КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Філософія, теорія, суть сестринської справи
Зв'язок сестринської справи з іншими науками. Сестринська справа як наука пов'язана з іншими науками. Тісний зв'язок вона має із соціологією, яка вивчає суспільство і взаємовідносини між людьми. Соціологія дозволяє медичним сестрам ширше дивитися на світ і суспільство в цілому - на цінності і погляди різних членів суспільства, а також сили, які зміцнюють їх. Соціолог розглядає всі події в суспільстві не як індивідуальний прояв, а як соціальний факт чи соціальне явище. Наприклад: соціолог хоче знати не чому окрема людина здійснила самогубство, а чому в певному середовищі процент самогубств вищий, ніж в іншому. Він шукає відповіді на такі запитання: чому процент самогубств в сільській місцевості (у всякому випадку в західних країнах) нижчий, ніж в містах, чи чому австрійці частіше здійснюють самогубство, ніж італійці. Знання соціології допомагають медичній сестрі краще орієнтуватись в психоемоційних особливостях тих чи інших членів громади. Сестринська справа тісно пов'язана з економікою - наукою, яка вивчає виробництво, розподіл і споживання товарів і послуг. Знання економіки допомагають медичній сестрі в правильній організації обслуговування населення. Сестринська справа пов'язана з політологією, в центрі уваги якої знаходиться уряд і використання урядової влади. Знання політології допомагає медичним сестрам орієнтуватися в питаннях організації і фінансування охорони здоров'я. Сестринська справа пов'язана з історією. Історичні дослідження і знання історії розвитку сестринства допомагають орієнтуватись в сьогоденні і робити прогнози на майбутнє. Сестринська справа пов'язана з психологією, яка вивчає логічне мислення, сприйняття і творчі здібності. Ця наука звертає увагу на індивідуальні особливості
людей. Медична психологія допомагає сестрі в правильній організації її роботи з пацієнтами. Крім того, сестринська справа пов'язана з фундаментальними медичними дисциплінами (анатомією, фізіологією, гістологією), які забезпечують медичній сестрі знання будови і функції органів і тканин. Сестринська справа має зв'язок з клінічними дисциплінами (терапією, хірургією, педіатрією та іншими), які дають можливість медичній сестрі зрозуміти основні проблеми пацієнта при тій чи іншій патології. Говорячи про філософію, ми говоримо про те, як людина мислить, у що вірить і як сприймає життя. Філософія сестринської справи - це система поглядів на взаємовідносини між сестрою, пацієнтом, суспільством та навколишнім середовищем. Філософія сестринської справи встановлює: - етичні обов'язки медичної сестри щодо обслуговування пацієнтів (до- - цілі, до яких прагне медична сестра (незалежність, здоров'я, знан- - моральні якості, або чесноти (мудрість, співчуття, милосердя, терпіння і т.д.). Однією зі складових частин філософії є етичний кодекс сестер - це етичні принципи, сформульовані представниками сестринської професії для своїх колег у кожній із країн. Кодекс включає основні принципи поведінки й оцінки дій сестри, відображає основні цілі, обов'язки і цінності в професії медичної сестри. Він складає систему світоглядів, усередині якої сестра може приймати рішення, що відповідають етичним нормам, і виконувати обов'язки перед суспільством, перед колегами і перед своєю професією. Колектив реформаторів медсестринства в Україні: Ю.В. Вороненко, Т.І. Чернишенко, В.В. Лойко, О.І. Смольняков - створили Етичний кодекс медичної сестри України. Створення кодексу є найважливішим засобом розвитку самоврядування в сестринській професії. Визначення сестринської справи дають нам чотири парадигми або чотири основні концепції: сестринська справа, особистість, навколишнє середовище, здоров'я. Флоренс Найтінгейл говорила, що сестринська справа - одне з найдавніших мистецтв і одна з наймолодших наук, що концентрується на турботі про пацієнтів. Мистецтво і наука виявляються в сестринській справі як у роботі сестри-виконавця, так і в діяльності сестри-керівника. Поняття особистості займає у філософії сестринської справи особливе місце. Взагалі проблема особистості у філософії - це насамперед питання про те, яке місце займає людина у світі. Біологічні, психологічні, соціальні і духовні компоненти складають єдине ціле людини, пацієнта. Вони характерні для усіх людей, але індивідуальні для кожного з нас - вони і складають особистість кожного з нас. Навколишнє середовище завжди впливало на життєдіяльність людини. Воно було розпізнане ще з часів діяльності Флоренс Найтінгейл як істотний чинник у запобіганні захворюванням і підтримці здоров'я. Навколишнє середовище поділяється на: - фізичне, яке включає географічне положення, клімат, чистоту повітря, - соціальне, яке відіграє величезну роль у формуванні особистості пацієнта, - культурне, яке включає поведінку людини, її взаємовідносини з іншими Залежно від навколишнього середовища, в якому ріс, живе і працює пацієнт, сестрі необхідно будувати свої взаємини з ним - це той вказівник, який веде і пацієнта, і медичну сестру до успіху. Здоров'я - дуже широка концепція, яка визначається по-різному на різних життєвих етапах. У 1947 році ВООЗ визначила здоров'я як стан повного фізичного, психічного і соціального добробуту, а не просто відсутність захворювань або неповноцінності. Здоров'я - це динамічний процес, що може бути визначений як об'єктивно, так і суб'єктивно, мета, до якої потрібно прагнути. Це поняття включає уміння піклуватися про самого себе, забезпечує почуття цілісності організму і навколишнього середовища, воно справляється зі стресом шляхом адаптації. Основні моральні аспекти сестринської справи відображені в сестринській етиці. Етика - це вивчення принципів цінностей та норм моралі. А мораль - це принципи, цінності та норми, яких людина дотримується у своєму повсякденному житті. Фахова таємниця. Принаймні із часів Гіппократа медичні працівники давали обіцянку берегти таємниці, довірені їм хворими. Авіценна говорив: "Оберігай таємницю від усіх, які розпитують, полонянка твоя - твоя таємниця, якщо ти зберіг її, і ти бранець її, якщо вона розкрита". У "Женевській декларації" ВМА (1948, 1968, 1983, 1994 рр.) говориться: "... урочисто клянуся... берегти довірені мені таємниці, навіть після смерті пацієнта". З етичної точки зору поняття "медична таємниця" є, по-перше, підтвердженням принципу поваги до пацієнта, поваги його людської гідності, його законних прав, його особливого права на конфіденційність; по-друге, поширенням принципу незавдання шкоди на всі сторони життєдіяльності – способу життя пацієнта, його добробуту. На жаль, розголошення фахових таємниць часто відбувається через надмірну балакучість медиків. Питання про фахову медичну таємницю не тільки етичне, але і юридичне. Роль сестринського персоналу в дотриманні етичних норм. Одним із прав особистості є свобода від образ. Багатьом людям важко уявити собі, що ті, хто надає допомогу, і члени сім'ї можуть образити людину, яка залежить від них і їхньої турботи. Нанесення кому-небудь у результаті недружнього ставлення фізичної або моральної шкоди називається образою. Якщо людині нанесена шкода через відсутність необхідного догляду з боку персоналу, який обслуговує, то це називається нехтуванням своїх обов'язків. Коли медична сестра надає пацієнту догляд, вона бере на себе також відповідальність за захист цієї особи від образи. Варто обов'язково повідомляти про образу або шкоду, якщо медсестра, яка здійснює догляд, знає або підозрює це. Доглядаючи за особами похилого віку й інвалідами, варто бути уважними до проявів неповаги або образи відносно пацієнтів. Вони можуть зазнавати образ службовців, сусідів або членів сім'ї. Образником може бути хто-небудь із членів сім'ї, друг або родич, що живе поза домом. Медсестра, яка здійснює догляд, несе юридичну відповідальність за замовчування образ, які спостерігаються. Зневага. Зневага - це особлива форма образи, яка виражається в ігноруванні прав і потреб людини з боку іншої особи. Зневага, халатність мають місце, коли людина не одержує нормальної їжі, одягу, притулку, догляду, або людського спілкування. Людина, яку зневажають, може бути погано доглянутою: брудне волосся, неприємний запах від тіла або з рота, кірки на віях, губах або яснах, пролежні, їжа, яка застряла між зубами. її одяг і постіль можуть бути брудними, вона може бути пригніченою або замкнутою, може відмовлятися від їжі або особистого догляду. Обмеження фізичної активності. Іншою специфічною формою образи може бути використання фізичних і хімічних засобів обмеження руху. Людина має право бути вільною від будь-яких рухових обмежень. Засоби фізичного обмеження не дозволяють людині нормально рухатися. Медики раніше вважали, що використання фізичних обмежень дозволяє захистити людину від шкоди собі й іншим. Людей прив'язували до ліжок і стільців, щоб вони не могли впасти і поранитися. Вивчивши викори стання обмежень рухової активності, дослідники дійшли до висновку, обмеження уражають людей не тільки емоційно, але і фізично. Фізичне обмеження людини може завдати шкоди її організму. Люди, які зазнали фізичних обмежень, можуть поранити себе, намагаючись звільнитися. Наприклад, людина може перекинути стілець і, намагаючись виплутатися з ременів, які стягають груди, поранити руки і голову. Обмеження рухової активності також позбавляють людину почуття гідності і незалежності. Особи, які піддавалися обмеженням, говорять: "Бути прив'язаним - це гірше з того, що я міг зазнати. Адже прив'язують скажених собак!" Сьогодні використання фізичних засобів обмеження рухів розглядається як форма образи, якщо тільки це робиться не за призначенням лікаря. Фізичні обмеження можуть застосовуватися для того, щоб запобігти дезорієнтованому пацієнтові падінню з крісла-каталки. Фізичні обмеження ніколи не застосовуються для того, щоб створити більше зручностей для персоналу. Вони ніколи не повинні застосовуватися як дисциплінарний засіб. Хімічні засоби обмеження активності - це ліки, які звичайно заспокоюють і знижують спроможність людини рухатися або нормально реагувати. Як і фізичні, так і хімічні засоби ніколи не повинні використовуватися для зручності персоналу. Можна утримувати людину в безпеці, не вдаючись до використання обмежень. Розвиток сестринської справи в Україні. Виникнення сестринської справи в Україні, як і у всій Європі, нерозривно пов'язане з прийняттям та становленням християнства. Створювались монастирі, при яких були лікарні, подорожні доми, які поєднували функції готелю, лікарні та амбулаторії для мандрівників, що направлялися до святих місць та потребували медичної допомоги. Одна з перших згадок про створення стаціонарної лікувальної установи у Київській Русі відноситься до X століття, коли княгиня Ольга організувала лікарню, де догляд за хворими був доручений жінкам. За часів середньовіччя в Україні не було навчальних медичних закладів, а навчання мистецтву лікувати та доглядати за хворими переда валось шляхом від батьків дітям або на зразок ремісничого учнівства при монастирях. Відомо, що в середньовічних містах України (кінець XIV ст.) медициною займалися члени професійних цехів. Серед них хірурги-цирульники надавали допомогу жителям міст і брали участь у військових походах та козацьких битвах. Цехи цирульників були у Львові (засновані у 1512 році), при Київському магістраті, в Кам'янці-Подільському та інших містах. У цехах цирульників проводилось також навчання учнів. Значну роль в історії розвитку медичної справи в Україні відіграли братства. Зокрема Львівське братство мало п'ять шпиталів.Лікувальні заклади мало і Київське братство. Наприкінці XVIII століття українські землі входили до складу двох імперій: Російської та Австро-Угорської. Західна Україна (тодішні Львівська, Станіславська та Тернопільська губернії, інакше Галичина, та частина Волині, інакше - Лодомирія) за часів панування Австро-Угорщини та панської Польщі мала винятково важкі соціально-економічні умови. Імператриця Австрії Марія Терезія з метою поліпшення медичної опіки над населенням, розвитку медичної освіти і науки у королівстві Галичина та Лодомирія декретом від 22 грудня 1772 року призначила доктора медицини Андрея Крупинського крайовим протомедиком Галичини. Йому було доручено створити на західноукраїнських землях систему медичної служби і медичної освіти. Відкриття Львівського акушерського колегіуму відбулося 1 жовтня 1773 року. Цей день ознаменував зародження середньої медичної освіти на західноукраїнських землях. Перша школа медичних сестер була створена лише у 1895 році при загальній лікарні у Львові. Вона була організована і фінансувалась крайовим відділом здоров'я спільно з товариством Червоного Хреста. Дещо інакше розвивались сестринська справа та освіта в тих регіонах України, які після третього поділу Польщі перейшли під панування Російської імперії. Це стосувалось Східної (Великої) України. У 1775 році сенат видав наказ про створення у Києві урядового шпиталю. У 1792 році в місті був відкритий також військовий шпиталь. З 1786 року при Кирилівському монастирі почав діяти будинок для інвалідів. Кримська війна (1853) визначила початок нового етапу в розвитку сестринської справи. У цей час М.І. Пирогов прийняв пропозицію щодо залучення загонів сестер милосердя в Кримській кампанії. Перші в історії медицини жінки-медичні працівники почали надавати допомогу пораненим та хворим воїнам на полі бою. Із середини XIX століття почали діяти фельдшерські школи в Києві та Харкові. У 1870 році в Києві відкрито військову фельдшерську школу, а в 1877 році - курси медичних сестер. Певні зусилля для боротьби з епідеміями та високим рівнем захворюваності в Україні, розширення мережі лікувальних закладів та розвитку професійної підготовки середніх медичних працівників були докладені Російським урядом після Жовтневої революції. 1 листопада 1939 року позачергова сесія Верховної Ради СРСР прийняла закон про включення Західної України до складу СРСР та возз'єднання з УРСР. Під час фашистської окупації України в роки Другої світової війни на її території припинили свою діяльність медичні школи, а їх майно було пограбоване. Після закінчення війни Радянський уряд приділив велику увагу відновленню мережі середніх медичних навчальних закладів та відкриттю нових. Під час фашистської окупації України в роки Другої світової війни на її території припинили свою діяльність медичні школи, а їх майно було пограбоване. Після закінчення війни Радянський уряд приділив велику увагу відновленню мережі середніх медичних навчальних закладів та відкриттю нових. 24 серпня 1991 року позачергова сесія Верховної Ради України прийняла Постанову та Акт проголошення незалежності України. УКРАЇНА стала незалежною демократичною державою з неподільною та недоторканою територією, на якій чинними є лише власні Конституція, закони та постанови уряду.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 5575; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |