КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Загальні вимоги до навчальних комп’ютерних програм
План. Лекційне заняття № 8. Змістовий модуль 2. Методика використання технічних засобів навчання в загальноосвітній школі. Обчислювальна техніка. НЕ 2.3. Напрями використання персональних комп’ютерів в навчально-виховному процесі. Програмне забезпечення. Підготовка до використання персонального комп’ютера в навчальних закладах. 1. Загальні вимоги до навчальних комп’ютерних програм. 2. Використання комп’ютерних ігор у навчанні. 3. Підготовка до використання персонального комп’ютера в навчальних закладах. Основна література до теми: 1. Верлань А.Ф., Апатова Н.В. Інформатика: Підруч. для учнів 10-11 кл. серд. загальноосв. шк. – К.: Форум, 2000. - 223 с. 2. Гаевский А.Ю. Самоучитель работы в МICROSOFT OFICCE. WORD 97/2000, ЕХСЕL 97/2000. Электронная почта. – К.: АСК, 2002. – 480 с. 3. Глушаков С.В., Сурядный А.С. Самоучитель для работы на персональном компьютере: учебный курс. – Харьков: Фолио, 2001. – 275 с. 4. Гороль П.К., Гуревич Р.С., Коношевський Л.Л., Шестопалюк О.В. Сучасні інформаційні засоби навчання: Навчальний посібник. – К.: «Освіта України», 2007. – 536 с. 5. Дибкова Л.М. Інформатика та комп'ютерна техніка: Посібник для студ. вищих навч. закладів. – К.: ВЦ "Академія", 2002. – 320 с. 6. Информатика. Базовый курс / Симонович С.В., Евсеев Г.А., Мураховский В.И., Бобровский С.И. – СПб: Питер, 2000. – 640 с. 7. Інформатика. Комп'ютерна техніка. Комп'ютерні технології: Підручник для студ. вищих навч. закладів / Авт. кол.: В.В. Браткевич, М.В. Бутов, І.О. Золотарьова та ін.; За ред. О.І. Пушкаря. – К.: ВЦ "Академія", 2002. – 704 с. 8. Леонтьев В.П. Новейшая энциклопедия персонального компьютера 2003. – М.: ОЛМАПРЕСС, 2003. – 920 с. Додаткова література до теми: 1. Камарда Билл. Использование Місrosoft Word 2002. Специальное издание.: Пер. с англ. – М.: Издательство дом "Вильямс", 2002. – 832 с. 2. Симонович С.В., Евсеев Г.А., Алексеев А.Г. Общая информатика: Учебное пособие для средней школы. – М.: АСТ-ПРЕСС, Инфорком-Пресс, 1999. – 592 с. 3. Шлайн Б.Б. Технический центр современной школы. – М.: Просвещение, 1985. - 207с. 4. Электроника. Энциклопедический словарь / Гл. ред. В.Г. Колесников. – М.: Советская энциклопедия, 1991. – 688 с. Зміст лекції: Одним із пріоритетних напрямків інформатизації суспільства стає процес інформатизації освіти, який передбачає використання можливостей сучасних персональних комп'ютерів, методів і засобів інформатики для реалізацій ідей розвиваючого навчання, інтенсифікації всіх рівнів навчально-виховного процесу, підвищення його ефективності і якості, підготовку підростаючого покоління до комфортного (як у психологічному, так і в практичному відношенні) життя в умовах інформатизації суспільства. Інформатизація освіти створює передумови для широкого впровадження в практику психолого-педагогічних розробок, які забезпечують перехід від отримання знань до оволодіння уміннями самостійно набувати нові знання; дозволяє підвищити рівень науковості шкільного експерименту, наблизивши його методи і організаційні форми до експериментально-дослідницьких методів наук, які вивчаються; забезпечує залучення до сучасних методів роботи з інформацією, інтелектуалізацію навчальної діяльності. Персональні комп'ютери володіють програмно-апаратними можливостями, реалізація яких забезпечує: роботу в інтерактивному режимі; негайний зворотній зв'язок між користувачем і персональним комп'ютером; візуалізацію (наприклад, у вигляді моделей, графіків, діаграм, таблиць) закономірностей, які вивчаються, в тому числі і процесу, що реально відбувається; керування відображенням на екрані персонального комп'ютера моделей різних об'єктів або процесів, явищ, які реально відбуваються; реєстрацію, збір, нагромадження і опрацювання інформації про процеси, явища, об'єкти, які вивчаються; архівне збереження достатньо великих об'ємів інформації з можливістю легкого доступу, передачі і спілкування користувача з центральним інформаційним банком даних; автоматизацію процесу опрацювання результатів експерименту з можливістю багаторазового повторення фрагмента експерименту. Вище викладене дозволить виділити педагогічні цілі застосування персональних комп'ютерів в освіті: 1. Розвиток творчого потенціалу того, хто навчається; і розвиток здібностей до комунікативних дій; розвиток умінь експериментально-дослідницької діяльності. 2. Інтенсифікація всіх рівнів навчально-виховного процесу, підвищення його ефективності і якості. 3. Реалізація соціального замовлення, яке обумовлене інформатизацією сучасного суспільства (підготовка спеціалістів в галузі інформатики і обчислювальної техніки; підготовка користувача засобами нових інформаційних технологій). Ці цілі визначають основні напрями впровадження персональних комп'ютерів у навчальний процес загальноосвітньої школи. Це і використання персональних комп'ютерів: як засобу подавання знань і засобу навчання, що удосконалюють процес викладання, підвищують його ефективність і якість; з метою формування культури навчальної діяльності; як інструменту пізнання навколишньої дійсності і самопізнання; для автоматизації процесу опрацювання результатів шкільного експерименту (лабораторного, демонстраційного) і керування навчальним, демонстраційним обладнанням; як об'єкт вивчення в рамках засвоєння курсу інформатики і обчислювальної техніки; з метою керівництва навчально-виховним процесом, навчальними закладами, системою навчальних закладів; як засіб поширення передових педагогічних технологій (регіонального, в перспективі глобального масштабу). Як відомо, комп'ютери в освіті стали активно використовувати понад двадцять п'ять років тому. Зараз активно продовжується це використання, у поєднанні з "новими" ідолами, перед якими схиляється інформаційне суспільство: "мультимедіа", "INTERNET", "дистанційна освіта", "єдиний інформаційний простір" і т.ін. Комп'ютери безсумнівно треба використовувати в освіті, але кінцева мета повинна бути більш реальною. Справа в тому, що слово "комп'ютер" несе в собі магічну та надзвичайну силу, часто саме це стає причиною принципових помилок. Ми багато чуємо про його чудові можливості і уявляємо, що це маг і чарівник, здатний увійти в наше життя та змінити його на краще. Такий підхід є хибним. Комп'ютер - це лише механізм для обробки інформації, досить складний і могутній, але все ж - механізм. Він може ефективно увійти в існуючу технологію навчання, стати її ланкою, на його основі можна формувати нові технології навчання. Проте, ні в якому разі не слід механічно перекладати методичний досвід застосування старих засобів на цей, принципово новий. На сучасному етапі чітко визначились три головні напрямки використання комп'ютерів у навчальному процесі. По-перше, це навчання технологіям, що вимагають активного використання комп'ютера (графічний і текстовий редактори, електронні таблиці, бази даних, робота у комп'ютерних мережах); навчання спеціалізованим технологіям (створення музики, комп’ютерне конструювання і анімація, макетування і верстка і т. ін.). По-друге, вивчення інформатики як науки, що розглядає інформаційно-логічні моделі. По-третє, використання комп'ютера як технічного засобу у вивченні основ наук в школі і ПТНЗ, фундаментальних і технічних дисциплін у ВНЗ і ПТНЗ. Основні особливості персонального комп'ютера, як знаряддя людської діяльності і принципово нового навчального засобу, полягають в наступному: 1. Комп'ютер забезпечує доступ до практично безмежного об'єму інформації і її аналітичного опрацювання. Різке кількісне збільшення об'єму потенційно доступної інформації і швидкості її отримання приводить до якісного стрибка - виникнення феномена "безпосередньої включеності" людини в інформаційну культуру суспільства. 2. Комп'ютер - це універсальний засіб пізнавально-дослідницької діяльності людини. 3. Комп'ютер забезпечує нову - активну - форму фіксації продуктів психічної діяльності. Всі попередні засоби об'єктивації психічної діяльності створили лише передумови перетворень, які виконувалися самою людиною, таких як аналіз окремих аспектів змісту знань, порівняння з уже наявними даними, доповнення даних новою інформацією з певної галузі, використання для організації практичних дій та ін. Комп'ютер вперше дозволяє повноцінно виконати і частково автоматизувати ці перетворення. 4. Комп'ютер є другим за значимістю після традиційної писемності знаковим знаряддям, за допомогою якого можливий оперативний обмін інформацією із змісту виконуваної діяльності. Таким чином, з'являється принципово нова галузь використання людиною мови і знако-символьних засобів діяльності в цілому. 5. Комп'ютер поряд з іншими знаряддями й інструментами людської діяльності наділений особливою комунікативною властивістю, яка відрізняє його від будь-якого іншого засобу здатністю «вступати в конструктивно-змістовий діалог» з користувачем і створити з ним єдине функціональне предметно-орієнтоване середовище. Специфіка такого діяльнісного способу організації "світу об'єктів" полягає в тому, що комп'ютер не просто і не тільки підсилює інтелектуальні можливості людини, впливає на її пам'ять, емоції, мотиви та інтереси, але і змінює та перебудовує саму структуру пізнавальної, а після і виробничої діяльності людини. Сформуємо ряд загальних положень, які конкретизують стратегію розробки і використання в навчанні комп'ютерних навчальних програм. 1. Комп'ютерні системи навчання повинні цілеспрямовано створюватися для включення (втілення) в цілісну навчальну діяльність і з врахуванням всіх її складових (особливо з врахуванням навчальних дій і операцій). Це дозволить запобігти деформації і навіть руйнуванню цієї діяльності при використанні ЕОМ в процесі навчання (що нерідко в даний час і відбувається). Комп'ютери повинні бути призначені не тільки для навчання людини тим чи іншим знанням та вмінням, але і для організації її навчальної діяльності і керівництва нею. 2. Комп'ютерні системи навчання повинні створюватися на основі попереднього аналізу змісту відповідних знань і вмінь як об'єктів засвоєння: різному змісту повинні відповідати і різні програми комп'ютерного навчання. Але один персональний комп'ютер, з відповідним програмним забезпеченням, може задовольняти вимоги різних навчальних предметів. 3. Кожна програма створюється стосовно до засвоєння змісту, який подається на мові певних дій і операцій. Це дозволяє будувати навчальну діяльність за принципом руху думки людини від засвоєння вихідних дій і операцій до оволодіння їх складною сукупністю, останнє є передумовою інтеграції навчальних предметів. 4. Комп'ютерні системи навчання повинні поєднувати в собі якості динамічних семіотичних (знакових) моделей: засвоюючи ці моделі, людина тим самим виконує відповідні навчальні дії і засвоює зміст певної предметної галузі, який відкривається ними. Працюючи з такими системами, людина не адаптується до них, а діє з ними, здійснюючи перетворення деякого предметного матеріалу, а також контролює ці перетворення з точки зору поставлених завдань. 5. Сама собою комп'ютерна система не є "учителем", не вона представляє "апарат керування", який регулює навчальний процес, вона органічно входить до розв'язку людиною систем навчальних завдань. При цьому комп'ютер виступає як засіб організації спільної діяльності вчителя і учнів та забезпечує такі форми їхньої взаємодії: розділення дій і операцій при розв'язуванні навчального завдання між різними учасниками і їх кооперацію; взаємний контроль і оцінку дій і операцій учнів у ході розв'язування навчальних завдань певної послідовності; спільне моделювання схем представлення об'єкту, які задаються учителем; відображення і представлення одним учням способу розв'язання завдання здійсненого іншими. 6. Ці форми організації взаємодії учнів дозволяють учителеві використовувати комп'ютер для організації навчальної діяльності в системі колективного поліалогу, тобто проектувати навчальні ситуації як комунікативно-організоване середовище, яке динамічно моделюється, забезпечуючи широку взаємодію і співпрацю учасників цієї діяльності. 7. Окремі види комп'ютерних систем повинні використовуватися для діагностики рівня сформованості окремих складових навчальної діяльності, а також для контролю і оцінювання (в тому числі текстової оцінки) результатів засвоєння змісту певних знань і вмінь. 8. Навчальні комп'ютери повинні враховувати вікові аспекти розвитку людини: різним віковим періодам повинні відповідати різні способи подання змісту в комп'ютерних системах навчання (від квазіпредметних ігрових форм у молодшому віці до квазідослідницьких і дослідницьких, творчих форм в середньому і старшому шкільному віці і т.д.). 9. Створення комп'ютерних систем навчання повинно здійснюватись шляхом розгорненого вивчення способів їх застосування в різних навчальних ситуаціях; відповідні розробки і дослідження повинні виступати основою для вивчення можливостей кожної системи і їх використання у викладанні навчальних предметів. 10. Застосування комп'ютерних систем навчання повинне сприяти формуванню в людини основ рефлексивно-теоретичного мислення, яке використовує логічно-математичні засоби для програмування і планування людиною своїх пізнавальних дій і аналізу основ їх виконання. Комп'ютерні програми, які застосовуються у навчанні можна поділити на 4 класи за принципом їх роботи: 1. Навчальні програми (Tutorial software). Програми, які відносяться до цього класу, призначені для навчання учнів або студентів шляхом представлення їм фактичного матеріалу в тій чи іншій формі і контролю знань за допомогою тестів, практичних завдань і вправ. Навчання відбувається під керівництвом викладача або комп'ютера і дає непогані результати при вивченні багатьох дисциплін, які мають формалізоване подання знань. Постійний контроль рівня знань тих, хто навчається, з боку програми, забезпечення зворотного зв'язку протягом всього курсу навчання, дозволяє коригувати складність завдань і темп просування у курсі, який вивчається. 2. Моделюючі програми (Simulation software). Програми цього класу є конкретною реалізацією будь-якого розділу однієї дисципліни, і дозволяють його вивчати. Моделюючі програми дуже схожі на динамічний мультфільм з конкретної дисципліни, сценарій якого визначає дії учня на модель процесу, який вивчається. Маніпулюючи доступними для зміни параметрами фізичних величин, учень за реакцією моделюючої системи визначає діапазон їх допустимих змін і усвідомлює суть процесів, які здійснюються під його керівництвом. Наприклад, в моделі екологічної системи, той хто навчається, може змінити процентний склад гризунів і хижаків та прослідкувати за всіма змінами, які відбуваються в усталеній до цього системі. Моделюючі системи, так само як й інші навчаючі програми, можуть подавати для вивчення як невеликі розділи дисципліни, так і великі процеси, що вимагають знання декількох предметів. Такі процеси можуть супроводжувати того, хто навчається, у вигляді моделей, які можуть постійно ним підстроюватись протягом всього курсу навчання, зберігаючи в собі весь комплекс знань, які отримав той, хто навчається, за цей час. 3. Інструментальне програмне забезпечення (Tools software) не має, як правило, будь-якої орієнтації на конкретний курс, який вивчається, або методику навчання. Подібні програми надають своїм користувачам можливість самостійно розв'язувати певні завдання за більш короткий час і з меншими зусиллями, звільняючи їх від рутинної обчислювальної і статистичної роботи, надаючи їм свободу у виборі методів розв'язування конкретних завдань і простір для творчості. Інструментальне програмне забезпечення дає прекрасну можливість навчити тих, хто навчається, конструюванню середовища користувача і розвивати в них творче мислення. 4. Інтегровані навчальні програми (Integrated software). До останнього класу відносяться всі програми, які комбінують в собі ознаки двох або більше вище перерахованих класів. Основний показник високої якості навчальної програми - це ефективність навчання. Багаті демонстраційні можливості і високий ступінь інтерактивності системи самі по собі не можуть служити основою для того, щоб вважати навчаючу програму корисною. Ефективність програми визначається тим, наскільки вона забезпечує передбачену мету навчання, як найближчу, так і віддалену, наприклад, розвиток здібностей. При розв'язуванні будь-якого питання, починаючи з використання графіки і закінчуючи індивідуалізацією навчання, в основу повинна бути поставлена мета. Можливості комп'ютера повинні бути проаналізовані з точки зору психології і дидактики та використанні тоді, коли це необхідно з педагогічної точки зору. Не слід гнатися за зовнішнім ефектом, система навчаюча повинна бути не ефектною, а ефективною. Питання про те, наскільки ефективна навчальна програма, може бути розв'язане лише після її апробації. Проте, можна намітити ряд психолого-педагогічних вимог, які повинна задовольняти навчаюча комп'ютерна програма. Навчаюча система повинна: 1) дозволяти будувати зміст навчальної діяльності із врахуванням основних принципів педагогічної психології і дидактики; 2) допускати реалізацію різноманітних способів управління навчальною діяльністю, вибір яких обумовлено, з одного боку, теоретичними поглядами розробників навчаючої програми, а з іншого - цілями навчання; 3) стимулювати різні види пізнавальної активності тих, хто навчається, включаючи, природно, і продуктивний, які необхідні для досягнення основних навчальних цілей - як найближчих, так і віддалених; 4) враховувати у змісті навчального матеріалу і навчальних завдань уже набуті знання, уміння і навички тих, хто навчається; 5) стимулювати високу мотивацію тих, хто навчається, до навчання (не тільки за рахунок цікавості до самого комп'ютера), підтримувати і розвивати навчальні мотиви, цікавість учнів до пізнання; 6) забезпечувати діалог як зовнішній, так і внутрішній, в свою чергу, які виконують такі функції: активізувати пізнавальну діяльність тих, хто навчається, шляхом включення їх у процес міркування; моделювати сумісну (суб'єкт-суб'єктивну) діяльність; сприяти розумінню тексту; будувати допоміжний навчаючий вплив у відповідності з віковими особливостями і з врахуванням індивідуальних особливостей тих, хто навчається; забезпечувати педагогічно обумовлений зворотній зв'язок, інформувати про допущені помилки, містити інформацію, достатню для їх усунення; діагнозувати того, хто навчається, з метою індивідуалізації навчання; не потребувати спеціальних знань для введення відповіді, зводити до мінімуму рутинні операції із введення відповіді; 7) забезпечити педагогічно обґрунтовану допомогу у розв'язку навчальних завдань, достатню для того, щоб не тільки розв'язати завдання, але й засвоїти спосіб її розв'язування; 8) надавати допомогу учню з урахуванням характеру утруднення і моделі того, хто навчається; 9) інформувати того, хто навчається, про мету навчання, повідомляючи йому, наскільки він просунувся в її досягненні; 10) виявляти дружелюбність, особливо при поданні допомоги тим, хто навчається; 11) допускати індивідуалізацію навчання; 12) адекватно використовувані всі способи подання інформації (текст, графіка, зображення, звук, колір і т.д.), не нав'язувати темп подання інформації; 13) вести діалог, який дозволяє управляти не тільки комп'ютером, але й тим, хто навчається, допомагає ставити запитання; 14) дозволяти тому, хто навчається, вхід і вихід із програми в будь-який момент, забезпечувати доступ до раніше пройденого навчального матеріалу; 15) допускати модифікацію, внесення змін в способи управління навчальною діяльністю. Одні з цих вимог можуть і повинні бути реалізовані в будь-якій навчальній програмі, інші в деяких системах, які допускають діалог, а ще одні - в інтелектуальних навчаючих системах. Нині нагромаджено досить солідний фонд програмних засобів навчання, що базуються на застосуванні технології мультимедіа. Мультимедіа є новою інформаційною технологією, тобто сукупністю прийомів, методів, способів продукування, обробки, зберігання, передавання аудіовізуальної інформації, заснованою на використанні компакт-дисків. Це дає нам змогу поєднати в одному програмному продукті текст, графіку, аудіо-та відеоінформацію, анімацію. Важливою властивістю мультимедіа є інтерактивність, що надає користувачеві можливість зворотного зв'язку. До цього слід додати, що в мультимедіа реалізується цифрове кодування інформації і, таким чином, велика кількість даних зберігається на компакт-дисках (CD). На одному дискові, наприклад, зберігається така кількість інформації, яку зміщують 300000 друкованих сторінок, 500 дискет. 300 кольорових фотографій, 74 хвилин стерео - або 60 хвилин відеозапису. Світовим лідером у виробництві програмного забезпечення і, зокрема, програмних засобів навчання, є корпорація Microsoft (США). В Америці, та й у всьому світі, такі продукти, як довідники, енциклопедії, навчальні програми, користуються величезним попитом. Вони є не лише надзвичайно зручними підручниками, а й також відмінним прикладом практичного застосування технології мультимедіа. Комп'ютерні енциклопедії, хоч і надають необмежені можливості для мандрування у світі інформації, є лише частковим прикладом технології мультимедіа. Спеціалістами фірм, що розробляють програмне забезпечення, створено досить багато навчальних програм різноманітної тематики. У навчальних закладах нашої країни вже закріпилась тенденція до організації нового структурного підрозділу, що називається медіатекою. Цей термін застосовують, насамперед, для того, щоб підкреслити нові форми послуг з використанням засобів інформації та сучасної апаратури. Медіатека є не лише пристроєм, а й носієм інформації, самою інформацією, засобом віддаленого доступу до неї. Отож, медіатека – це спосіб зберігання і знаходження інформації. Медіатека зберігає найрізноманітнішу інформацію: аудіо- та відеослайди, комп'ютерні програми, текстову інформацію. Невелика за розміром, вона дає значне збільшення обсягу інформації, що зберігається. При цьому можна знайти потрібну інформацію за декілька секунд, - уводячи в комп'ютер лише один-два ключових слова. На базі медіатеки викладач може проводити заняття, що мають груповий або індивідуальний характер. Викладач також може організовувати самостійну роботу учнів у вигляді індивідуальних занять та завдань самопідготовки. У результаті такої роботи учень отримує не тільки предметну або професійну підготовку, а й навички самостійної роботи з новими інформаційними засобами на базі комп'ютерних технологій. Він вчиться працювати з електронними каталогами літератури, базами даних, довідниками, електронними енциклопедіями. Використовуючи тренувальні та навчаючі програми, учень самостійно регулює навчальний процес. Зрозуміло, що із збільшенням кількості комп'ютерів у нашій країні підвищується інтерес до мультимедійних програмних засобів навчання, виникає потреба в розробці такої продукції. Навіть добротні зарубіжні програми вимагають адаптації та перекладу на рідну мову. Тому відповідні дослідження здійснюються і в Україні.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 3368; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |