КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Альтернативи діалектики
Говорячи про альтернативи діалектики, слід насамперед назвати метафізику. Термін «метафізика* вперше ввів систематизатор творів Арістотеля Андронік Родосський (І ст. до н.е.), назвавши так групу трактатів Стагіріта «про буття саме по собі», в яку входять 14 відомих на сьогоднішній день книг. Тут «метафізика» - «те, що над фізикою». У історико-філософському аспекті це поняття має ряд значень: 1) метафізика - це вчення про надпочуттєві, недоступні досвіду принципи і печатки буття (існування світу); 2) метафізика - це синонім філософії; 3) метафізика в переносному значенні (повсякденному розумінні) уживається для позначення чогось абстрактного, малозрозумілого; 4) метафізика - це наука про речі, засіб з'ясовування світоглядних питань (смисл життя - основне питання філософії та ін.), що не піддаються осмисленню за допомогою експериментів і методів конкретних наук; 5) метафізика - це концепція розвитку, метод пізнання, альтернативний діалектиці, особливістю якого є однобічність, абстрактність, абсолютизація того чи Іншого моменту в складі цілого. Метафізичний хід думки приймав різноманітні форми. Так, наприклад, в античності Геракліт підкреслював одну сторону сутнісного протиріччя буття - невпинну й безперервну змінюваність речей, яка, будучи абсолютизованою софістами, які ігнорували усталеність речей, привела Їх до повного релятивізму. Піддаючи критиці гераклітівський принцип мінливості, плинності, елеати загострили увагу на іншій стороні протиріччя буття - усталеності та впали в іншу крайність, припустивши, що все незмінне. Одні, так би мовити, «розплавляли» світ у потоці вогню, а інші немовби «кристалізували» його в нерухомому камені. У Новий час метафізика виступила у вигляді абсолютизації аналітико-класифікаційних прийомів щодо пізнанні природи. Постійно повторюючись у наукових дослідженнях, прийоми аналізу, експериментальної ізоляції й класифікації згодом породили в мисленні вчених деякі загальні принципи, згідно з якими в «майстерні» природи предмети існують немовби ізольовано, окремо. У зв'язку з подальшим розвитком філософії та конкретних наук метафізичне мислення проявилося у відмінній від діалектичної інтерпретації принципу розвитку - у вигляді примітивного еволюціонізму або ж різноманітних концепцій «творчої еволюції». Якщо примітивний еволюціонізм гіпертрофує кількісні й поступові зміни, залишаючи поза увагою якісні переходи й перерви поступовості, то прихильники концепції «творчої еволюції» абсолютизують саме якісні, істотні перетворення, не уловлюючи передуючі останнім, поступові кількісні зміни. Таким чином, для метафізики характерна схильність до крайнощів, перебільшення якоїсь з сторін об'єкта: усталеності чи змінюваності, повторюваності чи неповторності, відносної окремності чи зв'язності та ін. Розглядаючи альтернативність діалектики і метафізики, необхідно, проте, підкреслити, що метафізика не є чимось нелогічним, нерозумним, безрезультатним. Метафізика - це історично неминуча філософська теорія розвитку і метод пізнання, які займають певне місце в розвитку філософії, її категоріального апарату. Приміром, метафізика дала змістовне трактування таких важливих проблем, як співвідношення свободи і необхідності, з'ясувала природу загальних понять, істотно збагатила понятійний і термінологічний словник філософії та ін. Проте з розвитком науки метафізика проявила свою обмеженість і поступилася діалектиці як сучасному методу пізнання, осмислення дійсності. Діалектика як філософська теорія розвитку, що базується на розумінні сутнісності й універсальності суперечливості, сама є ілюстрацією цієї теорії, тому що містить у собі дві протилежні взаємодіючі позиції - позитивну (стверджувальну) і негативну (заперечну). У свій час у радянській філософії віддавали перевагу стверджувальній, консервативній стороні діалектики, абсолютизували все те, що було при соціалізмі, виправдували існуючі порядки, займалися їх апологетикою. Тому рідко згадували у філософській літературі, у підручниках про «революційно-критичну» сторону діалектики. На Заході ж, як правило, перебільшували, абсолютизували критичну, негативну сторону діалектики. Вірніше не перебільшували, а вважали цю сторону суттю діалектики. Відомими представниками такого роду інтерпретацій діалектики, що одержав назву «негативна діалектика», були німецький філософ Теодор Адорно (1903 - 1969 р.), французький мислитель Жан-Поль Сартр (1905 - 1980 р.). Аналіз їхніх робіт свідчить про те, що «негативна» діалектика - це однобока, суб'єктивістська концепція, яка виходить з абсолютизації заперечення, загальної руйнації всього існуючого, тотального критицизму, відкидання якоїсь позитивності, самозаперечення - і. тому не виходить за межі метафізики. Альтернативами діалектики є також софістика й еклектика, які виступають різновидами метафізики. Софістика - міркування, засноване на свідомому порушенні законів логіки, неправильному виборі вихідних положень, абсолютизації того або іншого визначення, змішуванні суттєвого і несуттєвого, на помилкових доказах, довільному випинанні другорядних властивостей предмета, використанні різноманітних значень того самого слова. Еклектика - алогічна концепція, що базується на довільному виборі координат, випадковому з'єднанні різних сторін речей, ігноруванні їхніх істотних розбіжностей, суб'єктивістському поєднанні елементів, положень різних вчень, концепцій, шкіл, поглядів. Еклектика - це, образно кажучи, «суміш» несумісного, а отже, вона не є ні теорією розвитку, ні теорією пізнання, ні методом, ні світоглядом. Різновидами метафізики є також догматизм і релятивізм. Догматизм (із грецьк. - положення, що сприймається на віру без доказів) - антиісторичний, абстрактний спосіб розгляду теоретичних і практичних проблем, коли при їхньому вирішенні не враховуються ні обставини місця, ні обставини часу. Термін «догматизм» введений старогрецькими скептиками Пірроном і Зеноном, які заперечували можливість істинного знання й звинувачували у догматизмі філософів, які робили стверджувальні висновки щодо субстанції речей. З часом зміст терміну еволюціонував. Кант вважав догматизмом усяке пізнання, не засноване на попередньому дослідженні його можливостей і передумов. Для Гегеля догматизм - це метафізичне, умовивідне мислення. Гносеологічна основа догматизму - одностороннє ставлення до істини, визнання в ній абсолютного моменту при одночасному ігноруванні її відносності. Психологічно догматизм базується на сліпій схильності до раз і назавжди вироблених і засвоєних прийомів і засобів пізнання й діяльності. Зворотною стороною догматизму є релятивізм (від лат. - релятивний, відносний) - теоретико-пізнавальна концепція, що виходить з одностороннього з'ясовування сутності істини, перебільшення моменту її відносності, тобто інтерпретації процесу пізнання. На відміну від догматизму, релятивізм перебільшує значення відносності істини, відкидаючи момент її абсолютності. Таким чином, якщо розглядати діалектику як теорію розвитку, то її антиподами є метафізика і «негативна» діалектика; якщо розглядати діалектику як логіку, то її альтернативами є софістика й еклектика; якщо ж розглядати діалектику як теорію пізнання, то її альтернативами виступають догматизм і релятивізм.
Завдання для самостійної роботи: 1. Поняття ”діалектктика” вперше застосував: а) Сократ; б) Платон; в) Геракліт; г) Арістотель; 2. Спочатку діалектикою позначали: а) вчення про розвиток; б) мистецтво діалогу; в) теорію буття; г) закони мислення; 3. До принципів діалектики відноситься принцип: а) розвитку; б) істинності; в) еволюції; г) якості; 4. Діалектика не спирається на закон: а) переходу кількісних змін у якісні; б) єдності і боротьби протилежностей; в) взаємодії необхідності та випадковості; г) заперечення заперечення; 5. Єдність якісної і кількісної сторін речі позначається котегорією: а) властивість; б) міра; в) явище; г) сутність; 6. До категорій діалектики не належить: а) одиничне; б) причина; в) явище; г) конфлікт; 7. Для характеистиці процесу розвитку використовуються діалектичні категорії: а) причина; б) явище; в) можливість; г) правильні відповіді а), в); 8. Альтернативою діалектики як логіки є: а) еклектика; б) песимізм; в) оптимізм; г) релятивізм; 9. Антиісторичний, абстрактний спосіб розгляду теоретичних і практичних проблем, який не враховує обставини місця і часу зветься: а) релятивізм; б) догматизм; в) еклектика; г) діалектика;
ТЕМА 7. ПІЗНАННЯ. НАУКОВЕ ПІЗНАННЯ ПЛАН 1. Проблема пізнання у філософії 2. Структура знання. Чуттєвий і раціональний рівні пізнання 3. Проблема творчості 4. Вчення про істину. Практика як критерій істини, основа й мета пізнання 5. Наукове пізнання: специфіка, рівні. Форми і методи наукового пізнання 6. Наука та її роль у суспільстві ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ТЕМИ Гносеологія, агностицизм, суб'єкт пізнання, об'єкт пізнання, знання, інформація, відчуття, сприйняття, уявлення, мислення, поняття, судження, умовивід, творчість, інтуїція, розуміння, пояснення, істина, практика, ідея, проблема, гіпотеза, концепція, теорія, спостереження, вимір, експеримент, аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення, індукція, дедукція, моделювання, ідеалізація, наука ПИТАННЯ 1. Насамперед слід зазначити, що пізнання - це процес цілеспрямованого активного відображення дійсності у свідомості людини, обумовлений суспільно-історичною практикою людей. Теорія пізнання (гносеологія) - це розділ філософії, що вивчає природу пізнання, закономірності пізнавальної діяльності людини, її пізнавальні можливості; передумови, засоби і форми пізнання, а також співвідношення знання з дійсністю, закони його функціонування, умови і критерії його істинності й достовірності. Головним у теорії пізнання є питання про відношення знання про світ до самого сзіту, чи здатна каша свідомість адекватно відображати дійсність. Вчення, що заперечує можливість достовірного пізнання сутності дійсності, одержало назву агностицизму. Проте помилковим було б думати, що агностицизм заперечує пізнання взагалі. Агностики вважають; що пізнання можливе лише як знання про явища (Кант), або про власні відчуття (Юм). Принципову можливість пізнання визнають не тільки матеріалісти, але й більшість ідеалістів. Проте в рішенні конкретних гносеологічних проблем матеріалізм та ідеалізм докорінно відрізняються. Для ідеалізму, що заперечує існування світу незалежно від свідомості, пізнання уявляється як самодіяльність цієї свідомості. Свій зміст знання одержує не з об'єктивної дійсності, а із спонтанної діяльності самої свідомості. Відповідно ж до матеріалістичної гносеології, джерелом пізнання, сферою, завдяки якій воно одержує свій зміст, є існуюча незалежно від свідомості об'єктивна реальність. Пізнання цієї реальності - це процес творчого відображення її у свідомості людини. Принцип відображення виражає сутність матеріалістичного розуміння процесу пізнання. Знання за своєю природою - це результат відображення, суб'єктивний образ об'єктивного світу. Довгий час матеріалістична філософія розглядала процес пізнання ізольовано від суспільно-історичної практики людства, винятково як пасивний споглядальний процес, у якому суб'єктом був окремий абстрактний індивід із вічними й незмінними пізнавальними здатностями, заданими йому природою, а об'єктом - така ж вічна й незмінна у своїх закономірностях природа. Подальший розвиток матеріалістичної гносеології виражається, по-перше, у поширенні діалектики як науки про найбільш загальні закони розвитку природи, суспільства, мислення і пізнання; а по-друге, у введенні принципу практики як основного й вирішального для з'ясування сутності гносеологічних проблем та їхнього рішення. Для сучасної матеріалістичної філософії процес пізнання носить суспільно-історичний характер. Це проявляється, по-перше, у тому, що всі людські пізнавальні здатності і можливості формуються на основі практики й обумовлені нею; по-друге, окрема людина вчиться мислити і пізнавати разом із засвоєнням форм і засобів людської діяльності, придбаних людством знань, мови, тобто завдяки засвоєнню суспільно-історичного досвіду, накопиченого попередніми поколіннями; по-третє, самий процес оволодіння цим досвідом передбачає життя в суспільстві, у людському колективі; по-четверте, те, що людина може пізнати і що вона пізнає, також визначається рівнем суспільно-історичного розвитку людства всесвітньо-історичним розвитком загальної системи знань, закріплених у предметах матеріальної та духовної культури, у категоріальній побудові мислення, у його структурі, мові. Протилежностями, за допомогою взаємодії яких реалізується процес пізнання, є не свідомість і не знання самі по собі і зовнішній світ (матерія, природа), а суб'єкт як носій свідомості і знання й об'єкт як те, на що спрямована пізнавальна діяльність суб'єкта. Суб'єкт пізнання - реальна людина, суспільна істота, наділена свідомістю, насамперед у таких її проявах як мислення, відчуття, розум, воля, яка засвоїла історично вироблені людством форми і методи пізнавальної діяльності і тим самим розвинула свої.пізнавальні здатності й опанувала історично конкретними здатностями до цілеспрямованої пізнавальної діяльності. Суб'єкт пізнання визначається і як суспільство в цілому, що має визначений засіб матеріального і духовного виробництва, певний історичний рівень розвитку культури і науки. Об'єкт пізнання - це те, на що спрямовується на основі практики пізнавальна діяльність суб'єкта. Об'єктом пізнання може бути в принципі вся дійсність, але лише тією мірою, у якій вона ввійшла в сферу діяльності суб'єкта. Результатом процесу пізнання є знання - суб'єктивна уява дійсності й до того ж не копія, а ідеальний образ, що є діалектичною єдністю суб'єктивного й об'єктивного. ПИТАННЯ 2. Існують різні типи знань: знання про об'єкти (матеріальні і духовні), про дії та властивості речей. Особливий тип знань становлять проблеми, тобто знання про невідоме. Вони звичайно виражаються у формі питань і приписів. Знання необхідні людині для орієнтації в навколишньому світі, пояснення і передбачення подій, планування й організації діяльності, вироблення інших нових завдань. Поняття «знання» іноді ототожнюють із поняттям «інформація». Це ж не зовсім правильно. Інформація виступає як особливий засіб взаємодії, за допомогою якого здійснюється передача змін від об'єкта В до суб'єкта А в процесі відображення, засіб, що реалізується через потік сигналів, які йдуть від об'єкта до суб'єкта й особливим чином в ньому перетворюються. Знання ж постає у якості вищого рівня інформації, що функціонує в людському суспільстві. При цьому в якості знання виступає не вся інформація, що йде від В і сприймана А, але лише та її частина, що перетворена йі перероблена А особливим чином. У процесі переробки інформація повинна набути знакової форми або виразитись в ній за допомогою інших знань, що зберігаються в пам'яті. Вона повинна одержати зміст і значення. Отже, знання - це завжди інформація, але не всяка інформація є знання. У перетворенні інформації з знання діє цілий ряд закономірностей, що регулюють діяльність мозку і різноманітних психічних процесів, а також різноманітних правил, що включають знання в систему суспільних зв'язків, у культурний контекст визначеної епохи. Завдяки цьому знання стає надбанням суспільства, а не окремих індивідів. Початковою формою і джерелом знань є відчуття і сприйняття. Відчуття є образами, відображеннями, копіями або свого роду знімками окремих властивостей предметів або явищ об'єктивного світу. Сприйняття ж виступають як більш складні форми пізнання, що відбивають не окремі властивості предметів, а єдність різних сторін, властивостей, що характеризують образ предмета в цілому. Вони виникають на основі узагальнення відчуттів, осмисленого усвідомлення умов, при яких предмети впливають на органи почуттів. Сприйняття, таким чином, дають узагальнений образ. Ця особливість пізнання ще виразніше в такій формі знання як уявлення - узагальненому конкретному образі, відтвореному, створеному на основі заздалегідь сприйнятих образів предметів і явищ. Уявлення дає можливість зіставити різні сприйняття і наочно уявити властивості, зв'язки та взаємовідношення речей, які в даний момент безпосередньо і не сприймаються. Відчуття, сприйняття й уявлення, виступаючи в якості почуттєвих форм відображення, становлять лише перший етап пізнання, забезпечують конкретно - образне сприйняття головним чином зовнішніх індивідуальних особливостей предметів, їх деяких загальних властивостей. Вихід же за межі чуттєвого пізнання досягається за допомогою абстрактного мислення. Абстрактне мислення - це вища форма відображення, якісно відмінний момент пізнання, що дозволяє виявляти не тільки зовнішні властивості і відношення, але й найглибші зв'язки, розкривати закони зміни і розвитку природи і суспільства, проникати в сокровенні таємниці всесвіту. Формами абстрактного мислення служать поняття, судження й висновки. Поняття - форма мислення, що відображає загальні й істотні ознаки предметів і явищ. Вони відображають світ глибше, повніше й точніше, ніж уявлення й інші форми чуттєвого пізнання, оскільки втілюють у собі багатство конкретного, одиничного й особливого. Судження - форма абстрактного мислення, у якій за допомогою зв'язку понять стверджується або заперечується що-небудь про будь-що. Приклади: 1. Іванов - студент. 2. Вакуум не є порожнеча. Відносно дійсності судження оцінюються як істинні й хибні. До того або іншого судження людина може прийти шляхок безпосереднього спостереження якогось факту або опосередкованим шляхом — за допомогою висновку. Висновок - це процес мислення; в результаті якого я двох або декількох суджень виводиться нове судження. Приклад: 1. Всі метали проводять електричний струм. 2. Мідь - метал. Нове судженая: Мідь проводить електричний струм. Форми абстрактного мислення, раціонального пізнання нерозривно пов'язані між собою- Судження має пізнавальне значення, якщо поняття, що входять у нього, відбивають об'єктивний зв'язок реально існуючих об'єктів у думці. В свою чергу, всі наукові поняття утворюються на основі істинних суджень. Єдність почуттєвої та раціональної сторін пізнання обумовлюється об'єктивною єдністю зовнішніх і внутрішніх сторін предметів, їхньої сутності і її прояву, їхньої форми й змісту. У результаті жодна форма почуттєвого пізнання не існує без її усвідомлення в раціональній формі. ПИТАННЯ 3. У процесі пізнання поряд із раціональними операціями і процедурами беруть участь і нераціональні. Спробуємо з'ясувати їхню суть. Поряд із рішеннями, заснованими на узвичаєних нормах поведінки, людям доводиться приймати нестандартні рішення. Такий процес звичайно і називається творчістю. Хоча механізм творчості ще недостатньо вивчений, можна з усією певністю сказати, що воно являє собою продукт біосоціальної еволюції людини. Тут слід звернути увагу на те, що вже в поведінці вищих тварин спостерігаються, хоча й в елементарній формі, акти творчості. Очевидно, що можливість до творчості закладена не просто в біофізичній іі нейрофізіологічній структурах мозку, але й у його «функціональній архітектурі». Оскільки за своєю біологічною і нейрофізіологічною структурою мозок людини якісно складніший мозку вищих тварин, то і його функціональна архітектура якісно складніша. Це забезпечує надзвичайну можливість переробки нової інформації. Особливу роль тут відіграє пам'ять, тобто збереження раніше отриманої інформації. Вона включає оперативну пам'ять, постійно уживану в пізнавальній і предметне - практичній діяльності, короткострокову пам'ять, що за невеличкі інтервали часу може бути задіяна для рішення часто повторюваних однотипних завдань; довгострокову пам'ять, що береже інформацію, яка може знадобитися у великих інтервалах часу для вирішення відносно рідко виникаючих проблем. Для досягнення своєї мети людям доводиться вирішувати певні завдання. Одні з них можуть бути вирішені за допомогою типових раціональних прийомів. Для вирішення інших потрібне створення або винахід нестандартних, нових правил і прийомів. Саме тут необхідна творчість. Творчість являє собою механізм пристосування людини в нескінченно різноманітному й мінливому світі, що забезпечує її виживання і розвиток. При цьому мова йде не тільки про зовнішній, об'єктивний, але й про внутрішній, суб'єктивний світ людини. Ця сторона справи не може бути охоплена раціональністю, що включає до свого складу величезне, але все ж кінцеве число правил, норм, стандартів. Тому творчість не протилежна раціональності, а е її природним і необхідним доповненням. Одне без іншого не могло б існувати. Творчість тому не ірраціональна, тобто не ворожа раціональному. Вона не від Бога, як думав Платон, і не від диявола, як думали багато теологів і філософів. У кінцевому рахунку, творчість на рівні результатів може бути консолідована з раціональною діяльністю, включена в неї, стати її складовою частиною або в ряді випадків призвести до створення нових видів раціональної діяльності. Це стосується й індивідуальної, й колективної творчості. Творчими здібностями тією чи іншою мірою володіє будь-яка людина. Але нове для індивіда не завжди є новим для суспільства. Справжня творчість у культурі, політиці» науці, виробництві визначається принциповою новизною результатів, отриманих у масштабах їхньої історичної значимості. Найважливішим з механізмів творчості є інтуїція. Вона містить у собі ряд певних етапів: 1) накопичення та несвідомий розподіл образів і абстракцій у системі пам'яті; 2) неусвідом-лене комбінування і переробка накопичених абстракцій, образів і правил з метою вирішення певного завдання; 3) несподіване для даної людини знайдення рішення, що відповідає сформульованому завданню. Нічого таємничого у творчості немає, і вона підлягає науковому вивченню. Це - діяльність, здійснювана мозком. Але вона не ідентична наборові виконуваних ним операцій. Експериментальне було доведено, що у вищих ссавців права й ліва півкулі мозку виконують різні функції. Права в основному переробляє і береже інформацію, що веде до створення почуттєвих уяв, ліва ж здійснює абстрагування, виробляє поняття, судження, надає інформації зміст і значення, виробляє і береже раціональні, у тому числі логічні правила. Цілісна уява пізнання здійснюється в результаті взаємодії операцій і знань, виконуваних цими півкулями. Якщо в результаті хвороби, травми зв'язок між ними порушується, то процес пізнання стає неповним, неефективним або взагалі неможливим. Проте право-ліва асиметрія виникає не на нейрофізіологічній а на соціально-психологічній основі в процесі виховання і навчання. Вона пов'язана також із характером предметно-практичної діяльності. У дітей вона чітко фіксується в 4-5-річному віці, у дівші функції півкуль розподілені протилежним чином. У процесі творчості й інтуїції -відбуваються складні функціональні переходи, у яких на якомусь етапі розрізнена діяльність по оперуванню абстрактними і почуттєвими знаннями, відповідно здійснювана правою і лівою півкулями, раптово об'єднується, приводячи до одержання бажаного результату, до осяяння, до певного творчого спалаху, що сприймається як відкриття, висвічування того, що раніше знаходилося в темряві несвідомої діяльності. питання 4. Пізнання виступає як процес проникнення думки в об'єкт, а пізнавальною метою цього процесу є осягнення істини. Проблема істини - одна з центральних у теорії пізнання. Об'єктивні ідеалісти трактують істину як якусь вічну ідею, що існує поза свідомістю людини в «царстві чистої думки», незмінна й абсолютна властивість ідеальних об'єктів (Платон, Августин) або як згода мислення із самим собою (теорія коге-ренції), із його апріорними, додосвідними формами (Кант). Німецький класичний ідеалізм, починаючи з Фіхте, привніс у трактування істини діалектичний підхід. За Гегелем, істина є діалектичний процес розвитку знання, система понять, суджень і теорій. Суб'єктивні ідеалісти - емпірики розуміють істинність як відповідність мислення відчуттям суб'єкта (Юм, Рассел) або як відповідність ідей прагненням особистості до досягнення успіху (прагматизм), або, нарешті, як найбільш просту взаємоузгоджуваність відчуттів (Мах, Авенаріус). Неопозитивісти розглядають істинність як узгодженість пропозицій науки з почуттєвим досвідом. Іноді під істиною розуміється результат довільної угоди, конвенціоналізм (А. Пуанка-ре) - істинно те, що визнається таким певною групою людей. З суб'єктивно-ідеалістичних позицій тлумачать істину і представники екзистенціалізму, розглядаючи її як форму психологічного стану особистості. Спільна риса всіх вище названих концепцій істини - заперечення об'єктивності змісту знання. Відмінний підхід до істини відрізняє мислителів, що спираються на принцип кореспонденції і розуміють істину як відповідність знання дійсності. Ця традиція, що сходить до Арісто-теля, була продовжена у філософії Нового часу (Ф. Бекон, Б. Спіноза, Д. Дідро, П. Гольбах, М Ломоносов, Н. Чернишевсь-кий, Г. Гегель, Л. Фейєрбах, К. Маркс і його послідовники). Сучасна матеріалістична гносеологія конкретизує традиційну концепцію істини через діалектичний взаємозв'язок понять: «об»ективна істина», «абсолютна істина», «відносна істина», «конкретність істини», «хиба». Об'єктивна істина - це такий зміст людських знань про дійсність, що не залежить ні від конкретної людини, ні від людства. Розглядаючи пізнання як суспільно-історичний процес, сучасна матеріалістична теорія пізнання підкреслює, що істина також є історично обумовленим процесом. Тому аналіз істини вона не обмежує характеристикою її лише як об'єктивної за змістом, а доповнює аналізом діалектики абсолютної і відносної істини або, точніше, діалектикою абсолютного і відносного в істині. Відносна істина - це таке знання, що у принципі правильне, але неповно відбиває дійсність, не дає її всебічного вичерпного образу. Історичний процес розвитку пізнання саме в тому і полягає, що неповне, однобічне звання заміняється більш точним, всебічним. Абсолютна істина - це такий зміст людських знань, який є тотожнім самому предмету та який не буде спростовано подальшим розвитком пізнання і практики. Немає й не може бути окремо абсолютної істини й окремо відносної. Існує одна істина - об'єктивна за змістом, що є діалектичною єдністю абсолютного і відносного, тобто е істиною абсолютною, але відносно визначених меж. Відносна істина з необхідністю містить у собі момент абсолютної, обумовлює і передбачає її. Абсолютна істина, у свою чергу, дається людині лише через відносні істини, що перебувають у безкінечному процесі постійного розвитку. Помилковим було б припускати, що абсолютна істина є недосяжним ідеалом. У кожній відносній істині є момент абсолютної. Це те об'єктивно істинне, перевірене практикою знання, що не спростовується подальшим розвитком пізнання, а зберігається, включаючись у зміст нового знання. Одним з основних принципів гносеології є принцип конкретності істини, що передбачає максимально повне й точне виявлення тих меж, у яких знання характеризується об'єктивною істинністю. Вимога конкретності істини означає, що об'єкт слід розглядати в тих умовах місця й часу, у тих зв'язках і відношеннях, у яких він виник, існує й розвивається. Незнання або ігнорування цих меж перетворює наші знання з істини в заблудження. Хиба (заблудження) - це такий зміст людського знання, у якому дійсність відтворюється не адекватно і який обумовлено історичним рівнем розвитку суб'єкта і його місця в суспільстві. Заблудження - це не спеціальне перекручування дійсності в уяв-леннях суб'єкта. Існування його обумовлене закономірностями розвитку, як самого пізнання, так і практики. Що ж служить критерієм істини? Такий критерій не може бути виявлений ні в самому об'єкті пізнання, ні у свідомості суб'єкта. Істина як вірне відображення дійсності у свідомості людини припускає певну взаємодію суб'єкта й об'єкта. Основою ж таких пізнавальних взаємовідносин є практика - пред-метно-чуттева діяльність людей, спрямована на перетворення світу природного і соціального. При цьому мається на увазі предметно-чуттєва діяльність не окремої людини, не одиничні випадки впливу людей на навколишній світ, а досвід усього людства в його історичному розвитку. Будучи основою й метою пізнання, практика служить і критерієм істини. Слід сказати, що є філософи (представники раціоналізму ХУІІ-ХУШ ст., позитивізму, деякі філософи-марксисти), які на тій підставі, що логічний доказ має широке й багатогранне застосування в науковому пізнанні, стверджують, що й логіка є критерієм істини, оскільки істинність логічних форм може визначатися їх взаємним логічним зв'язком і взаємною відповідністю. Постановка питання про логічний критерій істини безпосередньо пов'язана з існуванням логічного доказу, можливого без звернення до практики. Відзначаючи цю важливу рису, вчені, що визнають логічний критерій істини, тим самим стверджують, що доводити можна не тільки практичним шляхом, але й теоретичним, логічним. Це, безумовно, так, але призначення критерію істини полягає в тому, щоб розрізняти, відмежовувати істинне від неістинного, а для цього необхідна саме практична перевірка, як логічного доказу, так і теоретичного обґрунтування. Звичайно, і логіка здатна виявити деякі помилки, якщо вони е в тій або і ншій концепції, проте -усунення логічних помилок забезпечує лише логічну слушність висновків. Інакше кажучи, логічна слушність є необхідною основою наукового мислення, ефективного дослідницького пошуку, попередньої перевірки, умовиводів. На противагу раціоналізму, емпіричний напрямок у гносеології, розробляючи в принципі правильне вчення про почуттєве походження наших знань, приходить, проте, до помилкового висновку, що істинність будь-яких теоретичних побудов може бути перевірена лише шляхом їхнього порівняння з вихідними даними почуттєвого досвіду. Тим часом історія науки свідчить, що її най-видатшші досягнення часто суперечать вихідним почуттєвим даним. І ця суперечливість між теорією та почуттєвими даними зовсім не означає хибності ні того, ні іншого. Розв'язання цієї суперечливості передбачає застосування критерію практики. Форми практичної перевірки істинності знань різноманітні. Це і лабораторний експеримент, і спостереження за допомогою різних приладів, і промислове і сільськогосподарське виробництво. Перевірка істинності соціального пізнання здійснюється всім суспільним життям. ПИТАННЯ 5. Безпосередній зв'язок пізнання з практикою визначає донаукове, так зване стихійно-емпіричне, повсякденне пізнання. Безпосередня мета цього пізнання — не самоцінне пізнання світу, а лише виробництво предметів, яке, у кінцевому рахунку, неможливе без певного знання про предмети і знаряддя праці, шляхи їхньої зміни, застосування та ін. Характерними рисами стихійно-емпіричного пізнання є, по-перше, опора не на якісь теоретико-пізнавальні концепції, а на багаторазове повторення поколіннями людей однакових операцій із речами і їхніми властивостями; по-друге, відсутність своїх специфічних методів і спеціальних засобів (засобами якого є знаряддя праці, що виконують як виробничі, так і пізнавальні функції), по-третє, результати цього рівня пізнання звичайно виражаються їа закріплюються у виробничому досвіді, у визначених рецептурних правилах, що фіксують дії, необхідні для одержання корисного ефекту, по-четверте, донаукове пізнання ніяк не пов'язане з певним конкретним об'єктом пізнання (об'єктом тут є ті різноманітні явища, із якими пов'язані люди в процесі своєї життєдіяльності). Наукове пізнання, виникнення якого пов'язане із суспільним поділом праці, відокремленням розумової праці від фізичної та перетворенням розумової діяльності на відносно само стійну сферу - це цілеспрямований процес, що вирішує чітко визначені пізнавальні завдання, обумовлені метою пізнання. Наукове пізнання являє собою відносно самостійну, цілеспрямовану пізнавальну діяльність, що складається з взаємодії таких компонентів: 1) пізнавальної діяльності спеціально підготовлених груп людей, що досягли певного рівня знань, навичок, розуміння, виробили певні світоглядні та методологічні настанови відносно своєї діяльності; 2) об'єктів пізнання, що можуть не збігатися безпосередньо з об'єктами виробничої діяльності, а також практики в цілому; 3) предмета пізнання, що детермінується об'єктом пізнання і проявляється у певних логічних формах; 4) особливих методів і засобів пізнання; 5) вже сформованих форм пізнання і мовних засобів; 6) результатів пізнання, що виражаються головним чином у законах, теоріях, наукових гіпотезах; 7) цілей, що спрямовані на досягнення істинного і достовірного систематизованого знання, здатного пояснити явища, передбачати їхні можливі зміни і бути застосованими практично. Перший, початковий щабель наукового пізнання (дослід-' ження) об'єкта - одержання відповідних знань про нього, установлення фактів, що дають певну інформацію про його властивості та зв'язки. Факти - це сприйняті людиною (суб'єктом пізнання) та зафіксовані у визначеній формі ті або інші сторони, моменти дійсності. Найважливішою особливістю наукового факту є його істинність, що припускає досвідну перевірку. Становлячи емпіричний базис науки, факти грають значну роль у розвитку пізнання. Для одержання необхідних фактів у науці використовуються різні методи наукового пізнання. Методи - це певні прийоми, засоби досягнення мети, підходу до пізнання і перетворення дійсності. Методи, якими користуються конкретні науки, носять більш-менш частковий характер. Філософія ж займається розробкою таких методів, що уживані в будь-якій галузі пізиання. Загальну методологічну роль виконують усі принципи й закони діалектики. До методів наукового пізнання, широко уживаним у дослідницькій діяльності на емпіричному рівні, відносяться спостереження, вимірювання й експеримент. Спостєрєжєння - певна система. фіксування та реєстрації властивостей досліджуваного об'єкта в природних умовах або в умовах експерименту, що спрямовується визначеною задачею. Метод спостереження є обмеженим методом, оскільки з його допомогою можна лише зафіксувати визначені властивості і зв'язки об'єкта, але не можна розкрити його природу, сутність, тенденції розвитку. Основні функції цього методу: 1) фіксація та реєстрація фактів; 2) попередня класифікація зафіксованих фактів на основі певних принципів; 3) порівняння зафіксованих фактів. Метод виміру - це певна система фіксації та реєстрації кількісний характеристик досліджуваного об'єкта за допомогою різноманітних вимірювальних приладів і апаратів. Основні функції цього методу: 1) фіксація кількісних характеристик об'єкта; 2) класифікація та порівняння результатів виміру. Експеримент - це метод емпіричного рівня пізнання, засіб почуттєво-предметної діяльності, коли явища вивчають за допомогою спеціально обраних або штучно створених умов, що забезпечують протікання в чистому вигляді тих процесів, спостереження за якими необхідне для встановлення закономірних зв'язків між явищами. Експеримент широко застосовують не тільки в природничих науках, але й у суспільній практиці, де він відіграє значну роль у пізнанні і управлінні соціальними процесами. Крім зазначених специфічних методів емпіричного рівня наукового пізнання, застосовуються також загальнонаукові методи, що є загальними методами пізнання й мислення. До них відносяться аналіз і синтез, абстрагування, узагальнення, індукція і дедукція, моделювання, ідеалізація. Аналіз - це розчленовування предмета на його складові дід-частини (сторони, ознаки, властивості, відношення) з метою їхнього всебічного вивчення. Синтез - це поєднання раніше виділених частин (сторін, ознак, властивостей, відношень) предмета в єдине ціле. Аналіз і синтез діалектичне суперечливі і взаємообумовлені і методи наукового дослідження. Абстрагування — це метод відволікання від деяких властивостей і відношень об'єкта й одночасно зосередження основної уваги на тих властивостях і відношеннях, що є безпосереднім предметом наукового дослідження. Узагальнення - це метод наукового пізнання, за допомогою якого фіксуються загальні ознаки і властивості певного класу об'єктів і здійснюється перехід від одиничного до особливого і загального, від менш загального до більш загального. Індукція - це такий метод наукового пізнання, коли на основі знання про окреме робиться висновок про загальне. Це процес виведення загального положення на основі спостереження за рядом одиничних фактів. Дедукція - це метод наукового дізнання, за допомогою якого на підставі загального принципу логічним шляхом з одних положень як істинних із необхідністю виводиться нове істинне знання про окреме. Моделювання — це метод вивчення об'єкта (оригіналу) шляхом створення і дослідження його аналогу (моделі), що заміняє оригінал, його сторони і властивості, які становлять безпосередній предмет наукового інтересу. Виділяють дві групи моделей: матеріально-природні об'єкти, що підпорядковуються у своєму функціонуванні природним закономірностям, та ідеальні, що фіксуються у відповідній знаковій формі, функціонують за законами логіки, але в кінцевому рахунку є відбитком матеріального світу. До ідеальних моделей належать результати логіко-математичного й інформаційного моделювання. Ідеалізація - це засіб логічного моделювання, завдяки якому створюються ідеалізовані об'єкти. У ході аналізу наукових даних провадяться відповідні узагальнення, висуваються певні ідеї. Ідея - це форма наукового пізнання, що відбиває зв'язки, закономірності дійсності і спрямована на її перетворення, і з'єднує істинне знання про дійсність і суб'єктивну мету цілеспрямованого перетворення останньої. Крім ідеї, формами наукового пізнання є також проблема, гіпотеза, концепція, теорія. Проблема - це форма наукового пізнання, єдність двох змістовних елементів: знання про незнання і передбачення можливості наукового відкриття. Проблема - це суб'єктивна форма вираження необхідності розвитку знання, що відбиває протиріччя між знанням і дійсністю або протиріччя в самому пізнанні; вона одночасно є методом і засобом пізнання. Гіпотеза - форма і засіб наукового пізнання, за допомогою якого формується один з можливих варіантів рішення проблеми. Це - ймовірні судження, припущення, здогадки, засновані на спостереженні, узагальненні фактів, на сукупному знанні, але ще не доведені. Концепція - це форма і засіб наукового пізнання, засіб розуміння, пояснення, тлумачення основної ідеї теорії. Теорія - це найбільш адекватна форма наукового пізнання, система достовірних, глибоких і конкретних знань про дійсність, що має струнку логічну структуру і дає цілісне, синтетичне уявлення про закономірність і сутнісні характеристики об'єкту. На відміну від гіпотези теорія є знанням достовірним, істинність якого доведена й перевірена практикою. ПИТАННЯ 6. Наука - це історично сформована форма людської діяльності, спрямована на пізнання і перетворення об'єктивної дійсності. Вона постає і як певний результат діяльності у вигляді системи знань, і як їхнє духовне виробництво, тобто процес. За своїм предметом науки діляться на природничо-технічні, що вивчають закони природи й засоби її освоєння і перетворення, і суспільні, що вивчають різноманітні суспільні явища і закони їхнього розвитку, а також самої людини як істоти соціальної (гуманітарний цикл). Предмет науки впливає на її методи. У природничих науках одним із головних методів дослідження є експеримент, а в суспільних - статистика. У кожній науці різниться емпіричний рівень, тобто накопичений фактичний матеріал - результати спостережень і експериментів, і рівень теоретичний, тобто узагальнення емпіричного матеріалу, виражене у відповідних теоріях, законах і принципах. Засновані на фактах наукові припущення - гіпотези, що потребують подальшої перевірки досвідом. Теоретичні рівні окремих наук змикаються в загальнотеоретичному, філософському поясненні принципів і законів, у формуванні світоглядних і методологічних сторін наукового пізнання в цілому. Поза суспільством наука не може ні виникнути, ні розвиватися. Але й суспільство на високому щаблі розвитку немислимо без науки. У античності наука існувала як результат поділу розумової і фізичної праці, який відбувся в рабовласницькій формації. Становлення власне наукових, відособлених і від філософії і від релігії форм знання за звичай пов'язується і з ім'ям Арістотеля, який започаткував основи класифікації різноманітних знань. Проте елементи наукового знання справляли тут дуже слабкий вплив на виробництво, здійснюване рабами, переважно ручною працею на основі емпіричних знань. В умовах феодалізму, коли з погляду релігійної ідеології пізнання світу розглядалося як щось гріховне, наука не могла розвиватися нормально. Натуральне господарство феодального суспільства продовжувало обходитися ручними знаряддями й обмежувалося переважно індивідуальним мистецтвом і досвідом майстрів. Капіталізм уперше поставив такі практичні проблеми, що могли бути вирішені вже тільки науково, виробництво досягло масштабів, які робили необхідним застосування механіки, математики й інших наук. Наука все більше стає духовним змістом продуктивних сил, її досягнення втілюються в технічних нововведеннях. З часу зародження капіталізму й до наших днів (незалежно від суспільного ладу) взаємозалежність наукового і матеріального виробництва постійно поглиблюється й удосконалюється. Сьогодні цей процес виражається в усе більшій автоматизації виробництва аж до часткової заміни роботи людського мозку кібернетичним приладдям, комп'ютерами. Наука усе більше перетворюється на безпосередню продуктивну силу. Даний процес відбувається і шляхом удосконалення методів виробництва (наприклад, шляхом заміни механічних методів обробки електричними, хімічними), а також скорочення часу на виготовлення виробів: створення дійсного багатства суспільства стає все менш залежним від робочого часу і кількості витраченої праці, а більш від загального стану науки і від рівня розвитку технології або від використання цієї науки у виробництві. Підвищення розвитку виробництва досягається й шляхом удосконалення управління економікою, що також є предметом вивчення суспільних наук. Розвиток науки, її вторгнення у всі шпари суспільного організму породили багато не тільки власне наукових, але й світоглядних проблем, які потребували філософського осмислення. Наукове мислення зруйнувало релігійну картину світу, що функціонувала тисячоліття, в якій людині пропонувалося універсальне й непохитне знання про те, як жити та які принципи лежать в основі світопорядку. При цьому наука не дала такого ж цілісного аксиологічно переконливого світорозуміння, яким було сприймане на віру релігійне світорозуміння. Наука навчила повсякденну свідомість сумніватися у всьому, і відразу ж породила навколо себе світоглядний дефіцит, який могла тепер заповнити одна філософія. І філософія відразу ж вступила в протиборство з наукою за право володіти останньою істиною. Якщо ж філософські положення не можуть одержувати підтвердження в тому смислі, як підтверджують себе наукові положення, то, для певної частини масової свідомості вони не можуть претендувати на істинність. Перенесення на науку тих сподівань життєвого управління, що раніш задовольнялися релігійним світоглядом, утворило основу нової ідеології сцієнтизму, тобто віри в науку як у єдиного пастиря. Неприпустимі як жорсткий диктат філософії над наукою, так і відмова філософії в можливості досягнення істини. Небезпечна і тенденція до безмежного звеличення досягнень природничих наук на противагу суспільним і гуманітарним дисциплінам, що позначилося на екологічному стані середовища (хімізація ґрунту, забруднення водойм, повітря), і на засиллі екстенсивних методів виробництва, і на переважній орієнтації на речове виробництво на шкоду соціальній сфері, і на різкому зниженні етичних і естетичних показників культури, і на все зростаючому впливі технократичної психологи, яка багато в чому виховала настрої споживання і накопичення. Отже, наука сама по собі - це велике завоювання людського генія. Вона розсунула обрії, вабить достатком матеріальних і духовних благ. Але «обожнена» наука, як і все обожнене, вже щось інше. Сама по собі наука не може вважатися вищою цінністю людської цивілізації, вона - засіб, а не мета.
ТЕМА 8. ПРОБЛЕМА ЛЮДИНИ У ФІЛОСОФІЇ ПЛАН 1. Сутність людини. Єдність біологічного і соціального. 2. Проблема життя і смерті -в духовному досвіді людини. 3. Людство як світова спільнота. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ТЕМИ Філософська антропологія, антропогенез, соціогенез, антропосоціогенез, ендогамія, агамія, екзогамія, сенс життя, стоїцизм, евтаназія, здоровий глузд, розум ПИТАННЯ 1. Проблема людини здавна була однією з центральних проблем протягом всієї історії філософської думки. Якщо методи окремих гуманітарних наук (соціології, психології, педагогіки, медицини та ін.) завжди були спрямовані на «препарування» її, то специфіка філософської антропології як загальної теорії людини полягає в прагненні до осягнення людського буття в його цілісності. Філософську програму вирішення даної проблеми можна висловити словами Сократа: «Пізнай самого себе». Підходи ж до її вирішення були дуже різними на різних історичних етапах. В давній китайській, індійській, грецькій філософії, як ми вже згадували раніше, людина розглядається як частина космосу, мікрокосм (Демокріт), що складається з тіла й душі, які є двома аспектами єдиної реальності (Арістотель). У Платона ж тіло й душа є дві різнорідні субстанції. Відповідно до філософської течії веданта (Індія), специфічне начало людини становить атман (душа, дух, «самість», суб'єкт), тотожний за своєю внутріїппьою сутністю загальному духовному началу - брахману. За Арістогелем, людина е жива істота, наділена розумом («розумною душею») і здатністю до суспільного життя. У християнстві біблійне уявлення про людину як «образ і подобу Бога», внутрішньо роздвоєну внаслідок гріхопадіння, сполучається з вченням про поєднання божественної і людської природи в особі Христа й виникнення можливості внаслідок цього поєднання внутрішнього прилучення до божественної благодаті для кожної людини. Августин уявляв душу незалежною від тіла, а людину розглядав як єдність тіла і душі, щось проміжне між тваринами й ангелами. У християн плоть людини є породженням диявола, ареною низинних пристрастей і бажань. Для епохи Відродження характерний пафос автономії людини, її безмежних творчих можливостей. У Новий час висловлене Декартом положення «мислю, отже, існую» стало єдино достовірним свідченням людського існування. Дуалізм душі й тіла, що відстоюється Декартом, надовго став основою новоєвропейського раціоналізму. Тіло розглядається як автомат, машина, спільна у людини і тварин. Душа ж ототожнюється зі свідомістю. У основоположника німецької класичної філософії І. Канта питання «Що таке людина?» - основне питання філософії. Кант розмежовує філософську антропологію й антропологію у фізіологічному смислі, як таку, що досліджує, що людина, як вільно діюча істота, робить або може зробити із себе самої. Для німецької філософії кінця XVII - початку XIX ст. характерне повернення до розуміння людини як живої цілісності. Гердер і Гегель розвивають ідеї історичності людського існування. Людина розглядається як суб'єкт духовної діяльності, що створює світ культури, як носій загальнозначущої свідомості, духу, розуму. Л. Фейєрбах здійснює антропологічне переорієнтування філософії, ставлячи в центр ЇЇ людину, яка розглядається насамперед як чуттєво-тілесна істота, жива зустріч «Я» і «Ти» у їхній конкретності. Як відзначалося вище, людина уявляється Фейєрбаху як суто біологічна істота, яка не виникає в історії, а передує їй. Піддавши критиці Л. Фейєрбаха, основоположники діалектичного матеріалізму розглядають людину не тільки як продукт природи, але й як соціальний феномен, акцентуючи увагу на соціальній практиці. Будучи невід'ємною частиною природи, людина належить до тваринного світу. Проте вона істотно відрізняється від найрозвинутіших тварин. Всяка тварина народжується, вже будучи наділеною набором інстинктів, які забезпечують її пристосовуваність. Уроджене ж «поведінкове амплуа» Ноmо Sapiens поки відшукати не вдалося. Задамося запитанням: чи можливо застосовувати до вчинків людини поняття «заданість програми»? Здається, що відповісти на нього слід позитивно. Однак; генетичні програми; що визначають інстинктивну поведінку тварин, фіксуються в молекулах ДНК. Головними ж засобами передачі програми, що визначає поведінку людей, є мова (членоподільна мова), показ і приклад. Місце «генетичних інструкцій» посідають норми, місце спадковості - спадкоємність. Виділення людини з тваринного світу (антропогенез) настільки ж грандіозний стрибок, як і виникнення живого з неживого. Антропогенез протікав у нерозривному зв'язку зі становленням суспільства (соціогенез). Періоди антропогенезу й соціогенезу (приблизно 3-3,5 млн. років, тобто в 1000 разів більше писаної історії) нерозривно пов'язані сторони єдиного цілого - антропосоціогенезу. У поясненні загального змісту антропосопіогенезу важлива роль трудової гіпотези. Праця тут відігравала центральну роль, але лише у взаємодії з такими чинниками соціалізації як мова (у широкому смислі - вся система культури, у вузькому - спеціалізована інформаційно-звукова діяльність, іменована мовою), свідомість, моральність, міфологія, ритуальна практика. Підкреслюючи визначну роль членоподільної мови в процесі соціалізації, дослідники даної проблеми відзначають, що домогтися солідарності з приводу праці та консолідації на цій підставі первісного стада в людську спільноту було б неможливим без розвитку практики «виробництва людей самими людьми», колективно регульованого виробництва нових поколінь людей. Первісне стадо засноване на ендогамії - внутрішньошлюб-них зв'язках. Община ж на агамії - такому порядку, який виключає шлюбні контакті між єдинокровними партнерами, й екзогамії - при якій ведуть пошук шлюбних партнерів в інших общинах. Табу на шлюбні зв'язки між близькими родичами є найпростіша й перша морально-соціальна заборона. Важливо зауважити, що розвинута мораль жодної з найдавніших моральних вимог не скасовує. Община немовби самою природою призначена для того, щоб спільний процес праці постійно був прозорим (і предмет, і засоби праці та ін. перебували в полі зору кожного з учасників). З утвердженням общинно-родового устрою праця виступає вже не просто як «замовник», «витребувач» людських якостей, але й як прямий їх творець, великий вихователь людей. Свідченням багатопланового предметне - діяльного розвитку стала так звана «неолітична революція» - перехід від збирання і полювання до продуктивного життєзабезпечення (землеробства, скотарства, ремесла). Вона була першим виявом прискорення технічного та технологічного прогресу, що вже ніколи не припинявся. На нашій Землі немає ні «природно-наївних», ні «диких» племен і народів. У будь-якому з її регіонів ми зустрічаємо людські істоти, які виразно демонструють наявності необхідних і достатніх сукупностей соціальних ознак, як-от: - вміють виготовляти і застосовувати для виробництва знаряддя; - знають найпростіші моральні заборони, протилежність добра і зла; - мають потреби, почуттєві сприйняття й розумові навички, що розвиваються історично; - не можуть ні сформуватися, ні існувати поза суспільством; - визнані ними індивідуальні якості й чесноти суть суспільні визначення, що відповідають тому або іншому типу суспільних відносин; - їхня життєдіяльність має не споконвічне запрограмований, а свідомо-вольовий характер, внаслідок чого вони є істотами, які мають здатність до самопримушення, совість, усвідомлення відповідальності. Людина є соціальною істотою. Але вона також і частина природи, істота біологічна і, як такій, їй притаманна сукупність видових біологічних ознак. У їх числі: тривалість життя - 80-' 90 років, репродуктивний вік - 15-49 років, тривалість дитинства, зрілого віку, старості, біологічна зумовленість і обдарованість різних людей у різних видах діяльності. Біологічно кожен з людських індивідів унікальний, єдиний, тому що спадкує від батьків неповторний набір генів (виняток складають однояй-цеві близнюки, що успадковують ідентичний генотип). Навколо проблеми співвідношення біологічного і соціального в людині не вщухають наукові суперечки. Прихильники біологізаторських або натуралістичних концепцій абсолютизують природничі начала (расизм, соціал-дарвінізм, мальтузіанство). Соціологізаторські ж концепції абсолютизують соціальне в людині. Якому ж підходові слід віддати перевагу? Думається, тому, який не припускає односторонності, який не нівелює особливості окремих індивідів, вважає важливим звертання не тільки до соціальної сутності, але й до біологічної природи, який ставить у якості реального історичного завдання створення умов, що забезпечують всебічне - і духовне, і моральне, і фізичне -удосконалення людини. Людина, як біологічний вид, дуже пластична, не обмежена вузькою «екологічною нішею» як інші види. Але й її можливості не безмежні. Ніяка соціальна мета не може виправдати ні насильства над біологічною організацією людської істоти, ні євгенічних проектів її переробки (т. зв. поліпшення породи людини). ПИТАННЯ 2. Людина - єдина істота, що усвідомлює свою смертність. З цим пов'язане питання про зміст і мету життя; роздуми над якими є для багатьох вихідним пунктом у виробленні «лінії життя». Мета і зміст індивідуального життя кожної особистості тісно пов'язані із соціальними ідеями і діями, що визначають зміст і мету всієї людської історії, суспільства, людства, а, отже, -відповідальність на Землі та у Всесвіті. Кожна людина вправі замислитись над питанням: а чи рівноцінне життя тих, хто керується певними моральними цілями й використовує для їхнього досягнення адекватні їм засоби, з життям тих, хто живе безцільно, аморально, Міфологія й релігія прагнуть нав'язати людині свої, переважно ірраціоналістичні вирішення питання про смисл жит- тя. Філософія ж апелює до розуму людини, виходячи з того, що вона сама повинна шукати відповідь на нього. Сама ж філософія, акумулюючи та критично аналізуючи досвід людства, допомагає їй у цьому. Продумано, осмислено приймаючи матеріалістичний світогляд, людина робить важкий крок, що вимагає особистої мужності, сили духу, того, що у філософії називається стоїцизмом, тобто визнає неможливість безсмертя і «потойбічного життя». Діалектичний матеріалізм виходить із самоцінності й само-цілісності людського життя, що постає в ньому і не випадковою (як здається іншому індивіду), і не безглуздою, тому що індивід, особистість розглядається не сам по собі, а як частина цілого людського суспільства. Протягом свого індивідуального життя людина ніколи не досягає «мети» життя родового (роду людського), історичного. В цьому смислі вона - постійно не реалізована адекватно істота. Покликання, призначення, завдання будь-якої людини - всебічно розвивати свої здібності, внести свій особистий внесок в історію, у прогрес суспільства, його культуру. Але в принципі такий же і смисл життя суспільства, людства, який вони реалізують, проте в історично неоднозначних формах. Збіг, єдність особистого й суспільного, вірніше міра цієї єдності неоднакова на різних етапах історії та визначас цінність людського життя. Ставлення до світу є ставленням до тих, хто пішов з нього. Скільки ж слід жити людині? Відповідь на це питання випливає з розуміння того, для чого людині потрібно далі жити. Тут слід сказати про т. зв. «право на смерть». Існують дві точки зору: 1) Визнання необмеженої свободи особи у вирішенні цього питання; 2) Визнання повної підпорядкованості особистості суспільним і державним інтересам (концепція т.зв. патерналізму). У зв'язку з цим ведеться активна полеміка навколо проблеми евтаназії - безболісної смерті, тихої, «блаженної» смерті. Підбиваючи підсумки сказаному, видається принагідним зауважити, що лише в безсмерті розуму й гуманності людини безсмертя людства. Вочевидь, космізація людства змінить у майбутньому й уявлення про час, що, мабуть, буде пов'язано з новим розумінням смислу людського життя, його тривалості, смерті і безсмертя, призведе до усвідомлення космічного призначення і відповідальності людини і людства. ПИТАННЯ 3. Весь хід історичного процесу поставив країни і народи перед об'єктивною необхідністю зайнятися їх спільною проблемою - майбутнім Землі. Але однієї лише необхідності недостатньо. Спільне вирішення цієї проблеми поки що може розглядатися лише як бажана можливість. Для того, щоб вона перетворилася на дійсність, необхідно досягти певної гуманістичної згоди. І тут знову виникають запитання, чи можлива сама гуманістична згода? Чи існує загальнолюдська цивілізація, гілками, підгіллям якої є всі нині існуючі людські спільноти і культури? Правильній відповіді на ці питання перешкоджає ряд причин, у тому числі й існування двох легенд. Йдеться про досить поширене уявлення про східну людину як про «недолюдину» -інертну, ледачу, мрійливу, споглядальну, інтуїтивну, не здатну брати участь у прогресі інакше, як під опікою цивілізую-чих Європи й Америки, а також про створений азіатськими і африканськими «ідеологами самобутності» міф про «дегенеративну» людину Заходу - розсудливу, прагматичну; безпринципну, погрузнуту в антигуманній та світоруйнівній «ідеології світопокровительства». Як бачимо, кожна з цих легенд відбиває крайнощі, які, проте, сходяться в тому, що нібито не всі люди належать людству. Для відповідей на раніше поставлені запитання важливо усвідомити, що значить бути розумним. При цьому слід мати на увазі, що спільна для всіх людей розумність має два основні прояви: здоровий глузд і розум. Здоровий глузд - це раціональність індивідуального самозбереження (заборона робити те, що згубно для особистого виживання). Розум же - це раціональність, що неодмінно мав на увазі збереження всього людства. Гіри цьому припускається індивідуальне самознищення, жертовність власним життям. У історії здоровий глузд і розум не раз вступали в конфлікт. Зараз небезпека атомної війни неприйнятна кі для того, 2І для іншого. Усвідомлення цієї небезпеки нібито «сплавлює» індивідуальний здоровий глузд і колективний розум людства в єдину гуманістичну раціональність, здатну переборювати найрізноманітніші соціальне - суб'єктивна пристрасті. Термоядерна реакція - не земне явище. Вона являє собою відтворення тих процесів, що у гігантських масштабах відбуваються на Сонці. Люди, як і все живе, не пристосовані до сильних доз радіації. Тут не завадить нагадати, що грецьких богів спонукало покарати Прометея не просто обурення його зухвалістю, але й побоювання, що люди, через свою взаємну агресивність, недалекоглядність або просто недбалість вчинять всесвітню пожежу. Для того щоб удосконалюватися, досягти відповідності вищим ідеалам, людина повинна спочатку подбати про своє виживання і збереження. Така азбучна істина сьогоднішнього дня. У епоху НТР треба, насамперед, запитувати: «Чи не руйнівне це для людини? Чи потрібне, чи корисне, значуще це для неї?» Людина - не річ. І сьогодні, як ніколи, актуальні слова І.Канта: «Чини так, щоб ти завжди ставився до людства, як до мети і ніколи не ставився б до нього тільки як до засобу». Тут слід підкреслити два моменти: 1) не можна використовувати людину як знаряддя чужої волі (раба, кріпака, холопа та ін.); 2) ніхто не може бути ощасливлений насильно, відповідно до чужих уявлень про щастя. І ще одне слід мати на увазі: людину не можна створювати, перестворювати й винаходити наново. Людина покликана вільно виявляти і розвивати властиві їй розум і гуманність. А це можливе тільки в розумному і гуманному суспільстві.
ТЕМА 9. ОСНОВИ ФІЛОСОФСЬКОГО АНАЛІЗУ СУСПІЛЬСТВА ПЛАН 1. Суспільство: сутність і специфіка пізнання 2. Поняття суспільного виробництва 3. Соціальна структура суспільства 4. Політична система суспільства 5. Духовне життя суспільства 6. Суспільство і культура 7. Особистість і суспільство 8. Єдність і різноманіття світової історії 9. Рушійні сили і суб'єкти суспільного розвитку ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ТЕМИ Суспільство, праця, виробництво, матеріальне виробництво, духовне виробництво, життєві сили, життєві засоби, продуктивні сили, засоби праці, знаряддя праці, умови праці, засоби виробництва, виробничі відносини, базис, надбудова, соціальна структура, соціальна спільність, каста, стан, клас, рід, плем'я, народність, нація, національне питання, політична система, політична свідомість, політична культура, держава, громадянське суспільство, духовне життя суспільства, суспільна свідомість, буденна свідомість, теоретична свідомість, суспільна психологія, ідеологія, культура, матеріальна культура, духовна культура, цивілізація, індивід, індивідуальність, особистість, смисл життя, свобода і необхідність, суспільно-економічна формація, геном, потреба, інтерес, рушійні сили суспільного розвитку, суб'єкти суспільного розвитку, видатна історична особистість, соціальна група, класова боротьба, соціальна революція, соціальна стратифікація, соціальна мобільність, соціальні прошарки, народ ПИТАННЯ 1. Суспільство, у широкому смислі, - відокремлена від природи частина матеріального світу, яка являє собою форму життєдіяльності людей, що розвивається історично, У вузькому смислі - це певний етап людської історії. Як один з елементів об'єктивної дійсності, суспільство підпорядковується всім загальним закономірностям її розвитку. Проте, з іншого боку, суспільство - це особлива, специфічна частина дійсності і, як така, характеризується, крім загальних, своїми специфічними закономірностями. Тому й пізнання суспільства, суспільних явищ Має свою специфіку. Найважливіша специфічна особливість соціального пізнання полягає в тому, що суспільство виступає в ньому і як об'єкт, і як суб'єкт пізнання: люди творять свою власну історію, вони ж і пізнають її. Це пізнання здійснюється не у відриві від природи, не окремо від неї, а в процесі взаємодії лю
Дата добавления: 2013-12-14; Просмотров: 1169; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |