КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Протестантизм. Протестантизм не є єдиним напрямом з спільною релігійною організацією, з єдиним віровченням і культом. Терміном «протестантизм» позначається група церков,
Протестантизм не є єдиним напрямом з спільною релігійною організацією, з єдиним віровченням і культом. Терміном «протестантизм» позначається група церков, які виникли в результаті реформ католицької церкви, що проходила в XVI - XVII ст. під впливом соціально-економічних і політичних змін в Європі. Реформа католицизму трактувалася самими протестантами як повернення до первинного християнства, як позбавлення його від перекручень: від феодального ієрархізму і авторитаризму католицької церкви, від протиставлення мирян і духовенства, цинічної розкоші і розпусти князів церкви. Протестантизм відкинув віру в необхідність особливих посередників між людь-ми і богом, які стоять над масою мирян і наділені надприродними якостями. Та-кими посередниками в католицизмі були і залишаються духовенство на чолі з папою. В протестантизмі основний наголос робиться на безпосередність відношення віруючих до Бога, на спасіння через особисту віру, відсутність якої не можуть компенсувати ніякі зусилля церкви, духовенства, ніякі матеріальні пожертвуван-ня самого християнина на користь церкви,ніяке скільки завгодно часте виконан-ня ним релігійних обрядів. Число самих обрядів значно скорочено, релігійний культ спрощений,релігія здешевлена. Використання ікон, статуй та інших зобра-жень Бога, святого духа, Діви Марії, святих скасовано, як ідолопоклонство. Від-мінений культ святих і мощів, культ Діви Марії, а в зв’язку з цим і багато релі-гійних свят. З семи католицьких і православних таїнств збереглося лише два: хрещення і причастя. Протестантизм відкинув всю церковну традицію - святе передання, яке скла-лося в епоху Середньовіччя, тобто постанови церковних соборів, послання пап і в основу свого віровчення поклав Біблію (особливо Новий Заповіт), яка була пе-рекладена протестантськими богословами на національні мови. Протестантські релігії зобов’язують всіх своїх прибічників не тільки самостійно вивчати Біблію, але й пропагувати її. В тих країнах, де переміг протестантизм, були, ліквідовані монастирі і монашество, скасовано безшлюбність духовенства. Протестантизм з самого початку виникає у вигляді ряду течій.Головними про-тестантськими течіями, що виникли в XVI от., були лютеранство, кальвінізм і англіканство. Найбільш чисельною гілкою протестантизму є лютеранство.Головними люте-ранськими країнами є Німеччина,Швеція,Данія,Фінляндія,Норвегія,Ісландія. В США лютеран по чисельності переважають тільки католики,баптисти і методис-ти. Назва течії походить від імені релігійного реформатора Мартіна Лютера (1483 - 1546 рр.), який в 1517 р. кинув виклик римському папі, прибив до дверей церк-ви у Вітенберзі свої 95 тез, що звинувачували зловживання католицизму. Виступ Лютера переріс в могутній загальнонімецький соціально-політичний рух, який утвердив лютеранство таким же повноправним культом, як і католицизм. Основу лютеранської церкви становить община, чи конгрегація, автономна тільки в своїх місцевих справах. Вона управляється виборною церковною радою на чолі з пастором, який запрошується і обирається общиною на невизначений термін, але нею не усувається. Лютеранство не централізоване в міжнародному масштабі, хоча існує Всесвітня лютеранська федерація, яка є лише координацій-ним центром. За своїм віровченням - лютеранство залишається майже незмінним з часів Лютера. Основне джерело віровчення - священне писання, головним чином Євангелія. Проте є в них і своє священне передання, свої богословські традиції і авторитети. Принципи лютеранства викладені в "Аугзбурзькому віросповідан-ні", «Великому» і «Малому» катехизисах Лютера та інших книгах, збірник яких називається «Книгою згоди» (1570 р.). Лютер вважав, що розум не може пізнати надприродне, що тільки одна віра може проникнути в таємниці релігії, її місте-рії, чудеса і догми, але не осягнути їх. Сучасні лютерани притримуються тієї ж точки зору. Роль обрядів в лютеранстві менша, ніж в католицизмі і православ’ї, ікони, мо-щі, культ святих, Богородиці ним скасовано, але збережено скромний одяг свя-щеннослужителів, вівтар, хрест. Велике місце в лютеранському богослужінні займають проповіді, релігійні гімни і органна музика. Кальвінізм оформився дещо пізніше лютеранства, в місті-державі Женеві, міжнародному торговому та ремісничому центрі того часу. Там діяв виходець з Франції Жан Ковен /1509 - 1564 рр./, чи в латинизованому варіанті - Кальвін, який став після смерті реформатора Ульріха Цвінглі головним продовжувачем його віровчення. В своїй головній роботі «Настанови в християнській вірі», Кальвін заявляє: Бог всемогутній, довести, що він існує, неможливо. Це, на його думку, справа віри, а не розуму. Вслід за Августином Кальвін говорить: люди настільки грі-ховні, що навіть найбільш старанні з них в справах віри не можуть спастися своїми зусиллями. Спасіння тому зовсім не залежить від волі і бажання людей. Бог з самого початку визначив одним загибель, а іншим спасіння. Тому, згідно кальвінізму, людина спасається зовсім не тому, що вона вірить в Бога. Вона, на-впаки, має дар. віри тому, що обрана Богом. Згідно вчення Кальвіна, ніхто не може знати, обраний він Богом чи ні. Вірогідним свідченням обраності може бути успіх в справах. Кальвінізм іде далі, ніж лютеранство, в спрощенні культу. Він відкинув релі-гійні картини, хори, спеціальний одяг священиків. В кальвіністських церквах не-має живопису, амвону; замість нього стоїть стіл, накритий простою скатеркою. Ще за життя Кальвіна кальвінізм став міжнародним рухом. Кальвін керував протестантами Франції /гугенотами/, Шотландії, Англії, Угорщини, Польщі. З голландським кальвінізмом було пов’язано виникнення особливої різновидності - армініанства. Арміній відкинув кальвіністське вчення пре приреченість і став учити, що Христос помер не тільки за вибраних, але за всіх і що всі люди здатні досягти небесного блаженства. Боротьба між ортодоксами і армініанами прохо-дить через всю історію кальвінізму і продовжується по нинішній день. У другій половині XVI ст. кальвінізм проникнув в Англію. Рух за визволення англіканської церкви від королівської опіки та подальше очищення від слідів ка-толицизму дістав назву пуританство (від лат. «purus» -«чистий»). Пуританський спосіб життя став прозивним. Пуритани засуджували всілякі розваги, навіть спорт. Для них була характерна сувора релігійність і тверезий практицизм. Сучасний кальвінізм існує в трьох формах: конгрегаціонізму, пресвітеріанства і реформатства. Багато в чому протилежна кальвінізмові державна релігія Англії - англікан-ство. Воно було введене в Англії після розриву з Римом парламентським «Ак-том про верховенство» (1534 р.), у відповідності з яким главою церкви був про-голошений король. Англіканство з усіх протестантських релігій зберегло в най-більшій мірі риси католицизму. Поділяючи протестантське заперечення чисти-лища та індульгенцій, ікон і мощей, авторитету папи, англіканство зберігає цер-ковну ієрархію, авторитаризм, не допускає ніякої демократії в церковній органі-зації, зберігає протиставлення мирян і духовенства, інститут єпископів, які при-значаються не папою, а королем. Крім розглянутих напрямів в протестантизмі виникло багато інших течій, ха-рактер віровчень яких пов’язаний з подальшою еволюцією протестантизму. Так, в XVII ст. виникають релігійні організації меннонітів, баптистів, квакерів. Течію меннонітів започаткував Менно Сіменс з анабаптистів, які пересели-лись в Нідерланди. Прийнята ними в 1632 p. «Декларація головних статей нашої християнської віри» висуває на перше місце ідею про те, що спасіння людства полягає єдино в підкоренні закону Христа, відкритого в Євангелії, в непротив-ленні злу. Менноніти на противагу анабаптистам, найбільш суттєвими рисами християнського ідеалу вважають смирення, покірність. Такий же характер носить і віровчення баптистів, у яких відмова від револю-ційних традицій народної реформації проявилася не тільки в зміні назви, але й в найсуттєвіших пунктах віровчення. Перша община баптистів виникла в 1609. р. в Голландії серед англійських емігрантів-конгре-гаціоністів - противників англі-канської церкви. У меннонітів баптисти запозичили обряд хрещення дорослих. Пізніше ця течія поширилася на багато країн світу. 3 1905p. існує Всесвітній со-юз баптистів, що об’єднує послідовників із понад 140 країн. У віровченні і культі баптисти дотримуються загальних принципів протестан-тизму, особливо догмату спасіння лише через особисту віру. Єдиним джерелом віровчення вважають Біблію, окрема частина їх зосереджує свою увагу лише на євангельських текстах. Баптисти не визнають ікон, святих, розп’яття, пишного вбрання священиків. Особливу увагу приділяють проповіді своєї віри, морально —повчальних норм. Богослужіння вони проводять два-три рази на тиждень в молитовних будівлях, які не мають вівтарів, хрестів. ікон, а лише біблійні гасла. Відзначають дванадесяті християнські свята /Різдво, Великдень, Трійцю, Возне-сіння та ін./, хоч і не супроводжують їх особливим ритуалом, Мають також вла-сні свята - Свято жнив і День єдності. Особливого значення надають обрядам хрещення та хлібопереломлення (причастя), як спогад про тайну вечерю. Визна-ють обряди похорон і шлюбу. Серед населення України баптизм поширився в 60-70-х рр. XIX ст. завдяки активній пропаганді місіонерів з Німеччини. На 1997 p. Всеукраїнський союз об’єднань християн-баптистів нараховував 1536 релігійних громад зареєстро-ваних і 444 незареєстрованих, мав 15 духовних навчальних закладів, 2266 свя-щеннослужителів, 10 періодичних релігійних видань. Організатором релігійної течії квакерів був ремісник Джон Фокс, який на про-тивагу англіканству і англійському кальвінізму, довів до логічного завершення протестантський принцип про виправдання однією вірою, відкинувши повністю і церковну організацію, і всі обряди. Квакери вчать, що істинне християнство полягає не в догмах, не у зовнішніх обрядах, не в тому чи іншому устрої церкви, а лише в безпосередньому просвітленні кожного віруючого святим духом, в певному внутрішньому світлі, яки просвітлює людину і спрямовує її до мораль-ної досконалості. Це вчення про внутрішнє світло - головна визначальна риса віровчення цієї релігійної течії. Союз таких внутрішньо освітлених і повинен утворювати церкву досконалих і святих. Квакери заперечують всілякі визначені богослужіння і таїнства, зовнішню обрядовість, духовенство і всі форми культу. Збори квакерів проходять в порожніх кімнатах і починаються в мовчанні, поки хтось з общини не відчує себе переповненим світлом і не почне проповідувати. Методистська церква, що появилася в Англії в першій третині XVIII ст., по-ставила перед собою завдання повернути народ у віру. За віровченнями і обря-дами методисти являють собою спрощене англіканство. «39 статей» англікан-ст-ва засновники церкви, брати Уеслі, вкоротили до 25. Особливо настоює ме-тодистська церква на практичному виконанні християнином своїх обов’язків, вел-кого значення надає емоційності в релігії. В XIX - XX ст. появилися такі протестантські течії і організації, як: «Армія порятунку», адвентисти, «Свідки Єгови», п’ятидесятники. «Армія порятунку» - це релігійно-добродійна організація, пов’язана з про-тестантськими церквами. Вона була створена в 1878 p. методистом Вільямом Бусом. На чолі «армії» стоїть «генерал», є «фельдмаршал»,«ад’ютанти», «офіце-ри». Основу армії становлять рядові віруючі -«солдати». Саме богослужіння но-сить військовий характер, проводиться за командою. Займається ця організація в основному -добродійною діяльністю. Вона організовує нічліжні будинки, безо-платну роздачу обідів при обов’язковій умові - брати участь в її релігійних захо-дах. «Армія спасіння» нині діє в багатьох країнах. В середині минулого століття в США виникла церква адвентистів. Основу її було закладено пророцтвами баптистського проповідника Вільяма Міллера, який стверджував, що незадовго на землю прийде Ісус Христос і встановить ти-сячолітнє царство для праведників, які воскреснуть. За уявленнями адвентистів, безсмертя душі та пекла немає,а прах людини оживе після пришестя Христа для здійснення над нею Божого суду.Пекло ж з’явиться лише після Страшного суду. Від баптистів адвентисти зберегли водне хрещення дорослих та інші догмати і культи. Перед хлібопереломленням проводять обряд омовіння ніг, як і баптис-ти, богослужіння вони здійснюють три-чотири рази на тиждень у молитовних будівлях, для яких характерні простота інтер’єру та відсутність традиційної хри-стиянської атрибутики. Через суперечки з питань догматики і культу адвентисти розділилися на течії: адвентисти сьомого дня,адвентисти першого дня,адвентис-ти тисячоліття, адвентисти євангельські, адвентисти-реформісти та ін. Особливо чисельною в Україні є церква адвентистів сьомого дня. Вона нараховує більше 500 релігійних громад, біля 800 священнослужителів, має 4 періодичних релігій-них видань. · Серед послідовників адвентизму у 70 -80 -х роках XIX ст. виникла в США протестантська течія «Свідки Єгови», яку очолив конгрегаціаністський пропо-відник Чарльз Рассел (Руссел). Ознайомившись з адвентизмом, він сприйняв його вчення про близькість другого пришестя Ісуса Христа і долю грішників і заявив, що це пришестя відбудеться негайно. У 90-х роках він створив організа-цію «Біблійне літературно-видавниче товариство Сторожової вежі» (з 1931 p. - «Товариство Свідки Єгови»), яке активно поширювало його ідеї. Це строго цен-тралізована організація, керівний центр якої знаходиться у Брукліні (Нью-Йорк) і яку очолює президент - намісник Єгови на землі. Регулярно скликаються вели-кі міжнародні асамблеї єговістів. Догматичною особливістю єговізму є вчення про те, що Христос уже зійшов на землю у 1914 p. і став невидимо правити світом. Єговісти вірять, що незаба-ром розпочнеться остання битва Христового воїнства з силами зла і після пере-моги Христа відбудеться тілесне воскресіння всіх мертвих. Лише ті, хто вірить у Єгову і підкоряється йому, житимуть у тисячолітньому царстві, а хто не вірить, той зникне назавжди. Єговісти визнають водне хрещення дорослих, дотримуються свята -«вечеря поминання смерті Христа» (використовують прісний хліб і червоне вино як сим-вол тіла і крові Христа). До недавнього часу ця релігійна організація була заборонена на території Ук-раїни. В 1997 p. було зареєстровано 537 релігійних громад єговістів. Майже 900 релігійних громад на і січня 1997 p. нараховував в Україні Всеук-раїнський союз християн віри євангельської (п’ятидесятників). Ця протестант-ська течія утворилася наприкінці XIX ст. у США на грунті баптизму і набула по-ширення у XX ст. Назва її походить від християнського свята п’ятидесятниці - на відзначення євангельської оповіді про зшестя святого духа на учнів Христа на п’ятдесятий день після його воскресіння. Маючи багато спільного у віро-вченні і культі з баптистами, п’ятидесятники на відміну від баптистів практику-ють не лише водне хрещення, а й хрещення святим духом. Вони вважають, що, як і на апостолів, дух святий може зійти на кожного, хто щиро вірить у Бога і пристрасно молиться, тобто вони вірять у можливість безпосереднього спілку-вання а Богом і одержання від нього видимих дарів Святого духа: здібності го-ворити на інших мовах (глососалія), пророцтва, зцілення і т.д. (всього 9 дарів). В 1948 p. була створена Всесвітня рада церков, яка включила в себе більшість протестантських організацій. Туди ж ввійшли і деякі православні церкви, які іс-нують на Заході. Цей рух за всесвітнє об’єднання християнства називається еку-менічним рухом (від давньогрецького слова «ойкумена» - «мир»,«всесвіт»). На-передодні 2000-ліття Різдва Христового рух набирає особливої сили і поширен-ня.
Дата добавления: 2013-12-14; Просмотров: 579; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |