КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Батьки і діти
ЗІ глобалізації суспільних відносин ми неодмінно прийдемо до західноєвропейських уявлень про сім'ю, де батьківська допомога після досягнення дітьми повноліття розглядається необов'язковою, що є шляхом до культивування індивідуалізму, взаємної відчуженості. Як наслідок, родинні стосунки затяжної допомоги не мають права на осуд, оскільки закладають гарантовані основи для допомоги в майбутньому вже батькам як людям похилого віку, які потребуватимуть звичайного побутового догляду і, як правило, у наших со-ціально-економічних реаліях часто нікому не потрібні, крім власних дітей. Пріоритетними в сучасних публікаціях про сім'ю є теми стосунків між чоловіком і дружиною, менше - батьками і дітьми і, ще менше - проблема відносин дідусів і бабусь та онуків. Закономірно, що сім'я, що складається з трьох поколінь, також має особливості: з одного боку, діти мають змогу спілкуватися з дідусем (бабусею), з іншого - коло спілкування з татом і мамою, передусім інтимно-особистісне, обмежується. Батьки можуть, навіть, спекулятивно використовувати таку сімейну ситуацію для задоволення своїх меркантильних інтересів. Замість того, щоб провести певний час з дітьми, вони займаються собою, через що між ними зростає взаємна, відчуженість, де тимчасова роль арбітрів належить дідусеві (бабусі). Сумнівною є думка, що сучасна бабуся (дідусь) молодші за своїх попередників. На їх життєдіяльність впливає місце проживання, рід занять, соціальний статус, а особливо - найближче оточення. В Україні ранні шлюби були традиційними. Ще в 1930-х роках дівчина, яка до 20 років не виходила заміж, вважалася «старою» і могла розраховувати на шлюб хіба що зі старим парубком, розлученим або вдівцем. У багатьох районах України, особливо сільських, ця ситуація не зазнала суттєвих змін. А загалом усе змінюються, у тому числі й старпіе покоління. Не помічати змін у собі (бо ми старші!) й перераховувати з осудом недоліки молодших (бо вони молоді!) - це ознака критиканства й старості. Типовою є характеристика сімейних відносин поза контекстом життєвого шляху старшого покоління, коли недостатньо аналізується їх життєвий простір (особистісний, професійний, побутовий). Переважає, як уже зазначалося, деклараційна інформація типу «батьки повинні», «батьки мають знати». Практично не враховується, що сім'я може мати дітей різної статі та віку (а вони постійно взаємодіють між собою і також визначають внутрішній сімейний мікроклімат), її географічне місце проживання. Мало враховується, що: 1)сучасні батьки, повністю уникаючи навчально-виховних Проблем, часто не прагнуть і не бажають знати про особливості хоча б своєї сім'ї; 2)з початком розпаду СРСР декілька поколінь виявилися ро-динно «розірваними» в глобальному життєвому просторі, що буй спільним для більшості громадян ^сучасної України, які, як правило, продовжують традиційно підтримувати родинні зв'язки, що властиве передусім для сільської місцевості. Протилежна досліджувана ситуація виникла щодо громадян, які народилися в 1990-х роках. Між ними відсутня така згуртованість, переважають індивідуалістські тенденції у відносинах, меркантилізм."тотальний зиск, прагнення зміцнювати родинність відчутно послабилося, що є ознакою, як правило, взаємного відчуження навіть у межах одних вікових груп. Характерно, що ці тенденції активно.стимулюються старшими дорослими, які є представниками вже інших вікових труп, тобто продовжують розвиватися несприятливі суспільні явища, наприклад, міщанство, яке поширилося в СРСР у 1950-х роках і про первинний зміст якого вже стали забувати (уперше описане В. Каверіним, автором «Двох капітанів»). Проте, сучасний вияв цього феномену людського буття, яке було предметом уваги починаючи з XVIII ст., має певні відмінності: у XXI ст. міщанство активне, егоїстичне, войовниче, аг-, ресивне, претендує на обмеження прав інших. Таким чином, проблеми сучасної сім'ї слід розглядати в контексті сімейної проблематики, характерної для старших дорослих - батьків «новоявлено-го» подружжя. Увага до завжди актуальних питань психологи сім'ї стала більш пильною через загострення передусім навчально-виховних проблем дітей, ступінь розв'язання яких є й буде каталізатором і показником рівня сімейної згуртованості. Зростає внутрісімейна відчуженість як наслідок певних особливостей у відносинах дорослих. Жодна сім'я не зможе уникнути конфліктних ситуацій, непорозумінь, оскільки вона є динамічним утворенням, яке існує в досить невеликому життєвому просторі, куди обмежений доступ сторонніх осіб і де панують власні правила поведінки, діяльності, спілкування, система забороні заохочень. Значна частка несприятливих ситуацій виникає в побуті. Молоде подружжя, приймаючи вітання
' та побажання щастя і злагоди, найчастіше не здогадується (а ще більше — не хоче знати!) про існування різноманітних, особливо побутових, проблем, які згодом наполегливо будуть перевіряти їх почуття. Не здогадується і не підозрює, оскільки у взаємовідносинах домінує романтизм, Ідо здебільшого стосується молодих людей, які поки що не переймалися, наприклад, пошуками шляхів матеріальної незалежності, оскільки їх ділком влаштовує існуюча ситуація. Романтичність знецінює прагматизм, нівелює в дошлюбному періоді бажання розглядати практичні сімейні проблеми: • де і як проживати; - перші основні самостійні сімейні фінансові джерела тощо. Домагання ролі дорослого як феномен особистісного становлення капітулює перед домашнім затишком, створеним старшими членами сім'ї. Про ускладнення, які можуть виникнути під час майбутнього взаємного проживання, не задумується, більше того, їх можливість часто категорично відкидається на основі принципу: «все буде добре». Таким чином, «домагання ролі дорослого», яке активно виявляється під час кризи 13 років і для якого є відповідна база у вигляді почуття дорослості, що сформувалася завдяки попередньому віковому розвитку, зокрема, кризам 3 років і 7 років, слід ' активно підтримувати ще з молодшого шкільного віку. Претендуючи на права дорослих, діти не повинні забувати, що існують ще й обов'язки, які з їх віковим зростанням аж ніяк не зменшуються, а навпаки — збільшуються. Настає час, коли необхідно навіть «розвантажувати» батьків від їх постійних побутових проблем (приготувати їжу, випрати білизну, прибрати в хаті (квартирі) тощо), і, зрештою, поступово слід звикати до ролі постійного і рівноправного члена сім'ї передусім у самообслуговуванні, виконанні побутових обов'язків та негайно позбавлятися зручної й затишної ролі «квартиранта». Згадаймо, з чим у нас асоціюється дитинство, особливо перші кроки становлення. Звичайно з материнською піснею, казкою. Ми іноді навіть не осмислюємо їх значення. Це спокій, затишок, стабільність, гарантована допомога, взаєморозуміння. Але казці належить особливе місце у формуванні світогляду сім'янина. Скільки казок можна пригадати, де зображується щасливе сімейне життя в післяшлюбному періоді? Мабуть, для цього вистачить пальців однієї руки. І навпаки: зображення дошлюбних міжособистісних відносин: це суцільний романтизм, де закохані ладні життя віддати, аби бути разом (і, мабуть, добре!), але чомусь здається, що це емоції, коли не знаєш справжньої ціни життю. Очевидно, це не повністю осмислена ситуація, яка не має шансів перетворитися в переконання, особливо тоді, коли під час читання казки дитина перебуває у теплій, затишній домівці і їй узагалі ніщо не загрожує. Навіть з глибокої, мудрої казки можна зробити посьмїховисько, якщо вдома відсутня адекватна сюжету ситуація: наприклад, у казці трагедія втрати, а в цей час дитина споживає їжу, найближче оточення займається собою і заважає зосередитися як оповідачу, так і слухачу. А чого варті останні казкові висловлювання: «я там був, мед-пиво пив, як не старався, але воно лише по бороді текло, але в рот не потрапило. Тут і казочці кінець, а хто слухав — молодець»! Безумовно, усі раді такому щасливому, оптимістичному закінченню, але річ у тому, що інша «казочка», яка називається «життєвим шлюбним шляхом», тільки-но розпочинається. Згодом молоде подружжя, порівнюючи два діаметрально протилежні за змістом періоди (дошлюбний ^післяшлюбний) переживає перші розчарування, які, на жаль, супроводжуються конфліктами, де типовими стають взаємні звинувачення, нездатність до компромісів, що, зрештою, може призвести до розлучення. Крім того, ідея можливої самопожертви заради коханого (коханої) грунтується на комфортних умовах, коли є (і добре!) фізичне та психічне здоров'я, а отже, хвороби не турбують, та й безпосередньої загрози власному життю немає. Це.вже згодом, коли виникають проблеми зі здоров'ям, починають більше цінувати власне життя та життя інших людей, а історії кохання, подібні, до історії Ромео та Джульєтти, мабуть, відомі тому, що є нетиповими випадками на фоні інших численних історій, більш буденних і, можливо, менш романтичних, але не менш важливих. Сім'я починає формуватися тоді, коли народжується дитина, а поки що це союз двох людей, які живуть для себе. На початку мотивація такого співіснування не усвідомлюється, однак згодом подружжя все одно опиниться перед проблемою народження спадкоємців. 'Трирічний бездітний шлюб виразно виявляє сімейні цінності: І) для себе з метою створення емоційного комфорту (передусім для відпочинку), 2) для продовження роду тощо. Якщо бездітний шлюб згодом когось не влаштовує, то передусім чоловіка, особливо після досягнення ним 30-річного віку, для якого відсутність дитини в цей час часто рівнозначна краху сімейних відносин. Водночас народження дитини створює низку різних, особливо побутових, проблем, до яких подружжя здебільшого є непідготовленим. Ланцюжок взаємних очікувань тут простий і, як правило, не має інших варіантів: чоловік сподівається на знання і досвід дружини, яка, у свою чергу, також малообізнана й чекає допомоги від власної мами, але не свекрухи. Однак «новоспечені» бабусі, юність яких припала на 1970-1980-ті роки, свого часу також, здебільшого, мало переймалися активною самопідготовкою для виховання своїх тепер уже дорослих дітей, оскільки знову-таки сподівалися на допомогу старших, що виявлялося, наприклад, у бажанні отримати «відпустку», тобто на невизначений час відправити новонароджених до батьків. З цього приводу у відомого гумориста П. Глазового.є ціла низка жартівливих етюдів: виявляється, що це явище процвітало вже тоді. У вихованні дітей, на жаль, фігурують очевидні нісенітниці, забобони, однотипний догляд, оскільки вони базуються на спрощеному уявленні про навчання та виховання, унаслідок чого почастішали випадки госпіталізму, затримок у психічному розвитку дітей. На цьому фоні екзотично сприймаються спроби новоявлених вихователів заявити про себе різними екстремальними теоріями загартовування дітей, наприклад, холодом: новонародженому натирають голову снігом, обливають холодною водою тощо, тобто «загартовують». Хочеться поставити одне з риторичних запитань «експериментаторам»: «Чому у тваринному світі новонароджене створіння «чо-. мусь» повзе до мами, а не втікає від неї?». Сучасні бабусі та дідусі є працездатними людьми, яким до виходу на пенсію залишається десять і більше років, і часто вони не готові в такому віці до появи онуків, що не додає радості від спілкування з ними. І якщо молодим батькам дитина перешкоджає розв'язувати власні корисливі проблеми, оскільки порушує звичний і зручний ритм життя, то онук (онучка) стає для всіх обузою. Як правило, така сім'я не має шансів на успіх. У конфліктних випадках ініціативу з виховання дитини беруть на себе батьки, як правило, дружини. Тоді дитина прибуває до них: на день, потім -~ на тиждень, місяць. Певно, що спочатку подружжя дійсно сподівається^ що період перебування дитини поза власною домівкою буде нетривалим, однак час спливає, і згодом молоді батьки вже не поспішають її забирати, хоча для цього часто вже створені відповідні умови. Подружжя поступово звикає до «дистанційного навчання і виховання», заявляючи про себе випадковими, здебільшого непідго-товленими візитами, які нагадують раптову атаку і панічну втечу. Якщо дідусь і бабуся пенсіонери, то дитина може жити в них роками, рідко спілкуючись з татом і мамою, які з'являться лише тоді, коли прийде час збиратися до школи. Як потім важко батькам звикати до того, що дитина постійно поруч, бо доводиться вносити серйозні корективи в зручний і усталений для себе порядок. Характерно, що в конфліктних ситуаціях, пов'язаних з народженням дітей, які потенційно спричиняють побутові незручності, чоловік спочатку займає позицію статиста, прагнучи мінімально втручатися в процес безпосереднього догляду. Молода дружина, як правило, на такі прояви «уваги» не реагує, що зумовлюється знову ж таки зразками сімейних відносин її батьків. Аналогічні уявлення має чоловік, тому така взаємна виховна позиція обох влаштовує. Однак накопичена втома згодом дає взнаки, і дружина за активної підтримки своїх батьків розпочинає звинувачувати чоловіка у відсутності необхідної допомоги, тоді як батьки чоловіка схильні тривалий час займати позицію невтручання, бо, як правило, менш поінформовані про внутрісімейну ситуацію. Конфлікт досягає апогею, коли у взаємних суперечках подружжя потік взаємних звинувачень, апелювання до власних батьків, приниження батьків партнера зростає. Якщо ж потім у нього активно втручаються старші дорослі, то шанси зберегти таку сім'ю катастрофічне знижуються. Чому так відбувається? Причина криється не лише в примітивному сімейному досвіді, який базується на вузьких внутрісімейних уявленнях, плітках, нісенітницях, небажанні самовдосконалюватися. Це ще й відверті прояви нігілізму,, егоїзму, примітивізмумис-лення, обмеженого загального розвитку. У сімейному вихованні сформувалися різні стереотипи, наприклад, батьківська зайнятість (посилання на відсутність вільного часу), або створення ілюзії зайнятості для себе. Нині подібний стереотип доповнюється уявленнями (часто - цілком виправдано) про надмірні затрати зусиль і часу, спрямованих на покращення економічного становища сім'ї і, як наслідок, ще більше стабілізується. Парадокс полягає в тому, що батьківська увага однаково відсутня в сім'ях, полярних за рівнем матеріального забезпечення. На нестачу вільного часу більше посилається батько. Мати виправдовується, запевняючи, передусім себе, ніж оточення, що це відповідає дійсності, їй належить активна позиція в навчанні і вихованні дітей, особливо в підтримці зв'язків зі школою. Апелювання батька до відсутності часу, як правило, є черговою формою прикриття власної бездіяльності, небажання займатися навчально-виховними проблемами, бо все «начебто гаразд» і, зрештою, є мати. Зауважимо, що такі тенденції в характеристиці батьківської сімейної позиції не стосуються тих сімей, де чоловіки змушені тривалий час перебувати далеко від рідної домівки. Наприклад, лише з Івано-Франківської області з 1460 тис, населення 250 тис. працюють за кордоном. За неофіційними даними, на таких заробітках перебувають 150-350 тис. жителів Львівщини. Значна вікова категорія тих, хто виїжджає, це особи віком 25-27 років,.більшість з яких мають сім'ї (50—60%.). Однак жінка, обтяжена різноманітними проблемами, втомлюється не менше від чоловіка, і також хоче відпочити. Через це для подружжя типовою в пошуках вільного часу є ситуація суперництва, сутність
якого полягає не у співробітництві з дітьми, а у відпочинку, часто незалежному від них, Виходить, що суб'єктивне тлумачення «вільного часу» здебілвшого спрямовується на задоволення власних потреб, для організації особистого дозвілля, особливо тоді, коли діти перебувають вдома. Розрив зв'язків сім'ї і школи,.який окреслився в 1970—1980-х роках, нині активно розвивають вихідці з.таких сімей, які самі вже батьки, тому зрозуміло, що ця тенденція є наступальною. Не випадково, що проблеми подолання соціального інфантилізму, формування активної життєвої позиції в підростаючого покоління були в зазначений вище період одними з найважливіших у навчанні й вихованні. Сьогодні ситуація складніша, бо діти почуваються безпечно, залишені наодинці, кинуті напризволяще, тоді як батьки зайняті собою. Але така безпека може стати основою для соціальної некерованості, бо діти є соціальне ображеними через нестачу батьківської уваги і тому, шукаючи різноманітні форми захисту від оточення, обирають агресивність, яка є найбільш доступною і, на їх думку, ефективною. Дехто з батьків (насамперед чоловіки) відверто прагне настання довгоочікуваного понеділка, про що, не приховуючи, можуть повідомити дитині (протилежними будуть емоції в не дуже очікувану п'ятницю.або суботу). Справжня. Кайдашева сім'я, де мешкали разом, але разом не жили, проте всі були дійсно зайняті. Показовим стереотипом «батьківської зайнятості» є гумореска II. Глазового про те, як батько привів чужу дитину додому з дошкільного закладу й на здивування дружини відповідає: «А тобі не все одно, ти ж її завтра «відтарабаниш» назад». Ніякі причини не можуть виправдати батьківської бездіяльності в стосунках з дітьми. Зайнятість батьків в оточення асоціюється з домашньою зайнятістю в жінки та позадомашньою - у чоловіка. На жаль, роль зайнятого батька часто культивується дружиною,. Діапазон причин тут широкий: від об'єктивних до суб'єктивних (від втомлюваності чоловіка на роботі до матеріальної залежності від нього тощо). Навіть, погодившись на такі життєві умови, жінка все ж прагне до виконання традиційної для себе ролі в суспільстві - ролі берегині. Водночас доводиться констатувати суттєвий недолік — споживацьке розуміння цього поняття чоловіком, що виявляється у відході його як батька від сімейного навчання й виховання. Наприклад, він згадує про власні батьківські обов'язки тоді, коли необхідно застосувати до дитини санкції, заодно звинувачуючи в негараздах дружину, а власну бездіяльність пояснюючи зайнятістю. Відбувається своєрідна сублімація енергії, к.оли замість гармонічної реалізації навчально-виховної мети провідними стають поточні побутові інтереси: «Мені б їх прогодувати», «Мені б їх одягти» тощо, що є, безумовно, важливими проблемами. Домінування побутових інтересів витісняє духовні прагнення. У дітей дошкільного та молодшого шкільного віку стабілізується соціальний госпіталізм, який на відміну від ідентичного явища в немовлят характеризується дефіцитом спілкування як наслідком не стільки низької психологічної культури, скільки економічної скрути в сім'ї, знецінення духовності як соціальної моди на буденному рівні міжособистісної взаємодії, а отже, прогресуючими тенденціями в нівелюванні моральних почуттів. Гасло «Кожен за себе»,, яке впроваджується на засадах пріоритетності матеріального, призводить до формування соціальне небезпечної індивідуальної психології, згідно з якою «мета - все, засоби - ніщо». Відсутність інтимно-особистісного спілкування, спілкування заради спілкування посилюють в дитини феномен госпіталізму, а в батьків переконаність, що вони є вичерпними в піклуванні про дитину. Феномен існування поруч, але не разом створює ілюзію батьківської зайнятості не тільки в педагогів, а й у дітей - активних та основних провідників цього стереотипу. Дитина тимчасово вірить у батьківську зайнятість, особливо в молодшому шкільному віці. Пізніше дитяча негативна оцінка цієї позиції виникає, насамперед, у тих сім'ях, де батьки постійно наголошували на власній жертовності («Я живу заради вас», «Подивись, як я працюю» тощо). Жертву спочатку жаліють, а потім починають від неї дратуватися. Ореол «страждальця» (<<страждалиці»)дійсноможез'яви-тися, коли батьки разом вже не проживають. А поки що, спричинена невизначеністю, ситуація дитячої провини не хоче узгоджуватися з тим дозвіллям, яке батьки можуть влаштувати і влаштовують для себе. Як наслідок сімейного дискомфорту, прогресуюча в таких випадках дитяча агресивність натикається на не менш активну протидію з боку найближчого сімейного оточення. Для вияву уваги власним дітям, усупереч будь-якій зайнятості, бракує звичайної відповідальності, почуття обов'язку. Вечори, коли сім'я може зібратися разом, перетворюються на від-бувальщину. Звичним явищем стало, коли сніданки, обіди для кожного члена сім'ї по-різному регламентовані. Але ж це також вільний час. Чомусь у його пошуках (якщо така проблема справді існує) ігноруються патріархальні сімейні традиції, коли сім'я могла б щоденно бути за обіднім столом, їсти повагом, обговорюючи події дня, приймаючи спільні рішення, а не похапцем, що відображається й на стилі та змісті взаємного спілкування. Для розвитку спілкування заради спілкування потрібно докласти вольових зусиль, до чого дорослі часто не готові. Для цього необхідна зацікавленість у кінцевих результатах, психічного розвитку дитини, і. позитивний досвід спілкування батьків у дитинстві.. Проблема ця глобальна, розрахована на тривалу в часі навчально-виховну ситуацію. А сьогодні навіть у ситуації бездіяльності батьки вірять у власну «всезайнятість», інколи настільки щиро, що легко конфліктують з тими, хто в цьому сумнівається. На жаль, це одна з особливостей нащої буденної психології, яка може виявитися будь-де (не обов'язково в сім'ї). Змоделюємо типову вуличну ситуацію: перехожий звертається до нас з проханням показати потрібний напрямок шляху, а ми, як правило, похапцем* спрощено роз'яснюємо, посилаючись на брак часу. Припущення, що слід провести незнайомця, самостійно вказати йому найближчі орієнтири, для чого треба особисто.пройти певну частину шляху в незапланованому для себе напрямку, навіть.не виникають. Проте ймовірно, що після такого імпровізованого пояснення, уповільнивши крок, ми будемо спостерігати, куди вирушить незнайомець. Про брак часу при цьому вже не згадуватимемо. Стереотип.батьківської зайнятості, як уже зазначалося, е схожим у сім'ях з різними матеріальними статками, особливо -»у полярних. Матеріальні негаразди відволікають від дитячих справ і тоді, коли статки задовольняють, бо високий рівень добробуту потребує постійного вдосконалення. Мотивація приховання власної бездіяльності перед іншими дорослими стала в батьків традиційною і неухильно набуває масштабів соціальної звички, але від себе не сховаєшся. Типовим явищем у стосунках, з дітьми є також небажання пояснювати, тлумачити їм мотиви своїх вимог, застосування санкцій тощо. У дітях цінується покірливість і, навпаки, не підтримується незалежність, яка розцінюється як неслухняність, упертість. Від несприятливих наслідків постійного психологічного насилля (аж до самогубств) страждають діти, зорієнтовані на ситуацію успіху. У країні вже давно триває демографічна криза: виявляється, не потрібні криваві катаклізми для кардинального зменшення кіль-' кості населення, якого з 1991 року стало мещде на п'ять, а за деякими джерелами, на шість і більше мільйонів. Безумовно, вплив державницької політики заперечувати безглуздо, однак, регресивні популяційні тенденції виникли ще в СРСР у 1970-ті роки, коли поширеними стали сім'ї з однією дитиною. Тоді на фоні минулих років, які відзначалася численними негараздами (воєнними лихоліттями, побутовими незручцостями, низьким рівнем освіченості тощо), у дорослих стали домінувати соціальні настрої, згідно з якими сенс життя вбачався не лише в праці, а й у відпочинку. Як наслідок, особливо починаючим 1950-х років, активно культивувалися гіюживацькі тенденції, такі, як пожити для себе, і сучасні бабусі (дідусі) зараз є їх активними провідниками. У значної частини гро-І-.Іа дян сформувалася стійка позиція мати у шлюбі лише-одну дити-ІІу, похитнути яку дуже важко, оскільки вона формувалася десяті І літтями. Сім'я з однією дитиною є характерною, передусім, для м і ста. Задовольняти потреби двох і більше дітей складніше матері-ально, але незрівнянно легше виховувати в них загальнолюдські и кості, особливо емоційно-почуттєву сферу, бо діти мають постій-11 нй досвід взаємного спілкування в обмеженому життєвому прое-зі спільними речами користування. Можна', звичайно, запере-ч йти: мовляв, хай процвітає індивідуалізм, адже вся Європа орієнтується на індивідуалістичні засади, і ми повинні так робити, ('скільки крокуємо «у Європу». По-перше, ми маємо типовий приклад несприятливих наслідків процесів глобалізації, коли під загро-ііото нівелювання, а то й зникнення, опинилися ментальні цінності, по-друге, можливо, тому західноєвропейська цивілізація пережинає кризу духовних цінностей, що тенденційними для неї є стабільні к ризові явища в сімейній психології, яка будь-коли була гарантом стабільності держави, запорукою її національної безпеки. Водночас, чому в екстремальних ситуаціях, особливо в разі загрози для мласного життя, людина не згадує про свій індивідуалізм і закли-І.ас до співпереживання оточення, яке, передусім незнайоме, не 11 (Іспішає допомогти? Однак у схожих випадках представники цього оточення поводяться також аналогічно, що свідчить про спіяь-ІІ ість у людей переживань як-важливої структурної одиниці емо-11,і йно-почуттєвої сфери в осмисленні навколишньої дійсності. Як покращити сучасну психологію сімейних відносин? Мабуть, не варто суспільству створювати собі проблеми, щоб потім з ними т| Іивалий час героїчно і, як правило, безуспішно, боротися, вико-!) 11 стовуючи військову термінологію типу «фронт, «надійніш тил», ••.фланги» тощо. Слід також враховувати ототожнення багатьма громадянами психології як науки і буденної індивідуальної психології. Зрозуміло, що така ситуація від необізнаності, низького психологічного супроводу навчально-виховного процесу, особливо у I Іолтавській, Донецькій, Дніпропетровській, Луганській, Харків Потрібна системна психологічна освіта, якою мають займатися професійні психологи. Ніхто ж з нас не заперечуватиме, Іцо всі ми I1 с І; І гою мірою кухарі (бо вміємо готувати їжу), водії (вміємо керувати світогляд суспільства. Важливим просвітницьким кроком було б, на-; приклад, введення уроків психології в школі як обов'язкового компоненту навчального плану, спрямованого на реалізацію принципу «Пізнай себе», пропагованого ще в античні часи Сократом (469-399 до н.е.) і особливо Платоном (428 або 427-348 або 347 до н.е.). Потрібні саме уроки з психології, як у післявоєнний час, а не етика і психологія сімейного життя, як це було короткий період у 1980-1990-х роках. Наскільки все-таки живучою є буденна сімейна директивна педагогіка! Деформоване розуміння подружніх відносин, сімейного виховання є однією з основних перешкод, які стають на заваді впровадження найкращих ідей психолого-педагогічної науки про сім'ю.
Дата добавления: 2013-12-14; Просмотров: 503; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |