Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Проблеми сьогодення у методиці викладання образотворчого мистецтва в початкових класах




В початковій школі.

Тема 2. Методичні засади викладання образотворчого мистецтва

Лекційне заняття № 2.

Запитання і завдання

1. Чому, коли ведуть мову про давню історію України чи будь-якої іншої країни, мають на увазі, що це поняття умовне?

2. В чому полягає своєрідність первісного мислення? Що означає поняття “синкретизм культури ”?

3. Якими були наслідки “неолітичної революції ” на землях України?

4. Назвіть характерні ознаки трипільської культури.

5. У чому полягає особливість мистецтва скіфів? Чому основний стиль скіфського мистецтва називають «звіриний стиль»?

6. Яким чином скіфська матеріальна культура позначилася на культурі українців?

7. Чому міфи та язичницькі вірування відносять до перших форм духовної культури?

8. Пригадайте і перелічіть пантеон слов’янських язичницьких богів.

9. Хто і коли заснував Київ?

10. Які види мистецтва були поширеними у слов’ян-язичників?

11. У чому полягають особливості язичницької слов’янської скульптури - Збруцький ідол (Збруцький Святовит)?

12. Згадайте наукові гіпотези про формування мови і виникнення писемності у давніх східних слов’ян у дохристиянську добу.

13. В чому полягають особливості праслов’янської писемності?

Література

1. Даниленко В.М. Кам’яна могила. – К., 1985.

2. Даниленко В.Н. Неоліт Украины. – К., 1974.

3. Дмитриева Н.А. Краткая история искусств. Вып. 1: От древнейших времен по ХVІ век. Очерки. – 3-е узд., доп. – М.: Искусство, 1985. – 319 с., ил.

4. Дюличев В.П. Крым: история в очерках. – Симферополь: «Рубин», 2008. – 494 с.

5. Історія світової та української культури: Підручник для вищ. закл. освіти / В.А. Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А. Режко. – К.: Літера ЛТД, 2005. – 464 с.

6. Культурологія. Навчальний посібник / За ред. Т.Б. Гриценко. – К.: Центр навчальної літератури, 2007. – 392


 

Змістовий модуль 1. Образотворче мистецтво з методикою викладання в початкових класах як педагогічна наука і навчальна дисципліна.

План.

1. Проблеми сьогодення у методиці викладання образотворчого мистецтва в початкових класах.

2. Становлення і розвиток методики викладання образотворчого мистецтва.

3. Основні методи навчання образотворчому мистецтву в початкових класах.

Ключові поняття теми: методика викладання, методика «комплексного навчання малюванню», методика «розвитку вільної творчості дитини», методи навчання, засоби навчання.

Базова література до теми: № 3, 4, 5, 6, 9.

Допоміжна література до теми: № 2, 3, 6, 13, 17.

Зміст лекції:

Вже давно в шкільній практиці і, зокрема, у мистецькій освіті спостерігається певна суперечність, коли, з одного боку, в школах працює значна кількість фахівців, забезпечених програмами, посібниками, підручниками, рекомендаціями для естетичного розвитку дітей та молоді, а з іншого, відбуваються майже непомітні позитивні зрушення у рівнях естетичного виховання та художньої освіченості школярів різного віку.

Причин такого становища декілька: по-перше, існування «залишкового» принципу відносно проблем культури загалом, і в однаковій мірі естетичного виховання та мистецької освіти. Наприклад, спрощене уявлення про шкільні предмети художньо-естетичного циклу, що їх нібито можуть успішно викладати вчителі будь-якого фаху, призвело до стійкого статусу "другорядних" такі предметні дисципліни, як "образотворче мистецтво" та "музика".

Особливо це стосується образотворчого мистецтва у початковій ланці шкільного навчання. Насправді вчителям, які викладають образотворче мистецтво, слід не лише володіти значним обсягом ґрунтовних знань в галузі теорії та історії образотворчого мистецтва і добре орієнтуватися у проблемах дитячої психології, але й мати достатні практичні навички та уміння в різних видах художньої діяльності.

По-друге, використання застарілого утилітарно-практичного підходу до шкільних занять образотворчим мистецтвом, при якому методологія переплутується з прийомами навчання й методикою вправ, призводить до хибних шляхів, коли до дітей застосовуються стандарти художнього професіоналізму замість здійснення цілісного процесу формування творчої особистості засобами мистецтва. У підсумку робота з образотворчого мистецтва в школі набуває замкнутої, нецікавої для дітей форми (як приклад – виникнення та існування предмета "малювання", обмеженого як за змістом, так і за формами навчальної діяльності).

І, по-третє, невизначеність пріоритетної ролі методики викладання образотворчого мистецтва в навчально-виховному процесі. Адже, відомо, що й досі між вченими, методистами та учителями точиться дискусія стосовно того, що для шкільного викладача є важливішим: забезпеченість навчальними програмами, підручниками та посібниками чи активне опанування методикою викладання предмета. Ці вагання значною мірою наявні і в практиці початкової школи. Тому вчителі початкових класів, які викладають образотворче мистецтво, у більшості випадків досить пасивно ставляться до удосконалення власної майстерності за рахунок підвищення якості методики викладання образотворчого мистецтва. Натомість вони помилково вважають старі, випробувані протягом багатьох років навчальні програми "панацеєю" у справі естетичного виховання і художньої освіти молодших школярів.

Мабуть тому широке коло вчителів не дуже цікавиться новими досягненнями у царині мистецької освіти і задовольняється морально та змістовно збанкрутілими програмами, в той час коли в Україні в останній період з'явилося чимало нових, як типових, так і альтернативних програм з образотворчого мистецтва (автори: Є.В.Бєлкіна, В.М.Вільчинський, С.В.Коновець (м. Київ); Л.М.Любарська (м. Одеса); О.Д.Соронович (м. Львів) та ін.). Але попри все, першочерговою має бути методика викладання образотворчого мистецтва в школі. Саме методика "робить" з вчителя-початківця досконалого педагога-майстра. Не випадково вчителів, які на високому рівні володіють методикою викладання навчального предмета, офіційно іменують учителями-методистами.

Методика, як вчення про методи викладання, є важливою складового такої галузі педагогічної науки, як дидактика. Методика конкретизує на навчальному матеріалі основні категорії дидактики: цілі, зміст, організаційні форми навчання. На рівні предметного змісту вона відповідає на питання: як найкраще навчати, розвивати і виховувати школярів у процесі засвоєння навчального матеріалу. Тобто методика виступає своєрідним "інструментарієм" для вчителя в його педагогічно-практичній роботі.

На визначальній ролі методики викладання образотворчого мистецтва наголошували такі відомі педагоги, митці і вчені, як: З.С.Баконій, А.В.Бакушинський, Я.О.Башилов, І.П.Глінська, Г.В.Лабунська, Г.І.Нарбут, Б.М.Нєменський, В.Є.Пестель, Н.П.Сакуліна, Б.П.Юсов та інші. Вони справедливо називали методику викладання мистецтвом викладання, підкреслюючи, що методика повинна базуватися не лише на художньо-практичній діяльності, але й на наукових дослідженнях, передусім психологічних, з метою поглиблення розуміння особистості дитини, її внутрішнього світу та мотивів щодо творчої діяльності й самореалізації.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 1255; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.014 сек.