І. Характеристика обрядових свят: Великодень, Масляна, Благовіщення
2. Асортимент та технологія приготування обрядових страв та виробів. Вимоги до якості
. Великодень. Обрядовість Великодня позначається також на харчуванні християн, хоча у різних гілок християнської церкви й у різних народів воно має певні відмінності.
До Великодня готують більше страв, ніж до Різдва. Печуть паски з борошна тонкого помелу, фарбують крашанки, розма- льовують писанки, запікають м'ясо, роблять ковбаси, смажать кров'янку, печуть книші, калачі, хліб.
На Великдень готують артос — великий розмальований і по- золочений хліб, по середині якого зображують або хрест, або саме Воскресіння Христове. Протягом Страсної седмиці артос перебуває в церкві на аналої перед іконостасом. Його щодня обносять з хресним ходом навколо церкви, а в суботу скроплю- ють свяченою водою і роздають віруючим. Як у Старому Завіті на спомин про визволення євреїв з єгипетського рабства коло- ли агнця (ягня), який символізував водночас агнця, що бере на себе гріхи світу,— Спасителя, так і в Новому Завіті на спомин про Воскресіння Христове приносять артос — хліб, який сим- волізує тіло Христа. Звичай освячувати артос бере початок від апостолів: під час трапези вони залишали за столом одне місце вільним і клали перед ним хліб на знак незримої присутності серед них Ісуса Христа.
Артос (грец.— artos) — квасний хліб, інша назва — проску- ра всеціла. Проскура (від грец.— приношення) у православ'ї — це невеличка кругла булочка, яку випікають із пшеничного дрі- жджового тіста, із зображенням увінчаного терніями хреста. Нею причащають. Назва проскури походить від звичаю, поши- реного в перші століття існування християнства, приносити до храму хліб і вино (символізують тіло і кров Ісуса Христа) для Євхаристії (причащання) — одного із семи таїнств, що здійсню- ються у церкві.
На традиційній великодній православній трапезі обов'язко- во мають бути освячені в церкві паска або кулич (домашній ар- тос) і яйця.
Сирна паска у вигляді чотиригранної піраміди уособлює Гол- гофу — височину, на якій було розіп'ято на хресті Ісуса Христа.
Найпоширенішою є кругла форма великоднього хліба, ос- кільки, як стверджує церква, круглу форму мав саван Спасите- ля. Дуже важливо, щоб великодній хліб був високим: настає ве- сна, коли в природі все оживає, тягнеться вгору, до сонця, до неба. Вважається, що коли паска вдалася, не потріскалася, в до- мівці все буде гаразд.
До свята Великодня за традицією християни фарбують ку- рячі яйця, а в Україні також розписують їх, наносячи різнома- нітні малюнки й орнаменти. Такі яйця називають крашанками і писанками. Традиція фарбувати і розписувати яйця сягає в гли- боку давнину: яйце, з якого, розбиваючи шкаралупу, виходить курча, уособлювало народження нового життя, що пов'язува- лося з чимось незбагненним, таємничим. Відтак і виникло мар- новірне ставлення до яйця, що відобразилося в міфології різних народів. Під час древніх слов'янських свят яйце спершу фарбу- вали кров'ю, щоб умилостивити духів. Згодом їх почали фарбу- вати в різні яскраві кольори.
Яйця освячують у церкві, дарують один одному, кладуть на могили померлих. За народними повір'ями, пожежа припи- ниться, якщо у вогонь кинути свячене яйце; худоба не хворіти- ме, коли погладити її великоднім яйцем; вода для вмивання, як- що в неї опустити свячене яйце, сприяє здоров'ю й красі.
Звичай дарувати пасхальні яйця, пофарбовані у червоний ко- лір, бере початок від Марії Магдалини. Яйце — символ життя, а яйце червоного кольо- ру символізує відродження людей через кров Ісуса Христа. За- довго до появи Ісуса.Христа на землі яйце у світогляді древніх народів уособлювало Всесвіт, з якого народилося все, що ото- чує нас. Слов'яни, які прийняли християнство, Пасху пов'язу-
Особлива роль яєць і сирної паски у великодніх обрядах зу- мовлюється язичницькими культовими святами, що були пов'я- зані з одержанням перших весняних продуктів у селянських го- сподарствах. Такі свята, властиві багатьом європейським наро- дам, у тому числі українському, збігалися із святами християн- ського Великодня і впливали на його обрядове оформлення. Зро- зуміло, у різних народів святкові великодні страви певною мі- рою різняться.
Традиційно в заможних родинах на стіл у Великдень ставн- ій різні паски, куличі, пофарбовані яйця, окіст (окорок), запе- іений у тісті, телятину, індичину. В українців неодмінною стра- юю було запечене порося. Його здебільшого готували, не роз- мзуючи, і клали на тарелю ногами догори, в рот клали шмато- юк хрону. В наш час створити красивий святковий стіл важко, іроте можливо. Не можна уявити Великдень без великоднього ліба (паски, кулича, бабки) — головної прикраси столу, який іечуть різного розміру, але обов'язково високим і круглим. Звер- ;у паски (кулича) часто викладають хресга з тіста. Верх покри- іають глазур'ю, посипають зерном, іноді горіхами, родзинка- ми, цукатами. Паску розрізають не вздовж, а впоперек, покри- шочи верхівкою ту частину паски, що залишилася, щоб вона засихала і була пишною.
Основними компонентами великоднього хліба є пшеничне горошно, вершкове масло, молоко, яйця, цукровий пісок, дріж- гжк сіль. Смак паски значною мірою залежить від доданих пря- ющів. У паску кладуть ванілін (ваніль), шафран, кардамон, це- нту лимона, родзинки, горіхи, цукати. Можна додати кілька ло- кок коньяку. Глазур для паски готують з цукрового піску, яєч- того жовтка або білка і лимонного соку. Звичайно з однієї пор- іії тіста роблять кілька пасок (куличів). Є багато рецептів при- готування різних пасок —заварних, простих, шафранових, шо- соладних тощо. Рецепти деяких з них наведено в кінці брошури.
Готують також сирні паски заварні, горіхові, з родзинка- ми, цукатами, рожеві (з малиновим або іншим варенням чи си-
ропом), жовті (з круто звареними і розтертими жовтками яєць) тощо. Існує чимало рецептів приготування сирної паски, які мо- жна зробити, маючи не дуже багато продуктів. Головним ком- понентом паски є протертий крізь сито сир (не надто кислий, досить сухий). Крім сиру у паску кладуть вершкове масло, яй- ця, вершки, сметану, цукор. Можна додати родзинки, цукати або горіхи, кардамон, корицю, лимонну цедру, ванільний цу- кор чи ваніль. Заварну паску, на відміну від сирної, нагрівають — варять на невеликому вогні, безперервно помішуючи, до по- яви перших бульбашок. Заварна паска зберігається довше (в хо- лодильнику — протягом тижня), в неї додають родзинки (від них сирна паска швидко скисає). Підготовлену паску виклада- ють у спеціальні форми (пасківниці) і залишають у холодному місці на 12—24 години, щоб витекла сироватка. Різьблення на дошках пасківниці (хрести, візерунки, літери ХВ — Христос Во- скресе тощо) захищає відповідні візерунки на готовій пасці. Па- сківниці збереглись мало в кого, тому можна просто підвісити готову паску в холодному місці на 12—24 години, щоб стекла сироватка, і після цього викласти її на таріль.
Масниця (Колодка) припадає на лютий (за тиждень до по- чатку Великого посту). Масницю називають масничним, або сирним, тижнем, протягом якого діє церковна заборона на вжи- вання м'яса, хоча дозволено молочні продукти, а також рибу. Напередодні масничного тижня у неділю-- останній раз ідять м'ясну їжу. В Україні цей день називають ніжковим лущенням: у цей день їдять холодець із свинячих ніжок. Холодець та інші м'ясні страви потрібно було з'їсти до початку Масниці.
У святі Масниці яскраво відобразилося не стільки христия- нське, скільки давньослов'янське свято проводів зими і зустрі- чі весни. У Маснипі виявлялися риси сільськогосподарських і родинних культів пращурів, їй властиві магічні дії, пов'язані з чеканням майбутнього врожаю. З культом пращурів пов'язу- ють звичаї останнього дня Масниці - - неділі: проводи, про- щений день, а також млинці — поминальна їжа східних сло- в'ян. У день проводів — «спалення Маснипі» — влаштовують багаття із соломи і будь-яких старих речей або спалюють опу- дало із соломи. Обрядова символіка масничних звичаїв спря- мовується на сприяння приходу весни і «посилення» Сонця. Звідси круглі млинці (символізують Сонце), запалювання ко- леса тощо. Православна церква внесла Масницю у спій свят- ковий календар як м'ясопусний тиждень перед Великим постом. Єдиного ритуалу Масниця не мас, і у різних народів і в- різних місцевостях вона відрізняється своєрідністю святково- го столу та іншими звичаями. У Сибіру, наприклад, замість млинців готували інший борошняний виріб -- вергуни (рос.
«хворост»).
В Україні на Масницю печуть млинці, налисники, завивани- ки, солодкі оладки. Готують обов'язкову страву — вареники із сиром, а також з картоплею, капустою, яблуками, маком, з під- смаженого на салі до золотавого кольору борошна. Воду для тіста беруть дуже холодну: тісто менше висихає і краще склею- ється. Борошно має бути тонкого помелу і недуже сухим, щоб вареники не розварювалися. Тісто ріжуть на квадрати (вихо- дять трикутні вареники). Начинку кладуть у самий центр, щоб тісто не дуже натягувалося. Шов намагаються робити не тов- щим за решту тіста, інакше він погано проварюється. У Ма- сницю споживають також сир твердий, сметану, яйця, молочну кашу.
Благовіщення Пресвятої Богородиці — одне з двунадесятих свят. Його відзначають 7 квітня — на спомин про тс, що архан- гел Гавриїл приніс діві Марії благу звістку про майбутнє на- родження Сина Божого Ісуса Христа. Цього дня було започат- ковано таїнство спілкування Бога з людиною. Благовіщення увійшло до християнського календаря в IV ст. і пов'язане з по- чатком весни. Вважається, що цього дня Бог благословляє зем- лю і все живе. У фольклорі слов'янських народів образ Богоро- диці наближається до образу Матері-землі.
На Благовіщення освячували в церкві проскуру, яку зберіга- ли удома. Під час першої сівби її прив'язували до сіялки із зер- ном, щоб був добрий урожай. Цього дня в Україні можна вже було почути жайворонків. На честь цих та інших птахів пекли булочки у формі пташок — «голубці, жайворонки». Для цього замішували борошно з розведеними в теплій воді дріжджами, додавали цукор, олію, ванілін, іноді морквяний сік. Тісто, що піднялося, різали на смужки, скачували, щоб вийшов малень- кий валик. Кожен валик зав'язували вузлом, одному кінцю на- давали форми голівки із защипленим дзьобиком, а другий кі- нець надрізували ножем, щоб вийшов пташиний хвіст. Встав- ляли дві родзинки —■ очі, посипали цукром і ставили у піч. Ці булочки звичайно дарували насамперед дітям.
Перший Спас відомий у народі і як медовий Спас, Бджола на цей час вже не носить медовий узяток. Перед святом пасічники заламують (підрізують) бджолині стільники у вуликах. Добутий напередодні Спасу мед освячують у церкві. Мед — основна обрядова їжа на цьому святі. Ним розговляються, пригощають родичів, сусідів, а також бідних людей: «На перший Спас і убо- гий медку скуштує».
Застосування меду в харчуванні людини має тисячолітню історію. На наскельних малюнках, яким понад 15 тисяч років, є зображення первісних пасічників, які збирають мед. Мед багато разів згадано в прямому (як харчовий продукт) й алегоричному значенні в Біблії, де про древню Палестину йдеться, як про країну, «що тече молоком і медом». Іоанн Хреститель провів свою молодість (до ЗО років) у пустелі, харчуючись диким медом і акридами (рід сарани). У Київській Русі здавна збирали дикий мед, займалися бортництвом і бджільництвом.
На Спаса в церкві освячували всі фрукти, що росли в саду, молоді качани кукурудзи. На обід готували кутю, молоду кукурудзу, квасолю з грибами, смажену цибулю, садовину, мед.
Ритуальна їжа в день медового Спаса — це різноманітні страви з маком: коржики — шулики, маківники, пиріжки з маком тощо. У старі часи на городах до цього часу збирали мак і освячували його в церквах. Мак запарювали окропом, давали постояти 3—4 години, проціджували крізь густе сито, розтирали, додавали цукор або мед і знову розтирали. Доливали холодної кип'яченої води, щоб мак був густим, як рідка сметана, і кидали в нього коржики. Мак містить багато жиру (близько 43 %), незамінну лінолеву кислоту, білки,
Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет
studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав!Последнее добавление