КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Циклічна теорія П.Сорокіна
Особливості поглядів Питирима Сорокіна на періодизацію суспільства полягають у тому, що він концентрує свою увагу головним чином на еволюції духовного життя, у значній мірі залишаючи осторонь процеси матеріального виробництва. Він був Іщдним з перших американських соціологів, який звернув увагу на проблеми аксіології - вчення про цінності. При цьому поняття про цінності в Сорокіна тісно пов'язано з уявленням про три вищі типи цивілізацій («суперкультур»): ідеаціональної, сенситивної та ідеалістичної. Це не «локальні цивілізації», як у Шпенглера і Тойнбі, а, швидше, певний тип світогляду, властивий не якійсь окремій людині, класу чи соціальній групі, а пануючий у даний період у свідомості величезних мас людей, суспільства в цілому. Світогляд же є не що інше як визначена система цінностей. Які типи світогляду виділяє Сорокін? 1. Релігійний світогляд, пов'язаний з ідеаціональною 2. Сенситивна суперкультура, навпаки, пов'язана з 3. Ще одна фаза розвитку суспільства - ідеалістична суперсистема. її панування не пов'язане з якимсь новим видом світогляду (яких може бути лише два - або релігійний, або матеріалістичний). Воно € переходом від одного до іншого. Це змішана культура, і напрямок її розвитку залежить від напрямку переходу - від сенситивної суперкультури до ідеаціональної чи навпаки. В даний час, стверджує Сорокін, людство знову стоїть на порозі появи нової ідеаціональної суперкультури, тому що пануванню сенситивної підходить кінець. Взагалі ідея такого циклічного розвитку цілком у дусі загальних поглядів П.Сорокіна на спрямованість соціального розвитку як на деякий нелінійний прогрес. З усіх кривих, що ілюструють процеси розвитку, він віддає перевагу синусоїді. Моделлю такого руху міг би також стати маятник: дві крайні фази його коливання відображають перебування суспільства в ідеаціональному і сенситивному станах, нижня ж крапка - в ідеалістичному. Неважко переконатися в тому, шо такий підхід у чомусь перегукується з законом інтелектуальної еволюції О.Конта. З тією лише (щоправда, дуже істотною) різницею, що в Конта відсутня ідея циклічної повторюваності, і людство в нього, виходячи з тривалої теологічної стадії і пройшовши слідом за цим через невизначено-туманну метафізичну, вступає у світле завтра позитивної чи наукової стадії, якій немає кінця. 6.2. Еволюційний і революційний шляхи соціального розвитку Однією з центральних проблем соціології XIX ст. була проблема соціальної зміни. Теорії соціального розвитку, що виявляли інтерес до довгострокового і великомасштабного розвитку людського суспільства, зосереджували свою увагу на характері і причинах фундаментального розриву між європейськими індустріальними цивілізаціями і «примітивними» суспільствами. А науково-дослідна інформація про особливості життя й укладу примітивних суспільств у достатку надходила в цей період від таких наукових дисциплін, як етнографія й антропологія. Дослідники задавалися запитанням: чому в одних суспільствах прогресивні зміни наростають швидкими темпами, а інші застигли на тому ж економічному, політичному і духовному рівні розвитку, на якому знаходилися тисячоліття назад? По суті справи, теорії соціальної зміни зосереджувалися на природі капіталістичного чи індустріального розвитку й одночасно - на очевидній відсутності соціального розвитку в тих суспільствах, які І^гали частиною колоніальної імперії Європи. Таким чином, щожна умовно розділити на теорії соціальної еволюції і теорії соціальної революції. У перших соціальну зміну, як передбачалося, включало основні стадії розвитку, такі як «військове суспільство» і «індустріальне суспільство», по яких суспільство прогресувало від простих сільських, аграрних форм до більш складних, диференційованих індустріально-урбаністичним. Цей тип еволюційної теорії розроблявся О.Контом, Г.Спенсером, Е.Дюркгеймом. Аналіз соціальної зміни у функціоналізмі і сьогодні продовжує до деякої міри традиції еволюційної теорії, розглядаючи зміну як адаптацію соціальної системи до свого оточення. Теорії ж революційної соціальної зміни, особливо ті, що вели своє походження ;від К, Маркса, підкреслювали важливість класового конфлікту, політичної боротьби і впливу імперіалізму як принципових механізмів фундаментальних структурних змін. Така відмінність еволюційних і революційних теорій проводить між ними вододіл майже антагоністичного характеру. Однак і крім нього, теорії соціальної зміни можуть бути класифіковані з погляду: 1) рівня аналізу (макро- чи мікро-); 2) питання про те, чи виникає аналіз з факторів внутрішніх чи зовнішніх стосовно суспільства, інституту чи соціальній групі; 3) причин соціальної зміни (з числа найрізноманітніших: демографічний тиск, класовий конфлікт, зміни в способі виробництва, технологічна інновація, розвиток нових систем переконань тощо); 4) агентів зміни (інноваційні еліти інтелектуалів, соціальні девіанти, робітничий клас); 5) характеру зміни (поступове поширення нових цінностей і інститутів чи радикальне руйнування соціальної системи). В цьому параграфі ми спробуємо розглянути основні особливості двох концептуальних підходів до процесу соціальної зміни - еволюційного і революційного, а також привернути увагу читача до деяких їх різновидів.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 968; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |