профілактики та запобігання жорстокому поводженню з дітьми», який адресований не лише батькам. У 2006 р. Розкрито 17 злочинів, де діти були об'єктом експлуатації, втягнений в злочинну діяльність - 2236 випадків, схиляння до вживання наркотичних речовин -272. Сьогодні для дітей функціонують 54 загальноосвітні школи-інтернати (12 тис. дітей), 37 спеціальних шкіл-інтернатів(5,8 тис. дітей), 109 дитячих будинків (6*4 тис. дітей), 149 дитячих будинків сімейного типу, 288 прийомних сімей, взято під опіку 64,3 тис. дітей. В Україні проживають 98 тис. сиріт (у 2005 р. усиновлено 914 дітей, що є незначним показником на фоні тотального соціального сирітства, якого не спостерігалося навіть у часи воєнних лихоліть), 162 тис. інвалідів. Для навчання дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, в 2007-2008 навчальному році функціонувало 387 спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), у яких здобувало освіту 50,3 тис. осіб.
На обліку з приводу психічних відхилень у здоров'ї та поведінці перебувають 220 тис. дітей, 34 тис. - на обліку в органах внутрішніх справ. 90% дітей страждають на хронічні захворювання. Багатьом доводиться працювати по 12 годин на день, часто вночі. Зроста-є кількість тих, хто жебракує, наприклад, у 1999 р. працівниками МВС було затримано 31,1 тис. дітей, а в 2001 році - 36 тис. (тут не враховані діти, які скоїли злочини та перебувають під слідством) - і ці показники постійно зростають. Матеріальне зубожіння призвело до того, що батьки, зайняті постійними пошуками засобів існування, здеморалізовані нестат-ками. Як наслідок - мало уваги приділяють дітям, які, не знаходячи відповіді на хвилюючі питання, звертаються до інших, часто асоціальних осіб, а ті надають таку інформацію, від якої можна все життя спокутувати гріхи. За таких умов у дітей значною мірою деформується становлення світогляду, що рівнозначне глибокій психічній, травмі. Закономірно, що недоліки в сімейному вихованні спричиняють 60-80% протиправної поведінки підлітків, вживання ними психотропних і наркотичних речовин. У 1990-х роках щорічно фіксувалося близько 450 дитячих суї-цидів, у 2005 р. - на 200 менше. Наприкінці 2006 р. на обліку в міліції перебували 34 тис. дітей (учнів ПТУ - 7 тис., учнів шкіл-інтернатів - близько 2 тис., учнів загальноосвітніх шкіл - 20 тис.). За даними Міністерства освіти і науки України (Освіта України. -2007. - № 59 (839). - 10 серпня), частка дівчат, які перебували на обліку в органах внутрішніх справ, з 5,8% у 2003 р. збільшилася до 9,4% у 2006-2007 н. р.; у.2001-2002 н. р. було скоєно 11 096 дитячих правопорушень, у 2006-2007 н. р. - 15 987 (у Сумській області 866 і 1585 відповідно). Зростає кількість дітей, що перебувають на обліку в кримінальній міліції: у 2001-2002 н.р. -14 654 осіб, а в 2006-2007 н. р. -• 16 269. У 2007 році кількість злочинів з участю неповнолітніх становила 18 996 (у 2006 році. — 19 888), на обліку в органах внутрішніх справ зареєстровано 2808 дівчат. Низький рівень педагогічної культури визначає наслідування негативних поведінкових моделей. Сімейне насильство закар-бовувається в дитячій свідомості на все життя. З цього приводу пригадується ситуація» коли семикласник на питання: «Як часто тебе карають батьки?» - без тіні усмішки відповів: «Тричі на тиждень: у понеділок, вівторок, п'ятницю», чим поставив вихователя в патову ситуацію. Виявляється, батько для застосування такої системи санкцій мав переконливу, як йому здавалося, аргументацію: «Це для профілактики/На всяк випадок, аби ні- чого не накоїв. Крім того, у його кімнаті на стіні висить ще й березова лозина». І далі, вже сміючись, додав: «Для нагадування про можливі наслідки необдуманих вчинків. Мене також так виховували. І нічого,-як бачите». Отака собі наочність. Хіба не було схожих тенденцій у минулому? І спробуйте переконати батька в протилежному! Не вийде, бо примітивізм мислення легко захищається від толерантності, осмислених доказів, оскільки він є агресивним, жорстоким, а культура — беззахисною. І такі випадки непоодинокі. Будь-які спроби особистісно-зорієнтованого підходу розбиваються вщент об твердь сімейного виховного примітивізму. Зазначена несприятлива навчально-виховна ситуація залишатиметься, на жаль, доти, доки у ввічливості вбачатимуть слабкість, у нахабності - активну життєву позицію. Домінуючий примітивізм молодших аплодує домінуючому примітивізму старших! А вчитель часто неспроможний протистояти цинізму й нахабству, бо з нього, як зазначав О.П. Довженко ще в 1942 році, «ми зробили безправного попихача.., і потонула молодь у неуцтві, у безхарактерності, слабкодухості, безвідповідальності і нехлюйстві» [3, 278—279]. Які ще потрібно знайти слова, щоб показати соціальну значущість педагогічної діяльності? Навчально-виховна ситуація ускладнюється також прогресуючою диспропорцією чоловіків-учителів і жі-нок-учителів -1:7 (2008)., Безробіття, соціальне і майнове розшарування посилюють ці несприятливі тенденції. Додатково ускладнюють навчально-виховну проблематику екологічні чинники (чорнобильська, катастрофа), соціальні (алкоголізм, наркоманія, асоціальна поведінка майбутніх батьків), психологічні (неготрвнісіь і небажання молоді жити в «диких» ринкових умовах, затягнутих у часі і суспільних трансформаціях). Як наслідок, щорічно на 1,5-2 тис. зростає кількість дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування. Триває інтенсивний процес соціальної і моральної деградації учнівської молоді, захоплення негативними формами бізнесу, низькопробною зарубіжною культурою (бойовики, детективи тощо). Водночас (парадокс!) життєстверджувальну функцію виконує знову ж таки зарубіжне (яке так часто критикується), а не вітчизняне мистецтво (здебільшого, це американське кіно). Отже, виховання дітей є вихідною проблемою соціальної ефективності сім'ї. Низка державних документів, таких, як Закони України «Про охорону дитинства (26.04.2001), «Про попередження насильства в сім'ї» (15.11.2001), укази Президента України «Про першочергові заходи щодо захисту прав дітей» (11.07.2005),
«Про проведення е Україні у 2006 році Року захисту прав дитини» (29.11.2005), наказ Державного комітету України у справах сім'ї та молоді, МВС України, МОН України, МОЗ України «Про затвердження Порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або реальної загрози його вчинення» (16.01.2004), інформаційні довідки МОН України про прояви насильства в дитячому середовищі та жорстоке поводження дорослих з дітьми (грудень, 2006), результати підсумкових колегій МОН України (наприклад, серпень, 2007 і 2008), свідчать про накопичення негативних тенденцій у сімейних відносинах, основними носіями яких є подружжя. Проблема формування сімейної психологічної культури в агресивних умовах деінтелектуа-лізації є настільки актуальною, що маємо говорити не про загальну психологічну культуру суспільства, а швидше, про її відсутність, що, у свою чергу, актуалізує необхідність перегляду методології організованих виховних впливів: на занедбаній землі повноцінно не зійдуть якісні зерна, а тому землю необхідно спочатку якісно обробити. 1.3. Вікові кризи і сімейні відносини Навіть корисна прикладна експериментальна інформація про сім"ю, як правило, залишається нереалізованою, оскільки здебільшого адресується науковцям, а не широкому загалу. Найбільш продуктивне дослідження залишиться без активного запиту, якщо науковий стиль його викладу не зрозумілий пересічним громадянам, не враховує їх вікових особливостей, рівня освіченості і, що особливо важливо, місця проживання (село, місто). Повсякденна практика свідчить, що останні умови є основними показниками диференціації громадян у сприйманні інформації з сімейної проблематики. Слід також ураховувати зростання скепсису до інтелектуальних даних на фоні апелювання до власйого сімейного досвіду, зниження читацьких інтересів, прогресуюче прагнення до матеріального задоволення, примітивізацію суспільної свідомості. Телебачення, ЗМІ інформативно зорієнтовані передусім на міського жителя. У ситуації негативного ставлення до знань актуалізується проблема психологічної освіти щодо власного індивідуального життя, якому властива дискретність розвитку (перервність) та основним показником якого є вікові кризові явища - об'єктивні, або нормативні, та суб'єктивні (ненормативні, випадкові). У цілому феномен «кризи» має забарвлення надзвичайності, загрози й необхідності діяти. Це позначення життєвої ситуації, у якій необхідно прийняти якесь кардинальне рішення, тобто криза є поворотним пунктом, найважливішим критерієм життєдіяльності, після чого подальший життєвий шлях може відрізнятися від попереднього. Життєва криза є важливим моментом у функціонуванні особистості, коли реалізація життєвого задуму неможлива (Ф.Є. Василюк), вона спричиняється фрустрацією важливих потреб індивіда та його специфічною особистісною реакцією на неї і не може, як правило, бути розв'язана лише в предметно-практичній і пізнавальній діяльності, тому подоланню травмуючих ситуацій сприяють процеси переживання, які реалізуються в зовнішніх та внутрішніх діях. Кожна криза є специфічною, визначається суб'єктивністю ситуації, характеризується, як правило, спрямованістю на розв'язання реальної проблеми. Тому варто більш докладно поговорити про проблему життєвих криз особистості. Вікове становлення особистості не є хаотичним процесом. Кожен певний період життя ставить перед людиною комплекс вимог, виконання яких змінює струїстуру її взаємовідносин з навколишньою дійсністю, підносить її на якісно новий рівень пізнання та. самопізнання. Дискретність, циклічність є невід'ємними ознаками процесу становлення особистості як частинки Всесвіту. Вікові кризові (перехідні) і стабільні стадії є невід'ємними супутниками життєвого шляху сім'ї, чергуючись, визначають її становлення. Для молоді, коли взаємна зацікавленість є найвищою, такими життєвими віхами стають вікові кризи 17 і 21 років — своєрідні кульмінаційні моменти, в яких життєві суперечності досягаютрь адогею. Звичайно, як точкові інтервали життєвого шляху вони є умовними хронологічними показниками. Кризові явища розгортаються в цих інтервалах у діапазоні 1—2 років. Життєві кризи бувають різноманітними, наприклад, професійними,, конструктивними чи деструктивними, тривалими або нетривалими тощо, але завжди є віковими, бо відбуваються в певний період життя, та особистішими, оскільки є індивідуальними, тобто в сімейному самовизначенні криза - це індивідуально-особистіс-не життєве явише. Підчас кризи 17 і 21 років відбуваються значні особистісні перетворення, які призводять до руйнування світоглядних стереотипів та формування нових. Стверджувати, що старі життєві настанови зникають остаточно, звичайно, буде помилкою, оскільки без них не буває нових. Однак, якщо людина бере шлюб у цей період або до настання кризи, то за короткий час вона частково або навіть повністю змінює свої ціннісні орієнтації, зокрема сімейні, унаслідок чого інша половина подружжя вже не виглядає такою
привабливою, ідеальною, як це було раніше. Відбувається переосмислення,своїх домагань, статусу, життєвого шляху, що часто супроводжується проявами незадоволення власним сімейним життєвим середовищем. Як наслідок, з'являються нові перспективи, раніше не осмислені, переоцінюється минуле (успіхи, невдачі), а звідси - можлива поява значних розчарувань. Криза 17 років відзначається прагненням, передусім, до професійного самовизначення, що зумовлюється безпосереднім впливом сучасної навчально-виховнрї системи. Процес становлення особистості в ній відбувається на засадах максималізму, тобто людина ще мал оспроможна до пошуку компромісних життєвих рішень, а отже, особистісне самовизначення, яке ігнорує допомогу дорослих, уже попередньо не може уникнути життєвих прорахунків. У західноєвропейській психології популярним є поняття «ідентичність» (Е. Еріксон), схоже на «самовизначення». Воно позначає психосо-ціальну тотожність як самоусвідомлення особистості, що є умовою психічного здоров'я. Незавершене особистісне самовизначення в сімейних відносинах може перетворитися на взаємні звинувачення, зумовлені пошуками свого місця в системі суспільних відносин. То чи.не краще спочатку хоча б спробувати його шукати, а вже потім укладати шлюб? Зауважимо також, що тенденція активного прагнення вступу до шлюбу в цьому віці характерна більше для дівчат, які часто вважають, що раннім заміжжям вони спроможні розв'язати свої проблеми, передусім побутові. Як правило, такою позицією наперед визначається аналогічна сімейна доля своїх ще не народжених доньок. Кризі 21 року властива стабілізація життєвих цінностей, коли практично завершується первинне дорослішання як найбільш бо-лючий'процес у домаганні ролі дорослого. У цілому період 21-23 років для дівчат є найбільш сприятливим для укладання шлюбних стосунків: вони, як і раніше, прагнуть до романтичності, але водночас спроможні реально, раціонально оцінити особистісні якості власного обранця. Після 23 років шанси вийти заміж різко знижуються. Звичайно, це не означає, що дівчина повинна терміново влаштувати особисте життя, однак вона, принаймні, має пам'ятати, що він (цей шанс) є сензитивним, коли можливість ризику, помилки у виборі сімейного партнера зведені до мінімуму (схожі тенденції із запізненням на 2-3 роки відбуваються в юнаків, для яких найменший ризик у виборі дружини припадає на 23—26 років). З цього приводу можна навести приклад одного чоловіка, який, виховавши з дружиною сімох дітей, інколи нагадував рідним, а то й просто знайомим, що женитися (виходити заміж) потрібно лише один раз. Звичайно, є певні життєві труднощі, розчарування, не все буває «гладко», без ускладнень. Не слід сподіватися на те, що автоматично збуваються заздалегідь накреслені плани, але різних негараздів могло б бути набагато менше, якби ми з раннього дитинства відповідально ставилися до подружнього життя.' Наскільки вагомий вплив вікових криз на індивідуальне життя? Безумовно, суб'єктивний чинник є провідним, однак заперечувати наявність об'єктивних закономірностей у становленні особистості недоречно. Знання про них сприяють процесу системного самопізнання, а отже, уникненню ризику в ухваленні рішень. Сутність будь-якої вікової кризи полягає у виникненні новоутворень, коли за значними негативними явищами приховуються позитивні зрушення (тому й називають такі періоди «кризами», бо вони мають стрімку негативну амплітуду). Вторгнення в їх перебіг екстремальних життєвих подій, некомпетентних впливів оточення, звичайно, не дозволяє повноцінно виявитися позитивним утворенням, а спричинює накопичення негативних. Водночас, звичайно, не слід робити масштабних узагальнень: мовляв, усі шлюби, які укладаються підчас кризових періодів, є приреченими. Залишається сподіватися на толерантність подружжя, їх батьків, однак не потрібно забувати про агресивний вплив несприятливих чинників соціалізації, від яких не сховаєшся. Першою системною сімейною кризою для подружжя є момент укладання шлюбу, де найбільше хвилюється наречений. Придивіться до нових сімейних пар, які крокують до загсу. Жених, як правило, розгублений, чого не скажеш про наречену. Друга системна криза, яка порушує вже звичний порядок сімейного життя, розпочинається після народження дитини. Наявність обох криз -це, перш за все, психологічні бар'єри, рівень подолання яких визначається мотивацією вступу до шлюбу. У будь-якому випадку до сімейного життя слід готуватися заздалегідь, мати хоча б фрагментарні уявлення про власний психічний розвиток, пам'ятати про своєрідність вікових криз. У їх низці важливою віхою в становленні особистості є криза 3 років, коли діти усвідомлюють свою статеву належність завдяки формуванню образу «Я», який передбачає наявність фізичного і духовного «Я». У 3-4 роки на основі зовнішньої привабливості і внаслідок домінування фізичного «Я» виникає перша закоханість, де поцілунок є найвищим проявом симпатії. У кризі 7 років розпочинає переважати духовне «Я», тобто обов'язковою умовою зацікавленості іншою статтю є успішність у навчальній дільності. Ця детермінаната посилюється, коли інтерес виявляється дитиною, для якої навчання також є
пріоритетною мотивацією. Наступною, уже третьою, хвилею, взаємного інтересу є віковий період у межах точкового інтервалу 13 років, де в образі «Я» знову переважає його «фізична» складова, яка поступово втрачає, але не здає свої позиції в межах точкового інтервалу 17 років до наступного вікового періоду. Об'єктивні вікові кризи будуть постійно супроводжувати сучасну сім'ю, ускладнюючись впливом техногенних, суб'єктивних чинників. Як наслідок, навчально-виховна сімейна проблематика ще більше ускладнюватиметься, що знову-таки доводить значущість психологічної освіти. 1.4. Дошлюбний період- післяшлюбний період Кардинальні зміни в міжнародних відносинах і внутрішньополітичні в нашій державі та в державах-сусідах сталися настільки стрімко, що навіть масштаб життя одного покоління занадто малий для визначення їх місця на шкалі історичного часу. У1970-1980-х роках соціологи аргументовано стверджували, що більшість громадян одружується без серйозного обмірковування такого кроку. Називали навіть різні терміни дошлюбного періоду, зокрема, пропонувався оптимальний 1,5 року. Доводили, що найбільш стабільними є студентські сім'ї, і статистика розлучень справді була на користь їх позиції. Нинішня досліджувана ситуація залишається незмінною, і нічого тут дивного немає, оскільки вона відображає безпосередні зв'язки між поколіннями. Однак діти активно наслідують сімейні зразки старших, до того ж часто в потворних формах, що виявляється передусім в оформленні шлюбних стосунків після епізодичного знайомства. Жодні батьківські вмовляння тут не допоможуть. Діти добре знають про передшлюбну історію своїх батьків і вже мають відповідні контраргументи. Навіть порахують, якщо потрібно, життєвий інтервал між днем весілля та своїм днем народження. І якщо він виявиться меншим, ніж потрібно, то батьки вже наперед приречені на поразку в суперечці: «Про що ви кажете, коли самі були такими самими, а може ще й гіршими?». Такі тенденції суперечать поширеним уявленням, згідно з якими кохання не може бути надійним фундаментом щасливого подружнього життя. Тут швидше йдеться про підміну кохання чимось іншим, наприклад, захопленістю. Але як їх розрізнити? Мало вболівати за успіхи іншої людини, сумувати з її невдач. Слід задатися питанням: чи зможеш ти бути постійно з нею, особливо у важкій ситуації, і чи варта вона такої уваги? Слід неодмінно вийти за межі романтичних уявлень про партнера та поглянути на нього з позиції стороннього спостерігача. Але проблема саме і полягає в тому, що реалізувати таку поведінку вдається далеко не кожній дівчині чи юнаку. Заважають постійні сподівання на краще, на можливість власних трансформацій, але особливо — партнера, ще більше — максималізм у сприйнятті та осмисленні навколишньої дійсності, що характерно для інтервалу 17—20 років. Дуже часто, слід це визнати, виникає жаль з приводу втраченого часу в тривалому дошлюбному періоді, про що найбільше жалкують дівчата. До того ж кохання також слід заслужити, а ця теза «чомусь» часто забувається. Популярним серед дівчат є життєве кредо: «Вдало вийти заміж», і рідня прагне щиро допомогти в пошуках «потрібного» нареченого. Зауважимо, на погляд рідні, але не нареченої, тому тут наперед закладаються передумови для конфліктів, де старше покоління апелює до власного досвіду, розуму молодших, а молодше покоління - до власних почуттів, совісті старших або безапеляційно звинувачує їх у відсутності, небажанні зрозуміти і узагалі у відсталості, «старомодності» та неповноцінності. Проте «учасники змагань» чомусь не замислюються, що в протилежної сторони, яка представляє нареченого, останнім часом стало популярним інше життєве кредо: «Вдало одружитися». За таких умов сфери інтересів подружнього вибору в сторін мають високий рівень взаємної підготовленості, і, як наслідок, наче на полі бою, розпочинається боротьба за принципом хто кого. За умови досягнення згоди на укладення шлюбу старше покоління організовує його підготовку за принципом «купи — продай» (майбутнє подружжя здебільшого є пасивними виконавцями волі старших, а нерідко взагалі статистами на власному весіллі), під час якої для взаємного проживання враховуються всі матеріальні статки, а потенційні можливості духовного життя молодого подружжя відходять на задній план. Чим такий шлюб закінчиться, неважко здогадатися, оскільки існує постійна загроза, що в можливих конфліктах хтось із засновників сім'ї (а це представник багатшої сторони) обов'язково дорікатиме матеріальними перевагами, не забуваючи водночас принизити та образити партне-.ра: «Знай наших! Знай своє місце! Знала (знав), у яку сім'ю йшла (йшов)! Воно ще щось і каже!». Який виявляється «соковитий» і «смачний» займенник «Воно»! Отже, для збереження рівноправних особистісних стосунків бажано, щоб молоді люди шукали свого обранця (обраницю) у меж.ах одного соціального прошарку й майнового стану. Принаймні, для такого вибору є оптимальні буденні засади. Не випадково (порівняно з 1970-ми роками) проблема, нерівності'соціального походження і
майнового стану нареченого і нареченої в наш час загострилася. Такі шлюби потрапляють у групу ризику, де майнові й соціальні пристрасті розігруються передусім стороною, яка вважає себе багатшою та вищою за соціальним статусом, причому перший критерій є вирішальним. Старше покоління переконане, що їх нащадок у виборі чоловіка (дружини) припустився помилки, яку ще не пізно виправити, а тому необхідно докласти всіх зусиль для розв'язання проблеми. Однак головним чинником їх незадоволення е небажання заспокоїтися, примиритися з тим, що родинні стосунки укладаються з біднішою за статками та нижчою за статусом сім'єю, яка не зможе повноцінно допомогти в оперативній реалізації матеріальних та соціальних планів молодої сім'ї, а отже, весь тягар допомоги доведеться брати на себе. Спочатку наречений або наречена, які представляють багатшу сторону, прагнуть, як правило, захищатися від надокучливих докорів рідні про низьку цінність подружнього вибору, але згодом, особливо в період внутрішніх сімейних негараздів, власних розчарувань у виборі партнера, цілком з нріми солідаризуються - і напруження в стосунках розпалює в подружжя взаємну неприязнь. Досить часто один з партнерів прагне домінувати, змусити прислухатися до себе найближче оточення. У жінок, які представляють багатшу сторону, ці поведінкові тенденції відзначаються агресивністю, бажанням наслідувати сформований засобами масової інформації образ ділової, активної, агресивної особистості, що викликає протест у чоловіка, який спершу сподівається на можливі зміни, де основним каталізатором у формуванні його спротиву дружині є власна рідня (і навпаки). Назріває конфлікт, результати якого, у принципі, є легко прогнозованими. Дівчина, мотивом вступу до шлюбу в якої був розрахунок на матеріальні статки чи соціальний статус, не може очікувати на прихильне, приязне ставлення чоловіка до майбутніх дітей, який асоціює їх з дружиною. Кохає дружину - отже, кохає дітей, і навпаки: байдужий до дружини - байдужий до дітей. Як наслідок, безглуздо вимагати уваги чоловіка до себе в цілому. Крім того, чоловік симпатизує дітям, бо вони щось вміють самостійно робити. Парадокс: цьому дітей треба навчити. І знову відповідь може бути знайдена в попередній площині: він буде їх учити, якщо кохав дружину. Отже, кохання - це не лише емоційна детермінанта в подружніх відносинах, але й умова для створення сприятливого соціально-психологічного сімейного мікроклімату, де соціальне захищеними є передусім діти. Вони завжди із задоволенням будуть поспішати додому, щоб повідомити татові й мамі не лише про успіхи, а й невдачі, що особливо важливо. Дітей у таких сім'ях не потрібно змушувати розповідати про свої справи. Для них ця тема в спілкуванні з батьками є першочерговою. Проте майнові пріоритети часто заважають осмислювати такі «деталі». Це вже потім з'явиться «прозріння», особливо в того з членів подружжя, який не байдужий до майбутньої долі дітей. Тоді гнів і обурення обертаються проти майнових статків. У післяшлюбний період часто приходить ще одне несподіване «прозріння», пов'язане з необхідністю розв'язувати побутові проблеми. Хтось «раптом» виявляє, що обранець (обраниця) люблять смачно поїсти, поспати, і взагалі їх уподобання, інтереси зовсім не схожі на дошлюбні. Очевидно, що побутове взаємопізнання, витривалість є важливими передумовами успішного шлюбного життя. Побутові гаразди й негаразди можуть зміцнити сім'ю, але можуть і послабити, навіть, призвести до розлучення. Якщо чверть століття тому тенденцією в сімейному житті було поступове придбання подружжям матеріальних засобів, які потенційно зменшували побутові негаразди, і така побутова ситуація часто невиправдано розтягувалася на роки, десятиліття, а то й на все життя, то сучасне молоде подружжя прагне, як правило, отримати все й відразу. Нерозв'язані побутові проблеми, а отже, ситуації постійних конфліктів, спричинені ними, можуть призвести до деградації особистості, як це трапилося з Мелашкою з «Кай-дашевої сім'ї» І. Нечуя-Левицького, яка за короткий час із ніжної дівчини перетворилася на грубу, вульгарну жінку. Із середини 1990-х років (у період суспільних соціально-економічних негараздів) в сімейних відносинах виникли нові тенденції: якщо раніше в ситуаціях побутових негараздів сім'я, як правило, розпадалася, то нині навпаки: подружжя, навіть за взаємної неприязні, прагне триматися разом, особливо коли є діти віком до 14 років. Сучасна сім'я - це ще й співіснування не лише загальнолюдських, а професійних цінностей. У ній почали розпадатися традиції щодо вибору молодшим поколінням батьківської професії, зрештою, між представниками різних вікових груп сформувався розрив у ставленні до професійної діяльності/Крім того, сімейні відносини детермінують життєвий шлях особистості як продукт реалізації життєвих планів, комплекс самореалізації, самопізнання і саморозвитку. Професійна самореалізація безпосередньо залежить від сімейної самореалізації, продовжує її, тому шлюби, які укладаються після закінчення шкільного віку, відразу потрапляють у групу ризику. Через відсутність професійної самореалізації подружжя потерпає однаково, тільки форми прояву невдоволеності різні: 1) чоловіки здебільшого не прагнуть до сімейного інтимно-осо-бистісного спілкування, оскільки дружина для них нецікава, що, зрештою, може призвести до розлучення;
2) жінки на роботі є нервовими, імпульсивними, їх негативні емоції — це спосіб захисту від зовнішніх впливів, які, на їх думку, ображають гідність. Можливий інший сценарій: подружжя задоволене інтимно-осо-бистісним спілкуванням, подружніми сімейними ролями, однак відсутність бажаної професії як засобу професійної самореалізації поступово вносить напруження у сімейні відносини. Навіть найбільш сприятливе коло сімейного спілкування буде неповноцінним, оскільки відсутній вихід з вузького сімейного життєвого простору у професійний, де можна отримати додаткові позитивні емоції. Зовсім інша ситуація виникає в разі, якщо відсутнє задоволення сімейними відносинами: - або подружжя на роботі прагне отримати максимальне за- - або сімейна нереалізованість продовжує професійну, тобто Стійкими залишаються стереотипи відносно сімейних ролей чоловіків і жінок,.наприклад, щодо домашньої роботи, яку вони мають виконувати. Здавна роль жінки асоціюється з приготуванням їжі, пранням білизни, доглядом за дітьми; чоловіка - з виконанням складних фізичних доручень. Безумовно, розподіл сімейних функцій має бути, оскільки передбачає раціональну організацію сімейного життя, упорядкованість побуту, сімейних відносин у цілому. Однак раціональні побутові умови — це водночас ізоляція подружжя у своєму мікросімейному життєвому просторі, де подружні батьківські функції здебільшого не збігаються, від чого найчастіше Страждають діти. Батьки вже наперед налаштовані на мінімальні відносини. Якщо в їхніх сім'ях старше покоління дотримувалося аналогічних зразків спілкування, то вони потенційно є активними послідовниками, нерідко в ще більш потворних формах, хоча б тому що не знають інших. Характерно, що бувши дітьми, вони могли засуджувати неприємні, на їх погляд, особливості відносин своїх батьків, однак мізкособистісні стосунки з власними дітьми будують на аналогічних засадах. Типовою особливістю сім'ї є полярність відносин між дорослими й дітьми. Запитайте випадкового перехожого: «Хто основний порадник дівчинки. - батько чи мати?». Як правило, отримаєте приблизно таку відповідь: «Син має спілкуватися з батьком, а дочка -з мамою». На жаль, спрацьовує стійкий стереотип як запорука, збідненого сімейного спілкування або його дефіциту, мінімізації відно- син подружжя. Спілкування мами з сином, батька з дочкою, що особливо важливо в підлітковому віці, коли у віковому становленні мають місце криза 13 років (об'єктивна, нормативна) і суб'єктивні кризи, є більш оптимальним варіантом міжособистісної взаємодії, оскільки формуються перехресні статеві лінії, завдяки яким сім'я отримує додатковий «вузол» міцності, стимул до стабільності. Згадайте відому пісню, яка проголошує, що батько може бути ким завгодно, тільки не матір'ю. Але мати батьком також, не стане. Ніхто краще за батька не пояснить дочці про особливості жіночої поведінки (а це її дуже цікавить!), і, навпаки, ніхто краще за матір не розповість синові про особливості чоловічої поведінки. І взагалі -ніхто нікого не замінить! Різні спроби розв'язання такої ситуації однією особою неминуче деформують особистісне становлення, коли, наприклад, самотня жінка вже наперед ніби програмує для власної дочки аналогічну, таку, як у себе, життєву долю, хоча, звичайно, такі настанови буде активно заперечувати. А коли виникне конфліктна ситуація в молодій сім'ї вже дочки, почуємо таке: «Навіщо він нам (не тобі, а. нам!)! Я тебе сама виховувала, і ти впораєшся». Основна ідея: мовляв, ти не гірша за мене. І похвалити зуміла, і проблему начебто розв'язала. Парадокс, але дочка, незважаючи на можливі внутрішні сумніви, все ж погодиться з матір'ю і в майбутньому будуватиме схожу долю для власної дитини. І тягнеться ця сумна історія про спадкоємність поколінь протягом десятиліть, і ніхто не прагне, або не вміє стати їй на заваді, бо для цього треба втручатися в сім'ю, доводити, сперечатися, аргументувати. Дивись, ще й винен будеш у своїх порадах, якщо раптом якісь ідеї не спрацюють! Часто доводиться чути про несхвальну оцінку батьківської допомоги, яка затягується і може тривати досить довго. Дітям, наприклад, уже за сорок, а то й більше, років, вони вже мають власних дітей, навіть повнолітніх, а батьки їм продовжують допомагати. Однак ця родинна ситуація навіть за сприятливих соціально-економічних умов завжди була типовою для наших співвітчизників, оскільки ґрунтувалася на співпереживанні за близьких. Закономірно, що такі тенденції набули в 1960-х роках, у часи матеріального дефіциту, мізерних зарплат тощо, а нині, у період суспільних трансформацій, ще більше стабілізувалися. Намагатися нейтралізувати усталені сьогодні сімейні уявлення про необхідність допомоги дітям означає розірвати зв'язки між поколіннями, забрати в батьків-пенсіонерів один із важливих складників сенсу життя (тут важливо, щоб у дітей не сформувалося споживацьке, меркантильне, корисливе ставлення до їх. піклування). Інакше в умовах
Дата добавления: 2013-12-14; Просмотров: 406; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |