Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Основні сучасні концепції держави

Сучасні концепції держави дуже різноманітні, що обумовлюється:

• складністю соціальної структури сучасного суспіль­ства;

• історичними особливостями розвитку тих чи інших країн;

• різноманітністю методологічних підходів до даної проблеми;

• існуванням країн різного ступеня розвитку та ін.

Здебільшого в державі вбачають механізм забезпечен­ня цілісності суспільства, вирішення загальних справ, соціального компромісу та загальної злагоди.

 

1. Представники теорії держави загального благоден­ства (перша половина XX ст. — Дж. Кейнс) вважають, що суспільство й держава вже позбулися або інтенсивно позбуваються класового характеру, а держава стає орга­ном, що функціонує на благо всіх членів суспільства. Ха­рактерною рисою такої держави є звуження репресив­но-каральних функцій і суттєве обмеження державного примусу. Основними функціями держави стають: куль­турно-освітня діяльність, охорона здоров'я, соціальне забезпечення, захист працівників від надмірної експлу­атації з боку роботодавців.

2. Теорія еліт (20-30 pp. XX ст. — Г. Моска, В Паре-то) ґрунтується на ідеї нездатності широких мас населен­ня до управління державою. Тому політика — сфера бо­ротьби двох протилежних груп: пануючої меншості (ел­іти), що оволоділа державою, та підпорядкованої їй більшості (усе, інше населення країни). Ця еліта утво­рюється шляхом висування індивідів, які досягли у своїй справі найбільших успіхів.

Демократію, за цією теорією визначають як утопію, марево. Некомпетентне населення, виборюючи демокра­тію, прокладає шлях до тоталітаризму (соціалізму, фа­шизму). Прихильники цієї теорії пов'язували свободу людства не з демократією, а з управлінням державою компетентною правлячою елітою. Але кожна еліта рано чи пізно заспокоюється на досягнутому, витрачає свої найкращі якості, творчу енергію і вироджується. В суспільстві з'являється нова потенційна еліта, що пря­мує до влади. Тому зміна еліт, як правило, здійснюється шляхом насильства (переворотів, революцій). Ці явища, на думку авторів згаданої теорії, є природними і корис­ними.

Однією з течій цієї теорії є технократична доктри­на, за якою вчені, технічні спеціалісти зосереджують у своїх руках не тільки виробничі та науково-дослідницькі функції, але й політичну владу. Отже, виникає нова сус­пільно-політична система — технократія.

3. Фашистські ідеї державності — це суміш різних положень, метою яких є виправдання, заохочення най­нижчих людських інстинктів. Однією з головних скла­дових фашистської теорії є расизм, що поділяє людей за біологічними та соціальними ознаками на декілька груп (рас), одна з яких проголошується істинним представни­ком людського роду. Тому завдання держави — забезпе­чення процвітання панівної раси шляхом завоювання інших держав для розширення "життєвого простору", поширення "культурної раси". При цьому державні органи повинні керуватись партійними ідеологічними настановами, діями вождя, що є істиною в останній інстанції. У сфері міжнародних відносин фашизм вихо­дить з культу грубої сили. Насилля проголошується най­важливішим чинником розвитку, а гуманізм — проявом неповноцінності раси, спробою виправдання її слабовіл­ля і боягузтва.

4. Концепція національної держави — головним у цій концепції є обґрунтування того, що основне призначен­ня держави полягає у забезпеченні створення найспри­ятливіших умов для існування та розвитку певної нації. Нині ця теорія набула поширення у країнах колишньо­го СРСР, Східної та Південно-Східної Європи. В умовах формування національного ринку за часів феодалізму або в умовах боротьби за визволення від колоніальної залежності ідея створення національної держави мала позитивне значення, сприяючи історичному прогресу. Сьогодні, особливо в умовах багатонаціональних країн, вона може мати місце лише за певних умов, і насампе­ред, коли враховується реальний стан міжнаціональних стосунків та інтереси національних меншин.

5. Етатична концепція держави. Сутність етатизму полягає в обґрунтуванні необхідності максимального втручання держави у життя суспільства і кожної конк­ретної особи. Життя сучасного суспільства постійно ус­кладнюється, виникають і розвиваються нові взаємозв­'язки як між його складовими частинами, так і між ок­ремими громадянами. Це зумовлює необхідність існу­вання своєрідного "соціального диригента", який би впорядковував, тобто регламентував і контролював суспільні відносини. Таку роль і має взяти на себе дер­жава, в силу лише їй одній притаманних властивостей (наявність спеціального апарату управління і примусу, здатність надавати своїм велінням загальнообов'язковий характер тощо). При цьому стверджується необхідність практично необмеженого втручання держави практич­но в усі сфери суспільного життя.

6. Анархістська концепція держави. Основна ідея анархізму полягає в необхідності створення суспільства, в якому, з одного боку, максимально обмежуються мож­ливості втручання держави у повсякденне життя сусп­ільства та особи, а з іншого — максимально підвищуєть­ся роль населення в управлінні суспільними справами.

Згідно з анархістськими поглядами, у зовнішніх відносинах на державу повинно покладатися лише за­безпечення оборони країни та підтримання необхідних, насамперед, економічних, зв'язків з іншими держава­ми. Всередині країни функції держави повинні зводити­ся лише до прийняття невеликої кількості найважливі­ших законів, положення яких мають виключне значен­ня для існування і розвитку всієї країни, а також до за­безпечення їх неухильної реалізації. Усі інші внутрішні питання повинні вирішуватися населенням усієї країни або населенням окремих частин ЇЇ території безпосеред­ньо (шляхом референдумів, зборів) чи органами місце­вого самоврядування, що обираються населенням відпо­відних територій. Положення цієї концепції сприяють широкому розвитку місцевого самоврядування.

 

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Президентська | Речення з однорідними членами
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2013-12-14; Просмотров: 1189; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.013 сек.