КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Соціалістичні ідеї М.Туган-Барановського
Значимість закону у правових поглядах П.Скоропадського обумовила увагу до вихідних засад законотворчої діяльності, як необхідної умови формування правової держави. Ідеї рівності, узгодження індивідуальної свободи і суспільного інтересу поклав в основу свого державно-правового вчення економіст і юрист, секретар фінансів Генерального секретаріату Центральної Ради Михайло Іванович Туган-Барановський (1865-1919). Свій суспільний ідеал, засновану на праві державу, в якій забезпечується «царство соціальної свободи», вчений виклав у роботах «Сучасний соціалізм в своєму історичному розвитку», «Соціально-економічні ідеали нашого часу», «Соціалізм як позитивне вчення», «Соціальні основи кооперації» тощо. Він глибоко співчував пригнобленому народу, підтримував вимоги її широкої автономії, а з 1915 р. — права національного самовизначення. Вважав, що розвиток особистості включає і таку її грань, як національність, участь у житті нації. «Якщо ви боїтеся перетворити людей у булижник, то потрібно боятися стерти і грані національності». Захопившись у молодості марксизмом, Туган-Барановський поступово виробляє свою концепцію соціалізму, а головне — ролі особистості в соціальному прогресі, соціальної справедливості і християнського ідеалу в суспільному житті. Головним у його концепції соціалізму був висновок про еволюційний характер суспільного розвитку, активну роль людини, її свідомості, праці в процесі перебудови суспільства на шляхах соціального прогресу. Вчений звернувся до досвіду соціалістичних експериментів у минулому, їх загибелі й урокам. Він вважав дуже корисним і повчальним їх вивчення. Соціалістичну державу майбутнього та економіки пов'язував з кооперацією, в якій бачив вищу, у порівнянні з капіталізмом, форму соціально-господарської організації. Як вченого-економіста і юриста Туган-Барановського хвилювали проблеми соціальної справедливості. Він прагнув вибудувати свою теорію розподілу, відмінну від марксистської. Свій задум почав втілювати в роботах «Теоретичні основи марксизму», «Соціальна теорія розподілу», обґрунтовуючи соціальну справедливість, регулюючу роль держави в розподілі суспільних благ як важливий економічний закон, конституційний принцип суспільства. Його висновки знайдуть розвиток у західній концепції соціальної держави і політики загального благоденства. З філософсько-етичних позицій Туган-Барановський осмислює проблеми суспільного ідеалу, моралі, взаємин особистості і держави. Вважав своїми духовними попередниками І. Канта і Ф. Достоєвського, які визнали, як він пише, «верховною святинею життя людську особистість». Відстоюючи розуміння рівності людей як рівноцінність їх особистостей, заперечував саму ідею будь-якої тоталітарної держави на чолі з «вищим незаперечним авторитетом, богом, перед яким добровільно схилялися, на який молилися б ці жалюгідні істоти». «Фантастичними і похмурими» називав він подібні ідеї. Високо оцінював вчений ідеал християнства і його значення для суспільства — звільнення кожної особистості, знищення всякого насильства. На думку Туган-Барановського, це ідеал «не сьогоднішнього дня», а «завтрашнього» майбутнього. Він передбачає нескінченну цінність конкретної особистості у всій її багатогранності. Чим багатогранніша індивідуальність, тим яскравіше її творчість, духовніше суспільство. «Якщо запропонувати на вибір суспільство, засноване на насильстві, експлуатації, на соціальній нерівності, але яке здатно до культурної творчості, або суспільство, не знаюче ні насильства, ні нерівності, але в якому згас дух, то немає сумніву, що краще страждаюче людство, ніж ситі свині. Є щось більш високе, ніж щастя і достаток. Це — нескінченне прагнення до розвитку особистості». Тут його погляди були близькими до ліберальних. Таким чином, Туган-Барановський як вчений економіст і юрист виділив нові аспекти в теорії соціалізму, продовжив міркування Канта і Гегеля про особистість, мораль, суспільний ідеал. Соціалізм майбутнього бачився йому заснованим на демократичних принципах, де «люди влади стануть не володарями, а виконавцями волі, слугами народу», і «будуть знаходиться під постійним контролем вільного народу, де буде виключене гноблення особистості». Своїми ліберальними поглядами Туган-Барановський вирізнявся серед діячів Центральної Ради. Сучасну йому капіталістичну державу М. І. Туган-Барановський вважав заснованою на силі, метою якої є забезпечення класового панування та розширення території. Характерною ознакою суспільства з капіталістичним способом організації економіки є класова боротьба. Зазначене серед першочергових напрямів діяльності такої держави визначає силову функцію, постійне зміцнення збройних сил задля підкорення інших народів, зміцнення політичної влади, а також обмеження соціального спротиву з боку пригноблених класів. Водночас крупні капіталістичні держави з допомогою сили унеможливлюють самовизначення народів. Силовий аспект та інші анахронізми державності можуть бути усунені в соціалістичній державі, яка буде штучно створена відповідно до нової мети: визнання особистості верховною цінністю, забезпечення її свободи, матеріального добробуту та духовного розвитку. Утім зміна одного суспільного ладу іншим не може бути автоматичною. Вона можлива за умови розвитку та репродукування в суспільній свідомості ідей свободи та рівності, визнання та утвердження в соціальній практиці природно-правових принципів рівності людей від народження та у своїх правах на життя та щастя. Забезпечити свій суспільний ідеал М. І. Туган-Барановський вважав можливим за умови безпосереднього втручання держави в основні сфери соціуму, жорсткої централізації влади та управління господарством. Держава повинна бути наділена правом виключної власності на засоби виробництва і продукти суспільної праці до переходу їх до індивідуального споживання. Розмірковуючи про централізацію влади, вчений припускав можливість певного обмеження свободи особи задля задоволення загального інтересу. З метою виключення посилення бюрократизації в умовах такої централізації, а також можливих загроз індивідуальній свободі М. І. Туган-Барановський пропонував створити ефективну систему місцевого самоврядування, з яким би держава ділилась рядом своїх функцій, залишаючи за собою вирішення загальних питань суспільства. Суттєве підвищення продуктивності праці, а відповідно, і збільшення матеріального виробництва та добробуту населення можливе за умови планової економіки. Заснована на праві державність нового типу припинить антагонізм між класами та війни з іншими країнами, з мінить соціальний зміст обов'язкового атрибуту держави — примусу, а також характер політичної влади. Її метою буде організація виробничої сфери, забезпечення громадських потреб, узгодження загальних та індивідуальних інтересів. Оформлений правом загальний інтерес буде покладено в основу примусу соціалістичної держави. Поміж зазначених напрямів діяльності важливою функцією майбутньої держави повинно бути узгодження процесів суспільного виробництва та попиту, а також пропорційний розподіл суспільної праці. Територіальні межі соціалістичних держав у своїй більшості зазнають змін, вони будуть визначені, виходячи з «господарської діяльності» на відміну від капіталістичних, які створені в результаті сили, класової боротьби та війн. Ідеї рівності, узгодження індивідуальної свободи і сус¬пільного інтересу поклав в основу свого державно-правово¬го вчення економіст і юрист, секретар фінансів Генерального секретаріату Центральної Ради Михайло Іванович Туган-Барановський (1865—1919). Свій суспільний ідеал, засно¬вану на праві державу, в якій забезпечується «царство со¬ціальної свободи», вчений виклав у роботах «Сучасний соціалізм в своєму історичному розвитку», «Соціально-економічні ідеали нашого часу», «Соціалізм як позитивне вчен¬ня», «Соціальні основи кооперації» тощо. Сучасну йому капіталістичну державу М. І. Туган-Барановський вважав заснованою на силі, метою якої є забезпечення класового панування та розширення території. Характерною ознакою суспільства з капіталістичним способом організації економіки є класова боротьба. Зазначене серед першочер¬гових напрямів діяльності такої держави визначає силову функцію, постійне зміцнення збройних сил задля підкорен¬ня інших народів, зміцнення політичної влади, а також об¬меження соціального спротиву з боку пригноблених класів. Водночас крупні капіталістичні держави з допомогою сили унеможливлюють самовизначення народів. Силовий аспект та інші анахронізми державності мо¬жуть бути усунені в соціалістичній державі, яка буде штуч¬но створена відповідно до нової мети: визнання особистості верховною цінністю, забезпечення її свободи, матеріального добробуту та духовного розвитку. Утім зміна одного суспільного ладу іншим не може бути автоматичною. Вона можлива за умови розвитку та репро¬дукування в суспільній свідомості ідей свободи та рівності, визнання та утвердження в соціальній практиці природно-правових принципів рівності людей від народження та у своїх правах на життя та щастя. Забезпечити свій суспільний ідеал М. І. Туган-Баранов-ський вважав можливим за умови безпосереднього втручан¬ня держави в основні сфери соціуму, жорсткої централізації влади та управління господарством. Держава повинна бути наділена правом виключної власності на засоби виробниц¬тва і продукти суспільної праці до переходу їх до індивіду¬ального споживання1. Розмірковуючи про централізацію влади, вчений при¬пускав можливість певного обмеження свободи особи задля задоволення загального інтересу. З метою виключення посилення бюрократизації в умо¬вах такої централізації, а також можливих загроз індивіду¬альній свободі М. І. Туган-Барановський пропонував ство¬рити ефективну систему місцевого самоврядування, з яким би держава ділилась рядом своїх функцій, залишаючи за со¬бою вирішення загальних питань суспільства. Суттєве підвищення продуктивності праці, а відповідно, і збільшення матеріального виробництва та добробуту насе¬лення можливе за умови планової економіки. Заснована на праві державність нового типу припинить антагонізм між класами та війни з іншими країнами, змі¬нить соціальний зміст обов'язкового атрибуту держави — примусу, а також характер політичної влади. її метою буде організація виробничої сфери, забезпечен¬ня громадських потреб, узгодження загальних та індивіду¬альних інтересів. Оформлений правом загальний інтерес буде покладено в основу примусу соціалістичної держави. Поміж зазначених напрямів діяльності важливою функ¬цією майбутньої держави повинно бути узгодження про¬цесів суспільного виробництва та попиту, а також пропор¬ційний розподіл суспільної праці. Територіальні межі соціалістичних держав у своїй біль¬шості зазнають змін, вони будуть визначені, виходячи з «гос¬подарської діяльності» на відміну від капіталістичних, які створені в результаті сили, класової боротьби та війн.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 1030; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |