Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Інші периферійні пристрої персонального комп'ютера

Миша – це периферійний пристрій, який дуже схожий на мишеня. Маленьке пластмасове тільце, довгий хвіст – кабель для зв'язку з комп'ютером, кнопки - немов щільно притиснуті вушка маленького звірка. Підкорюючись рухам руки оператора, мишка бігає по столі, а на екрані повторює кожен її рух курсор: у текстовому режимі екрана - прямокутник, у графічному - акуратна стрілка. Легкого натискання кнопок досить, щоб запускати файли, виділяти і переміщати ділянки тексту або рисунка, керувати героями в захоплюючій комп'ютерній грі. Отже, мишка рухає курсор на екрані, сама, переміщуючись за нашим бажанням. Рух корпусу миші виміряється в кроках. Крок - це мінімальний зсув, що реєструється датчиками. Спеціальна програма - драйвер - підраховує кількість кроків, що викликає перехід курсору на наступний елемент зображення. Швидкість руху курсору користувач може змінювати за допомогою спеціальних функцій.

Коли комп'ютерна миша міцно закріпила свою першість серед периферійних пристроїв, за неї взялися дизайнери. І замість скромної коробочки з кнопками стали з'являтися зручні для обхвату рукою і витончені трикнопкові мишки. Двокнопкові миші (стандарт Microsoft Mouse) - більш рання популяція цих комп'ютерних звірків. Ліва кнопка відповідає клавіші "Enter" ("Введення"), а права, у залежності від конкретної програми, може бути аналогом "Esc" ("Скасувати"), "Ins" ("Ви­ділення" - наприклад, у Norton Commander) і т.д. У деяких випад­ках є можливість змінювати призначення кнопок на протилежні і навіть присвоювати їм довільні функції за своїм смаком. Трикнопкові миші, що з'явилися трохи пізніше, представляють стандарт Mouse System Mouse. Втім, третя (середня) кнопка в більшості випадків не діє або дублює ліву, так що сумісність з колишнім стандартом Microsoft цілком зберігається, лише в програмах, що порівняно недавно з'явилися, користувач може сам призначити для цієї кнопки потрібну йому функцію.

Інший пристрій, який широко застосовується для введення інформації в комп'ютер - трекбол. Його традиційно відносять до сімейства комп'ютерних мишей, однак він, точно кажучи, схожий на мишу тільки за принципом роботи. У трекбола кулька закріплена не в днищі, а зверху на корпусі. У цьому більша зручність трекбола у порівнянні з мишею, розташовану "на спині" кульку можна обертати рукою, не перемішуючи весь пристрій. Якщо для роботи з мишею на столі потрібно виділяти певну вільну площу, то трекболу місця потрібно зовсім небагато. Тому його поєднують із клавіатурою портативних комп'ютерів.

Нещодавно з'явилися "безхвості" моделі миші, у яких використовуються різні варіанти бездротового зв'язку. Один зі способів - інфрачервоний зв'язок, аналогічний тим, що широко застосовуються в системах дистанційного керування телевізором. Інший, ще більш досконалий - радіозв'язок. Радіомишу фірми Logitech можна переміщувати майже в двох метрах від комп'ютера. Мишу і приймач можна настроювати на одну з чотирьох різних частот, тому в одній і тій ж "зоні радіозв'язку" одночасно можуть працювати чотири користувачі. Розроблено також миші, призначені для керування курсором у тривимірному віртуальному просторі. "Кажана" можна вільно переміщувати і повертати в повітрі, піклуючись лише про те, щоб вистачило довжини кабелю (від цього атрибуту розроблювачі все-таки не відмовилися).

Ще один периферійний пристрій - це перстень, що надягається на палець, з випромінювачем ультразвуку. До корпусу дисплея прикріплюється легка "дворога" рамка, на якій розміщені три звукоприймачі в правому верхньому, лівому верхньому і лівому нижньому кутах корпусу. Кисть руки з надягнутим перснем переміщується поблизу екрану, а електронна схема легко визначає її положення і передає ці відомості в комп'ютер, як й інформацію про натискування кнопки, що знаходиться на персні. Найсучасніші родичі комп'ютерної миші зовсім не схожі на свою попередницю. Вони представляють собою невеличку сенсорну пластинку (з кнопками по кутах), по якій рухається тільки палець користувача, який і керує рухами курсору на дисплеї.

Модем. Для всіх користувачів, які використовують глобальні електронні мережі типу Internet, працюють з електронною поштою, потрібно мати модем. Модем - де пристрій для обміну інформацією з іншими комп'ютерами через телефонну мережу. Окрема, "особиста", або, як ще кажуть, виділена лінія зв'язку вашого комп'ютера з провайдером - справа дорога. На це йдуть лише тоді, коли необхідно передавати- одержувати дуже великі за обсягом потоки інформації. Звичайно ж зв'язок із сервером за сумісництвом забезпечує міська телефонна мережа. Щоб потрапити на свій сервер, власникові персонального комп'ютера потрібно просто набрати телефонний номер цього сервера, і телефонна станція (АТС) виконає потрібне з'єднання точно так само, як вона з'єднує вас з будь-яким іншим телефонним апаратом.

Але телефонні лінії здебільшого не розраховані на передачу імпульсних сигналів, які видає комп'ютер. Телефонна лінія розрахована на аналогові низькочастотні сигнали, на електричну копію вашого голосу і пропускає смуту частот до 10 або навіть до 3 кілоГерц. Щоб передати по такій лінії комбінації імпульсів і пауз (1 і 0), комп'ютер під'єднується до неї через модулятор-демодулятор, скорочено - модем. При передачі інформації від комп'ютера в мережу модем робить приблизно теж саме, що і звичайний радіопередавач - внутрішній генератор модему модулюється комп'ютерними сигналами. При прийомі інформації працює прийомний блок модему: він демодулює модульований сигнал, що надійшов від іншого модему-передавача з іншого кінця телефонної лінії. В модемах часто використовують частотну модуляцію, коли 1 і 0 передаються двома різними частотами. Можлива також амплітудна і фазова модуляція, а іноді одночасно всі три види модуляції, що дозволяє передавати відразу три біти замість одного. У цілому ж через порівняно вузьку смуту пропускання телефонної лінії модем змушений надсилати до неї інформацію значно повільніше (у тисячі і десятки тисяч разів), ніж вона могла б надходити з комп'ютера. Тому інформація спочатку надходить в пам'ять, а звідти, не кваплячись, йде в лінію.

Навіть найпростіший модем - досить складна машина; дорогі модеми за різноманітністю функцій, складністю схеми і кількістю мікросхем далеко обійшли найбільш досконалі телефонні апарати, наповнені електронікою. Хороший модем уміє також прийняти і послати факс, у тому числі взявши його з пам'яті машини, вміє попрацювати й автовідповідачем, записуючи прийняту інформацію на диск комп'ютера. Іноді модем виготовлений у вигляді окремого апарата, а іноді - у вигляді вставленої в комп'ютер додаткової плати.

Графопобудовувач (плотер) - пристрій для виводу креслень на папір. Плотери трохи дешевші, ніж лазерні принтери, але швидкість друку у них нижча. Плотери бувають барабанного типу (працюють з рулоном паперу) і планшетного типу (в них лист паперу лежить на плоскому столі). Як правило, плотери використовують в системах конструювання (САПР) для виводу креслень.

Сканер - пристрій для зчитування графічної і текстової інформації в комп'ютер. Сканер вводить в комп'ютер зображення оригіналу (текст, креслення, рисунки, фотографії), закодувавши кожну його точку певним набором імпульсів і пауз. У сканері все починається з фотоприймача, він "дивиться" на будь-яку точку зображення і величиною струму повідомляє про її освітленість - чим світліша точка, тим більший струм. Ланцюжок (лінійка) мікроскопічних фотоприймачів може зразу прочитати цілий рядок - довгий ряд точок. Переміщуючи цю лінійку уздовж аркуша, можна сканувати його - рядок за рядком переглянути всю картинку. При Цьому аналогово-цифровий перетворювач (АЦП) відображає Цифровим кодом величину струму для кожної точки картинки, тобто після повного її сканування кодує освітленість всіх точок оригіналу - всю картинку.

Є сканери, що дозволяють звести в комп'ютер кольоровий оригінал, здійснивши кольороподіл – подавши багатокольорову картинку у вигляді трьох однокольорових картинок основних кольорів – червоного, зеленого, синього. Існує кілька основних типів сканерів. У найбільш поширеному – планшетному оригінал кладуть зображенням униз на дно, і під ним рухається лінійка з фотоприймачем або інша система, що зчитує. В сканері типу "Оверхед" система, що зчитує, "оглядає" картинку зверху. В ручному сканері лінійку світлоприймачів переміщують по оригіналу вручну.

Із кількох систем кольорових сканерів найбільш досконалу створила і використовує фірма Хьюлетт Паккард, світовий лідер у цій галузі. Мініатюрний блок разом із дихроїдними світлофільтрами виконаний у вигляді єдиної інтегральної схеми. Зображення на неї передається за допомогою оптичної системи, яка стискує рядок, який в процесі сканування надходить з оптичний світлоприймач - щілину, що зчитує. Введену в комп'ютер картинку можна редагувати, доповнювати, оживляти, удосконалювати, перетворюючи її в книжкову ілюстрацію або кадри кінофільму. Сканери відрізняються один від одного роздільною здатністю, кількістю кольорів або відтінків сірого кольору, ще сприймаються людиною.

Ручка-сканер. Уявіть собі, що вам потрібно швидко скопіювати будь-який "паперовий" текст, щоб опісля ввести його в комп'ютер. Знадобиться сканер, програма розпізнавання символів і, певна річ, сам документ або його копія. А як бути, якщо ви переглядаєте газету, журнал або книгу в читальному залі бібліотеки, а ксерокса поблизу немає? Брати із собою комп'ютер, навіть, якщо це ноутбук, не завжди зручно. Приходиться поступати "по-старому": спочатку переписувати текст ручкою на папір, а після цього "набирати" його з клавіатури, тобто виконувати подвійну роботу.

Проте, ці труднощі вже можна вважати "пережитком минулого віку". Шведська компанія С Technologies AB запропонувала користувачам нову розробку - портативний текстовий сканер С-Pen 600MX. Цей пристрій за розмірами і формою схожий на звичайний маркер - повноцінний ручний сканер із вбудованим мікрокомп'ютером (мікропроцесор із тактовою частотою 100 МГц, рідкокристалічним екраном і системою розпізнавання тексту фірми ABBYY. Достатньо провести "зчитувачем" уздовж рядка, що вас цікавить, - і він буде сфотографований мініатюрною цифровою відеокамерою, занесений у вбудовану пам'ять і відображений на мініатюрному екрані. І так - рядок за рядком - можна відсканувати і розпізнати до 2000 сторінок тексту! А далі він легко "перекидається" в комп'ютер - настільний або портативний, причому для цього навіть не потрібно під'єднувати С-Pen до комп'ютера: "спілкування" двох пристроїв здійснюється через інфрачервоний канал. І це ще не все: ручка-сканер може зразу перекладати відсканований текст, наприклад, з англійської мови (словники можна "скачати" з Інтернет). Наявна в цьому пристрої і портативна картотека (книга адрес). І, нарешті, С-Pen дозволяє просто писати нею, як звичайною ручкою: ще один вбудований додаток відслідковує рух "зчитувача" по поверхні паперу і розпізнає його як зображення цифр або літер, які запам'ятовуються як текст або слугують запитом при пошуку потрібної картки в книзі адрес.

Аудіоплата – дає можливість виконувати музику за допомогою комп'ютера. Разом з аудіоплатою постачаються звукові колонки і мікрофон. Аудіоплата надає засоби для запису, відтворення і редагування музики і мовних повідомлень. Багато програм, особливо ігрових, навчаючих, використовують аудіоплати для виводу музичного супроводу, звукових, в тому числі мовних, сигналів.

Джерела безперебійного живлення. У багатьох населених пунктах нашої країни напруга в мережі досить сильно коливається. Для ПК такі зміни напруги є небажаними (особливо шкідливе різке зниження напруги), тому краще під'єднувати комп'ютери через стабілізатори. Найбільш надійний захист від неприємностей, пов'язаних із нестабільністю електроживлення здійснюють спеціальні, пристрої безперервного живлення (UPS), які не тільки забезпечують стабільну напруг) живлення, але й дають можливість роботи ПК при повному від'єднанні електроживлення від 5 хв. до декількох годин (в залежності від потужності пристрою). За цей час можна, у всякому разі, повністю завершити роботи, які проводяться на комп'ютері, щоб при його вимкненні не сталося втрати інформації.

Увімкнення комп'ютера. Якщо ПК під'єднано через пристрій безперебійного живлення, то потрібно перевести його в режим подачі напруги на комп'ютер. Якщо ж комп'ютер під'єднано через стабілізатор напруги, необхідно увімкнути цей стабілізатор. Після цього необхідно: увімкнути принтер (якщо він потрібний); увімкнути зовнішні пристрої, з якими Ви хочете працювати (зовнішній модем, сканер, зовнішній дисковод для магнітооптичних дисків і т.д.); увімкнути ПК (перемикачем на корпусі комп'ютера). Після цього на екрані ПК з'явиться повідомлення про хід виконання програм перевірки обладнання комп'ютера і початкового завантаження системи комп'ютера.

Вимкнення комп'ютера. Для вимкнення ПК необхідно: закінчити програми, які працюють; якщо операційна система має процедуру виходу, то необхідно виконати цю процедуру. Наприклад, у Windows 95 потрібно вибрати у головному меню, яке виводиться на екран при натискуванні на кнопку "ПУСК", пункт "Завершення роботи", а в запиті, який з'явиться - пункт "Вимкнути комп'ютер"; вимкнути ПК (перемикачем на корпусі комп'ютера); вимкнути принтер, інші зовнішні пристрої, які увімкнені до ПК (зовнішній модем, сканер, зовнішній дисковод для магнітооптичних дисків і т.д.); вимкнути монітор комп'ютера. Якщо ПК увімкнено через пристрій безперебійного живлення, то бажано вимкнути в ньому режим подачі напруги на комп'ютер. Якщо ж комп'ютер увімкнено через стабілізатор напруги, необхідно вимкнути цей стабілізатор.

Зауваження. Комп'ютер, як і будь-який електроприлад, зазнає найбільшого навантаження гари увімкненні. Ви напевне, звернули увагу, що електричні лампочки часто перегоряють саме при увімкненні?. Тому дуже часто вмикати і вимикати комп'ютер не варто. Наприклад, якщо Ви йдете на декілька хвилин або навіть годин, вимикати комп'ютер зовсім не обов'язково. Електроенергії ПК споживає не більше, ніж одна-дві лампочки. Причому багато сучасних ПК при тривалій бездії автоматично переходять в режим зниженого енергоживлення.

Техніка безпеки при роботі з ПК. Приступаючи до роботи з ПК, необхідно завжди пам'ятати, що це дуже складна і дорога апаратура, яка вимагає акуратного й обережного ставлення до неї, високої самодисципліни на всіх етапах роботи з комп'ютером. Напруга живлення ПК (220 В) є небезпечною для життя людини. Через це в конструкції блоків комп'ютера, міжблочних з'єднувальних кабелів передбачена достатньо надійна ізоляція від струмопровідних ділянок. Користувач практично має справу лише з декількома вимикачами живлення і, здавалось би, застрахований від ураження електричним струмом. Однак, в практичній роботі можуть зустрічатись непередбачені ситуації, і щоб вони не стали небезпечними для користувача, необхідно знати та чітко виконувати ряд правил техніки безпеки. Це допоможе не тільки уникати нещасних випадків і зберегти здоров'я, але й гарантує збереження апаратури.

Особливо уважним треба бути при роботі з дисплеєм, електронно-променева трубка якого використовує високу напругу і є джерелом електромагнітного випромінювання. Неправильне поводження з дисплеєм та іншою електронною апаратурою може привести до тяжких уражень електричним струмом, спричинити загоряння апаратури. Через це суворо ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ: торкатися до екрану і тильного боку дисплея, проводів живлення і пристроїв заземлення, з'єднувальних кабелів; порушувати порядок увімкнення й вимкнення апаратурних блоків, намагатись самостійно усунути виявлену несправність в роботі апаратури; класти на апаратуру сторонні предмети; працювати на комп'ютері у вологій одежі і з вологими руками. В разі появи запаху горілого, незвичайних звуків або самовільного вимкнення апаратури треба негайно вимкнути комп'ютер і повідомити про це керівника занять.

Робота на комп'ютері вимагає постійної уваги, чітких дій і самоконтролю. Через це на комп'ютері не можна працювати при недостатньому освітленні, високому рівні шуму. Під час роботи на комп'ютері НЕОБХІДНО: суворо дотримуватись положень інструкції з експлуатації апаратури; уважно слідкувати за справністю основних блоків і пристроїв; працювати на клавіатурі чистими сухими руками, не натискувати на ті чи інші клавіші без потреби або навмання; працюючи з дискетами, оберігати їх від ударів, скручування, дії магнітного поля або тепла, не торкатись дискети, яка виступає з конверта, вставляти дискету в дисковод тільки після його увімкнення, переконавшись у правильному орієнтуванні дискети відносно щілини дисковода; під час перерви в роботі вимикати комп'ютер лише в тому разі, коли обробка поточної інформації завершена і зміст оперативної пам'яті занесено на магнітні диски (в іншому випадку неминуча втрата інформації).

Під час роботи комп'ютера електронно-променева трубка дисплея є джерелом електромагнітного випромінювання, яке при роботі близько від екрану руйнівно діє на зір, викликає втому і знижує працездатність. Через це треба працювати на відстані 60-70 см від екрану дотримуватись правильної постави, не сутулячись і не нахиляючись. Пам'ятайте, що тривала робота на комп'ютері призводить до перенапруження зору, через це тривалість безперервної роботи для дітей не повинна перевищувати 25 хв.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Дидактичні можливості комп’ютерів як нового засобу навчання | Персональний комп'ютер і сучасна проекційна техніка
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 1249; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.014 сек.