Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Культурні передумови створення ринкової економіки

Європейської цивілізації

Тема 5. Формування умов для створення ринкової економіки в країнах

5.1 Культурні передумови створення ринкової економіки

5.2 Великі географічні відкриття та їх наслідки

5.3 Розвиток економічної думки. Меркантилізм

5.4 Зростання могутності торговельної буржуазії

5.5 Економічний розвиток Європи XVI-XVII ст.

5.1.1 Вплив епохи Відродження на економічний розвиток

В XV ст. у соціально-економічному духовному житті Європи відбувся ряд змін, які стали початком епохи Відродження (Ренесансу), епохи повернення до античної культури і її синтезу із середньовічною культурою. Перші ознаки Відродження з'явилися в Італії ще XIV ст. Відмітними рисами Відродження були гуманізм (орієнтованість на людину) і світськість.

В епоху Відродження відбувається секуляризація (звільнення від церковного впливу) суспільного й культурного життя. З-під впливу церкви виходять не тільки політична й економічна сфери людської діяльності, але й сфера науки й мистецтва. На противагу католицькій етиці, що проповідувала пасивність і смиренність, формується новий тип особистості, особистості з активною життєвою позицією, особистості, що вважала найвищою цінністю знання, а не віру.

Гуманісти проповідували гармонійний розвиток людини (як фізичний, так і духовний). Вони вважали, що шляхетність і достоїнство особистості залежить не від походження, а від праці й досягнень самої людини. Гуманістична мораль виправдувала «чесне збагачення», накопичення, мирські блага, зовсім не вважаючи бідність необхідною ознакою моральності. Багатство, на думку людей епохи Відродження, приносить користь суспільству й дозволяє членам цього суспільства вести гідне життя. Гуманізм засуджував лихварство, марнотратство, корисливість. Ідеалом була працьовита, чесна, старанна, ощадлива людина, що підтримує науки й мистецтва.

Таким чином, ідеї гуманістів суперечили всім підвалинам феодального суспільства й стали основою для зародження й формування нової буржуазної моралі й етики.

5.1.2 Процес Реформації й формування протестантської етики

Важливим фактором у розкладанні феодальних відносин і розвитку капіталізму стала Реформація. Реформація - релігійний і соціально-політичний рух, що виник на початку XVI ст. у Німеччині, був спрямований на реформування вчення й організації католицької церкви. Прихильники Реформації називалися протестантами й виступали за зниження суспільно-політичної ролі католицької церкви, спрощення й здешевлення обрядів, повернення в церковну організацію духу раннього християнства.

Протестантська релігія поширилася в Англії, Голландії, Швейцарії, Німеччині, Скандинавії. Найбільш популярними течіями були лютеранство, кальвінізм і баптизм. Протестантизм став ідеологією людей нового типу: заповзятливої, прагматичної і енергійної буржуазії. Формується протестантська етика - релігійна доктрина про необхідність завзятої й сумлінної праці.

У католицькій релігії головною турботою кожного віруючого був порятунок своєї душі, вважалося, що богоугодні справи дозволять потрапити в рай. На відміну від католиків, протестанти вважали, що доля людини визначена заздалегідь і ніяк не залежить від його вчинків. Комусь від народження призначено потрапити в пекло, комусь у рай. Людина не в змозі вплинути на свою посмертну долю, тому головний його обов' язок - чесна й старанна праця в славу Господа. Вважалося, що успіх у трудовій діяльності є свідченням богообраності людини й означає, що її чекає порятунок. Чим працьовитішою й багатшою була людина, тим вище був її статус у протестантському суспільстві.

Протестантська етика змінила не тільки відношення до праці, але й принципи ведення торговельної діяльності. Протестантські купці й підприємці, що строго дотримували біблійних заповідей, не обманювали й не обраховували своїх клієнтів, воліючи вести справи чесно. Все це сприяло швидкому розвитку економіки протестантських країн, виводячи їх на передові позиції в економічному житті Європи.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Семінар 4. Розвиток господарства та економічної думки в період Середньовіччя | Великі географічні відкриття та їх наслідки
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 298; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.