Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Архітектура XIX - початку XX ст

 

У добу романтизму архітектура тя­жіє до відродження традиційних стилів минулого, які переосмислюються вже як національні. У Західній Європі знов по­вертаються до готики й романського стилю, в Росії - до візантійського і московського стилю XV-XVI ст. Твор­чий розвиток традицій національної ар­хітектури в Україні, у свідомості укра­їнців пов’язаних передусім з «козаць­ким бароко», було загальмовано офі­ційними розпорядженнями. Офіційно схвалюваними архітектурними стилями залишалися на той час класицизм та російський ампір, які в Україні набули певних національних особливостей. Найбільш відомими архітекторами, що працювали на українській землі, були Меленський (церква-ротонда на Аскольдовій могилі), Беретті (головний корпус Київського університету), Боффо (Потьомкінські сходи в Одесі, Воронцовський палац). Серед українських архітекторів східноукраїнських земель виділяються харків’янин П. Ярослав­ський і чернігівець П. Дубровський. У класицистичній манері будуються численні споруди в західноукраїнських містах. Певні романтичні тенденції в за­гальному масиві класицистичних архі­тектурних пам’яток характерні в ос­новному для заміських палаців, парків та резиденцій заможних аристократів і поміщиків.

Найвідомішим в Україні комплексом такого типу є Софіївка під Уманню - осідок графів Потоцьких, забудований і засаджений деревами кількасот порід у кінці XVIII - на початку XIX ст. Ро­мантичний настрій створювався не так самою архітектурою, скільки при­родним оточенням споруд. На Харків­щині найбільше наближався до Софіївського комплексу осідок Каразіних під Краснокутськом зі своїм екзотичним дендропарком, мальовничим ставком і печерами запустілого козацького мо­настиря.

В архітектурі з середини XIX ст. втрачається стильова єдність. Виника­ють найнеможливіші комбінації різно­манітних стильових елементів минулого. Виникає так званий еклектизм, котрий панує до 80-х років XIX ст. Це зумов­лено швидкими темпами зростання міст, великими масштабами забудови, перед­усім житлової й промислової, появою численних господарських приміщень, складів, магазинів, контор, банків, вок­залів тощо. На формі споруд позначи­лося впровадження нових будівельних матеріалів і технологій. Загальний ви­гляд забудови визначали особисті смаки замовників - власників землі.

Можливість застосування нових бу­дівельних матеріалів спричиняє раціо­налістично-практичний напрям (за принципом «вигідно й зручно»), а ек­лектизм дозволяє поєднувати різні стилі в одній будівлі. До української культури на віки увійшли такі архітектурні спо­руди, як Одеський та Львівський оперні театри (Г. Гельмер, Ф. Фельнер), Володимирський собор (І. Шторм, О. Беретті, А. Прахов), Львівський універ­ситет (раніше крайовий сейм — Ю. Гохбергер). Серед різних фаз еклектизму та різноманітних мистецьких напрямів особливо поширюються так звані віден­ські неоренесанс і необароко. Загальне архітектурне обличчя центральних час­тин українських міст - Києва, Одеси, Харкова, Херсона, Львова, Чернівців, Перемишля тощо - завдячує переважно саме цій віденській моді.

В архітектурі на початку XX ст. поширився стиль модерн (з французь­кої - новітній, сучасний). Він харак­теризується асиметричністю плануван­ня, використанням залізних конструк­цій і оздоблювальних матеріалів (при­краси з литого заліза), ламаних ліній. Однією з кращих споруд у цьому стилі є Бесарабський критий ринок у Києві (1910, архітектор Г. Ю. Гай). Проте використовувались мотиви і класичного стилю. У Харкові архітектор О. М. Бе­кетов створив будинки Харківського ме­дичного товариства з Бактеріологічним інститутом ім. Л. Пастера на Пушкінській вулиці (1911-1913) і Комерційного інституту.

В цей час робилися спроби поєднати принципи модерну з прийомами народ­ної дерев’яної архітектури і народного прикладного мистецтва (форми дере­в’яних хат, національний орнамент, бар­виста кераміка). У цьому стилі україн­ського модерну споруджено будинок Полтавського земства (архітектор Ф. Кричевський, сучасний краєзнавчий музей) і, за проектом архітектора К. М. Жукова, будинок художнього училища в Харкові. Значний слід в ук­раїнській архітектурі початку XX ст. залишив Владислав Городецький (услав­лений «Будинок з химерами» 1911 р. та кілька інших оригінальних споруд).

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Розвиток літератури у XIX - на початку XX ст | Образотворче мистецтво XIX–початку XX ст
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 1382; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.013 сек.