Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Соціологічні погляди П.Сорокіна

Пітирим Сорокін (1889-1968 pp.) - російсько-американ­ський учений, внесок якого в соціологію ототожнюють із внес­ком М. Коперніка у природознавство. П. Сорокін у 20-ті pp. XX ст. був висланий із Росії разом з іншими інтелектуалами (ученими, суспільними діячами, що становили небезпеку для ленінського курсу). Подальша доля П. Сорокіна як людини та науковця склалася успішно: він не тільки став засновником американської школи соціології, але й здобув широке визнання як учений в усіх країнах світу.

Його перу належить багато фундаментальних праць із різ­них галузей соціологічної науки. Серед них: "Злочин і кара:

подвиг та винагорода", "Система соціології", "Революція і соціологія", "Соціальна і культурна динаміка", "Види любові та її сила", "Американська сексуальна революція", "Взаємна конвергенція США та СРСР у напрямку змішаного соціокультур-ного типу" та ін.

Пітирим Сорокін подав власне тлумачення предмета соціо­логії як генералізуючої науки, увага якої фокусується на ви­вченні соціально-типових, повторюваних, родових явищ, вла­стивостей, притаманних людській взаємодії. Соціологію він визначив як науку, що вивчає поведінку людини в середо­вищі собі подібних. Такі природничі науки, як хімія, фізика, біо­логія - це досоціальні науки, а соціологія, на думку вченого, -це надорганічна наука, оскільки вивчає світ надорганіки, світ суспільності, що пов'язаний із мовою, наукою, релігією, політикою, соціальною організацією тощо. За П. Сорокіним, людина, щойно народившись, не є суб'єктом надорганіки. Стати такою можливо лише з часом, у тривалому процесі соціалізації, набуття навичок соціального життя, знань і умінь.

Структуруючи соціологічне знання, П. Сорокін дійшов висновку, що воно поділяється на чотири розділи:

соціальна аналітика, чи соціальна анатомія, що вивчає власне суспільну взаємодію, закони та методи соціології тощо;

соціальна механіка, котра вивчає перебіг соціальних про­цесів, їхні закономірності й тенденції;

соціальна генетика, увага якої сконцентрована на ви­вченні еволюційних процесів у суспільстві;

соціальна політика як суто прикладне знання сфокусо­ване на вирішенні практичних завдань. Саме до соціальної політики він відносив соціальну медицину та вчення про щастя.

Пітирим Сорокін є автором теорії соі{іокультурноїдинаміки, що пояснює процес історичних змін, історичного розвитку та прогресу. Соціокультурну систему, на його думку, утворює весь світ надорганіки, що створений людиною і містить такі скла­дові: мову, релігію, науку, філософію, право, літературу, живо­пис, скульптуру, тобто як елементи духовної, так і матеріальної культури. Підкреслюючи єдність надорганічного світу, належну роль у ньому вчений надавав принципові цінності. Саме цінності покладені в основі будь-якої культури. Вивчаючи цінності як фун­дамент культури, можна здобути знання про суспільство. Процес зміни цінностей, втрата старих і заміна їх новими зумов­лює прогрес цивілізації. Тріада, що визначає розвиток суспіль­ства, за П. Сорокіним: особа-суспільство-культура.

Поєднуючи макро- та мікросоціологічний підходи до по­яснення суспільства, П. Сорокін створив теорію соціальної стратифікації та соціальної мобільності, котра дотепер не втратила своєї актуальності. Він піддає нищівній критиці пролетарське розуміння рівності як знищення класів.

Досліджуючи етичні проблеми, вчений створив цікаву теорію соціальної любові та творчого альтруїзму, наголошуючи на перетворювальній силі любові як рушія суспільного процесу. Любов, за П. Сорокіним, - це сила, котра протистоїть хаосу, об'єднує те, що роз'єднане ворожнечею, будує те, що зруйноване бійкою, створює та підтримує великий порядок у всьому Універсумі. Енергія любові цементує суспільство та є позитив­ною для прогресу, умиротворює конфлікти та є протиотрут-ним засобом для злочинних, патологічних, суїцидальних тенденцій, страху, психоневрозів.

Пітирим Сорокін написав низку робіт із соціології екстремальних ситуацій: війни, революції, бідності, голоду. Аналізуючи соціальну сутність революції, П. Сорокін під­креслював небезпеку та ризики, що вона несе суспільству. За першою фазою революції, спричиненою емоційним по­ривом, пробудженням, активністю народу, невідворотно йде друга фаза - деструктивна, що руйнує та викорінює не тільки віджилі, спорохнявілі соціальні інститути, які перетворилися на гальма суспільства, але й життєдайні. На думку вченого, вкрай важливо перевести в конструктивне русло революційні пориви, використати позитивний запал революції, забезпечив­ши історичний поступ суспільства.

Наприкінці власного життя П. Сорокін зацікавився проблемами конвергенції двох різних соціальних систем - капіталізму та соціалізму в єдиний соціокультурний тип. На думку вченого, майбутнє людства не за капіталізмом або соціалізмом, а за специфічним, проміжним, змішаним, або інтегральним типом, який поєднає більшість позитивних цінностей та звільниться від серйозних дефектів кожного типу. Практика сьогодення свідчить, що прогнозований П. Сорокіним тип су­спільства утверджується в житті сучасних розвинутих держав світу.

Значними та плідними є зусилля П. Сорокіна на посаді декана факультету соціології Гарвардського університету щодо інституціоналізації соціології не лише як науки, а і як пред­мета викладання у вищих навчальних закладах США. Його наукові погляди справили серйозний уплив на розвиток світової соціології XX ст.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Концепція соціальної диференціації | Анкетне опитування
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 6684; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.013 сек.