Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Семінар 4. Розвиток господарства та економічної думки в період Середньовіччя

Вчення Фоми Аквінського

Святий Фома Аквінський (1225-1274) - теолог і філософ-схоласт, офіційний філософ католицької церкви. У своєму трактаті «Сума теологій» він виклав нове в порівнянні з ранніми каноніками трактування економічних категорій.

Майже всі економічні явища Фома Аквінський розглядав, як поєднання протиріч. З одного боку, він визнавав священне право приватної власності, а з іншої вважав, що всі життєві блага створені божественним провидінням і є загальними.

Ранні каноніки вважали рівноцінними й розумову, і фізичну працю. Вони вважали неприпустимим соціальний розподіл суспільства залежно від роду діяльності. На противагу їм Святий Фома вважав, що розподіл людей за професіями і станами обумовлений божественним провидінням і схильностями людей.

Якщо ранні каноніки будь-яке багатство вважали гріхом, то Фома Аквінський розглядав дорогоцінні метали як джерело збільшення приватної власності й «помірного» багатства, що гріхом не вважав. Джерелом «помірного багатства», на думку святого Фоми, могла бути справедлива ціна. Якщо раніше «справедливою ціною» вважалися фізичні й матеріальні витрати на виробництво виробу, то Аквінський уточнив, що крім витрат на виробництво продавець повинен одержати ще деяку надбавку, що забезпечить йому належне положення в суспільстві.

Фома Аквінський уважав припустимими й значні доходи лихварів і купців, але тільки в тому випадку, якщо ці доходи є винагородою за їхню працю, транспортні витрати й ризик. При цьому необхідною вимогою була «благопристойність занять».

Розглядав Фома Аквінський і проблему обміну. На його думку, обмін не завжди забезпечує рівність користі, що одержують учасники. Іноді трапляється так, що користь отримує тільки одна сторона, і такий обмін Фома вважав несправедливим.

Подвійність оцінок святого Фоми виражається й при висловленнях про цінність грошей. З одного боку, Фома засуджує псування монети, тому що це ускладнює зовнішньоторговельні відносини, з іншої сторони визнає за королівською (державної) владою право на карбування монет, номінал яких не відповідає змісту в них металу.

4.1 Перехід від родового укладу до феодального господарства в Європі.

4.2 Господарський розвиток Київської Русі. «Руська правда».

4.3 Формування середньовічних монархічних держав та їх господарство.

4.4 Виникнення і розвиток середньовічних міст. Магдебурзьке право.

4.5 Економічна думка Середньовіччя.

Реферати

1. Ганза - торговельно-політичний союз.

2. Торговельні республіки Середземномор'я (Венеція, Генуя).

3. Особливості феодалізму в Німеччині.

4. Особливості феодалізму в Англії.

5. Побут і заняття міщан середньовічної Європи.

6. Цехова організація ремесла. Переваги і недоліки.

7. Виникнення банкірських домів в Європі.

8. Грошова система європейських держав.

9. Грошова система Київської Русі.

10. Торговельний шлях «з варяг у греки» и його значення для економіки Русі.

11. Економічні погляди Фоми Аквінського.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Економічна думка раннього Середньовіччя: економічні аспекти початкового християнства | Культурні передумови створення ринкової економіки
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 299; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.