КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
План заняття. Суспільство як соціальна система
Суспільство як соціальна система
1. Суспільство: поняття та основні ознаки. 2. Системний аналіз суспільного життя. 3. Типології суспільств. 4. Характерні особливості сучасного суспільства Перше питання теми торкається з’ясування суті суспільства, як соціального феномену, та його характеристики, як системної цілісності. Перш за все, слід розмежувати такі поняття, як “країна”, “держава” та “суспільство” і дати відповідь на питання: чому саме “суспільство” займає центральне місце в системі категорій соціології. Існують різні визначення поняття суспільства. Тривалий час суспільство практично ототожнювалося з державою. Нині на побутовому рівні під суспільством розуміють сукупність людей, які об’єднані спільною територією та державним устроєм. У соціології термін “суспільство” вживається у більш широкому розумінні. Як стверджував Г. Зіммель, це визначення набуває наукового сенсу лише тоді, коли його протиставляють арифметичній сумі окремих індивідів. Е. Дюркгейм трактує суспільство як надіндивідуальну духовну реальність, засновану на колективному уявленні. М. Вебер розглядає суспільство як взаємодію людей, як продукт соціальних (тобто орієнтованих на інших) людських дій. Т. Парсонс визначає суспільство як систему відносин між людьми, засновану на нормах і цінностях. К. Маркс сприймає суспільство як сукупність відносин між людьми, що складаються в історичному розвитку в процесі їхньої спільної економічної діяльності. За Марксом, суспільство є продуктом взаємодії людей. Згідно з Н. Смелзером суспільство – це об’єднання людей, яке має певні географічні кордони, спільну законодавчу систему і певну національну (соціокультурну) ідентичність. Узагальнюючи соціологічні уявлення про суспільство, відомий вітчизняний соціолог Наталія Черниш стверджує, що суспільство є найзагальнішою системою взаємозв’язків і взаємовідносин між людьми, соціальними групами, спільнотами та соціальними інститутами. Це сукупність усіх способів взаємодії та форм об’єднання людей, в якій знаходить прояв їхня взаємозалежність один від одного і які складаються історично. Із наведених визначень випливає, що суспільство складається з великої множини індивідів, пов’язаних соціальними зв’язками, взаємодіями та відносинами. Але його не можна розглядати як просту суму цих складових. На рівні суспільства індивідуальні дії, зв’язки, відносини утворюють нову системну якість. Системна якість – це особливий якісний стан, коли суспільні взаємодії і відносини набирають надіндивідуального, надособистісного характеру. Інакше кажучи, суспільство – самостійна субстанція, яка, стосовно індивіда, є первинною. Засадним у системному підході до вивчення суспільства є прагнення об’єднати різні знання про суспільство в цілісну систему, яка б могла стати універсальною теорією суспільства. Важливо усвідомити, що суспільство – це соціальна спільнота, що історично склалася в процесі життєдіяльності людства для задоволення його життєвих потреб. Суспільству притаманна низка ознак, які відрізняють його від інших спільнот: - спільна територія, яка становить основу соціального простору, що в ньому проживають, взаємодіють, формують і розвивають між собою взаємозв’язки члени суспільства. Зазвичай вона збігається з державними кордонами; - загальноприйнята система норм і цінностей, система культури, що є основою зв’язків між людьми. Завдяки цьому суспільство має велику інтегруючу силу. Воно соціалізує кожну людину, кожне покоління людей, підпорядковуючи їхню поведінку чинним нормам і включаючи її до загальної системи зв’язків; - здатність підтримувати й постійно відновлювати високу інтенсивність внутрішніх взаємозв’язків, забезпечувати стійкість соціальних утворень. Е. Дюркгейм вважав, що основою стійкості та єдності суспільства є колективна свідомість, наявність спільної волі, які можуть стримати розвиток згубної сили людського егоїзму. Стійкість суспільства, на думку Р. Мертона, зберігається завдяки наявності фундаментальних цінностей, які засвоюються спільнотою індивідів, а на думку Е. Шилза, – завдяки владі, що забезпечує контроль над усією територією і нав’язує відповідну систему цінностей; - автономність, саморегуляція, саморозвиток, що забезпечуються тими інститутами й організаціями та на підставі тих норм, принципів, традицій і цінностей, які виникають у самому суспільстві. Суспільство здатне без втручання зовнішніх сил створювати для людей такі форми організації та умови їх життя, які необхідні для задоволення їхніх потреб, їхнього самоствердження й самореалізації. З врахуванням сказаного можна дати наступне соціологічне визначення суспільства: Суспільство – це сукупність людей, об’єднаних історично складеними формами їх взаємозв’язку і взаємодії з метою задоволення своїх потреб, що характеризується стійкістю і цілісністю, самовідтворенням і самодостатністю, саморегулюванням і саморозвитком, досягненням такого рівня культури, коли, з’являються особливі соціальні норми і цінності, що лежать в сонові взаємозв’язку і взаємодії людей. Переходячи до розгляду другого питання, слід відмітити, що вказані суттєві ознаки і характеристики суспільства, дають змогу трактувати його як соціальну систему, як цілісність, що має якості, котрих немає у жодній з її складових. Соціологічне вивчення суспільства як соціальної системи, розпочинається з виявлення його складових і принципів дії механізму, котрий їх пов’язує і забезпечує цілісність. Суспільство неоднорідне і має свою внутрішню будову і склад, включаючи велику кількість соціальних явищ і процесів. Складовими елементами суспільства є люди, соціальні зв’язки і дії, соціальні взаємодії і відносини, соціальні інститути і організації, соціальні групи, спільності, соціальні норми і цінності та ін. Кожний з них знаходиться в більш чи менш тісному взаємозв’язку з іншими, займає специфічне місце і відіграє своєрідну роль в суспільстві. Отже, під суспільством, як соціальною системою в соціології, розуміється велика упорядкована сукупність соціальних явищ і процесів, більш чи менш міцно взаємопов’язаних і взаємодіючих один з одним і утворюючих єдине соціальне ціле. В самій соціології структура суспільства розглядається в різноманітних ракурсах. Так, в такому випадку, коли виявляється детерміністський (причинно-наслідковий) зв’язок соціальних явищ і процесів, їх субординація, суспільство, звичайно, розглядається (напрямок в марксистський соціології) як цілісна система, що включає чотири основні сфери – економічну, соціальну, політичну і духовну (ідеологічну). По відношенню до суспільства в цілому кожна з цих сфер суспільного життя виступає як його підсистема, хоч в іншому зв’язку вона сама може розглядатись як особлива система. При цьому кожна попередня з цих систем впливає на послідуючі, які, в свою чергу, мають зворотний вплив на попередні. В іншому зв’язку, коли на перший план висуваються характер, тип соціальних зв’язків, суспільство, як соціальна система, включає слідуючи підсистеми: соціальні спільності (групи), соціальні інститути і організації; соціальні ролі, норми і цінності. Кожна з них є достатньо складною соціальною системою, що, в свою чергу, має свої підсистеми. За рівнем узагальнення матеріалу соціологічне вивчення суспільства як соціальної системи, включає три взаємозв’язані аспекти: - вивчення “суспільства взагалі”, тобто виділення всезагальних, універсальних ознак, зв’язків і станів суспільства (у тісному зв’язку з соціальною філософію); - вивчення конкретно історичних типів суспільств, ступенів розвитку цивілізації; - вивчення окремих конкретних суспільств, тобто суспільств реально існуючих країн і народів. Як вже було вказано, основою суспільства як соціальної системи є індивіди, соціальні дії, взаємодії та відносини, що є стійкими і відтворюються в історичному процесі, переходячи з покоління в покоління. Елементарною частиною будь-якої соціальної діяльності людей є соціальна дія. Термін цей запровадив у соціологію М. Вебер, який розумів соціальну дію як таку, що є усвідомленою і співвідносною з діями інших людей або орієнтованою на них. Враховуючи те, що соціальна дія завжди усвідомлена, необхідно знати, що спонукає людину до неї. Тут постає питання про мотивацію. Мотивація – це сукупність факторів, що спонукають до дії. В першу чергу, це потреби, які можуть бути фізіологічними (їжа, відпочинок, секс та інші), а також потреби в безпеці, спілкуванні, визнанні, статусі тощо. Соціальна дія є кроком до формування соціальної взаємодії. Здійснюючи соціальну дію особистість відчуває на собі дію інших, а отже, відбувається обмін діями, тобто соціальна взаємодія. Соціальна взаємодія – це система взаємообумовлених соціальних дій. Вони пов’язані циклічною причинною залежністю, коли дії однієї особистості є одночасно причиною і наслідком відповідних дій іншої особистості. Найбільш загальними типами взаємодій є: співробітництво та суперництво. Соціальні взаємодії пов’язані із взаємними очікуваннями того чи іншого типу поведінки по відношенню один до одного. Такі очікування можуть бути епізодичними, невизначеними, або стійкими і сталими. Якщо взаємодії набувають стійкого характеру, взаємні очікування індивідів постійно змінюються і в той же час з’являються стійкі соціальні очікування, які надають взаємодії досить упорядкованого та передбачуваного вигляду. Такі упорядковані та стійкі взаємодії називаються соціальними відносинами. Необхідною передумовою соціальної інтеграції і стабільності суспільства є наявність загальносуспільної системи цінностей – спільної мови, спільних ідеалів, моральних норм, вірувань тощо. Конкретним механізмом, що забезпечує соціальний порядок, інтеграцію, стійкість суспільства, його відтворення, є соціальні інститути. Соціальні інститути – це стабільна та інтегрована сукупність соціальних зв’язків, норм, ролей і статусів, цінностей та вірувань, які регулюють всі сфери суспільного життя. Головним завданням соціальних інститутів є задоволення основних життєвих потреб. У третьому питанні розглянемо існуючі типології суспільств. Типології будь-яких соціальних явищ (наприклад, держав, партій, особистості, конфліктів), можна розглядати як метод наукового пізнання, який полягає у диференціації різних суспільств за певною ознакою з наступним їх групуванням та схожими рисами. Вдаючись до типологічного описання суспільств, дослідники мають можливість порівняти різні суспільства, систематизувати знання про них, досягаючи істини у процесі пізнання суспільної організації людського життя. Серед різних типологій суспільств, яких нараховується не один десяток, виокремимо найбільш широко вживані та розповсюджені. Марксистська типологія суспільств (відома з середини XIX століття) згідно з якої, існують п’ять типів суспільств, сутнісні риси яких зумовлені існуючим способом виробництва, і які поділяються на: первісні; рабовласницькі; феодальні; капіталістичні та комуністичні. Технократична типологія суспільств, набула особливої популярності у другій половині XX століття. Згідно неї, виділяють три типи суспільств: доіндустріальні, або традиційні, які базуються на сільськогосподарській цивілізації, а технологічну основу їх складає ручна праця; індустріальні, які базуються на індустріальній цивілізації, а технологічну основу їх складає машинна праця; постіндустріальні, які базуються на інформаційно-комп’ютерній цивілізації, а технологічну основу їх складають знання, інформація. Слід запам’ятати, що термін “постіндустріальне суспільство” був введений в науковий обіг американським соціологом Д. Рісменом у 60-х роках XX століття, а широкого розповсюдження набув з виходом однойменної книги Д. Белла в 1973 році. Постіндустріальне суспільство він розглядає як таке, в економіці якого пріоритетними стають не галузі виробництва товарів, а виробництво послуг, проведення наукових досліджень, розвиток освіти, підвищення якості життя. На думку Д. Белла, провідним класом у такому суспільстві стає новий клас, представлений технічними фахівцями, технократами, експертами, консультантами. Далі зазначимо, що прибічниками теорії постіндустріалізму виступають багато західних вчених, які використовують різну термінологію, зберігаючи єдність у розумінні сутнісних рис постіндустріального суспільства. Так, Р. Дарендорф вживає термін “посткапіталістичне суспільство”, А. Етціоні – “пост сучасне”, Е. Тоффлер, Р. Арон – “інформаційне”, З. Бжезинський – “технотронне”. Досить часто вживаною є історична типологія суспільств. У загальних рисах вона окреслена Е. Гіденсом. Згідно неї, виокремлюють два типи суспільств: ранні (суспільства мисливців, збирачів, скотарські, аграрні, традиційні) та сучасні. Останні, у свою чергу, поділяються на: - суспільства першого світу (від XVIII ст. і дотепер) – США, Західна Європа, Японія, Австралія, Нова Зеландія; - суспільства другого світу (від початку XX ст. до початку 90-х років XX ст.) – СРСР, держави Східної Європи, які згодом, внаслідок політичних та економічних реформ, переходять до суспільств першого світу. - суспільства третього світу (від XVIII ст., коли вони були колоніями і дотепер) – Індія, африканські та південноамериканські країни; - “нові” індустріальні країни – Бразилія, Мексика, Гонконг, Південна Корея, Сінгапур, Малайзія, Тайвань. Крім того, достатньо розповсюдженою є типологія суспільств світу за політичними режимами, згідно якої, виділяються демократичні, авторитарні та тоталітарні суспільства. Близькою до цієї є типологія, запропонована К. Поппером у книзі “Відкрите суспільство та його вороги”. Він розподіляє всі суспільства на відкриті (демократичного типу, з пріоритетом прав людини) та закриті (тоталітарного та авторитарного типу з утиском прав та свобод людини). Наприкінці XX століття набула популярності макросоціологічна концепція “золотого мільярду”, згідно якої існують високорозвинуті суспільства, за рахунок матеріального виробництва і, перш за все, ті які здатні забезпечити своїм членам (а це приблизно мільярд населення Землі) гідне життя, і решта суспільств, що становлять джерело дешевої сировини і дешевої робочої сили для високорозвинутих суспільств. Підводячи підсумки розгляду питання, підкреслимо, що кожна з наведеної типології суспільств має право на існування, базується на власних теоретико-методологічних засадах, має відповідний понятійний апарат, за допомогою якого можуть бути розкриті змістовні характеристики суспільств. Переходячи до висвітлення останнього, четвертого, питання, необхідно відмітити, що сучасне постіндустріальне суспільство – це стадія суспільного розвитку, що приходить на зміну державно-монополістичному капіталізму, індустріальному суспільству. Характеризуючи цей тип суспільства, потрібно підкреслити, що воно виробляє як аграрні, так і промислові товари, набагато перевищуючи власні потреби. Крім надвиробництва, йому властиві ускладнення соціальних зв’язків, максимальний розвиток маркетингу, спрямованість у майбутнє, динамічна міжособистісна комунікація, велика роль наукових досліджень, освіти, престиж освіченості. Потрібно звернути увагу на те, що у постіндустріальний період відбуваються зміни в усіх системах та підсистемах суспільства. Якщо раніше земля, праця, капітал були ключовими елементами виробництва, то в постіндустріальну епоху в багатьох галузях виробництва головною складовою стає інформація. У політичній сфері згасає роль національної держави, відбувається децентралізація політичної влади, яка частіше делегується згори донизу. Класову структуру поступово змінює статусна ієрархія, що формується на підставі освіти, рівня культури та ціннісних орієнтацій. Постіндустріальне суспільство також характеризується виникненням нових систем: телекомунікаційних технологій та освіти. Телекомунікації визначають комунікаційну та інформаційну спроможності суспільства в цілому, створюють кожній людині можливість безпосереднього спілкування з іншими суб’єктами суспільства, без посередництва жодних груп, ідеологій, підвищують роль кожної людини як особистості. Освіта теж трансформується з інституту в самостійну систему, яка визначально впливає на сферу праці та економіки, є стратегічним ресурсом державних політичних структур. Стратегічними ресурсами і головними чинниками розвитку цього суспільства є розумовий капітал, концентрація теоретичного знання, обробка інформації, освіта, кваліфікація і перекваліфікація. Виникає нова інфраструктура – інформаційні мережі, банки, бази даних, масове виробництво інформації. Принципом управління виступає погодження, а ідеологією – гуманізм. Проте нові технології, що визначають особливості інформаційного суспільства, мають і негативні наслідки. З одного боку, прогрес і добробут, з іншого – скорочення робочих місць, забруднення довкілля, внаслідок чого суспільство стає беззахисним перед природними катастрофами та соціальними проблемами. Але сучасне суспільство, впроваджуючи новітні технології, створює нові ризики, від яких дуже важко застрахуватися (ядерна енергія, виробництво хімікатів, генна технологія, викиди та відходи виробництва тощо). Перехід від однієї якості суспільства до іншої отримав назву “модернізація”. Розкриваючи сутність поняття “модернізація”, зауважимо, що вона є системою науково-методичних засобів дослідження особливостей і напрямів соціальних змін; механізмом забезпечення здатності соціальних систем до вдосконалення. Поширеним є лінійне тлумачення модернізації як процесу трансформації суспільства від доіндустріального до індустріального, а потім – до постіндустріального стану, який супроводжується кардинальними змінами в економічній, політичній, соціальній сферах. При розгляді даного питання потрібно акцентувати увагу на тому, що у соціології розрізняють два види модернізації: органічну та неорганічну. Органічна модернізація відбувається завдяки ресурсам власного розвитку, підготовлена внутрішньою еволюцією суспільства. Неорганічна модернізація є реакцією на досягнення більш розвинутих країн з метою подолання історичної відсталості.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 345; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |