Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Малювання окремих предметів, його специфіка і завдання у різних вікових групах




План

Малювання як вид зображувальної діяльності дітей дошкільного віку

Лекція 5.

Перечень литературы

Контрольні питання

1. Розкрити сутність поняття «кредитоспроможність»

2. Які елементи включає методика оцінка кредитоспроможності позичальника?

3. За якими напрямами здійснюється загальна характеристика позичальника?

4. Основні економічні показники, які рекомендує НБУ комерційним банкам для оцінки фінансового стану позичальника –юридичної особи.

5. Характеристика класів позичальників за результатами оцінки їх фінансового стану.

6. Показники, що характеризують фінансовий стан позичальника-фізичної особи.

7. Як визначити інтегрований показник та підсумковий рейтинг фінансового стану підприємства?


 

1. 1. Пипченко А.Н. и др. Электрооборудование, электронная аппаратура и системы управления. Одесса, 2005.

2. Семенов С.П. и др. Судовые электроизмерительные приборы и информационные системы. М. Транспорт, 1982.

3. Судовые системы автоматического контроля. Вильянский З.Я. и др., Л. Судостроение, 1974.

 

 

  1. Малювання окремих предметів, його специфіка і завдання у різних вікових групах
  2. Сюжетне малювання, його специфіка і завдання у різних вікових групах
  3. Декоративне малювання, його специфіка і завдання у різних вікових групах
  4. Методика навчання малюванню у вікових групах дитячого садка

 

У дитячому садку малювання займає провідне місце в навчанні дітей образотворчому мистецтву і включає три види: малювання окремих предметів, сюжетне і декоративне. Кожному з них властиві специфічні завдання, які визначають програмний матеріал і зміст роботи. Основне завдання навчання малюванню - допомогти дітям пізнати навколишню дійсність, розвинути у них спостережливість, виховати почуття прекрасного і навчити прийомам зображення, одночасно здійснюється основне завдання образотворчої діяльності - формування творчих здібностей дітей у створенні виразних образів різних предметів доступними для даного віку образотворчими засобами.

 

Грамотне, реалістичне зображення предмета в малюнку припускає передачу характерної форми і деталей, пропорційного співвідношення частин, перспективних змін, об'єму, руху, кольору. Розглянемо, якою мірою рішення цих завдань доступно дошкільнику.

Дослідження психологів показали, що в сприйнятті предмета основним визначальним ознакою є форма, яка допомагає дитині виділяти один предмет серед інших. Помилки при зображенні форми пояснюються не стільки неправильністю уявлень і відсутністю навичок, скільки невмінням правильно аналітично сприймати предмет. Оскільки образотворчі уміння у дитини ще дуже недосконалі, перед нею стоять і образотворчі труднощі. У малюнку форма обмежена лінійним контуром.Але в той же час правильне проведення ліній і зображення контуру на перших етапах роботи над малюнком не може служити першочерговим завданням.

Не можна обводити лінією контур, якщо не знайдена ще загальна форма, оскільки він завжди непостійний, мінливий і обведення його - результат, кінцева стадія малюнка.

Художник, зображаючи предмет, йде від начерку основної форми. Дошкільнику, особливо 3-4-річному, такий шлях зображення важкий. Він не може уявити весь предмет цілком в співвідношеннях всіх його частин. Для нього простіше малювати предмет послідовно, частина за частиною. Такий спосіб полегшує роботу дитини - закінчивши одну частину, він згадує або бачить на натурі, яка слідує далі, і домальовує її. Поступово необхідно навчити дітей починати малюнок від загального начерку, так як в роботі по частинах є своя складність, яка утрудняє передачу правильної форми - виділення головних частин і другорядних, їх пропорційних співвідношень і розташування в просторі.

Спільними завданнями навчання малюванню окремих предметів, для всіх вікових груп є наступні:

навчити зображенню форми і будови предмета, передачі пропорційних співвідношень частин, змін у зв'язку з нескладним рухом;

навчити зображенню деяких характерних деталей, що роблять зображення виразним, образним;

передавати колір предмета відповідно до його змісту і характеру образу;

розвивати технічні навички в малюванні олівцями, фарбами та іншими матеріалами.

Ці завдання розкриваються і конкретизуються в програмному матеріалі кожної вікової групи. Матеріал програми розподілений по кварталах, що сприяє послідовному його проходженню і обліку часу, необхідного для освоєння нового завдання і закріплення умінь.

Діти третього року життя по своєму фізичному і психічному розвитку здатні до формування найпростіших навичок у малюванні. Дослідження образотворчої діяльності дітей молодшого дошкільного віку показали, що дитина вже на другому році життя (звичайно, за умови навчання) може правильно тримати олівець, пензлик; рухи, вироблені при малюванні, збігаються із загальним ритмом рухів, які інтенсивно розвиваються в цьому віці.

З дитиною другого року життя вже можливе спеціальне навчання навичкам зображення, так як вона прагне відтворювати дії вихователя, супроводжувані поясненнями.

При постановці завдань навчання малюванню враховується, що у дітей дворічного віку малий досвід, відсутні знання і вміння, недостатньо розвинені рухи руки. Тому основні завдання в першу чергу пов'язані із загальним виховним впливом на дітей.

Отже, завдання навчання в першій молодшій групі наступні:

викликати інтерес до процесу малювання як діяльності, що дає цікавий результат;

познайомити з матеріалами для малювання (олівцями, фарбами) і прийомами користування ними;

навчити розуміння малюнка дорослого як зображення предмета;

навчити прийомам проведення прямих, округлих ліній і малювання замкнутих форм.

За структурою програма для цієї групи відрізняється від програми для наступних груп тим, що не має поквартального розподілу матеріалу. Закріплення певних навичок йде впродовж всього року навчання. Перше заняття малюванням починається зі знайомства з папером, олівцем. Педагог пояснює, що ці матеріали відрізняються від відомих дітям предметів - іграшок, різних речей. Олівцями можна робити різні дії: папір був чистим, від рухів олівцем на ньому з'явилися сліди. Один кінець олівця залишає сліди, інший - ні. Якщо слабо натискати на нього, слідів на папері не видно, якщо натискати сильно, папір буде рватися. Таке пояснення і наочний показ приваблює маленьку дитину до малювання, до отримання зображення, хоча вона поки не розуміє, що сліди на папері можуть щось позначати. Педагог повинен використовувати інтерес дитини до матеріалу, але в той же час враховувати, що малюк може надовго захопитися грою з олівцями (розкладає їх, стукає ними і т. д.).

Дослідження Т. Г. Казакової та М. Я. Шибанової в галузі навчання малюванню дітей молодшого дошкільного віку показали, що з самого початку навчання малюванню слід йти від образу предмета, а не від оволодіння навичкою. Образне початок має бути провідним для дитини у всьому процесі малювання.

Освоєння образотворчих умінь починається з проведення прямих, вертикальних і горизонтальних ліній спочатку при домальовування малюнка, розпочатого вихователем (ниточок до кульок, стебел до квітів і т. д.). Намальована частина предмета визначає напрямок лінії, довжина якої може бути різною. Потім дітям пропонується самостійно проводити лінії в зазначених напрямках на основі сприйняття різних предметів.

Більш складним є оволодіння малюванням округлих ліній і замкнутих форм, що вимагає вміння підпорядковувати руку точному руху і контролю зору, так як закінчення лінії має привести до з'єднання її з початком. У зображенні округлих форм від дітей не потрібно передача правильного кола, хоча вони і малюють м'ячі, кулі. Під округлою формою в даному випадку розуміється зображення, що наближається до кола (наприклад, овали або більше невизначені форми, утворені замкненою лінією, яка не має кутів).

Програмою передбачено ознайомлення дітей з кольором. Це завдання вирішується при малюванні фарбами. Фарба залишає яскравий слід, плями, які легко асоціюються з кольором предмета в житті.

Тематика завдань з розвитку почуття кольору пов'язана з оволодінням нескладними формами - лініями, плямами, одержуваними пензлем (наприклад, теми «Падає сніжок», «Вогники горять на ялинці», «Трава росте»). Щоб колір правильно сприймався дітьми, він має бути даний в контрастному поєднанні з фоном: білі сніжинки - на синьому тлі, жовті або червоні вогники - на зеленій ялинці, намальованій або вирізаній з паперу вихователем.

Програма передбачає оволодіння такими технічними навичками, як правильно тримати олівець, пензлик, акуратно користуватися ними, вміти набрати фарбу тільки на ворс пензля і т. д.

Дитина вже на початковому етапі навчання повинна засвоїти, що будь-яким матеріалом слід користуватися, керуючись певними правилами. Відсутність вимогливості з боку вихователя до користування матеріалами приведе до самостійних пошуків техніки, до закріплення неправильних навичок, які надалі будуть гальмом у виконанні більш складних малюнків.

Таким чином, освоюючи зображення найпростіших образотворчих форм, використовуючи яскраві, барвисті тони, дитина привчається знаходити схожість з предметами навколишньої дійсності, починає усвідомлювати образотворчі можливості матеріалів і самостійно використовувати отримані вміння при зображенні інших предметів.

Діти четвертого року життя розуміють вже сенс малювання, хоча більш-менш правильно зобразити предмет вони поки не можуть. Своїм самостійним малюнкам, які представляють безформенне поєднання ліній, вони дають випадкові назви, викликані асоціаціями за якою-небудь ознакою. Педагог повинен заохочувати спроби дітей знайти подібність малюнка з предметом і одночасно вчити правильному зображенню різних форм.

У цьому віці на перший план висуваються такі завдання навчання образотворчим умінням і навичкам:

навчити зображенню різноманітних прямолінійних і колоподібних форм нескладних предметів, передаючи їх основні ознаки (колір, форму);

розвивати відчуття кольору - уміння розрізняти і називати основні кольори;

розвивати композиційні навички - розташовувати зображення в середині аркуша паперу;

удосконалювати технічні навички.

У першій молодшій групі діти вчилися проводити вертикальні і горизонтальні лінії без вимоги до чіткості їх напрямки. Тому першим завданням тут залишається навчання малювання прямих і округлих ліній, але без опори на малюнок вихователя. Вирішення цього завдання пов'язане з розвитком рухів руки.

Програмою передбачено навчання проведенню різноманітних ліній: зліва направо, зверху вниз, пересічених і т. д. Тематика вправ у проведенні прямих ліній в різних напрямках вказана в програмі: малювання стрічечок, доріжок, олівців, дощику тощо Різноманітність тематики сприяє збереженню інтересу дітей до занять.

У цій групі завдання оволодіння технічними навичками отримують подальший розвиток.

Оскільки зміст дитячих робіт стає більш різноманітним і вимагає застосування декількох кольорів для розфарбовування малюнка, вводиться промивання пензля. Ця нескладна операція вимагає від дитини терпіння і акуратності.

Важким завданням для дітей другої молодшої групи є передача поєднання декількох форм, які можуть бути однорідними (сніговик з двох або трьох кіл) або складаються з двох різних форм (сонце з декількох прямих смуг і кола).

Виконання зображення такого роду вимагає не тільки вміння підпорядковувати рух руки образотворчій формі, але й здатності синтезувати ці форми, об'єднувати їх згідно задуму. Оскільки аналітико-синтетичне мислення у дитини трьох років розвинене дуже слабо, це завдання для нього складне. Тому програмою передбачено зображення предметів, що включають з'єднання тільки двох різнорідних частин або ритмічне повторення однієї і тієї ж форми (наприклад, промені у сонечка, гілки у ялинки).

Зображення прямокутних форм вимагає розвиненої координації рухів, здатності в потрібний момент змінити напрямок руху, створюючи кут, або замкнути лінію в початковій точці. У відповідності з цим завданням підібрана і тематика завдань - малювання книжки, вікон, прапорців та інших предметів, що мають прямокутні обриси.

Одночасно з ускладненням форми ускладнюється і використання кольору, який починає виділятися як один з основних ознак предмета. Діти вчаться вживати різні кольори в малюнку для зображення певних предметів: червоний - для яблука, жовтий - для сонця, зелений - для ялинки, травички і т. п.

До кінця року діти другої молодшої групи можуть зображати предмети, передаючи кілька ознак не тільки за завданням вихователя, а й за власним вибором.

Завданнями навчання в цій групі є наступні: навчити зображенню предметів округлої і прямокутної форм, передачі їх будови, основних частин і деталей;

навчити використанню кольору як художнього виразного засобу;

розвивати композиційні уміння в розташуванні предмету в центрі аркуша;

удосконалювати технічні навички в зафарбовуванні малюнка олівцями і фарбами.

У першому кварталі, де пропонована тематика малюнків, знайомих дітям (малювання м'ячика, яблука, прапорця), ускладнення програмного матеріалу виражається в більш точної передачі форми (овал або круг) і акуратному розфарбовуванні зображення. Вирішення цих завдань вимагає більш розвиненої здатності порівнювати і виділяти особливості форм, що мають округлі обриси, але відмінних один від одного по довжині і ширині.

Новим в навчанні дітей зображенню предметів є передача будови з ритмічно розташованими частинами (вгорі - внизу, з одного боку - з іншого боку), а також деяких пропорційних співвідношень частин. Це дає можливість аналізувати і порівнювати окремі частини між собою. Наприклад, у другому кварталі діти малюють сніговика, форма якого складається з кіл різних розмірів, і ялинку з рівномірно розташованими гілками.

Вперше в цій групі вводиться малювання такого складного для зображення об'єкту, як людина. Зображення людини передує малювання простіших форм - сніговика, неваляшки, матрьошки, ляльок, де співвідношення і форми частин можуть бути дещо порушені.

Навчання дітей старшої групи спрямоване на вдосконалення образотворчих умінь і розвиток здатності створювати виразні образи, використовуючи різні засоби зображення.

Навчальними завданнями є наступні:

навчити правильній передачі форми предмета, його ознак, відносної величини і положення частин;

навчити передачі в малюнку нескладних рухів;

розвивати і вдосконалювати почуття кольору;

розвивати технічні навички роботи з олівцем (способи штрихування) і фарбами (прийоми дії пензлем); навчити прийомам малювання кольоровою крейдою, вугіллям, сангіною, акварельними фарбами.

Ускладнення навчальних завдань обгрунтовано подальшим розвитком дітей. Значно розширюється їх досвід; вони набувають багато нових знань завдяки спостереженню навколишнього життя, читання художньої літератури, розповідями дорослих і т. д. Для них стає можливим малювання на теми, не пов'язані з безпосередніми сприйняттями (казкові герої), зображення об'єктів, яких вони не бачили (наприклад, екзотичні тварини жарких країн і т. д.).

У цьому віці діти вчаться знаходити і передавати в малюнку подібність і відмінність однорідних предметів. Так, у першому кварталі вони малюють з натури фрукти, овочі, квіти, передаючи їх характерні особливості (наприклад, 2 яблука різних сортів, що відрізняються формою і кольором, буряк і ріпку, що мають загальну для овочів округлу форму).

Для передачі характерного забарвлення предметів у старшій групі збільшується набір кольорів, з якими діти працюють. У цій групі дошкільнята знайомляться з основними кольорами спектра і вчаться використовувати їх красиві поєднання в малюнку.

Старшому дошкільнику доступні розуміння і передача в малюнку змін положення деяких частин тіла людини: підняті руки, зігнуті в колінах ноги (теми «Діти займаються фізкультурою», «Петрушка танцює» та ін.) Виразність образу в цих темах досягається за рахунок зображення деяких характерних деталей (одяг Петрушки, Червоної Шапочки, Діда Мороза) або рис обличчя (довгого носа у Буратіно, бороди у Діда Мороза і т. д.).

Уміння створювати виразний образ пов'язано з розвитком здатності помічати характерні риси предметів (наприклад, при малюванні з натури гілок з бруньками, листям, пролісків, а в літній період грибів різних видів, ягід, квітів, метеликів). Якщо в середній групі для малювання з натури підбиралися предмети з симетричним розташуванням частин, то в старшій групі використовується складніша натура, у якій іноді немає симетрії.

У підготовчій групі завершується навчання дошкільнят образотворчим умінням і навичкам. Діти повинні прийти в школу, володіючи початковими навичками в малюванні предметів з натури і по пам'яті, здатністю бачити в навколишньому житті різноманітність форм, фарб, положення предметів у просторі.

Завданнями навчання в підготовчій групі є наступні:

навчити зображенню будови, величини, пропорцій, характерних ознак предметів з натури і за поданням;

навчити передавати багатство форм і фарб, створювати виразні образи;

розвивати композиційні уміння (розташування предмета на аркуші залежно від характеру форми і величини предмета);

розвивати почуття кольору (вміння передавати різні відтінки одного і того ж кольору);

розвивати технічні навички (вміння змішувати фарби для отримання різних кольорів та їх відтінків;

накладати штрихи олівцем або мазки пензлем за формою предмета).

У дітей шести років досить добре розвинене аналітичне мислення. Вони можуть виділяти як загальні ознаки, притаманні предметам одного виду, так і індивідуальні особливості, що відрізняють один предмет від іншого.

Це завдання здійснюється починаючи з першого кварталу, наприклад, в зображенні різноманітних дерев. Кожне дерево має вертикально спрямований стовбур, товсті і тонкі гілки, на них листя, що утворюють крону. Ці ознаки передаються і дітьми старшої групи. У підготовчій групі їх вчать бачити і малювати дерева різних порід, де всі ці загальні ознаки кілька своєрідні: у ялинки стовбур поступово звужується догори і закінчується тонкої гострою верхівкою, а в листяних теж звужується, але вгорі розгалужується і закінчується безліччю дрібних гілок; у берізки товсті гілки йдуть вгору, а тонкі довгі звисають вниз, а у липи тонкі гілочки розташовані паралельно землі.

Є дерева зігнуті, з роздвоєними стовбурами, молоді і старі. Уміння побачити це різноманітність і передати в малюнку розвиває у дітей здатність створювати виразні образи природи.

Таке ж різноманіття в передачі особливостей предмета закріплюється в темах по зображенню овочів, фруктів і т. д. Для цього діти в першому кварталі знайомляться з отриманням відтінків кольору і складанням нових кольорів.

Уміння передавати характерні особливості будови і форми предметів дошкільнята освоюють при малюванні з натури різноманітних предметів, спочатку простих за формою і будовою: гілок ялинки і сосни, рибок, птахів, ляльок.

На основі наявних уявлень про реальні предмети діти малюють казкових героїв: Жар-птицю, Горбоконика, Морозко, Бабу Ягу і ін. Малювання казкових героїв сприяє розвитку творчої уяви.

Виразність малюнка багато в чому залежить від обраного вертикального або горизонтального положення аркуша паперу. Щоб успішно впоратися з цим вибором, дитина повинна дуже уважно проаналізувати предмет у різних ракурсах, відзначити особливості його будови.

У підготовчій групі діти починають малювати з попереднього начерку, в якому намічаються спочатку основні частини, а потім уточнюються деталі. Використання начерку змушує дитину уважно аналізувати натуру, виділяти головне в ній, погоджувати деталі, планувати свою роботу.

Зображення різних предметів закріплюються і вдосконалюються в сюжетному малюванні.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 3362; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.007 сек.